Europaudvalget

EU-Sekretariatet

Til:

Dato:

Udvalgets medlemmer og stedfortrædere

18. december 2007

Det Europæiske Råds møde den 14. december 2007

 

Inden mødet i Det Europæiske Råd havde interessen samlet sig om primært tre punkter: nedsættelsen af den såkaldte refleksionsgruppe, den fremtidige status for Kosovo samt erklæringen om globaliseringen. Hertil kommer Lissabontraktat, der dagen inden mødet var blevet undertegnet ved en selvstændig ceremoni i Lissabon.

 

Lissabontraktaten

 

I konklusionerne hilser stats- og regeringscheferne undertegnelsen af Lissabontraktaten den 13. december 2007 samt proklamationen af charteret om grundlæggende rettigheder den 12. december velkommen. Samtidig opfordrer Det Europæiske Råd til en hurtig afslutning af de nationale ratifikationsprocesser, så traktaten kan træde i kraft den 1. januar 2009.

 

Det Europæiske RÃ¥d fastslÃ¥r, at Lissabontraktaten bidrager med en stabil og varig institutionel ramme, hvorfor der ikke ventes ændringer i en overskuelig fremtid.

 

Det Europæiske RÃ¥d giver endvidere sin politiske tilslutning til udkastet til afgørelsen om sammensætningen af Europa-Parlamentet i perioden 2009-2014. Der er tale om et forslag, som Europa-Parlamentet godkendte den 11. oktober 2007, og som det uformelle møde under regeringskonferencen den 18. oktober 2007 i Lissabon reviderede ved at tilføje formanden i det maksimale antal pladser samt tildele denne ekstra plads til Italien. Selve afgørelsen vil blive vedtaget sÃ¥ hurtigt som muligt efter Lissabontraktatens ikrafttrædelse.

 

 

 

 

Refleksionsgruppen

 

Det Europæiske RÃ¥d nÃ¥ede til enighed om mandatet for refleksionsgruppen samt udpegningen af formanden og de to næstformænd. Gruppen skal analysere, hvordan EU hÃ¥ndterer de udfordringer og muligheder, som EU stÃ¥r overfor i et langsigtet perspektiv (2020-2030). Udgangspunktet for gruppen er de udfordringer, der beskrives i Berlin-erklæringen fra den 25. marts 2007.

 

Det drejer sig bl.a. om en styrkelse og modernisering af den europæiske model for økonomisk succes og social ansvarlighed, forbedring af EU’s konkurrenceevne, retsstatsprincippet, bæredygtig udvikling som et grundlæggende mål for EU, global stabilitet, migration, energi og klimabeskyttelse samt bekæmpelse af global usikkerhed, international kriminalitet og terrorisme. Det påpeges endvidere, at der navnlig bør lægges vægt på, hvordan man bedre kan nå ud til borgerne og opfylde deres forventninger og behov.

 

Konklusionerne fastslÃ¥r, at gruppen ikke skal beskæftige sig med traktatmæssige og institutionelle ændringer eller gennemgÃ¥ aktuelle politikker. EU's næste finansielle ramme holdes ligeledes uden for gruppens mandat.

 

Formand for refleksionsgruppen bliver Spaniens tidligere premierminister Felipe González Márquez. De to næstformænd bliver Letlands tidligere præsident, Vaira Vike-Freiberga, og tidligere Nokia-chef finske Jorma Ollila. Formanden og de to næstformænd skal komme med forslag til de øvrige gruppemedlemmer. Gruppen skal udgøres af højst 9 medlemmer. Det Europæiske RÃ¥d vil sÃ¥ tage stilling til kandidaterne under det franske EU-formandskab i andet halvÃ¥r af 2008. Refleksionsgruppen forventes at fremlægge en rapport for Det Europæiske RÃ¥d pÃ¥ EU-topmødet i juni 2010.

 

Kosovo

 

Om Kosovo fastslÃ¥r Det Europæiske RÃ¥d i konklusionerne, at den nuværende status for Kosovo er uholdbar. Det Europæiske RÃ¥d konstaterer endvidere, at efter trojkaens meddelelse den 10. december 2007, om at der ikke kunne opnÃ¥s en forhandlingsløsning, ligger forhandlingerne nu i FN's SikkerhedsrÃ¥d. En løsning for Kosovo bør sikre et demokratisk og multietnisk Kosovo, der gÃ¥r ind for retsstatsprincippet og beskyttelse af mindretal og af den kulturelle og religiøse arv.

 

EU er parat til at spille en førende rolle og bidrage pÃ¥ alle mÃ¥der for at sikre fred, stabilitet og udvikling i regionen. Det Europæiske RÃ¥d opnÃ¥ede sÃ¥ledes enighed om en civil EU-mission i Kosovo samt at det vestlige Balkans fremtid ligger i EU. Serbien opfordres derfor til at opfylde betingelserne, fastlagt i konklusionerne fra december 2006, sÃ¥ en stabiliserings- og associeringsaftale kan indgÃ¥s. Det Europæiske RÃ¥d udtrykker sin tillid til, at fremskridtene pÃ¥ vejen mod EU, herunder kandidatstatus, kan fremskyndes.

