Til

                      Folketinget - Skatteudvalget

 

 

L     13- Forslag til Lov om bemyndigelse til opsigelse af dobbeltbeskatningsoverenskomster mellem Danmark og henholdsvis Frankrig og Spanien .

 

Hermed sendes i 5 eksemplarer bemærkninger til henvendelser til det daværende tilsvarende lovforslag L 26, som udvalget har modtaget fra

-         Martin Elmer, Spanien,

-         Esther M. og Niels B. Møller Andersen, Spanien,

-         Niels Jensen, Frankrig,

-         Henning Jensen, Spanien, og

-         Miroslav Zverina, Gentofte..

 

 

 

Kristian Jensen

                                                                 /  Ivar Nordland


Martin Elmer, Spanien, har i en henvendelse af 10. oktober 2007 til skatteudvalget argumenteret mod dansk beskatning af pension, som personer i Spanien modtager fra Danmark. Som begrundelse nævner Martin Elmer bl.a., at det danske samfund sparer penge på de danskere, der flytter sydpå, idet den spanske sygeforsikring omfatter alle over 65 år, spaniere som udlændinge, der bor i Spanien.

 

Jeg vil hertil bemærke, at Danmark hvert år betaler til Spanien til dækning af de spanske udgifter ved social sikring af danske pensionister på 65 år eller derover, som er hjemmehørende i dette land. Det sker i henhold til EU-retten herom.

Jeg vil desuden nævne begrundelsen for dansk beskatning af dansk pension, når modtageren er hjemmehørende i udlandet.

For så vidt angår danske sociale pensioner og ydelser er begrundelsen, at disse er fastsat efter danske forhold og så de kan bære en almindelig dansk beskatning. Når en stat udbetaler social pension og andre sociale ydelser, er det naturligt, at disse beløb beskattes af den pågældende stat. Det gælder også for tjenestemandspensioner.

For så vidt angår udbetalinger fra danske pensionsordninger er begrundelsen, at tidligere indbetalinger til ordningerne som altovervejende hovedregel har medført fradrag ved dansk beskatning. Forudsætningen for dette fradrag er, at også udbetalingerne er omfattet af dansk beskatning.

Jeg vil endeligt bemærke, at den største gruppe af danske førtids- og folkepensionister i udlandet efter Den Sociale Sikringsstyrelses oplysninger er hjemmehørende i Sverige, den næststørste gruppe i Norge og den tredjestørste gruppe i Tyskland. For alle disse personer gælder, at de beskattes til Danmark af deres danske pension. Den danske beskatning af danske pensioner hindrer altså ikke, at pensionister flytter til Sverige, Norge eller Tyskland.

Jeg er derfor ikke enig i, at en eventuel dansk beskatning skulle forhindre pensionister i at flytte fra Danmark til Spanien.

 

Esther M. og Niels B. Møller Andersen, Spanien, har i en henvendelse af 10. oktober 2007 til skatteudvalget argumenteret for, at lovforslaget skal indeholde en overgangsordning, som tager hensyn til personer, som nu modtager efterløn, og som senere vil begynde modtage pension.

 

Jeg vil hertil bemærke, at det fremsatte lovforslag indeholder en overgangsregel for personer, som ved lovforslagets fremsættelse var skattemæssigt hjemmehørende i Frankrig, henholdsvis Spanien, og som på dette tidspunkt modtog pension fra Danmark.

I det nye lovforslag er overgangsreglen præciseret, så den omfatter også personer, der modtager efterløn.

I overgangsreglen er det også præciseret, at en person, som er omfattet af overgangsreglen vedr. efterløn eller udbetalinger fra en type pension, også vil være omfattet af denne regel, for så vidt angår senere udbetalinger af andre typer pension.

 

Niels Jensen, Frankrig, har i en henvendelse af 14. oktober 2007 foreslået en ændring af den foreslåede overgangsregel, således at skæringsdatoen for betingelsen om at modtage pension udskydes til januar 2008. Niels Jensen begrunder sit forslag med, at det ikke er muligt at indbetale og få udbetalt pension i samme år.

 

Jeg vil hertil bemærke, at det nye lovforslags overgangsregel for pensionister er ændret, som foreslået af bl.a. Niels Jensen.

