MILJØstyrelsen                                                                                   3. december 2007

Kemikalier

Departementet                                                                                       J.nr.: DEP-241-00006

EU-koordination                                                                                   HESLA/BXJ

 

 

GRUNDNOTAT til FOLKETINGETS EUROPAUDVALG

 

Udkast til Kommissionens forordning om gebyrer og afgifter til det Europæiske Kemikalieagentur.

 

Resumé

Udkastet har hjemmel i REACH forordningens (Forordning (EF) nr. 1907/2006) artikel 74. REACH-forordningen er udstedt med hjemmel i traktatens artikel 95 TEF. Udkastet skal til afstemning den 10. december 2007 ved forskriftsproceduren med kontrol.

 

REACH forordningen, som blev vedtaget i december 2006 fastsætter bestemmelser om bl.a. registrering, vurdering, godkendelse, anvendelsesbegrænsning og anmeldelse af klassificering og mærkning af kemiske stoffer. Med REACH forordningen oprettes også et nyt uafhængigt agentur, som varetager administrationen af hele REACH systemet (det Europæiske Kemikalieagentur, herefter Agenturet). Artikel 74 i REACH forordningen giver Aagenturet mulighed for at opkræve gebyrer og afgifter for tjenester og ydelser, som Agenturet udfører, og godtgøre medlemsstaterne for udgifter, som de afholder i forbindelse med arbejde, som medlemsstaternes kompetente myndigheder udfører for Agenturet

 

Udkastet er en udmøntning af REACH-forordningens artikel 74 og fastsætter størrelsen af gebyrer og afgifter til Agenturet og reglerne for betaling af disse gebyrer og afgifter.

 

Størrelsen af gebyrer og afgifter er fastsat efter følgende principper:

 

Gebyrernes størrelse er afpasset, således at den forventede indtægt udgør ca. 2/3 af Agenturets forventede udgifter i Agenturets første 15 år.

 

Udkastet har ikke i sig selv lovgivningsmæssige, økonomiske eller administrative konsekvenser for Danmark. Udkastet berører ikke i sig selv beskyttelsesniveauet i Danmark.

 

I overensstemmelse med intentionen i REACH forordningen medfører udkastet omkostninger for de virksomheder som producerer og bruger kemiske stoffer.

 

Danmark er positiv overfor udkastet, idet det er afgørende nødvendigt, for at REACH kan komme til at fungere i praksis, at de fornødne midler er til rådighed for Agenturet, og derved at formålene med REACH kan opfyldes, nemlig at sikre beskyttelsen af mennesker og miljø mod risikoen fra produktion og brug af kemikalier, det indre marked, konkurrenceevne og innovation samt at fremme brugen af forsøgsmetoder, som ikke omfatter hvirveldyr.

 

Set i lyset heraf er det dansk holdning, at nærværende udkast gennemfører de bestemmelser i REACH, som Danmark har tilsluttet sig.

 

1.      Status

Kommissionen sendte den 16. november 2007 ovennævnte udkast til medlemslandene.

 

Udkastet har hjemmel i REACH forordningens (Forordning (EF) nr. 1907/2006) artikel 74. REACH-forordningen er udstedt med hjemmel i traktatens artikel 95 TEF. Udkastet skal til afstemning den 10. december 2007 ved forskriftsproceduren med kontrol.

 

2.      FormÃ¥l og indhold

 

Baggrund

REACH forordningen fastsætter bestemmelser om bl.a. registrering, vurdering, godkendelse, anvendelsesbegrænsning og anmeldelse af klassificering og mærkning af kemiske stoffer. REACH kræver, at producenter og importører (registranter) skal lade alle stoffer i mængder større end 1 t/å registrere med en informationspakke, som afhænger af den mængde, som stoffet produceres eller importeres i. For visse informationskrav gælder, at forsøg ikke må iværksættes før Agenturet har vurderet registranternes forslag til forsøg. For mindst 5 % af alle registreringer skal Agenturet vurdere, om registreringsdossiererne er i overensstemmelse med kravene i REACH. Prioriterede stoffer vil gennemgå en stofvurdering af alle registreringsdossierer for samme stof, udført af et eller flere medlemslande på vegne af Agenturet, med henblik på at vurdere, om der er information nok til at kunne tage stilling til, om der er behov for yderligere fællesskabsregulering i form af harmoniseret klassificering og mærkning, anvendelsesbegrænsning, forbud eller krav om, at brug af stoffet skal være omfattet af godkendelse. Der kan således stilles forslag om yderligere fællesskabsregulering, hvis der er grundlag herfor. Agenturets udvalg udtaler sig om sådanne forslag.

