Til

                      Folketinget - Skatteudvalget

 

 

L     115- Forslag til Lov om indgåelse af skatteaftaler mellem Danmark og Isle Of Man.

 

Hermed sendes i 5 eksemplarer svar på spørgsmål nr. 5 og 6 af 17. april 2008.

 

 

 

 

 

 

Kristian Jensen

                                                                 /  Ivar Nordland


Spørgsmål 5: Kan ministeren bekræfte, at der i henhold til skatteaftalen med Isle of Man gives forskellige skattelempelser i forhold til udbytte, der udloddes fra danske selskaber til fysiske og juridiske personer (minoritetsaktionærer) hjemmehørende på Isle of Man til gengæld for aftalen om informationsudveksling, og med hvilken begrundelse finder ministeren i givet fald, at det er rimeligt at yde betaling i form af lavere skat for informationsudveksling? Vil ministeren samtidig oplyse det skønnede provenutab forbundet med, at den danske skat af sådanne udbytter nedsættes fra 28 pct. til 15 pct., og hvilke beregningsforudsætninger, der lægger til grund for provenuskønnet?

 

Svar: Der er ikke indgået aftale med Isle Of Man om skattelempelser med hensyn til udbytte fra danske selskaber til aktionærer på Isle Of Man, og sådanne skattelempelser gives ikke til gengæld for aftalen om informationsudveksling.

Det er korrekt, at aftalen om udveksling af oplysninger i skattesager mellem Danmark og Isle Of Man vil have den afledede effekt, at beskatningen af udbytte, der udloddes fra danske selskaber til fysiske og juridiske personer, som er hjemmehørende på Isle Of Man, og som ejer mindre end 10 pct. af det udbyttegivende selskab, vil blive nedsat fra 28 pct. til 15. pct. Dette følger af lovforslag nr. L 31, som blev fremsat den 5. december 2007, og som – for dette elements (L 31 B’s) vedkommende – forventes vedtaget af Folketinget ved 3. behandling den 29. april 2008.

Indtil lovændringerne gennemføres, beskattes udbyttebetalinger fra et dansk selskab til en person eller et selskab i et andet land med 28 pct. Beskatningen kan dog bortfalde efter EU’s moder/datterselskabsdirektiv eller bortfalde eller nedsættes efter en dobbeltbeskatningsoverenskomst. Afhængig af den enkelte overenskomst nedsættes skatten typisk til 15 pct., men satsen kan være højere. Samtidig beskattes udbyttebetalinger fra et dansk selskab til et dansk pensionsinstitut med 15 pct. Beskatningen af udbyttebetalinger til en udenlandsk modtager kan altså være højere end beskatningen af udbyttebetalinger til et dansk pensionsinstitut.

Kommissionen har stillet spørgsmålstegn ved, om Danmark overholder EU-traktatens artikel 56 om frie kapitalbevægelser ved, at man opretholder en højere beskatning af udbytte, som et dansk selskab udlodder til et udenlandsk selskab, end den beskatning, som gælder for udbyttebetalinger til danske pensionsinstitutter. 

Det er derfor ved L 31 foreslået, at der indføres en undtagelse til hovedreglen om 28 pct. skat af udbyttebetalinger til udenlandske aktionærer, der ejer mindre end 10 pct. af det udbyttegivende selskab. Beskatningen skal herved nedsættes til 15 pct., men nedsættelsen skal være betinget af, at skattemyndighederne i det pågældende land skal udveksle oplysninger med de danske skattemyndigheder. Om baggrunden for forslaget, herunder begrundelsen for grænsen på 10 pct. aktiebesiddelse og begrundelsen for, at nedsættelsen ikke alene skal gælde over for EU-lande, men også over for tredjelande, henviser jeg til bemærkningerne til lovforslag L 31, afsnit 2.4.1.2.

Som det fremgår, foreslås den danske lovgivning ændret for at sikre overensstemmelse med EU-retten. Informationsudvekslingsaftalen med Isle Of Man vil, når den træder i kraft, få den afledede virkning, at den nævnte udbytteskatteprocent falder fra 28 til 15 pct. Tilsvarende vil gælde over for andre jurisdiktioner, som Danmark fremover måtte indgå aftaler om informationsudveksling med.  

 

Spørgsmål 6: I hvilket omfang er Isle of Man i henhold til skatteaftalen forpligtet til at udlevere informationer udover de informationer de i henhold til egen skattelovgivning og anden relevant national lovgivning selv har behov for, og vil ministeren redegøre for hvilke forskellige specifikke informationer Isle of Man i henhold til aftalen er forpligtet til at udlevere og hvilke de ikke er forpligtede til at udlevere?

Svar: Aftalen om udveksling af oplysninger tillader ikke Isle Of Man at indlægge den begrænsning i udvekslingen, at man ikke er forpligtet til at udlevere informationer, som ligger ud over, hvad skattemyndighederne på Isle Of Man selv har behov for.

Udgangspunktet er således, at Isle Of Man skal udlevere alle personrelaterede oplysninger vedrørende skatter omfattet af aftalen, som Danmark måtte anmode om, og som kan forudses at være relevante for skatteansættelse, opkrævning eller inddrivelse af skatter eller til undersøgelse eller retsforfølgelse af skattesager.

Aftalens artikel 6 omhandler tilfælde, hvor den ene part kan afslå at yde den anden part bistand. Det er bl.a. aftalt, at en part ikke er forpligtet til at videregive oplysninger, der omfattes af juridisk professionsprivilegium (”legal priviledge”) – det vil sige kommunikation mellem en advokat og dennes klient” – samt oplysninger, som ville røbe forretningshemmeligheder. Det er udtrykkelig aftalt, at oplysninger, der besiddes af banker og andre finansielle institutioner ikke i sig selv er ”forretningshemmeligheder”, og at begge parter i øvrigt skal sikre sig, at de har den fornødne interne hjemmel til at indhente og videresende oplysninger fra bl.a. banker og andre finansielle institutioner.     

Â