Beretning afgivet af Trafikudvalget den 0. maj 2008

2. udkast

Beretning

over

Forslag til folketingsbeslutning om bedre vilkår for cyklismen

[af Pia Olsen Dyhr (SF), Benny Engelbrecht (S) og Bente Dahl (RV) m.fl.]

 

1. Udvalgsarbejdet

Beslutningsforslaget blev fremsat den 11. april 2008 og var til 1. behandling den 7. maj 2008. Beslutningsforslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Trafikudvalget.

Møder

Udvalget har behandlet beretningen i <> møder.

Skriftlige henvendelser

Udvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget 1 henvendelse fra Dansk Cyklist Forbund.

2. Politiske bemærkninger

Et <-> tal i udvalget (S, DF, SF) bemærker, at cyklisme spiller en rolle for Danmarks klimaudslip. En stor del af alle bilture er på under 2 km., og de fleste af disse kan erstattes af cykling. Hertil kommer, at cykling kombineret med en stærkt forbedret og billiggjort kollektiv transport i mange tilfælde kan være et attraktivt alternativ for f.eks. dem, der arbejder i en større by og bor i en mindre by eller ude på landet.

Et <->tal, som repræsenterer et flertal i Folketinget har en målsætning om at stoppe væksten i biltrafikken ved at give befolkningen bedre alternativer. Det forudsætter bl.a. bedre vilkår for cyklismen.

Cykling er sundt. Vi lever i et moderne samfund med meget stillesiddende arbejde og deraf stigende problemer med livsstilssygdomme som fedme, diabetes 2 og lign.

Samtidig oplever vi stadig stigende trængsel på vore veje med alvorlige sundhedsproblemer som resultat af den længere inaktive transporttid og ikke mindst den stigende partikelforurening fra bilernes udstødning

Derfor pålægger <->tallet regeringen at arbejde for følgende:

1) Regeringen fremlægger senest ved udgangen af 2008 en redegørelse for, hvordan færdselsloven kan gøres mere cyklistvenlig.

Færdselsloven skal tage hensyn til alle slags trafikanter, men der er brug for et servicetjek, hvor loven gennemgås med cyklistøjne for at se, hvad der kan gøres for at fremme cyklismen uden at tilsidesætte andre hensyn. Servicetjekket kan bl.a. omfatte en vurdering af følgende:

– Hastighedsgrænser i tættere bebygget område uden adskillelse mellem biler og cyklister.

– Mulighed for, at cyklister kan svinge til højre for rødt lys med fuld vigepligt for andre trafikanter, herunder fodgængere.

– Generel regel om, at cyklister ikke skal holde for rødt i T-kryds, når de ikke krydser en kørebane (altså når de kører ligeud i T’ets overligger).

2) Regeringen fremlægger senest ved udgangen af 2008 forslag til, hvordan krav til vejafmærkning og lign. kan fremme cyklismen.

Det har vist sig, at man gennem en hensigtsmæssig vejafmærkning kan skabe øget tryghed og begrænse antallet af ulykker. Derfor bør følgende tiltag overvejes:

– Obligatorisk markering med blå vejbelægning og/eller cyklisttegn af cykelfeltet i vejkryds og rundkørsler i tættere bebygget område.

– Bilers og øvrige motorkøretøjers stoplinjer skal i signalregulerede vejkryds og rundkørsler placeres længere tilbage på kørebanen i forhold til cyklernes stopstreger.

– I vejkryds med signalanlæg etableres krydsning af bilernes højresvingsbane og en ligeudkørende cykelbane de steder, hvor dette er muligt.

Såfremt der ikke er basis for et fast regelsæt, bør det i handlingsplanen angives, hvordan man ellers kan fremme brugen af bedre vejafmærkning m.v.

3) Der iværksættes et projekt, »Find den nemme og sikre cykelvej«, på internettet, evt. i samarbejde med Dansk Cyklistforbund.

I dag kan man på internettet få hjælp til at finde ruten, hvis man er bilist eller bruger den kollektive trafik, men det kniber mere, hvis man er cyklist, hvor man kan bruge cykelruter og visse gader, der er ensrettede for biler (men ikke motorveje), eller hvis man ønsker en sikrere (med cykelsti) eller roligere rute. Der bør – gerne i samarbejde med Krak eller andre – iværksættes et projekt, der giver cyklister bedre muligheder for at finde den bedste rute ud fra forskellige kriterier. Projektet må meget gerne også indtænke www.rejseplanen.dk, så der bliver mulighed for at finde gode kombinationer af cykel, tog og bus.

4) Indsatsen mod cykeltyverier forbedres.

Der stjæles fortsat alt for mange cykler. Frygten for tyveri får en del mennesker til at fravælge cyklen som transportmiddel, og det er synd.

Et af problemerne er, at man skal have stoppet en cykel og kontrolleret stelnummeret for at se, om cyklen er stjålet. Modsat biler, hvor man uden videre kan se registreringsnummeret. Løsningen er bl.a. at forsyne alle cykler med en chip, som nemt kan aflæses på en vis afstand. Der er ifølge hollandske erfaringer nogle tekniske problemer ved en sådan løsning, men regeringen bør undersøge, hvornår den kan realiseres, og så tidligt som muligt fastlægge de tekniske standarder.

Samtidig bør kommunerne opfordres til at lade p-vagter og andet personale kontrollere »mistænkelige« cykler. Såfremt der måtte være problemer med hjemmelen hertil, skal hjemmelen sikres.

Borgerne bør også inddrages ved, at der gives mulighed for, at de kan kontrollere, om en cykel findes i registeret over stjålne cykler. Så kan f.eks. en cykel, der i længere tid har været efterladt ved ens bolig, kontrolleres. En mulighed er at lade forsikringsselskaberne stå for driften af registeret, idet de har en interesse i at nedbringe antallet af cykeltyverier.

Endelig bør kommunerne indsamle og registrere efterladte cykler, idet den retmæssige ejer sÃ¥ skal have fri adgang til at hente sin cykel i 3 mÃ¥neder, inden den kasseres eller genbruges. OgsÃ¥ dette register skal der være direkte borgeradgang til. Den ordning er indført i Amsterdam og har vist sig sÃ¥ effektiv, at den allerede er blevet kopieret i andre byer og er ved at blive indført i hele Holland, jf. artiklen »Cykeltyveri: Amsterdam siger stop« i Politiken den 4. august 2007 samt erfaringer fra Trafikudvalgets tur til Holland i september 2007.

P.u.v.
Flemming Damgaard Larsen
Udvalgsformand

 

+++Bilag+++Bilag 1

Oversigt over bilag vedrørende B 115

Bilagsnr.

Titel

1

Kopi af TRU alm. del - svar på spm. 158 og 159 vedr. fremme af cyklismen i årene 2001-2007

2

Tidsplan for udvalgets behandling af beslutningsforslaget

3

Afgivelse af betænkning over beslutningsforslaget

4

Henvendelse af 14/5-08 fra Dansk Cyklist Forbund

5

1. udkast til betænkning

6

1. udkast til beretning