 

I henhold til REACH og især artikel 74 heri kan det Europæiske Kemikalieagentur, herefter Agenturet, opkræve gebyrer og afgifter for tjenester og ydelser, som Agenturet udfører, og godtgøre medlemsstaterne for udgifter, som de afholder i forbindelse med arbejde, som medlemsstaternes kompetente myndigheder udfører for Agenturet. De nærmere bestemmelser om disse gebyrer og afgifter skal fastsættes i en kommissionsforordning i henhold til REACH artikel 74 stk. 1. Nærværende udkast etablerer Kommissionens forordning om størrelsen af gebyrer og afgifter til Agenturet og reglerne for betaling af disse gebyrer og afgifter.

 

REACH foreskriver, at størrelsen af gebyrer og afgifter skal fastsættes efter følgende principper, som er afspejlet i nærværende udkast til forordning:

 

Gebyrernes størrelse er afpasset, således at den forventede indtægt udgør ca. 2/3 af Agenturets forventede udgifter i Agenturets første 15 år, på linje med forudsætningerne i Kommissionens reviderede finansielle erklæring fra juli 2006 forud for den endelige vedtagelse af REACH i december 2006, hvor fordelingen var ca. 60 % gebyrindtægter og 40 % fællesskabsbidrag.

 

I forhold til gebyrstørrelserne som lå til grund for Kommissionens reviderede finansielle erklæring er både størrelsen af en række gebyrer og hvilke ydelser, der er gebyr pålagt justeret. Således er standardgebyret for registrering steget mod en trinvist større reduktion for små og mellemstore virksomheder, som ikke var forudset i 2006, idet små og mellemstore virksomheder opdeles i tre forskellige grupper baseret på deres størrelse. Gebyret for godkendelse er reduceret, men til gengæld er der fastsat gebyrer for revurdering af godkendelse (et element som fik betydelig større vægt under andenbehandlingen). Endelig er en række gebyrer fastsat i nærværende udkast, som ikke var forudset i 2006.

 

Gebyrforordningens indhold

 

Gebyrer og afgifters størrelse og udmøntning

Standardgebyrerne for registrering er fastsat til EUR 31.000 for stoffer i mængder større end 1000 t/å, EUR 11.500 for stoffer i mængder mellem 100 og 1000 t/å, EUR 4.300 for stoffer i mængder mellem 10 og 100 t/å og EUR 1600 for stoffer i mængder mindre end 10 t/å, dog således at der ikke skal betales gebyr for registrering af stoffer i mængder mindre end 10 t/å, hvor registreringen indeholder alle oplysninger i henhold REACH bilag VII. Ved fælles indsendelse af registreringer nedsættes gebyrerne med 25%. Gebyrerne nedsættes for mellemstore virksomheder med 30%, for små virksomheder med 60% og for mikrovirksomheder med 90%[1]. I Kommissionens reviderede finansielle erklæring fra juli 2006 var standardgebyrerne mindre (EUR 24.000 mod nu EUR 31.000) men til gengæld opererede man på dette tidspunkt med kun med en fælles gebyrreduktion (25%) for alle små- og mellemstore virksomheder (dvs. EUR 18.000 mod nu hhv. EUR 11.500, 4.300 og EUR 1600 for hhv. mellemstore, små og mikro virksomheder). Gebyrerne er således hævet for store virksomheder men nedsat for små virksomheder.

 

Ved opdatering af registreringen som følge af, at registranten har øget den mængde stof, som produceres eller importeres, er fastsat gebyrer, som er proportionale til ændringen i den producerede eller importerede mængde. Endelig er der fastsat afgift for at opdatere registreringen, hvis virksomheden ændrer juridisk identitet, og hvis der ønskes yderligere begrænsning af informationer i registreringen, som normalt gøres tilgængelige på Internettet.

