Dato:

 

Kontor:

Internationalt Kontor

J.nr.:

2008/4013-57

Sagsbeh.:

sba

Fil-navn:

Besvarelse

 

 

 

Besvarelse af spørgsmål nr. 144 stillet af Folketingets Europaudvalg den 13. august 2008 efter ønske fra Per Clausen (EL).

 
Spørgsmål:
”Ministeren bedes redegøre for hvilke ændringer i dansk udlændingelovgivning og i reglerne om dansk indfødsret, der er blevet gennemført som følge af vedtagelsen af direktiv 2004/38/EF af 29. april 2004.”

Svar:
For så vidt angår konsekvenserne af vedtagelsen af direktiv 2004/38/EF om unionsborgeres og deres familiemedlemmers ret til at færdes og opholde sig frit på medlemsstaternes område (opholdsdirektivet), kan det oplyses, at opholdsdirektivet samlede en række retsregler på området, der tidligere fremgik af en række forordninger og direktiver.

 

De bestemmelser, der fremgår af opholdsdirektivet, var således i vidt omfang allerede gældende forud for vedtagelsen, og de var derfor også en del af dansk udlændingeret.

 

Opholdsdirektivet skulle gennemføres i national ret inden den 30. april 2006. På den baggrund udstedte Integrationsministeriet bekendtgørelse nr. 358 af 21. april 2006 om ophold i Danmark for udlændinge, der er omfattet af Den Europæiske Unions regler (EU-opholds­be­kendt­gø­rel­sen).

 

Bekendtgørelsen er senere erstattet af bekendtgørelse nr. 300 af 29. april 2008 med samme titel.

 

Bekendtgørelse nr. 358 af 21. april 2006 indebar følgende ændringer af betydning i forhold til den indtil da gældende retstilstand:

-          En EU-borgers og dennes families ret til ophold i Danmark ud over tre mÃ¥neder (eller seks mÃ¥neder som arbejdssøgende) var herefter ikke længere betinget af, at de pÃ¥gældende havde fÃ¥et udstedt et opholdsbevis. Der blev i stedet med baggrund i opholdsdirektivet fastsat regler om, at EU-borgere skal lade sig registrere ved at ansøge om et opholdsdokument, der benævnes ”Bevis for registrering”, og at tredjelandsstatsborgere skal ansøge om et opholdsdokument, der benævnes "Opholdskort for familiemedlem til en unionsborger".

-          Det blev en betingelse for et familiemedlems ret til ophold i Danmark som familiesammenført efter EU-retten, at det pÃ¥gældende familiemedlem forud for indrejsen her i landet havde fast, lovligt ophold i et andet EU-land. Betingelsen blev indført pÃ¥ baggrund af en fortolkning af den sÃ¥kaldte Akrich-dom fra EF-domstolen af 23. september 2003 (sag C-109/01).

-          Ved bedømmelsen af, om en EU-borger, der ønsker at opholde sig i Danmark med baggrund i at have tilstrækkelige midler til at kunne forsørge sig selv, skulle der herefter tages hensyn til den pÃ¥gældendes personlige situation. Der kunne sÃ¥ledes ikke længere laves en standardopgørelse pÃ¥ baggrund af den pÃ¥gældende indtægt.

-          Familiemedlemmer blev fremover stillet bedre i de tilfælde, hvor hovedpersonen dør eller ægteskabet opløses.

 

For så vidt angår konsekvenserne af vedtagelsen af opholdsdirektivet for de danske regler om indfødsret, kan det oplyses, at der ikke som følge af gennemførelsen af EU-opholdsdirektivet har været behov for at foretage ændringer i indfødsretslovgivningen, herunder indfødsretsloven og cirkulæreskrivelsen om naturalisation.

 

Regeringen overvejer på baggrund EF-domstolens nylige afgørelse i Metock-sagen (C-127/08), hvilke yderligere ændringer der bør gennemføres.