Skatteudvalget 2007-08 (2. samling)
L 115
Offentligt
978125_0001.png
978125_0002.png
978125_0003.png
978125_0004.png
J.nr. 2008-611-0023Dato: 30. april 2008
TilFolketinget - Skatteudvalget
L 115- Forslag til Lov om indgåelse af skatteaftaler mellem Danmarkog Isle Of Man. Spørgsmål er stillet efter ønske af Jesper Petersen (SF) .Hermed sendes i 5 eksemplarer svar på spørgsmål nr. 8, 9, 10, 12, 13, 14,15, 19, 20, 21 og 22 af 22. april 2008.
Kristian Jensen
/ Ivar Nordland

Spørgsmål 8:

Det bedes oplyst i hvilket omfang, aftalerne giver mulighed for at få indsigt idels, hvem der er indehavere af angivne bankkonti og depotkonti på Isle of Man, dels at fåudleveret kontoudskrift og depotudskrift for angivne konti.

Spørgsmål 9:

I hvilket omfang kan danske skattemyndigheder efter ratificering af aftalenfå adgang til oplysninger om aktiviteten i et selskab, der er registreret på Isle of Man, ogsom formodes at have danske aktionærer? Kan man herunder få udleveret kontoudtog ogdepotudskrifter?

Spørgsmål 10:

I hvilket omfang kan danske skattemyndigheder efter ratificering af aftalenfå adgang til oplysninger om aktiviteten i et selskab, der er registreret på Jersey ellerGuernsey, men som angiver at have deres hovedkontor/administrationskontor på Isle ofMan, og som formodes at have danske aktionærer? Kan man herunder få udleveret konto-udtog og depotudskrifter?

Svar på spørgsmål 8, 9 og 10:

Aftalen om udveksling af oplysninger i skattesager muliggør i princippet udveksling af alleoplysninger, der tjener til opfyldelse af aftalens formål, herunder ansættelse, ligning og op-krævning af indkomstskat til den danske stat. Som jeg har redegjort for i mit svar påspørgsmål 2, følger aftalen de retningslinjer, som OECD har anbefalet. Jeg kan tilføje, atder ikke fra Isle of Man’s side er taget forbehold, som specifikt undtager Isle of Man fraforpligtelsen til at videregive nogle af de oplysninger, som omtales i spørgsmål 8-10 ellerspørgsmål 19-22.Generelt er forholdet det, at en fuld udnyttelse af en aftale om udveksling af oplysningerforudsætter såvel vilje som evne hos begge aftaleparter. Der forhandles ikke, hvis viljen tilat opfylde en aftale på forhånd skønnes at mangle hos én af parterne. Eksempelvis forhand-ler Danmark ikke med Liechtenstein, der har tilkendegivet, at man ikke vil samarbejde medOECD-lande om udveksling af oplysninger i skattesager. Isle of Man har derimod, ligesomen række andre skattejurisdiktioner, tilkendegivet, at man vil samarbejde med OECD.Indgåelse af en aftale er således en tillidssag. Hvorvidt evnen til at til at opfylde en indgåetaftale er til stede, må imidlertid afprøves, før der kan siges noget sikkert herom. Da der ertale om internationale aftaler, findes der ingen retsmidler, hvormed den ene aftalepart kantvinge den anden aftalepart til at udlevere oplysninger, som man mener sig berettiget til,men som rent faktisk ikke udleveres. Der findes alene den sanktionsmulighed, der består i,at en part kan opsige aftalen, hvis parten finder, at den anden part ikke overholder den.Konkret er Danmarks aftalekompleks med Isle of Man sammensat således, at aftalen omudveksling af oplysninger er det primære element: Hvis denne opsiges af én af parterne, an-ses de tre andre aftaler også for opsagt. Som jeg har beskrevet i mit svar på spørgsmål 2, erdet derudover aftalt med Isle of Man, at Danmark vil indgå en fuld dobbeltbeskatningsafta-le, når der er opnået positive erfaringer med aftalen om udveksling af oplysninger. Dettegiver Isle of Man et yderligere incitament til at opfylde aftalen.