 

For isolerede mellemprodukter gælder et standardgebyr på EUR 1600, med nedsættelse for fælles indsendelse og for små og mellemstore virksomheder, der er på linje med de nedsættelser, der gælder for registrering af andre stoffer. Der er ligeledes fastsat gebyrer for anmodning om undtagelse for registrering af stoffer til produkt og procesorienteret forskning (PPORD), samt afgifter for forlængelse af sådanne undtagelser.

 

For enerepræsentanter, der repræsenterer ikke-EU producenter, fastsættes gebyrer og afgifter efter størrelsen af den eller de virksomheder, som enerepræsentanten repræsenterer.

 

Afhængig af kompleksiteten af det arbejde, som anmodning om at visse oplysninger ikke skal offentliggøres på Internettet, medfører, er fastsat gebyrer fra EUR 1500 til 4500. Standardnedsættelserne for fælles indsendelse af registrering og for små og mellemstore virksomheder gælder ligeledes for disse gebyrer.

 

For ansøgning om godkendelse af anvendelse af et særligt problematisk stof er fastsat et standardgebyr på EUR 50.000 (EUR 58.000 i Kommissionens reviderede finansielle erklæring fra juli 2006). Hvis ansøgningen omfatter flere stoffer (i en stofgruppe med fælles kemiske strukturer) eller anvendelser, øges gebyret med EUR 10.000 per stof eller anvendelse. Hvis ansøgningen omfatter flere ansøgere udløses et ekstra gebyr på EUR 37.500 per ekstra ansøger. Mellemstore virksomheder får en nedsættelse på 20%, små virksomheder en nedsættelse på 50% og mikrovirksomheder en nedsættelse på 85% af standardgebyrerne. For revurdering af godkendelser er fastsat afgifter af samme størrelse som for den oprindelige ansøgning, idet omfanget af det arbejde, Agenturet skal udføre, anses for at være af samme størrelse, som ved den oprindelige ansøgning.

 

Endvidere er der fastsat gebyrer for klager til Agenturets klageudvalg på mellem EUR 2000 og EUR 6000 afhængig af sagens forventede kompleksitet.

 

Endelig kan Agenturet opkræve afgifter for andre tekniske og administrative ydelser, som ikke er udspecificeret i denne forordning, efter nærmere regler, der fastsættes af Agenturets bestyrelse, forudsat at Kommissionen afgiver en positiv udtalelse.

 

Hvert år skal Agenturets bestyrelse udarbejde et overslag over indtægter og udgifter for det pågældende budgetår og for de kommende år. Gebyrer og afgifter justeres årligt efter inflationsraten. I 2015 skal Kommissionen revidere forordningen under hensyntagen til især Agenturets og medlemsstaternes omkostninger til de tjenester, som ydes.

 

Betalingsbetingelser

Fristerne for betaling af gebyrer i forbindelse med registrering er 14 kalenderdage for nye stoffer og 30 kalenderdage for indfasningsstoffer (stoffer, der allerede er på markedet) regnet fra den dag Agenturet har givet registranten underretning om fakturaen. Disse frister er fastsat af hensyn til de frister for Agenturets behandling af sagen, som REACH fastsætter. Hvis den første frist overskrides fastsætter Agenturet en ny frist. Hvis denne frist overskrides, afvises registreringen. Såfremt registreringen afvises pga. manglende oplysninger eller fordi betalingen af det fulde gebyr ikke er gennemført indenfor fristerne, refunderes eventuelle indbetalte gebyrer ikke. Samme princip gælder ved opdateringer og ved anmodning om undtagelse for registrering. I sidstnævnte tilfælde er den første frist for betaling 7 kalenderdage og 30 dage ved anmodning om forlængelse af undtagelsen.

 

For ansøgninger om godkendelser anses ansøgningen først for modtaget, når gebyret er betalt.

 

Klager til Agenturets klageudvalg anses først for modtaget, når Agenturet har modtaget det relevante gebyr. Hvis klageren får medhold tilbagebetales dette gebyr.

