Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr.<DOCUMENT_START> 7 vedrørende forslag til folketingsbeslutning om udkast til rammeafgørelse om beskyttelse af personoplysninger i forbindelse med politisamarbejde og retligt samarbejde i kriminalsager (B 79), som Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 28. maj 2008.

 

 

 

Lene Espersen

/

 Ole Hasselgaard

 


Spørgsmål nr. 7 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til folketingsbeslutning om udkast til rammeafgørelse om beskyttelse af personoplysninger i forbindelse med politisamarbejde og retligt samarbejde i kriminalsager (B 79):

 

”Hvordan vil ministeren sikre tilstrækkeligt tilsyn med dataudvekslingen, herunder kontrol med, at data kun anvendes til de foreskrevne formål?”

 

Svar:

 

Med henblik på at sikre overholdelsen af de sikkerhedsgarantier, som rammeafgørelsen fastsætter, indeholder udkastet til rammeafgørelse i artikel 25 en bestemmelse om nationale tilsynsmyndigheder.   

 

Af bestemmelsen følger bl.a., at hver medlemsstat skal udpege mindst en offentlig myndighed, der har til opgave på dens område at yde rådgivning og påse overholdelsen af de bestemmelser, som medlemsstaten vedtager til gennemførelse af rammeafgørelsen. Disse myndigheder udøver de funktioner, der tillægges dem, i fuld uafhængighed.  

 

Tilsynsmyndigheden skal navnlig kunne iværksætte efterforskninger og bl.a. have adgang til de oplysninger, der gøres til genstand for en behandling, og kunne indsamle alle oplysninger, der er nødvendige for at varetage sine tilsynsopgaver. Tilsynsmyndigheden skal også kunne gribe effektivt ind ved f.eks. at afgive udtalelser forud for iværksættelsen af behandlinger, beordre oplysninger blokeret, slettet eller tilintetgjort, midlertidigt eller definitivt forbyde en behandling, udstede advarsler eller påtale overtrædelser. Tilsynsmyndigheden skal desuden kunne indbringe overtrædelser for retsinstanserne eller gøre retsinstanserne opmærksom på overtrædelserne. Om tilsynsmyndighedens virksomhed kan i øvrigt henvises til bestemmelserne i rammeafgørelsens artikel 25, stk. 3 og 4.

 

Det kan i øvrigt tilføjes, at en gennemførelse af reglerne om tilsyn i rammeafgørelsens artikel 25 for Danmarks vedkommende ikke kan antages at nødvendiggøre ændringer i de regler om tilsyn på området, som følger af persondatalovens kapitel 16 (om Datatilsynet) og kapitel 17 (om tilsynet med domstolene). Der henvises i den forbindelse til pkt. 4.7.1. i beslutningsforslagets bemærkninger.