(FOU B140-Spørgsmål 34)

26. maj 2008

 

Spørgsmål nr. 34:

Ministeren bedes oversende sine talepapirer fra samrådet den 23. maj 2008 om samrådsspørgsmål A.

Svar:

For fuldstændighedens skyld skal det nævnes, at ”det talte ord gælder”. Nedenstående punkter lå til grund for min orientering af Forsvarsudvalget fredag d. 23. maj 2008 kl. 0900.

Helikopternes opgaver:

·       Lad mig starte med at slÃ¥ fast, at helikopterne udsendes som observationsplatforme til støtte for landstyrkernes opgaveløsning, herunder primært de danske styrker.

·       Det drejer sig ganske enkelt om, at helikopterne vil kunne bidrage til at øge sikkerheden samt forbedre de danske soldaters muligheder for at løse opgaverne.

·       Fra luften vil man, bl.a. hjulpet af avanceret teknisk udstyr, kunne observere og formidle vigtige oplysninger til enhederne pÃ¥ jorden.

·       Observationer fra helikopterne vil kunne indgÃ¥ i sÃ¥vel planlægning som gennemførelse af operationer, herunder kunne observere for og lede ild fra andre vÃ¥bensystemer.

·       Vi mÃ¥ forvente, at observationshelikopterne ogsÃ¥ skal løse opgaver til støtte for enheder, som er i kamp.

·       Og helikopterne kan – som det var tilfældet i Irak – anvendes i sÃ¥vel dagslys som i mørke.

·       Jeg vil gerne understrege; der er ikke tale om kamphelikoptere; der er tale om observationshelikoptere.

 

 

Sikkerheden for helikopterne:

·       For sÃ¥ vidt angÃ¥r helikopternes sikkerhed, er jeg nød til at sige, at enhver deltagelse i en militær indsats i et konfliktomrÃ¥de indebærer en risiko.

·       Der er naturligvis ikke muligt at give en garanti for, at helikopterne ikke vil blive beskudt, ramt eller i værste fald skudt ned.

·       Men det ligger fast, at forsvaret - og ikke mindst besætningerne selv - gør alt, hvad de kan for at løse de stillede opgaver med mindst mulig risiko.

·       Sikkerheden prioriteres højt. Montering af selvbeskyttelsesudstyr samt muligheden for at medtage en observatør med et let maskingevær i sidedøren er synlige tegn herpÃ¥.

·       Besætningens personlige hÃ¥ndvÃ¥ben bidrager ogsÃ¥ til sikkerheden, sÃ¥fremt en helikopter fÃ¥r behov for at nødlande i terrænet.

·       Integration af helikopterdetachementet i den eksisterende ISAF helikopterstruktur er endnu et eksempel pÃ¥, at der gøres mest muligt for sikkerheden. Derved tilvejebringes det bedst mulige grundlag for informations- og efterretningsudveksling og dermed for flysikkerheden.

·       Det er ogsÃ¥ vigtig at trække pÃ¥ de erfaringer, som andre helikopterbesætninger har gjort i omrÃ¥det. Disse erfaringer indgÃ¥r ogsÃ¥ i besætningernes forberedelse af de enkelte flyvninger.

·       Operationsmønstret – herunder flyvehøjde og hastighed mv. - vil være tilpasset den enkelte opgave, situationen i omrÃ¥det og vejret mv. [Fartøjschefen afgør til enhver tid, hvordan der skal flyves.]

·         SÃ¥fremt en helikopter mÃ¥tte blive tvunget til at nødlande, vil der i ISAF være et beredskab, som kan indsættes mhp. at komme besætningen til hjælp.