 

Godtgørelse af medlemsstaternes udgifter for opgaver udført for Agenturet

Udkastet omfatter bestemmelser om godtgørelse af medlemsstaternes udgifter i tilfælde af, at medlemsstatens kompetente myndighed vurderer stof(fer), eller i tilfælde af, at et af de af medlemsstaten udpegede medlemmer af risikovurderingsudvalget eller af udvalget for socioøkonomiske analyse fungerer som rapportør i forbindelse med forslag om godkendelse eller begrænsning af anvendelsen af stoffer. Størrelsen af disse godtgørelser fastsættes af Agenturets bestyrelse efter en favorabel udtalelse fra Kommissionen, og efter principperne om sparsommelighed, produktivitet og effektivitet defineret i artikel 27 i forordning (EF, Euroatom) nr. 1602/2002. Godtgørelsen overføres, når Agenturet har modtaget de pågældende rapporter, dog med mulighed for en forudgodtgørelse på op til 20%.

 

Ikrafttræden

Udkastet skal træde i kraft på tredjedagen efter offentliggørelse i Den Europæiske Unions Tidende.

 

3.      Nærhedsprincippet

Regeringen finder, at udkastet er fuldt ud i overensstemmelse med nærhedsprincippet, idet det overordnede mål med REACH om beskyttelse af menneskers sundhed og miljøet, sikring af det indre marked og fremme af alternative metoder til vurdering af kemiske stoffer kun kan nås, hvis tilstrækkelige ressourcer er til rådighed for Agenturets arbejde, og idet at størrelsen af gebyrer og afgifter til Agenturet afspejler det arbejde og den ydelse, som Agenturet udfører, i forbindelse med behandlingen af virksomhedernes dossierer. Arbejde, som først og fremmest er i almenvellets interesse og ikke relaterer sig til behandlingen af dossierer, finansieres af bidrag fra fællesskabet

 

4.      Konsekvenser for Danmark

 

Lovgivningsmæssige konsekvenser

Udkastet har ikke i sig selv lovgivningsmæssige konsekvenser for Danmark.

 

Økonomiske konsekvenser

Udkastet i sig selv forventes ikke at få økonomiske og administrative konsekvenser for staten, regionerne og kommunerne.

 

Da størrelsen af betalingerne til medlemsstaterne for ydelser som leveres til Agenturet skal fastsættes af Agenturets bestyrelse, er det ikke muligt at vurdere hvilke konsekvenser, disse betalinger konkret vil få.

 

Som nævnt ovenfor er standardgebyrerne højere sammenlignet med Kommissionens første vurderinger af de samlede konsekvenser af udkastet til REACH, hvilke skal sammenholdes med, at andre gebyrer er nedsat for små og mellemstore virksomheder, som jo udgør en stor del af de danske virksomheder. Det er dog ikke muligt at sige præcist hvilken betydning, gebyrændringen samlet set vil medføre, idet det kræver oplysninger om de danske virksomheders størrelsessammensætning og deres fremtidige intentioner mht. bl.a. produktion og import af kemiske stoffer og intentioner om at anvende godkendelsespligtige særligt problematiske stoffer.

 

Hvis man imidlertid antager, at dansk industri gennemsnitligt har samme størrelsessammensætning og behov for registrering og godkendelse m.m., som resten af EU’s industri, vil de samlede gebyrer beløbe sig til i størrelsesordnen i alt 76 mill. kr. i 14-års perioden frem til og med 2021[2]. Det er sandsynligt, at de faktiske gebyrudgifter vil være noget lavere, idet Danmark har en relativt lille kemisk industri og dermed et mindre registreringsbehov hhv. en relativt stor andel af små og mellemstore virksomheder, som i følge udkastet får nedsat deres gebyrer.

 

Der opkræves i dag et gebyr for anmeldelsen af en lille del af de stoffer, som ligeledes vil være gebyrbelagte under REACH (se bilag). Når gebyrpligten indføres under REACH den 1. juni 2008 vil de eksisterende gebyrer bortfalde. De eksisterende gebyrer for stoffer, der markedsføres i mængder under 1 ton pr. år, erstattes imidlertid ikke af nye tilsvarende gebyrer under REACH, og for de stoffer vil der fremover således ikke skulle betales gebyr. I gennemsnit har de samlede gebyrer i denne sammenhæng ligget på 30.000.- til 40.000.- kr. om året.

