Europaudvalget

Folketingets repræsentant ved EU

Til:

Dato:

Udvalgets medlemmer og stedfortrædere

17. april 2008

Lissabontraktaten: Kommissionen arbejder med udfyldelse af bestemmelserne vedr. de nationale parlamenter

Som det sker i Europa-Parlamentet (jf. EU-noter nr. E17, E21 og E29) arbejder Europa-Kommissionen med udfyldelse af de operative bestemmelser i Lissabontraktaten, således at disse kan være på plads, når/hvis traktaten træder i kraft.

Den politiske dialog

Den politiske dialog mellem Kommissionen og de nationale parlamenter (også kaldet Barroso-initiativet) er ikke indeholdt i traktaten, men har sin baggrund i Kommissionens meddelelse ”Borgernes dagsorden – resultater til borgerne” af 10. maj 2006 (KOM (2006) 211), hvor Kommissionen oplyser, at den vil sende nye forslag og forberedende retsakter til de nationale parlamenter og opfordre parlamenterne til at reagere herpå. I samme meddelelse gav Kommissionen tillige udtryk for villigheden til at tage de nationale parlamenters udtalelser i betragtning.

 

Kommissionen har ikke planer om, at denne ordning skal ændres ved Lissabon-traktatens evt. ikrafttræden.

Subsidiaritets-/nærhedsprincippet

Kommissionen forbereder en meddelelse med følgende indhold:

Alle forslag sendes direkte til de enkelte nationale parlamenter, så snart de foreligger i det pågældende lands sprogversion.

Når den sidste sprogversion foreligger og er sendt til pågældende parlament, vil Kommissionen offentliggøre tidsrammen for 8-ugers fristen.

 

Efter 8-ugers fristens udløb vil Kommissionen offentliggøre de modtagne udtalelser fra de nationale parlamenter og Kommissionens egne kommentarer hertil.

Efter udløbet af 8-ugers fristen vil Kommissionen fastslå, hvor mange begrundede udtalelser, der er modtaget om uoverensstemmelse med subsidiaritetsprincippet, herunder om der er modtaget et antal, der medfører anvendelsen af de ”gule” eller ”orange” kort.

 

Alle begrundede udtalelser fra nationale parlamenter om et forslags manglende overensstemmelse med nærhedsprincippet tælles med, når det skal bestemmes, om der er opnået et antal, der aktiverer et af kortene. Det er altså ikke nødvendigt, at de begrundede udtalelser vedrører samme bestemmelse i forslaget eller har samme begrundelse.

Udtalelser modtaget efter 8-ugers fristen tages ikke i betragtning i spørgsmålet om nærhedsprincippets overholdelse.  

 

Mere generelt forventer Kommissionen, at eventuelle udtalelser fra de nationale parlamenter om forslags manglende overensstemmelse med subsidiaritetsprincippet er politisk begrundet og ikke kun baserer sig på en teknisk bedømmelse.

 

Det er dog klart, at indsigelserne skal være begrundede i manglende forenelighed med subsidiaritetsprincippet og ikke i en politisk modstand mod forslaget eller dele heraf.

 

Udtalelser fra de nationale parlamenter, der modtages efter 8-ugers fristens udløb eller som ikke vedrører subsidiaritetsprincippet, men indeholder andre politiske synspunkter og forslag, vil blive taget i betragtning, oplyser Kommissionen, og henviser til den politiske dialog (Barrosso-initiativet) med de nationale parlamenter, jfr. ovenfor.

IPEX

Kommissionen bekræfter, at samarbejdet med IPEX er godkendt på politisk niveau i Kommissionen. Der udestår nogle tekniske spørgsmål, som løses i samarbejde med de nationale parlamenter.

Regionale parlamenter

Kommissionen vil ikke selv inddrage de regionale parlamenter i subsidiaritetsspørgsmålet. Som det fremgår af Protokollen om anvendelsen af subsidiaritets- og proportionalitetsprincippet, er det de nationale parlamenters opgave, ligesom Regionsudvalget også varetager de regionale parlamenters interesser.

 

 

Eurojust og Europol

Kommissionen er ved at udarbejde forordninger om Eurojust og Europols struktur, funktionsmåde, indsatsområde og opgaver, jfr. Lissabon-traktatens art.69d + g (art. 85 og 88 i den sammenskrevne traktat).

I disse forordninger fastlægges ligeledes Europa-Parlamentets og de nationale parlamenters ”tilknytning til evalueringen af Eurojusts virke” og ”kontrol af Europols aktiviteter”.

 

De nævnte forordninger skal vedtages af Europa-Parlamentet og Rådet efter den almindelige lovgivningsprocedure, og det er ikke afklaret, om de nationale parlamenter får en særlig rolle i behandlingen og vedtagelsen.

 

Europa-Parlamentet har ikke vedtaget nogen formel beslutning herom, men der er ingen tvivl om, at man gerne ser, at den praksis, der er startet i Udvalget for Borgernes Rettigheder og Retlige og Indre Anliggender (LIBE), fortsættes.

 

Det seneste møde mellem LIBE-udvalget og de nationale parlamenter var den 7. april 2008 om bekæmpelse af terrorisme. Her deltog 19 medlemmer fra 11 kamre i 10 nationale parlamenter. På baggrund heraf skrev formanden for LIBE-udvalget på vegne af bl.a. ”several members of National Parliaments” til Rådsformandskabet og stillede krav til ændringer af forslaget om bekæmpelse af terrorisme.                                                                                                                                                                                         

 

Hvis Folketinget vil have indflydelse på udformningen af forslagene til forordninger om Eurojust og Europol, vil en henvendelse til Kommissionen være relevant.

Vedtagelse af retsakter uden specifik hjemmel

Ifølge Lissabon-traktatens art. 308 (art. 352 i den sammenskrevne udgave) kan Kommissionen i h.t. nærmere fastlagte betingelser fremsætte forslag, selv om de ikke er specifik hjemmel i traktaten.

 

Kommissionen skal ifl. traktaten gøre de nationale parlamenter opmærksom på forslag, der fremsættes med hjemmel i denne artikel.

 

Kommissionen oplyser, at dette vil ske i form af officielle breve fra Kommissionen til de nationale parlamenter.

 

Med venlig hilsen

 

Peter Juul Larsen

Tlf. fra Ft.: 11169Â