 

Erklæring om globalisering

 

Det Europæiske Råd nåede også til enighed om en globaliseringserklæring, der formelt har fået navnet ”Erklæring fra EU om globalisering”. EU vil ifølge erklæringen stræbe efter at forme globaliseringen, så den opfylder alle borgernes interesser på grundlag af EU’s fælles værdier og principper.

 

Både EU’s interne og eksterne politikker skal tages i anvendelse for at møde globaliseringens udfordringer og muligheder. Lissabonstrategien er i denne sammenhæng central, herunder en videreudvikling af det indre markeds fire friheder under hensyntagen til miljøet og sikring af en stærk social dimension. I erklæringen efterlyses dog også yderligere reformer på nationalt plan og fællesskabsplan for at sikre den økonomiske succes på langt sigt. EU ønsker en styrkelse af investeringer i forskning, innovation og uddannelse for at sikre vækst og beskæftigelse i lyset af globaliseringen.

 

Erklæringen bekræfter EU’s tilsagn fra forårstopmødet i marts 2007 på energi- og klimaområdet og understreger, at EU ønsker at påtage sig en global førerrolle på disse områder. Der insisteres dog på behovet for indgåelse af en samlet global aftale senest i 2009 til erstatning af Kyoto-aftalen efter 2012, hvor specielt USA, Kina, Rusland, Indien og Brasilien vurderes som nødvendige deltagere.

 

Da globaliseringen kan påvirke de finansielle markeders stabilitet, der nævnes som afgørende for en vedholdende økonomisk vækst, vil EU derfor både internt og i de relevante internationale fora arbejde videre med at forbedre tilsynsrammerne og de finansielle markeders gennemsigtighed.

 

Frihandel og åbenhed, herunder en global afbalanceret handelsaftale under Doha-udviklingsdagsorden suppleret med bilaterale aftaler, vurderes også som værende centralt i lyset af globaliseringen. EU ønsker fortsat at spille en førende rolle på dette område. På udviklingsområdet bekræfter erklæringen de tilsagn, der er afgivet i forbindelse med årtusindudviklingsmålene. Erklæringen erindrer om, at respekt for demokrati og menneskerettigheder, herunder ligestilling mellem kvinder og mænd, er afgørende for en bæredygtig udvikling.

 

Inden for det sikkerhedspolitiske område skal effektiv brug af instrumenter og udvikling af kapaciteter inden for den fælles udenrigs- og sikkerhedspolitik og den europæiske sikkerheds- og forsvarspolitik give EU mulighed for at spille en stadig større rolle i opbygningen af en mere sikker verden.

 

EU vil videreudvikle en fælles europæisk migrationspolitik. Migrationspolitikken skal medvirke til at fremme integration, styre den lovlige migration og bekæmpe ulovlig indvandring, sÃ¥ potentialet i en velstyret migration kan udnyttes til bÃ¥de EU's og tredjelandes fordel.

 

Migrationspolitik

 

Det Europæiske Råd understreger behovet for en videreudvikling af en samlet europæisk migrationspolitik, der supplerer medlemslandenes politikker. Samtidig efterlyses et fornyet politisk engagement. Det Europæiske Råd ser i denne forbindelse med tilfredshed på den fælles strategi, der blev vedtaget på topmødet mellem EU og Afrika. Den fælles strategi fastslår, at migration er et område der har fælles prioritet, og som begge parter vil søge at finde en fælles løsning for.

 

I forhold til migration med et beskæftigelsesmæssigt perspektiv, understreges det, at arbejdskraftmigration skal ske under fuld overholdelse af gældende fællesskabsret, medlemslandenes kompetencer på dette område og princippet om fællesskabspræferencer for EU-borgere. Rådet opfordres til at videreføre arbejdet med Kommissionens nyligt fremsatte forslag om tredjelandsstatsborgeres indrejse med henblik på højt kvalificeret beskæftigelse, en procedure med en enkelt ansøgning samt et fælles sæt rettigheder for arbejdstagere fra tredjelande med lovligt ophold. Samtidig opfordres Rådet og Europa-Parlamentet til inden udgangen af 2008 at opnå enighed om forslagene om sanktioner over for arbejdsgivere, der beskæftiger tredjelandsstatsborgere med ulovligt ophold.

 

På asylområdet understreger Det Europæiske Råd behovet for fremskridt med hensyn til det kommende fælleseuropæiske asylsystem, så det kan være gennemført senest i 2010. Kommissionens opfordres til at fremlægge de nødvendige initiativer i 2008.

 

Politisamarbejde

 

Det Europæiske Råd ønsker, at Eurojust og Europol skal fungere bedre. Rådet opfordres derfor til inden udgangen af juni 2008, at nå til enighed om afgørelsen om oprettelse af Europol[1].