 

Beskyttelsesniveau

Udkastet berører ikke i sig selv beskyttelsesniveauet i Danmark.

 

5.      Høring

 

Udkastet har ikke været sendt i almindelig høring. Udkastet har været forelagt Miljøspecialudvalget, hvor der er indkommet tre høringssvar.

 

Forbrugerrådet har af ressourcemæssige årsager ikke mulighed for at forholde sig til udkastet.

 

Dansk Industri (DI) har tilkendegivet, at man er stærkt utilfreds med høringsprocessen herunder den korte frist og DI ønsker, at Danmark lægger afgørende vægt på, at afstemningen udsættes. Herudover tilkendegiver DI at beregningen for gebyrernes størrelse er ugennemskuelige og at de foreslåede gebyrer er for høje og vil være en betydelig belastning for nogle medlemsvirksomheder inklusiv små virksomheder, særligt fordi gennemsnitsberegningerne efter DI’s vurdering ikke er relevante.

 

DI anfører også, at der med udkastet er betydelig usikkerhed om hvor mange virksomheder, som skal registrere og dermed betale gebyrer bl.a. som følge af uklarhed om definitionerne på et kemisk produkt (hvor indholdsstofferne er omfattet af registreringspligt) og en artikel (”vare” hvor design er af større betydning end den kemiske sammensætning, og som ikke er omfattet af registreringspligt). Afslutningsvis oplyser DI at FMPU og FEU vil blive underrettet om organisationens synspunkter.

 

Danmarks Farve- og Lakindustri tilkendegiver samme bekymringer som Dansk Industri og henviser i øvrigt til høringssvaret fra Danske Industri.

 

6.      Forhandlingssituationen

Et foreløbigt udkast var til indledende drøftelse den 31. oktober 2007. Medlemslandene var overordnet positive for udkastet, herunder til den overordnede gebyrstruktur og til den nye og større reduktion i gebyrer og afgifter for mindre virksomheder. Derudover havde medlemslandene en række spørgsmål, herunder ønsker om en mere detaljeret forklaring om baggrunden på gebyrernes størrelse. Kommissionen har som svar herpå udarbejdet en note herom, som forklarer at gebyrerne størrelse og sammensætning bygger på antagelserne i budgetmodellen for Agenturet vedr. antallet af de forskellige dossierer, det arbejde, der er forbundet med disse dossierer og andre nødvendige omkostninger for Agenturet.

 

Medlemsstaterne havde ligeledes en række forslag til mindre ændringer, som i nogen grad er afspejlet i det endelige udkast. Det drejer sig bl.a. om fristerne for betaling, som er forlænget for stoffer, der allerede er på markedet, om at fjerne gebyrer for opdatering af registranternes identitet såfremt der ikke ændres juridisk identitet og for opdatering af klassificering og mærkning, samt at medlemsstaterne kan få en del af deres udgifter godtgjort allerede ved starten af det arbejde, de udfører for Agenturet. Nogle lande ønskede, at minimum for disse godtgørelser blev fastsat direkte i forordningen, men dette blev afvist af Kommissionen med den begrundelse, at det er en opgave for Agenturets bestyrelse ifølge REACH. Endelig var der en række spørgsmål vedr. artikel 11 i udkastet, som giver Agenturets bestyrelse mulighed for at fastsætte yderligere afgifter med Kommissionens billigelse uden, at det er specificeret i udkastet, hvilke ydelser, der kunne være tale om. Der var således en diskussion af, om der var behov for yderligere specificering i forordningen eller om Agenturet skulle gives en vis fleksibilitet for at kunne yde tjenester, som kunne pålægges en afgift (i betydningen betaling).

