Til

                      Folketinget - Skatteudvalget

 

 

L     13- Forslag til Lov om bemyndigelse til opsigelse af dobbeltbeskatningsoverenskomster mellem Danmark og henholdsvis Frankrig og Spanien.

 

Hermed sendes i 5 eksemplarer bemærkninger til henvendelse af 4. januar 2008 fra Klaus Vilner, Frankrig.

(L 13 – bilag 52)

 

 

 

 

 

 

Kristian Jensen

                                                                 /  Ivar Nordland


Klaus Vilner har i en henvendelse af 4. januar 2008 til udvalget på ny givet en redegørelse for fransk skatteret, for så vidt angår pension, idet han dog korrigerer nogle oplysninger, som han har givet i sine tidligere henvendelser.

Jeg vil hertil kort bemærke, at når Danmark har regler om dansk beskatning af personer, der er hjemmehørende i andre lande, for så vidt angår udbetalinger fra deres danske private pensionsordninger, er baggrunden, at de pågældende personer tidligere har fået fradrag ved dansk beskatning for indbetalingerne til disse pensionsordninger.

Ønsket om dansk beskatning af pensionsudbetalinger til personer i et andet land er således helt uafhængigt af skatteniveauet i det andet land. Detaljerede oplysninger om fransk skatteret er således principielt uden betydning. Når det er sagt, har der efter min opfattelse i mange tilfælde været tale om en betydelig skattebesparelse ved at betale fransk eller spansk skat i stedet for dansk skat.  

Klaus Vilner oplyser, at han læser mine bemærkninger af 4. januar 2008 (bilag 46) på hans tidligere henvendelser vedr. den franske skattemæssige behandling af ratepension således, at der nu er enighed om dette spørgsmål.

Jeg vil hertil blot svare, at jeg har noteret mig hans oplysninger om den franske skattemæssige behandling af ratepension, ligesom jeg har noteret mig, at et rådgivningsfirma giver helt anderledes oplysninger om ratepension, uden at jeg har taget stilling til, hvilke oplysninger der er korrekt.

Klaus Vilner har desuden skrevet om sin vurdering af en dansk opsigelse af den gældende dobbeltbeskatningsoverenskomst med Frankrig.

Som nærmere beskrevet i lovforslagets bemærkninger er det vores vurdering, at en opsigelse af overenskomsten ikke vil skade de erhvervsmæssige forbindelser mellem de to lande.

Klaus Vilner skriver, at så vidt han har kunnet konstatere, er der ikke en eneste af Frankrigs dobbeltbeskatningsoverenskomster med langt over 100 lande, hvor Frankrig har accepteret kildestatsbeskatning. Såfremt skatteministeriet skulle have andre oplysninger, hører han gerne herom.

På opfordring vil jeg hertil svare uden at have gennemgået alle disse franske overenskomster, at der i hvert fald er en overenskomst med kildestatsbeskatning af pension, nemlig overenskomsten med Canada.  

Jeg har ikke yderligere bemærkninger i denne forbindelse.

Klaus Vilner nævner, at han er fremkommet med bemærkninger om dansk beskatning af pensionsudbetalinger til personer i Frankrig, Han skriver videre, at han i den forbindelse har fæstet lid til oplysningerne i lovforslagets bemærkninger om, at Danmark her vil anvende den interne danske regel i ligningslovens § 33 om lempelse af dobbeltbeskatning, og at han nu forstår, at dette ikke er tilfældet.

Jeg vil hertil svare, at det fremgår klart af lovforslagets bemærkninger, at ligningslovens § 33 gælder for danske personer og selskaber, der modtager indkomst fra Frankrig, henholdsvis Spanien. Det forhold, at Frankrig ikke giver dobbeltbeskatningsnedslag for en person eller et selskab, som er hjemmehørende i dette land og modtager indkomst fra Danmark, skal ikke medføre, at den danske skat skal nedsættes. 

I henvendelsen af 4. januar 2007 er der i øvrigt intet nyt af betydning for lovforslaget. Henvendelsen giver derfor ikke anledning til yderligere bemærkninger fra min side.

Â