 

Henning Petersen, Spanien, har i en henvendelse af 18. oktober 2007 til skatteudvalget kritiseret lovforslaget for at have tilbagevirkende kraft. Han er ikke omfattet af den foreslåede overgangsordning, idet han nok flyttede til Spanien allerede 1. juni 2007, men ikke var begyndt at modtage udbetalinger fra sin ratepension, selv om han var berettiget hertil.

 

Jeg vil hertil principielt bemærke, at der ikke er tale om lovgivning med tilbagevirkende kraft, når skatteregler ændres med virkning for indkomst, som udbetales på tidspunkter, der ligger efter ændringerne.

Jeg vil desuden bemærke, at pensionist-overgangsreglen i det nye lovforslag er ændret, så det omfatter personer, som er skattemæssigt hjemmehørende i Frankrig eller Spanien den 28. november 2007 og som er begyndt at modtage pension senest den 31. januar 2008.

 

Miroslav Zverina, Gentofte, har i en henvendelse af 2. november 2007 til skatteudvalget fremført synspunkter om lovforslaget.

Miroslav Zverina nævner, at han sammen med sin hustru gennem længere tid har planlagt at tilbringe en del år i Frankrig.

Han henviser først til den såkaldte havelåge-beskatning, hvor han har respekteret begrænsningerne. Han mener, at han nu bliver stillet ringere med tilbagevirkende effekt, og spørger, om skattemyndighederne vil tillade, at han omgør disse dispositioner med tilbagevirkende effekt.

Han spørger desuden, hvorledes man moralsk kan forsvare, at skatteydere under 65 år nægtes at være dækket af dansk sygesikring, når Danmark gør krav på fuld skat af pensioner og andre indtægter fra Danmark.

 

Jeg vil hertil først svare, at Miroslav Zverina formentligt tænker på reglerne i pensionsbeskatningslovens §§ 19 A – E. Disse regler skal imødegå hurtig og overdreven udnyttelse af kombinationen dansk skattefradrag for indbetalinger til en pensionsordning i årene lige før fraflytning og ingen dansk beskatning af udbetalingerne fra denne ordning efter fraflytning til bestemte andre lande (herunder Frankrig og Spanien).

Pensionsbeskatningslovens §§ 19 A – E omfatter tilfælde, hvor en person er flyttet til udlandet, og indbetalingerne til personens pensionsordning i fraflytningsåret og de fire forudgående år var forhøjet i forhold til indbetalingerne i året før denne fem-årsperiode. I så fald forhøjes personens skattepligtige indkomst for fraflytningsåret og de fire forudgående år med et beløb, svarende til forhøjelsen, hvis forskellige betingelser er opfyldt.

Reglerne om denne fraflytningsbeskatning af pensionsindbetalinger gælder generelt ved fraflytning til alle lande.

Hvis en fraflyttet persons skattepligtige indkomst i fem-årsperioden før fraflytning er blevet forhøjet som følge af disse regler, og vedkommende senere beskattes af udbetalinger fra pensionsordningen, sker der en regulering for at undgå dobbeltbeskatning.

Beskatningen ved fraflytning skal altså alene opveje de væsentligt forhøjede fradragsberettigede indbetalinger til visse pensionsordninger lige inden fraflytning. Beskatningen ved fraflytning gør derimod ikke op med de andre fradragsberettigede indbetalinger til den pågældende pensionsordning.

 

Jeg vil endvidere svare, at der ikke er nogen direkte sammenhæng mellem skattebetaling og ret til sociale ydelser, som f.eks. dansk sygesikring. Skatterne skal finansiere det samfund, som den enkelte er en del af. Når en person, som bor her i landet, indbetaler til en fradragsberettiget pensionsordning, får vedkommende lov til at vente med at betale en del af skatten til det tidspunkt, hvor pensionen udbetales. Den skat bør personen ikke kunne flytte fra.

Jeg vil tilføje, at Danmark i overensstemmelse med EU-retten betaler refusion til bl.a. Frankrig og Spanien for disse landes udgifter til personer i de to lande, som modtager dansk social pension. Â