 

Miljøministeren vil inden afstemning den 10. december 2007 søge om tilslutning fra regeringens Økonomiudvalg til, at Det Europæiske Kemikalieagenturs udgifter til registrering, vurdering og godkendelse af kemikalier kan gebyr- og afgiftsfinansieres af registranterne i overensstemmelse med forordningens regler

 

7.      Dansk holdning

Den danske holdning til udkastet er positiv. Baggrunden for denne holdning er, at det er afgørende nødvendigt, for at REACH kan komme til at fungere i praksis, at de fornødne midler er til rådighed for Agenturet, og derved at formålene med REACH kan opfyldes, nemlig at sikre beskyttelsen af mennesker og miljø mod risikoen fra produktion og brug af kemikalier, det indre marked, konkurrenceevne og innovation samt at fremme brugen af forsøgsmetoder, som ikke omfatter hvirveldyr.

 

Det har således siden REACH forslaget blev fremsat i 2003 været en forudsætning, at en meget betydelig del af Agenturets udgifter blev dækket af gebyrer i forbindelse med især registrering og godkendelse. Således udgjorde gebyrfinansieringen i Kommissionens oprindelige udkast ca. 80 % af Agenturets omkostninger, mens dækningsgraden i den finansielle erklæring fra 2006 var ca. 60 %. Nærværende udkast bygger på en forventet dækningsgrad fra gebyrer på ca. 2/3 af Agenturets samlede budget.

 

Den danske holdning til spørgsmålet om gebyrer var i forbindelse med den fælles holdning for REACH i 2005, at ”Danmark kan også støtte, at de nærmere bestemmelser om gebyrfinansiering udskilles i en særskilt forordning, og at Agenturets finansiering udgøres af gebyrfinansieringen sammen med et tilskud fra Fællesskabet og eventuelt frivillige bidrag. Finansieringen skal fortsat afspejle princippet i REACH om, at det er op til industrien at sikre, at produktion og anvendelse af kemiske stoffer sker forsvarligt uden risiko for mennesker og miljø. Danmark støtter, at Agenturet kan opkræve gebyrer direkte fra virksomhederne, såfremt disse gebyrer udelukkende går til at dække Agenturets og medlemsstaternes omkostninger forbundet med administrationen af reglerne under REACH. ” Der skal gøres opmærksom på, at den fælles holdning indeholdt supplerende bestemmelser om, at gebyrerne skulle nedsættes for små og mellemstore virksomheder uden, at dette førte til ændringer af ovennævnte danske holdning.

 

Set i lyset heraf er det dansk holdning, at nærværende udkast gennemfører de bestemmelser i REACH, som Danmark har tilsluttet sig.

 

Danmark vil arbejde for, at princippet om, at størrelsen af gebyrer og afgifter afspejler kompleksiteten og omfanger af det arbejde, som Agenturet udfører, eller medlemsstaterne udfører på Agenturets vegne, tydeliggøres i selve forordningens bestemmelser med henvisning til de relevante bestemmelser i REACH, og ikke kun anføres i forordningens betragtninger.

 

Med hensyn industriens kritik af størrelsen af gebyrerne, og at standardgebyret er fastsat højere end forudsat i forbindelse med vedtagelsen af REACH forordningen er dette korrekt, og Danmark vil derfor arbejde for, at der åbnes for en revurdering af gebyrernes størrelse tidligere end 2015, som foreslået i forordningen. Med hensyn til kritikken af, at den igangværende diskussion af afgrænsningen mellem ”kemisk produkt” hhv. ”artikel” kan have betydning for hvilke virksomheder, der skal registrere og dermed betale gebyrer, er det ikke en problemstilling der kan afklares i regi af denne forordning om fastsættelse af gebyrer og afgifter til det Europæiske Kemikalieagentur. Danmark vil dog arbejde for at denne usikkerhed afklares i rette sammenhæng.

 

 



[1] Mellemstore virksomheder er defineret som virksomheder med mindre en 250 ansatte og en årlig omsætning mindre end EUR 50 mill., små virksomheder har mindre end 50 ansatte og en omsætning mindre end EUR 10 mill., og mikrovirksomheder har mindre en 10 ansatte og en omsætning mindre end EUR 2 mill.

[2] Baseret på Kommissionens finansielle redegørelse fra 2006 og at Danmarks BNP udgør 1,4 % af EU’s BNP.