ØKONOMI- OG ERHVERVSMINISTEREN

 

 

30. april 2008

 

 

Besvarelse af spørgsmål 1 af 9. april 2008 fra Folketingets Boligudvalg vedrørende lovforslag om ændring af byggeloven (afbureaukratisering af byggesagsbehandlingen og markedskontrol med byggevarer) (L 122).  

 

 

 

 

 

 

Spørgsmål 1:

Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 9. april 2008 fra Dansk Landbrug og Dansk Gartneri vedrørende anmeldeordningen for jordbrugets avls- og driftsbygninger, jf. BOU L 122 - bilag 2.

 

Svar:

Dansk Landbrug og Dansk Gartneri nævner, at ændringen af anmeldelsesordningen for jordbruget vil føre til øgede administrative byrder for jordbruget.

 

At jordbrugserhvervet skal betale gebyr for byggesagsbehandlingen finder jeg naturligt, blandt andet fordi størrelsen på jordbrugserhvervets bygninger næsten er fordoblet de sidste 30 år, og dermed kan sidestilles med øvrigt simpelt erhvervsbyggeri.

 

Dansk Landbrug og Dansk Gartneri foreslår, at lovforslaget L 122 ændres således, at det eksisterende anmeldelsessystem for landbrugets bygninger udvides, så alle ukomplicerede byggerier alene skal anmeldes til kommunen. Herudover foreslåes, at der ved afslutning af ukomplicerede byggerier alene skal afgives en færdigmelding.

 

Dansk Landbrug og Dansk Gartneri finder, at disse ændringer vil indebære en yderligere forenkling af byggesagsbehandlingen.

 

For så vidt angår spørgsmålet om muligheden for at udvide anmeldelsesordningen har Erhvervs- og Byggestyrelsen oplyst følgende, som jeg kan henholde mig til.

 

”Forskellen mellem en byggetilladelse og en anmeldelse er, at en byggetilladelse skal udstedes af kommunalbestyrelsen, før byggearbejdet kan påbegyndes. I en anmeldelsessag kan byggearbejdet påbegyndes, hvis ikke kommunalbestyrelsen har reageret indenfor to uger efter, de har modtaget anmeldelsen. Herudover har kommunalbestyrelsen i byggetilladelsessager mulighed for at stille krav om bl.a. måling af lufttæthed og dokumentation for opfyldelse af krav om kritisk fugtindhold i konstruktioner og materialer.

 

Anmeldelsessystemet omfatter i dag bl.a. carporte, garager, skure og visse landbrugsbygninger, og er således primært anvendt ved små og helt  ukomplicerede byggerier. Det bemærkes, at det ikke er alle typer landbrugsbygninger, der er omfattet af anmeldelseskravet. Til de landbrugsbygninger, som er omfattet af kravet om landzonetilladelse, stilles nemlig krav om byggetilladelse. For at være undtaget fra krav om landzonetilladelse, skal bygningen være erhvervsmæssig nødvendig for et landbrug-, skovbrug- og fiskerierhverv.”  

 

Det er min vurdering, at en udvidelse af anmeldelsessystemet til også at omfatte ukomplicerede byggerier i andre erhverv, enfamiliehuse og sommerhuse, vil være meget ressourcekrævende for kommunerne. Det skyldes, at kommunen vil blive pålagt at gennemgå samtlige ukomplicerede byggerier indenfor en to ugers frist. Alene hvad angår nybyggeri, vil dette øge antallet af anmeldelsessager med ca. 20 pct.    Herudover vil kommunerne miste muligheden for at forlange dokumentation for forskellige væsentlige forhold ved byggeriet.

 

Det er derfor min vurdering, at den foreslåede ændring af lovforslaget ikke vil være hensigtsmæssig.

 

I forhold til spørgsmålet om muligheden for at de ukomplicerede byggerier alene skal give færdigmelding ved byggeriets afslutning, har Erhvervs- og Byggestyrelsen oplyst følgende, som jeg kan henholde mig til.

 

”Forskellen mellem ibrugtagningstilladelse og færdigmelding består i, at kommunalbestyrelsen ved ibrugtagningstilladelse skal udstede en tilladel-se, før et byggearbejde lovligt kan tages i brug. Inden en sådan tilladelse udstedes, har kommunalbestyrelsen mulighed for at besigtige byggear-bejdet og kontrollere, at byggelovgivningens regler er overholdt.

 

Når der ansøges om ibrugtagningstilladelse, skal der i ansøgningen rede-gøres for, hvordan eventuelle betingelser, stillet af kommunalbestyrelsen i forbindelse med byggetilladelsen, er overholdt. Vurderer kommunen, at betingelserne ikke er opfyldt udstedes der ikke ibrugtagningstilladelse, og byggeriet kan derfor ikke tages i brug.

 

Ved færdigmelding modtager kommunalbestyrelsen blot meddelelse om, at byggearbejdet er færdigt, og kommunalbestyrelsen skal ikke reagere, før byggearbejdet lovligt kan tages i brug. Ved færdigmelding stilles der således ikke betingelser om, at der skal ske en redegørelse for, at eventu-elle betingelser og lign. er overholdt.

 

Kommunalbestyrelsen har i medfør af byggeloven en generel hjemmel til at føre tilsyn med, at byggelovens regler overholdes. Kommunen kan så-ledes også ved færdigmelding føre tilsyn. Det er dog kun sjældent, at kommunerne benytter sig af denne mulighed.

 

Som udgangspunkt stilles der krav om ibrugtagningstilladelse til alle de byggerier, hvortil der skal udstedes byggetilladelse. Det vil fx sige alle større byggerier, såsom kompliceret og ukompliceret erhvervsbyggeri. Selvom det kræver byggetilladelse at opføre et enfamiliehus og et sommerhus, stilles der til disse bygninger i dag blot krav om færdigmelding.”

 

Forslaget vil betyde, at ukomplicerede erhvervsbygninger bliver sidestillet med de øvrige ukomplicerede bygninger, såsom enfamiliehuse og sommerhuse, hvortil der i dag stilles krav om færdigmelding.

 

Forslaget vil indebære en administrativ lettelse, idet bygherren af den ukomplicerede erhvervsbygning ikke behøver udfærdige en ansøgning om at tage sit byggeri i brug. Herudover vil evt. ventetid mellem færdiggørelsen af byggeriet og kommunens udstedelse af ibrugtagningstilladelse blive fjernet.

 

Jeg ønsker at gøre byggesagsbehandlingen så enkel og smidig som muligt, og jeg er derfor lydhør overfor forslag, som kan bidrage hertil. Hertil skal dog bemærkes, at det er vigtigt, at vi bevarer kontrolmuligheden de steder, hvor det er nødvendigt, og jeg har derfor bedt Erhvervs- og Byggestyrelsen om at vurdere, hvilken konsekvens det vil have, at ukomplicerede byggerier alene skal afgive færdigmelding.

 

 

 

 

 

 

 

ØKONOMI- OG ERHVERVSMINISTERIET

Slotsholmsgade 10-12

1216 København K

 

Tlf.           33 92 33 50

Fax          33 12 37 78

CVR-nr    10 09 24 85

[email protected]

www.oem.dk