Europaudvalget 2007-08 (2. samling)
EUU Alm.del Bilag 409
Offentligt
586838_0001.png
586838_0002.png
NotatJ.nr. 2008-221-001528. august 2008
Notat til Folketingets Europaudvalg og Skatteudvalg om åbningsskri-velse vedrørende fritagelsesbestemmelserne i momslovens § 13, stk. 1,nr. 18, 19 og 22Kommissionen har i en åbningsskrivelse nr. 2007/2312 af 26. juni 2008,K(2008) 2802 konkluderet, at Danmark har tilsidesat sine forpligtelser ihenhold til momssystemdirektivet, idet de fritagelser fra afgiftspligten, derfremgår af momslovens § 13, stk. 1, nr. 18, 19 og 22, på en række punktergår videre end de fritagelser, der fremgår af momssystemdirektivets artikel132.Momslovens § 13, stk. 1, nr. 22, fritager varer og ydelser leveret af almen-velgørende eller på anden måde almennyttige foreninger. Kommissionenmener, at udtrykket "almenvelgørende eller på anden måde almennyttigeforeninger m.fl." i fritagelsesbestemmelsen er for bredt og omfatter andreorganer end dem, der er momsfritaget efter momssystemdirektivet. Endvide-re mener Kommissionen, at fritagelsen er for bred, fordi den fritager alle va-rer og ydelser, der leveres i forbindelse med afholdelse af aktiviteter. Kom-missionen fremhæver, at momssystemdirektivet (artikel 132, stk. 1, litra o)kun hjemler fritagelse for transaktioner, der udføres udelukkende til for-eningens egen fordel i forbindelse med indsamlingsarrangementer, dvs.konkrete, lejlighedsvise arrangementer.Momslovens § 13, stk. 1, nr. 19, fritager varer leveret af genbrugsbutikker.Kommissionen finder, at denne bestemmelse er i strid med momssystemdi-rektivet, fordi direktivet kun tillader fritagelse for varer og ydelser leveret afmomsfritagne almenvelgørende organer m.v. i forbindelse med konkrete,lejlighedsvise indsamlingsarrangementer. Desuden tillader momssystemdi-rektivet kun fritagelse på betingelse af, at den ikke vil kunne skabe konkur-renceforvridning.Momslovens § 13, stk. 1, nr. 18, fritager levering af varer og ydelser i for-bindelse med konkrete arrangementer, når overskuddet udelukkende anven-des til almenvelgørende eller på anden måde almennyttige formål. Kommis-sionen finder, at momsfritagelsen er for vidtgående, fordi det efter momssy-stemdirektivet er en betingelse, at overskuddet anvendes til arrangørensegen fordel, ligesom Kommissionen anser begrebet "almenvelgørende ellerpå anden måde almennyttige foreninger m.fl." for at være for bredt, idetmomssystemdirektivet indeholder en præcis afgrænsning af, hvilke aktivite-ter indsamlingsarrangementerne kan gennemføres til fordel for.I relation til momslovens § 13, stk. 1, nr. 22, er det korrekt, at momssystem-direktivet ikke indeholder en generel fritagelse for almenvelgørende elleralmennyttige foreninger. Skatteministeriet fremhæver imidlertid, at moms-loven skal underlægges en direktivkonformfortolkning, og at bestemmelsenderfor ikke giver mulighed for at fritage organer m.v. i videre omfang endmomssystemdirektivet. Skatteministeriet fremhæver, at fritagelsen ikke om-fatter varer og ydelser af forretningsmæssig karakter, og at det kun er aktivi-
Side 1 af 2
teter, der falder inden for foreningens almenvelgørende eller almennyttigeformål, der er fritaget. Betingelsen om, at momsfritagelsen kun må omfatteaktiviteter, der udøves til foreningen mv.'s egen fordel, finder Skatteministe-riet opfyldt, når overskuddet uddeles til almenvelgørende eller almennyttigeformål i overensstemmelse med den uddelende forenings formål. Endeligfinder Skatteministeriet, at det er i overensstemmelse med momssystemdi-rektivet, at der er tale om en generel momsfritagelse, fordi de momsfritagneforeninger m.v. må anses for at udføre en vedvarende og kontinuerlig ind-samling til opfyldelse af deres formål.Vedrørende momslovens § 13, stk. 1, nr. 19, om genbrugsbutikker drives dehovedsageligt af sociale hjælpeorganisationer med henblik på at skaffe mid-ler til varetagelsen af deres almennyttige formål, Skatteministeriet finderderfor, at fritagelsen er i overensstemmelse med direktivets fritagelsesbe-stemmelse vedrørende varer og ydelser leveret i forbindelse med indsam-lingsarrangementer. Skatteministeriet mener endvidere ikke, at der er grund-lag for at hævde, at momsfritagelsen medfører konkurrenceforvridning.Endelig finder Skatteministeriet også, at momslovens § 13, stk. 1, nr. 18, er ioverensstemmelse med momssystemdirektivet. Der henvises herved til deovenfor anførte synspunkter vedrørende momslovens § 13, stk. 1, nr. 22.
Side 2 af 2