Fra: Klaus.Vilner [mailto:[email protected]]
Sendt: 4. december 2007 17:18
Til: Jacob Ravn
Emne: Lovforslag L 13 om dobbeltbeskatningsaftaler med Frankrig og Spanien

Hr. Jacob Ravn,

Udvalgssekretær i Folketingets Skatteudvalg

 

Ang: Lovforslag L 13 om bemyndigelse til opsigelse af dobbeltbeskatningsoverenskomsterne med Frankrig og Spanien, bilag 14.

 

Jeg har modtaget Skatteministerens svar på min henvendelse til Skatteudvalget af 1. december 2007, og ministerens svar giver anledning til følgende yderligere bemærkninger, som jeg venligst beder om, bliver omdelt til Skatteministeren og til Skatteudvalgets medlemmer:

 

Lovforslagets § 4.

 

Skatteministeren har bekræftet, at en eventuel opsigelse af den dansk-franske dobbeltbeskatningsoverenskomst vil medføre, at Frankrig i fremtiden kan beskatte personer, der er hjemmehørende i dette land, af deres faste ejendom, beliggende i Danmark.

 

Skatteministeren har i den forbindelse anført, at dansk lovgivning ikke kan forhindre Frankrig i at beskatte personer, der er hjemmehørende i dette land.

 

Jeg er enig i, at Danmark ikke har indflydelse på, hvorledes Frankrig beskatter sine skatteborgere.

 

Men når den danske regering søger mandat til at kunne opsige dobbeltbeskatningsaftalen med Frankrig med henblik på en genforhandling af denne dobbeltbeskatningsaftale, så har de danske forhandlere forhåbentlig indflydelse på disse forhandlinger og så kan de under forhandlingerne med repræsentanterne for Frankrig fremføre ønsket om, overgangsreglen, som den er formuleret i lovforslagets § 4, gøres afbalanceret, så den går begge veje og derved også løser spørgsmålet om beskatning af franske skatteborgeres faste ejendom i Danmark.

 

Det er den danske regering og ikke den franske regering, der har formuleret overgangsreglen i § 4, og det er derfor også den danske regerings forhandlere og ikke den franske regerings forhandlere, der er nærmest til at formulere overgangsreglen i en eventuel ny dobbeltbeskatningsoverenskomst, så den bliver afbalanceret og går begge veje.

 

På denne baggrund skal jeg påny foreslå, at der, hvis der gennemføres en ny dobbeltbeskatningsaftale med Frankrig, søges tilslutning til, at der i denne indføjes en tilsvarende overgangsregel, der fortsat fritager franske skatteborgere fra at betale formueskat af fast ejendom i Danmark, erhvervet senest den 28. november 2007.

 

 

Virkningen af en eventuel opsigelse af dobbeltbeskatningsoverenskomsten.

 

For god ordens skyld skal jeg bemærke, at jeg ikke har kritiseret noget som helst.

 

Men jeg har påpeget, at virkningen af en ensidig dansk opsigelse af dobbeltbeskatningsaftalen vil indebære en væsentlig højere beskatning af danske aktier, der ejes af personer, der er skattepligtige i Frankrig, end det fremgår af bemærkningerne til lovforslaget.

 

Det vil også komme til at betyde, at beskatningen i Frankrig af danske aktier vil være 28 procentpoints højere end beskatningen af franske aktier og af aktier i stort set alle andre lande. Dette gør besiddelse af danske aktier urentabel i forhold til besiddelse af alle andre aktier.

 

Gennemføres der i Danmark en lovgivning, der sænker udbytteskatten fra 28% til 15% for modtagere af udbytte i udlandet, sÃ¥ledes som regeringen har planer om at foreslÃ¥, er jeg enig i, at denne lovgivning vil løse en del af problemet, men beskatningen i Frankrig af danske aktieudbytter vil dernæst først kunne komme pÃ¥ linie med beskatningen af andre aktieudbytter, sÃ¥fremt der indgÃ¥s en ny dobbeltbeskatningsaftale mellem de lo lande, der ophæver dobbeltbeskatning af aktier. 

 

 

Med venlig hilsen

 

Klaus Vilner