Departementet

Holmens Kanal 22

1060 København K

 

Tlf. 3392 9300

Fax. 3393 2518

E-mail [email protected]

 

LRH/J.nr. 2008-4641

Folketingets Socialudvalg

 

 

 

 

 

Dato: 10.07.2008

 

 

 

Under henvisning til Folketingets Socialudvalgs brev af 27. juni 2008 følger hermed velfærdsministerens endelige svar på spørgsmål nr. 447 (SOU Alm. del). Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Line Barfod (EL).

 

­

Spørgsmål nr. 447:

 

”Ministeren bedes oplyse, om man kan være formand for et kommunalt socialudvalg og samtidig være forstander for en døgninstitution, som den pågældende kommune sender børn på?"

 

Svar:

Det fremgår ikke af spørgsmålet, om der er tænkt på en kommunal døgninstitution eller ikke, og således ikke, om forstanderen er ansat i den pågældende kommune eller ikke.

 

Den kommunale styrelseslov indeholder regler om, at visse kategorier af kommunalt ansatte er afskåret fra medlemskab af den pågældende kommunes stående udvalg. Ifølge den kommunale styrelseslovs § 29, stk. 2, er medlemskab af et stående udvalg således udelukket for bl.a. ansatte, der har ledende administrative funktioner inden for et forvaltningsområde, der henhører under udvalget (litra b).

 

Afgrænsningen af, hvilke kommunalt ansatte der er udelukket fra medlemskab af et stående udvalg i kommunen efter den kommunale styrelseslovs
§ 29, stk. 2, litra b, beror på en konkret vurdering af indholdet af de funktioner, der er tillagt den pågældende ansatte. Man må herved lægge vægt på de beføjelser, der i henhold til organisations- og kompetencefordelingsplaner, stillingsbeskrivelser mv. er tillagt den pågældende. Det afgørende vil typisk være, om den ansatte har et dagligt ledelsesansvar og selvstændigt leder et personale. Stillingens lønmæssige placering vil tillige kunne være et vejledende moment. Eksempler på kommunalt ansatte, der udelukkes fra medlemskab af vedkommende stående udvalg efter bestemmelsen, kan være kommunale institutionsledere og andre med ledende administrative funktioner ved en institution.

 

Reglerne i styrelseslovens § 29 er bl.a. begrundet i hensynet til effektiviteten af udvalgenes tilsyn med den kommunale forvaltning, herunder at kommunalt ansatte ikke som udvalgsmedlemmer kommer til at føre tilsyn med deres egen embedsførelse. De samme hensyn vil kunne gøre sig gældende ved ansættelse i en selvejende institution, som kommunalbestyrelsen har indgået overenskomst med. I den forbindelse er det af væsentlig betydning, om det pågældende kommunale udvalg varetager opgaver, herunder navnlig tilsynsopgaver, i forhold til institutionen, og om disse opgaver i det væsentlige er af samme indhold og karakter, som det tilsyn, udvalget udøver over for kommunens egne institutioner. En leder af en selvejende institution med overenskomst med kommunen vil således kunne være afskåret fra medlemskab af det ansvarlige udvalg i kommunen efter tilsvarende betragtninger som dem, der ligger bag styrelseslovens § 29, stk. 2, litra b.

 

Det samme vil efter omstændighederne - i tilfælde, hvor kommunen fører tilsyn med en institution, som kommunen benytter, og som er beliggende i en anden kommune - kunne være tilfældet for en leder af en sådan institution.

 

 

 

Karen Jespersen

 

/  Pernille Christensen