Ifølge vedlagte liste

 

21. december 2007

 

 

Høring over udkast til bekendtgørelse om licens.

 

Kulturministeriet fremsender hermed i høring udkast til bekendtgørelse om licens.

 

Bekendtgørelsen skal afløse den eksisterende bekendtgørelse om licens (bekendtgørelse nr. 1657 af 14. december 2006).

 

Den gældende bekendtgørelse om medielicens trådte i kraft den 1. januar 2007. I løbet af 2007 er der kommet en række henvendelser (interesseorganisationer, borgere mv.), som viser, at der kan være behov for – inden for rammerne af den gældende ordning - at justere/præcisere nogle af bestemmelserne i bekendtgørelsen allerede nu.

 

Der er således ikke foretaget egentlige substansændringer, idet det fremgår af medieaftalen 2007 - 2010, at medielicensordningen skal evalueres efter to år med henblik på blandt andet en vurdering af konsekvenserne for det samlede licensprovenu. Da den nye ordning trådte i kraft pr. 1. januar 2007, betyder dette i praksis, at ordningen skal evalueres i foråret 2009.

 

Det er dog muligt, at niveauet for erhvervslicensbetalingen for 2007 ikke kommer op på det aftalte niveau på 66 mio.kr. (i 2006-priser). DR har oplyst, at man forventer at nå de 66 mio. kr., men skulle dette ikke blive tilfældet, vil erhvervslicensen blive sat op i 2008.

 

Opmærksomheden henledes særligt på følgende præciseringer:

 

§ 1, stk. 2, nr. 2. Præcisering.

Det har vist sig, at bestemmelsen ikke er helt entydig, når det gælder kravet om en opkobling på 256 kbit/s. Denne kapacitet kan måles både i downloadvejen og i retur-vejen. Det præciseres, da dette kun er relevant for modtagelse af billedprogrammer og -tjenester, at kravet på de 256 kbit/s alene gælder downloadhastigheden.

 

 

 

§ 1, stk. 5, 6 og 7. Slettes.

Bestemmelserne om plombering og opmagasinering er direkte videreført fra den gamle ”Bekendtgørelse om radio- og fjernsynslicens”. Med indførelse af medielicensen må de 3 bestemmelserne anses for at være af marginal betydning. DR har oplyst, at bestemmelserne i øvrigt meget sjældent bliver benyttet.

 

§ 3, stk. 2 og 3. Præcisering.

Bestemmelserne foreslås ændret, så de også tager højde for, at den nye medielicens dækker pc’ere m.m. og dermed adgang til Internet og andre tilsvarende tjenester. Det nye stk. 3 tydeliggør, at de evt. kapacitetsproblemer, der kan bestå, beror på program- og tjenesteudbydersiden.

 

§ 9, stk. 5. Forenkling.

I sidste punktum af stk 5 var det uklart, hvem betalingspligten påhviler. Efter ministeriets opfattelse er sidste punktum overflødigt som følge af indførelsen af medielicensen.

 

Definition af bofællesskaber samt kollektiver er ”flydende” og slettes. Disse boformer omfattes af § 9, stk. 3, (husstandsdefinitionen), idet disse boformer består af flere husstande, der deler folkeregisteradresse i privatbolig mv.  

 

§ 15, stk. 2. Præcisering.

Sidste punktum om CVR og ATP i den gældende bestemmelse skønnes at være irrelevant i bekendtgørelsesteksten og kan lede til misforståelser om en sammenhæng mellem ATP-pligt og erhvervslicenspligt.

 

§ 15, stk. 5 og 6. Præcisering.

Stk. 5 om licensbetaling for apparater i rum, der anvendes til såvel erhverv som bolig, foreslås preciseret, således at der alene skal betales én medielicens, nemlig medielicens for husstanden.

 

Stk. 6 bestemmer, at arbejdsgiverbetalte hjemmearbejdspladser er dækket af virksomheden/institutionen. Bestemmelsen har kun relevans, hvor en husstand alene besidder apparater omfattet af hjemmearbejdspladsen. Har husstanden andre apparater betales, der en husstandslicens herfor. Det er videre præciseret, at såvel pc som opkobling skal være arbejdsgiverbetalt.

 

§ 21. Definition af blinde og svagtseende ændres.

Ændringer i Socialministeriets lovgivning i forhold til førtidspension mv. har medført, at den gældende definition af blinde og stærkt svagtseende i § 21 ikke kan benyttes mere. At benytte betingelserne for at kunne blive medlem af Dansk Blindesamfund som kriterium for at kunne søge om licensfritagelse er en rimelig og administrerbar løsning.

 

I forhold til blinde og stærkt svagtseende, som ikke er medlemmer af Dansk Blindesamfund, kan den enkelte person opnå licensfritagelse ved at fremsende lægeerklæring, der godtgør, at den pågældende opfylder betingelserne for at kunne blive medlem af Dansk Blindesamfund.

 

Ret til at blive medlem af Dansk Blindesamfund har alle blinde og svagtseende, der har fast bopæl i Danmark, og hvor synskriteriet formuleres således:

 

Man skal have en synsrest på 6/60 eller mindre på bedste øje, eller

Man skal have en synsrest på over 6/60 med komplikationer, der medfører at synsrestens værdi vurderes til at være lig med eller mindre end 6/60.

En synsrest på 6/60 betyder, at det en normaltseende kan se på 60 meters afstand, kan en person med en synsrest på 6/60 se på seks meters afstand. Komplikationer, der kan gøre synsrestens værdi lig med eller mindre en 6/60 er f.eks. et meget indsnævret synsfelt.

 

§ 23, stk. 1. Præcisering.

Der er i dag uklart om den indberetning, forhandlere skal foretage efter § 23 indebærer, at der alene skal ske indberetning af licenspligtige apparater, såfremt køber har en internetadgang som beskrevet i § 1, stk. 2, nr. 2. Det præciseres derfor, at der skal ske indberetning af alle apparater. Det bemærkes, at der alene er tale om en kontrolbestemmelse af hensyn til DR, og at indberetningen ikke sig selv er licensbetalingsudløsende.

 

Kulturministeriet anmoder om, at eventuelle bemærkninger til bekendtgørelsesudkast sendes til ministeriet (e-mail: [email protected])  med kopi til undertegnede senest fredag den 18. januar 2008.

 

Udkast til bekendtgørelse samt høringsliste vedlægges.

 

Eventuelle spørgsmÃ¥l til ovenstÃ¥ende kan rettes til undertegnede (e-mail: [email protected]) eller tlf. 33 92 38 53.

 

 

Med venlig hilsen

 

 

Peter van Zaane

fuldmægtig

 

 

 

Â