Til

                      Folketinget - Skatteudvalget

 

 

L     115- Forslag til Lov om indgåelse af skatteaftaler mellem Danmark og Isle Of Man. Spørgsmål er stillet efter ønske af Jesper Petersen (SF) .

 

Hermed sendes i 5 eksemplarer svar på spørgsmål nr. 8, 9, 10, 12, 13, 14, 15, 19, 20, 21 og 22 af 22. april 2008.

                     

 

 

 

 

 

Kristian Jensen

                     

                                            /  Ivar Nordland

 


Spørgsmål 8: Det bedes oplyst i hvilket omfang, aftalerne giver mulighed for at få indsigt i dels, hvem der er indehavere af angivne bankkonti og depotkonti på Isle of Man, dels at få udleveret kontoudskrift og depotudskrift for angivne konti.

 

Spørgsmål 9: I hvilket omfang kan danske skattemyndigheder efter ratificering af aftalen få adgang til oplysninger om aktiviteten i et selskab, der er registreret på Isle of Man, og som formodes at have danske aktionærer? Kan man herunder få udleveret kontoudtog og depotudskrifter?

 

Spørgsmål 10: I hvilket omfang kan danske skattemyndigheder efter ratificering af aftalen få adgang til oplysninger om aktiviteten i et selskab, der er registreret på Jersey eller Guernsey, men som angiver at have deres hovedkontor/administrationskontor på Isle of Man, og som formodes at have danske aktionærer? Kan man herunder få udleveret kontoudtog og depotudskrifter?

 

Svar på spørgsmål 8, 9 og 10:

Aftalen om udveksling af oplysninger i skattesager muliggør i princippet udveksling af alle oplysninger, der tjener til opfyldelse af aftalens formål, herunder ansættelse, ligning og opkrævning af indkomstskat til den danske stat. Som jeg har redegjort for i mit svar på spørgsmål 2, følger aftalen de retningslinjer, som OECD har anbefalet. Jeg kan tilføje, at der ikke fra Isle of Man’s side er taget forbehold, som specifikt undtager Isle of Man fra forpligtelsen til at videregive nogle af de oplysninger, som omtales i spørgsmål 8-10 eller spørgsmål 19-22.

Generelt er forholdet det, at en fuld udnyttelse af en aftale om udveksling af oplysninger forudsætter såvel vilje som evne hos begge aftaleparter. Der forhandles ikke, hvis viljen til at opfylde en aftale på forhånd skønnes at mangle hos én af parterne. Eksempelvis forhandler Danmark ikke med Liechtenstein, der har tilkendegivet, at man ikke vil samarbejde med OECD-lande om udveksling af oplysninger i skattesager. Isle of Man har derimod, ligesom en række andre skattejurisdiktioner, tilkendegivet, at man vil samarbejde med OECD.

Indgåelse af en aftale er således en tillidssag. Hvorvidt evnen til at til at opfylde en indgået aftale er til stede, må imidlertid afprøves, før der kan siges noget sikkert herom. Da der er tale om internationale aftaler, findes der ingen retsmidler, hvormed den ene aftalepart kan tvinge den anden aftalepart til at udlevere oplysninger, som man mener sig berettiget til, men som rent faktisk ikke udleveres. Der findes alene den sanktionsmulighed, der består i, at en part kan opsige aftalen, hvis parten finder, at den anden part ikke overholder den.

Konkret er Danmarks aftalekompleks med Isle of Man sammensat således, at aftalen om udveksling af oplysninger er det primære element: Hvis denne opsiges af én af parterne, anses de tre andre aftaler også for opsagt. Som jeg har beskrevet i mit svar på spørgsmål 2, er det derudover aftalt med Isle of Man, at Danmark vil indgå en fuld dobbeltbeskatningsaftale, når der er opnået positive erfaringer med aftalen om udveksling af oplysninger. Dette giver Isle of Man et yderligere incitament til at opfylde aftalen.     

 

Spørgsmål 12: Kan det bekræftes, at parlamentet for Isle of Man har ratificeret den nordiske aftale allerede den 12. marts 2008?

 

Svar på spørgsmål 12: Ja, idet det formodes, at spørgeren med ”den nordiske aftale” mener alle de aftaler, som Isle of Man har indgået med de i alt 7 nordiske skattejurisdiktioner.

 

Spørgsmål 13: Kan det bekræftes, at aftalen først træder i kraft 30 dage efter, at Danmark har ratificeret aftalen, og at det altså er Danmarks manglende ratificering, der udskyder ikrafttræden?

 

Svar på spørgsmål 13: Det kan bekræftes, at aftalerne mellem Isle of Man og Danmark først træder i kraft 30 dage efter, at den sidste part – som altså blev Danmark – har underrettet den anden part – Isle of Man – om, at man har ratificeret.

 

Spørgsmål 14: Kan det bekræftes, at Grønland allerede nu har ratificeret den nordiske aftale med Isle of Man?

 

Svar på spørgsmål 14: Det kan bekræftes, at Grønland har ratificeret de aftaler, som Grønland har indgået med Isle of Man.

 

Spørgsmål 15: Det bedes oplyst i hvilket omfang, de danske skattemyndigheder efter ratificering af aftalerne kan indhente oplysninger hos myndighederne på Isle of Man vedrørende transaktioner, der er foregået før aftalernes ikrafttræden.

 

Svar på spørgsmål 15: Ifølge ikrafttrædelsesbestemmelsen til aftalen om udveksling af oplysninger i skattesager – artikel 11 – gælder aftalen for straffesager fra og med ikrafttrædelsesdagen, det vil sige også for igangværende sager. For alle andre sager gælder aftalen for skatteperioder, der påbegyndes på eller efter aftalens ikrafttræden. Hvis aftalen – som forventet – træder i kraft i juni 2008, vil den således finde anvendelse fra og med det danske indkomstår 2009. 

 

Spørgsmål 19: Det bedes bekræftet, at der kan indhentes oplysninger fra myndighederne på Isle of Man om udbetalinger til unavngivne danskere fra hedgefonde, der angives at være hjemmehørende på Isle of Man.

Spørgsmål 20: Det bedes oplyst, om der efter aftalerne kan indhentes oplysninger om de på Isle of Man hjemmehørende eguityfunde, som danske pensionsafkastafgiftspligtige pensionskasser o.lign. er medejere af, således at der modtages oplysninger til brug ved kontrolaf de pensionsafkastpligtiges opgørelse af værdien af deres investering og dermed grundlaget for pensionsafkastskatten.

Spørgsmål 21: Det bedes oplyst, om der fra myndighederne på Isle of Man kan indhentes oplysninger om, hvem der er selskabsdeltagere i selskaber, der er organiseret som kommanditselskaber (limited) partnership (f.eks. equityfunde/kapitalfonde), herunder om ikke danske deltagere med det formål at kunne få oplyst de ultimative ejere af danske holdingselskaber ejet af equityfunde.

Spørgsmål 22: Det bedes oplyst, om der fra myndighederne på Isle of Man kan fås oplysninger om selskaber o.lign., de er partnere i internationale equityfunde, og som sådan modtager ”carried interest”, og hvilke personer/selskaber, der er aktionærer i sådanne selsakber, hvis de er limited companies, og hvilke personer o.lign. der er deltagere i selskaber, der er limited partnerships.

 

Svar pÃ¥ spørgsmÃ¥l 19-22: Jeg henviser til mit svar pÃ¥ spørgsmÃ¥l 8-10.Â