Dato:     1. oktober 2008

J.nr.:     71-3877 BIE/HED/AKJ

 
 

 

 

 


NOTAT

til

Folketingets Europaudvalg

 

- om afgivelse af skriftligt indlæg i sag C-230/08,

Dansk Transport og Logistik (DTL) mod Skatteministeriet

 

Ovennævnte sag handler om, hvorvidt sagsøgeren i sig egenskab af garanterende organisation for TIR-transporter hæfter for krav på told, tobaksafgift og moms opkrævet af toldmyndighederne hos en række TIR carnet-indehavere i forbindelse med forsøg på indsmugling af cigaretter fra lande uden for EU. Cigaretterne blev i medfør af toldloven taget i bevaring og efterfølgende destrueret under toldkontrol med den begrundelse, at de var "ukurante og urealisable", jf. toldlovens § 83, stk. 2 (nu stk. 3).

 

DTL gør gældende, at toldskylden er ophørt i medfør af artikel 233, litra d) i Rådets forordning 2913/92 af 12. oktober 1992 om indførelse af en EF-toldkodeks ("toldkodeksen"), idet destruktion af cigaretterne må sidestilles med "konfiskation" efter bestemmelsen, ligesom moms og punktafgift bortfalder, som følge af, at cigaretterne blev taget i bevaring og efterfølgende destrueret. Endelig gøres det gældende, at de danske toldmyndigheder i et enkelt tilfælde ikke var kompetente til at foretage told- og afgiftsopkrævningen.

 

Heroverfor gør Skatteministeriet gældende, at destruktion ikke kan sidestilles med konfiskation i artikel 233, litra d)'s forstand, og at SKATs destruktion af cigaretterne derfor ikke kan være en ophørsgrund i medfør af den pågældende artikel. Ligeledes gøres det gældende, at hverken punktafgift eller moms er bortfaldet som følge af, at cigaretterne blev taget i bevaring og efterfølgende destrueret. Endelig gøres det gældende, at de danske toldmyndigheder var kompetente til at opkræve det skyldige told- og afgiftsbeløb.

 

Ved notat af 7. maj 2007 indstillede Kammeradvokaten, at Skatteministeriet ikke skulle protestere mod DTL's begæring om præjudiciel forelæggelse vedrørende toldkodeksen, hvorimod der burde protesteres mod begæringen om forelæggelse af spørgsmål vedrørende cirkulationsdirektivet (Rådets direktiv 92/12 af 25. februar 1992 om den generelle ordning for punktafgiftspligtige varer, om oplægning og omsætning heraf samt om kontrol hermed med senere ændringer). I Juridisk Specialudvalg var der enighed om at følge notatets anbefalinger. 

 

Den 16. maj 2007 traf Østre Landsret afgørelse om, at en række spørgsmål, herunder navnlig vedrørende fortolkningen af toldkodeksens artikel 233, litra d), samt en række øvrige bestemmelser i toldkodeksen, cirkulationsdirektivet og sjette momsdirektiv skulle forelægges præjudicielt for Domstolen med henblik på afklaring af betingelserne for bl.a. toldskyldens ophør.

 

Regeringen er som part i sagen - repræsenteret ved Skatteministeriet - berettiget til at afgive skriftligt indlæg i sagen og redegøre for regeringens opfattelse af besvarelsen af de forelagte spørgsmål. 

 

Regeringen har den 30. september 2008 afgivet skriftligt indlæg i sagen, hvor regeringen har gjort gældende, at toldkodeksens skal fortolkes således, at toldskylden ikke ophører i et tilfælde, hvor indsmuglede cigaretter tagets i bevaring og efterfølgende destrueres, fordi de er ukurante eller urealisable, jf. toldlovens § 83, stk. 2 (spørgsmål 1).

 

Endvidere har regeringen gjort gældende, at det forhold, at cigaretterne er taget i bevaring og efterfølgende destrueret ikke indebærer, at undergivet en ordning med suspension af punktafgift i henhold til cirkulationsdirektivet, ligesom cigaretterne ikke skal anses for at være omfattet af en toldoplagsprocedure med den virkning, at tobaksafgiftskravet og momskravet bortfalder (spørgsmål 2 og 3).

 

Endelig har regeringen gjort gældende, at de danske myndigheder var kompetente til at fastslå og opkræve told- og momsskyld, da det var de danske myndigheder, der opdagede, at cigaretterne blev forsøgt indsmuglet i EU (spørgsmål 4).