Spørgsmål 12:

Kan det bekræftes, at parlamentet for Isle of Man har ratificeret den nordi-ske aftale allerede den 12. marts 2008?
Side 2

Svar på spørgsmål 12:

Ja, idet det formodes, at spørgeren med ”den nordiske aftale” me-ner alle de aftaler, som Isle of Man har indgået med de i alt 7 nordiske skattejurisdiktioner.

Spørgsmål 13:

Kan det bekræftes, at aftalen først træder i kraft 30 dage efter, at Danmarkhar ratificeret aftalen, og at det altså er Danmarks manglende ratificering, der udskyderikrafttræden?

Svar på spørgsmål 13:

Det kan bekræftes, at aftalerne mellem Isle of Man og Danmarkførst træder i kraft 30 dage efter, at den sidste part – som altså blev Danmark – har under-rettet den anden part – Isle of Man – om, at man har ratificeret.

Spørgsmål 14:

Kan det bekræftes, at Grønland allerede nu har ratificeret den nordiske afta-le med Isle of Man?

Svar på spørgsmål 14:

Det kan bekræftes, at Grønland har ratificeret de aftaler, som Grøn-land har indgået med Isle of Man.

Spørgsmål 15:

Det bedes oplyst i hvilket omfang, de danske skattemyndigheder efter rati-ficering af aftalerne kan indhente oplysninger hos myndighederne på Isle of Man vedrøren-de transaktioner, der er foregået før aftalernes ikrafttræden.

Svar på spørgsmål 15:

Ifølge ikrafttrædelsesbestemmelsen til aftalen om udveksling af op-lysninger i skattesager – artikel 11 – gælder aftalen for straffesager fra og med ikrafttrædel-sesdagen, det vil sige også for igangværende sager. For alle andre sager gælder aftalen forskatteperioder, der påbegyndes på eller efter aftalens ikrafttræden. Hvis aftalen – som for-ventet – træder i kraft i juni 2008, vil den således finde anvendelse fra og med det danskeindkomstår 2009.

Spørgsmål 19:

Det bedes bekræftet, at der kan indhentes oplysninger fra myndighedernepå Isle of Man om udbetalinger til unavngivne danskere fra hedgefonde, der angives at væ-re hjemmehørende på Isle of Man.

Spørgsmål 20:

Det bedes oplyst, om der efter aftalerne kan indhentes oplysninger om depå Isle of Man hjemmehørende eguityfunde, som danske pensionsafkastafgiftspligtige pen-sionskasser o.lign. er medejere af, således at der modtages oplysninger til brug ved kontro-laf de pensionsafkastpligtiges opgørelse af værdien af deres investering og dermed grund-laget for pensionsafkastskatten.

Spørgsmål 21:

Det bedes oplyst, om der fra myndighederne på Isle of Man kan indhentesoplysninger om, hvem der er selskabsdeltagere i selskaber, der er organiseret som kom-manditselskaber (limited) partnership (f.eks. equityfunde/kapitalfonde), herunder om ikkedanske deltagere med det formål at kunne få oplyst de ultimative ejere af danske holding-selskaber ejet af equityfunde.

Spørgsmål 22:

Det bedes oplyst, om der fra myndighederne på Isle of Man kan fås oplys-ninger om selskaber o.lign., de er partnere i internationale equityfunde, og som sådan mod-Side 3
tager ”carried interest”, og hvilke personer/selskaber, der er aktionærer i sådanne selsakber,hvis de er limited companies, og hvilke personer o.lign. der er deltagere i selskaber, der erlimited partnerships.

Svar på spørgsmål 19-22:

Jeg henviser til mit svar på spørgsmål 8-10.
Side 4