Folketingets Energipolitiske Udvalg

Christiansborg

Finansministeren

12. december 2007

 

Endeligt svar på Energipolitisk Udvalgs spørgsmål nr. 10 af 12. december 2007 ad B 22

Spørgsmål:

”Vil ministeren i forlængelse af svaret på spørgsmål 27 til aktstykke 187 (folketingsåret 2006-07) redegøre for, hvorfor det kun er frem til 2015, at det er afgørende at kunne kontrollere DONG Energy A/S’ aktiemajoritet og sikre selskabet som et danskbaseret selskab?”

Svar:

Den politiske aftale af 7.oktober 2004 indebærer bl.a., at en afhændelse af den statslige aktiemajoritet før 1. januar 2015 kræver, at partierne bag aftalen er enige herom. Efter 1. januar 2015 vil partierne stå frit, hvilket betyder, at en afhændelse af aktiemajoriteten kan ske, såfremt der til den tid er flertal i Folketinget herfor.

Heri ligger ikke en vurdering af, om og i givet fald hvornår det vil være relevant at overveje det statslige majoritetsejerskab i DONG Energy A/S.

Som det fremgik af svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 27 til aktstykke 187 (folketingsåret 2006-07), lagde regeringen i 2004 ved sit valg af privatiseringsmodel vægt på, at et fortsat statsligt majoritetsejerskab kunne sikre, at DONG Energy A/S kunne fortsætte som selvstændigt, danskbaseret energiselskab, der vil bidrage til konkurrence på det danske energimarked til gavn for kunderne. Dette skal ses i lyset af, at der stadig er et stykke vej at gå, før der kan siges at være effektiv konkurrence på tværs af landegrænser og dermed på de europæiske energimarkeder.

Det kan i den forbindelse bemærkes, at Europakommissionen tilsvarende har vurderet, at konkurrencen på de europæiske energimarkeder endnu ikke er tilstrækkelig effektiv. Derfor har Europakommissionen i efteråret 2007 fremlagt en pakke af tiltag til fremme af konkurrence på de europæiske energimarkeder (den 3. liberaliseringspakke).

Ud over de tiltag, der måtte blive resultatet af forhandlingerne på EU-niveau, må der også forventes nye tiltag i Danmark, der har til formål at styrke konkurrencen. Som eksempel kan nævnes, at Energinet.dk med samarbejdspartnere overvejer muligheden for at etablere en naturgasbørs i Danmark, svarende til de nordiske elbørs, Nordpool, ligesom Energinet.dk overvejer mulighederne for yderligere elektricitets- og naturgasforbindelser mellem Danmark og vore nabolande.

Såfremt disse tiltag viser sig at få den ønskede effekt på konkurrencen, bliver den konkurrencemæssige begrundelse for at fastholde den statslige aktiemajoritet i DONG Energy A/S mindre. Effektiv konkurrence vil således bl.a. betyde, at der vil være mange energiselskaber, der tilbyder deres produkter til energikunderne, og at det vil være forholdsvis let for nye selskaber at komme ind på markedet. I en sådan situation, hvor de danske energikunder uden videre kan vælge mellem mange forskellige leverandører af energiydelser, må det isoleret set anses for svært at begrunde, hvorfor staten skal kontrollere netop ét af disse mange selskaber.

Det er imidlertid i dag ikke muligt at sige præcis, hvilke tiltag der vil blive gennemført hvornår, ligesom det også kun vanskeligt kan vurderes, hvilken effekt sådanne tiltag vil få på konkurrencen. Derfor er det heller ikke i dag muligt at afgøre, hvornår en afhændelse af aktiemajoriteten af DONG Energy A/S kan anses for hensigtsmæssig ud fra en konkurrencemæssig synsvinkel.

Afslutningsvis skal det også bemærkes, at konkurrencesituationen på det danske energimarked formentlig kun vil være en ud af flere parametre, som vil indgå i en eventuel fremtidig vurdering af, om det ud fra en samlet betragtning vil være hensigtsmæssigt at sælge yderligere aktier i DONG Energy A/S.

Med venlig hilsen

 

Lars Løkke Rasmussen