Europaudvalget 2007-08 (2. samling)
EUU Alm.del EU-note E 60
Offentligt
589284_0001.png
Europaudvalget, Udvalget for Udlændinge og Integrationspolitik,
Uddannelsesudvalget, Indfødsretsudvalget.
EU-konsulenten
Dato:
10. september 2008
Grønbog om Migration og Mobilitet: Udfordringer og Muligheder for
Uddannelsessystemerne i EU
Kommissionen fremlagde den 3. juli en grønbog om migration og mobilitet
med fokus på EU’s uddannelsessystemer
1
.
Grønbogen lægger op til en
drøftelse om, hvordan de gældende regler
om skolegang for børn af
migrantarbejdstagere
kan ændres, således at aktuelle udfordringer med
henblik på indvandrerelever og uddannelse kan imødekommes
2
.
Fristen for
bemærkninger til grønbogen er den 31. december 2008.
Baggrund
Grønbogen tager udgangspunkt i resultater fra PIRLS og PISA undersøger
der påpeger, at der i dag bliver flere og flere indvandrebørn på de europæiske
skoler. Samtidig påpeger undersøgelserne, at indvandrerbørn klarer sig
ringere i skolen sammenlignet med jævnaldrende fra det pågældende
værtsland. Der er dermed sket en udvikling i den politiske realitet og dermed
et behov for at revurdere de gældende bestemmelser, som blev fastlagt i
direktiv 77/486/EØF.
På den baggrund opfordrer Kommissionen medlemsstaterne til at rette fokus
mod skolegangen for indvandrerbørn og revurdere følgende
grundbestemmelser som på nuværende tidspunkt er gældende:
1
2
KOM(2008)423
Rådets direktiv 77/486/EØF af 25. juli 1977 om skolegang for børn af
migrantarbejdstagere, EFT L 199 af 6.8.1977, s. 32.
1/4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
-
-
Sikre gratis undervisning, som er tilpasset disse børns særlige behov,
herunder undervisning i et af værtslandets officielle sprog
Fremme undervisningen i modersmålet og i hjemlandets kultur,
samordnet med den normale undervisning og i samarbejde med
hjemlandene.
Med grønbogen lægger Kommissionen op til en ændring af disse
grundbestemmelser, således at de aktuelle udfordringer ved
indvandreelevernes vanskeligheder med uddannelse kan tages i betragtning.
Grønbogens indhold
Med grønbogen indikerer Kommissionen en række udfordringer, som ligger
bag de uddannelsesmæssige vanskeligheder. Den påpeger, at faktorer som
forskellige socioøkonomiske forhold, sprog og forskellige forventninger til
uddannelse og rollemodeller kan være årsag til indvandrerelevernes
vanskeligheder. Samtidig kan uddannelsessystemets struktur og skolernes
tilgang til indvandrerelever have betydning for de forskellige resultater.
Desuden påpeger Kommissionen tendensen til at indvandrerelever ofte er
koncentreret i bestemte skoler. PISA undersøgelserne har blandt andet
påpeget at indvandreelever klarer sig bedre, når de undervises sammen med
klassekammerater der, der behersker værtslandets sprog.
For at imødekomme disse vanskeligheder fremhæver Kommissionen en
række politiske tilgange, hvor specifikke aspekter af indvandrerelevernes
erfaringer med uddannelse behandles:
-
-
-
-
-
-
At der lægges vægt på værtlandets sprog for at fremme integrationen.
At fremme indvandreelevers uddannelsesmæssige resultater gennem
undervisning i oprindelseslandets sprog.
At tilbyde målrettet støtte, eksempelvis i form af stipendier til
enkeltpersoner eller støtte til skole med stort antal indvandreelever.
At gøre brug af de eksisterende programmer for supplerende
undervisningsstøtte.
At tilbyde voksenundervisning eller før skoleundervisning med fokus
på sprogundervisning.
At der sikres en jævnlig fordeling af indvandrerelever blandt et
netværk af skoler gennem integreret undervisning som
forebyggelsesstrategi.
At der sikres kvalitetsstandarder der frem for alt fokuserer på
undervisning og lederskab.
Tværkulturel undervisning der skal være med til at opbygge gensidig
respekt og dermed fremme indvandrerelevernes integration.
-
-
2/4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
589284_0003.png
Kommissionens forslag til høring
Med henblik på at imødekomme de udfordringer der er beskrevet i
ovenstående, stiller Kommissionen følgende spørgsmål:
A. Den politiske udfordring:
Spørgsmål 1: Hvilke centrale politiske udfordringer er
forbundet med god undervisning af børn med
indvandrerbaggrund? Bør andre udfordringer for dem, der
er peget på i grønbogen tages i betragtning?
B. Den poliske løsning:
Spørgsmål 2: Hvilke politiske løsninger er relevante som
reaktion på disse udfordringer? Bør andre politikker og
tilgange end dem, der er opført i grønbogen, tages i
betragtning?
C. EU’s rolle:
Spørgsmål 3: Hvilke tiltag kan gennemføres inden for
rammerne af europæiske programmer for at opnå en
positiv påvirkning af børn med indvandrerbaggrund?
Spørgsmål 4: Hvordan bør disse emner behandles inden
for rammerne af den åbne koordinationsmetode for
uddannelse? Mener De, at forskellige indikatorer og/eller
benchmarks bør undersøges som et middel til at fokusere
den politiske indsats mere direkte mod at fjerne
forskellene inden for uddannelsesmæssige resultater?
D. Fremtiden for direktiv 77/486/EØF:
Spørgsmål 5: Hvorledes kan direktiv 77/486/EØF under
hensynstagen til erfaringerne med gennemførelsen og
ændringerne
af indvandrestrømmen siden vedtagelsen støtte
medlemmstaternes politikker vedrørende disse emner?
Anbefaler De, at det bevares i sin nuværende form, eller bør
det ændres eller ophæves? Vil De foreslå alternative tilgange
3/4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
til at støtte medlemsstaternes politikker vedrørende de emner,
som det behandler?
Kommission ventes efter høringen at analysere resultaterne og offentliggøre
konklusionerne i begyndelsen af 2009.
Med venlig hilsen,
Pytrik Dieuwke Oosterhof
(3632)
4/4