Til

                      Folketinget - Skatteudvalget

 

 

L     13- Forslag til Lov om bemyndigelse til opsigelse af dobbeltbeskatningsoverenskomster mellem Danmark og henholdsvis Frankrig og Spanien.

 

Hermed sendes i 5 eksemplarer bemærkninger til henvendelse af 6. januar 2008 fra Jes Andersen, Frankrig.

 

 

 

 

 

Kristian Jensen

                                                                 /  Ivar Nordland


Jes Andersen, Frankrig, har den 6. januar 2008 rettet henvendelse til udvalget for at kommentere virkningerne af en eventuel opsigelse af den dansk-franske dobbeltbeskatningsoverenskomst, for så vidt angår en person, som er hjemmehørende i Frankrig, og som modtager udbytter fra et dansk selskab.

Jes Andersen ønsker, at overgangsreglen skal udvides til at omfatte alle personer, der allerede er flyttet, og alle indkomster.

Jes Andersen udtrykker endeligt ønske om, at der findes en forhandlingsløsning mellem de to lande.

 

Jeg vil svare, at Jes Andersen ikke oplyser noget nyt om virkningerne af en eventuel opsigelse for personer, hjemmehørende i Frankrig, der modtager udbytte fra danske selskaber.

Det er nævnt i lovforslagets bemærkninger, at efter kildeskattelovens gældende regler skal en person, der er hjemmehørende i et andet land og modtager udbytte fra et dansk selskab, skal betale en dansk skat på 28 pct. af udbyttets bruttobeløb. Hvis Danmark har en dobbeltbeskatningsoverenskomst med det pågældende andet land, kan denne beskatning kun gennemføres i det omfang, det er i overensstemmelse med denne overenskomst.

Den nuværende dansk-franske dobbeltbeskatningsoverenskomst medfører, at Danmark ikke kan beskatte en person, der er hjemmehørende i Frankrig, af udbytter fra et dansk selskab.

Hvis dobbeltbeskatningsoverenskomsten opsiges, vil en person, der er hjemmehørende i Frankrig, i fremtiden skulle betale dansk skat af udbytterne fra et dansk selskab i overensstemmelse med kildeskattelovens regler. Beskatningen vil tidligst kunne ske for udbytter, der udloddes fra og med 1. januar 2009.

Som bebudet i bemærkningerne til lovforslag L 13, har jeg fremsat lovforslag om ændring af bl.a. kildeskatteloven, så udbytteskatten af personer i udlandet nedsættes til 15 pct., hvis visse betingelser er opfyldt, herunder bl.a. at modtageren ejer mindre end 10 pct. af det udbyttebetalende selskab.

I bemærkningerne til Forslag til lov om ændring af forskellige skattelove - L 31 - er der redegjort for, at den foreslåede ændring skal sikre overholdelse af EU-rettens grundlæggende frihedsrettigheder vedr. de fri kapitalbevægelser, hvor der er en undtagelse for direkte investeringer, og at grænsen på de 10 pct. svarer til IMF’s definition af direkte investering.

 

Jeg finder ikke grundlag for den ændring af de foreslåede overgangsregler, som Jes Andersen foreslår, så Danmark frafalder beskatningen af alle indkomster, som personer, der i dag er hjemmehørende i Frankrig, modtager fra Danmark.

Jeg vil tilføje, at satsen på 15 pct. svarer til, hvad der er aftalt i de allerfleste nyere danske dobbeltbeskatningsoverenskomster, og i øvrigt også til, hvad der er aftalt i de allerfleste franske dobbeltbeskatningsoverenskomster.

Jeg er helt enig i Jes Andersens ønske om en forhandlingsløsning i form af enighed om en ny dobbeltbeskatningsoverenskomst.Â