Det Europæiske Råd understreger vigtigheden af, at EU og medlemslandene fuldt ud står ved deres tilsagn om at gennemføre terrorbekæmpelsesstrategien. De nylige tiltag inden for strategiens områder, såsom sprængstof- og våbensikkerhed, samarbejde mellem specialinterventionsenheder (Atlas), beskyttelse af kritisk infrastruktur, imødegåelse af biologiske, radiologiske og andre ikke-konventionelle trusler og udvikling af EU’s krisekoordineringsordninger hilses velkomment.

 

Lissabonstrategien

 

Det Europæiske Råd bekræfter strategiens fire prioriterede indsatsområder fra foråret 2006: viden og innovation, erhvervsmiljø, beskæftigelse samt energi og klimaændringer. Strategiens nye treårscyklus bør ifølge Det Europæiske Råd bl.a. fokusere på europæisk forskning, innovationsmekanismer, små og mellemstore virksomheder (SMV’er), det indre marked, konkurrence, modernisering af den offentlige forvaltning, uddannelse og kvalifikationer, flexicurity, foranstaltninger til at øge erhvervsfrekvensen, social inddragelse, territorial samhørighed, energi, klimaændringer, synliggørelse af den sociale dimension, bæredygtighed og de offentlige finansers kvalitet. Det Europæiske Råd anmoder om, at den næste cyklus kan indledes på forårstopmødet i marts 2008.

 

Det Europæiske Råd bekræfter endvidere Rådets afgørelse om finansierings-, styrings- og indkøbspolitikken for de europæiske satellitnavigationsprogrammer Egnos og Galileo.

 

Indre marked

 

Det Europæiske Råd mener, at der skal gøres mere for at udnytte det udvidede EU’s potentiale fuldt ud. Derfor skal der tages fat på de tilbageværende hindringer, så forbrugere og SMV’er kan udnytte mulighederne i det indre marked fuldt ud. Det Europæiske Råd forventer, at der kan vedtages konklusioner om prioriteterne for den videre politik for det indre marked på forårstopmødet i marts 2008.

 

Bedre regulering

 

Det Europæiske Råd hilser de fremskridt velkommen, der er gjort inden for området bedre regulering mht. opfyldelsen af den fælles målsætning om en reduktion på 25 procent af de administrative byrder der følger af EU-lovgivningen senest i 2012. Det Europæiske Råd opfordrer de medlemslande, der endnu ikke har fastsat nationale mål, til at fastsætte nationale mål med et tilsvarende ambitionsniveau senest i 2008.

Flexicurity

 

Det Europæiske Råd giver sin tilslutning til aftalen om de fælles principper for flexicurity, som Rådet nåede frem til den 5.-6. december 2007. Medlemslandene opfordres til at tage behørigt hensyn til disse principper, når de udvikler og gennemfører nationale flexicurityorienterede politikker.

 

Energi og klimaændringer

 

Det Europæiske Råd gentager betydningen af at få gennemført alle aspekter af energihandlingsplanen for 2007-2009, hvorved de tre mål for energipolitikken for Europa – forsyningssikkerhed, konkurrenceevne og klimaændringer – kan fremmes.

 

Hvad angår den såkaldte tredje pakke vedrørende det indre marked for gas og elektricitet ønsker Det Europæiske Råd drøftelserne afsluttet i løbet af 2008. Det Europæiske Råd understreger endvidere betydningen af at nå til enighed i tide om Kommissionens anden pakke af lovgivningsforslag i forbindelse med instrumenter om vedvarende energikilder og klimaændringer (”byrdefordeling”). Kommissionens forslag forventes fremsat i januar 2008.

Det Europæiske Råd ønsker desuden at sikre sammenhængen i EU’s politikker, herunder ved at fremme et bæredygtigt transportsystem.

 

Eksterne forbindelser

 

Det Europæiske Råd understreger betydningen af det seneste halvårs topmøder med Brasilien, Rusland, Ukraine, Kina, Indien, ASEAN og Afrika, der har bidraget til at styrke EU’s forbindelser til disse partnere.

 

Det Europæiske Råd hilser udsigterne til indgåelse af en rammeaftale med Libyen i overensstemmelse med Rådets konklusioner fra oktober 2007 velkommen.

 

Det Europæiske Råd understreger sin fortsatte dybe bekymring over situationen i Burma/Myanmar. EU er rede til at tage de restriktive foranstaltninger over for regeringen i Burma/Myanmar op til revision og til at ændre eller skærpe dem på baggrund af udviklingen på stedet.

 

Det Europæiske Råd udtrykker endvidere sin dybe bekymring over Irans atomprogram, hvor evt. erhvervelse af en nuklear militær kapacitet er uacceptabelt. Det Europæiske Råd beklager, at Iran stadig ikke opfylder sine internationale forpligtigelser som gentaget i FN’s Sikkerhedsråds resolution 1696, 1737 og 1747 om at suspendere alle berignings- og oparbejdningsaktiviteter. Det Europæiske Råd bekræfter sin fulde og utvetydige støtte til indsatsen for at finde en langsigtet forhandlingsløsning på det iranske atomspørgsmål.

 

 

 

 

Med venlig hilsen

 

 

Martin Jørgensen,

(3337)



[1] KOM (2006) 0817