Dato:

30. april 2008

Kontor:

Udlændingelovs-kontoret

J.nr.:

2007/4009-71

Sagsbeh.:

ATO

Fil-navn:

Besvarelse

 

 

 

Besvarelse af spørgsmål nr. 1 ad L 132 stillet af Folketingets udvalg for udlændinge- og integrationspolitik til ministeren for flygtninge, indvandrere og integration den 15. april 2008.

 

Spørgsmål:

”Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 11. april 2008 fra CAU - Cabin Attendants Union, jf. L132 bilag 5.”

Svar:

Forslaget om på visse betingelser at fritage udenlandsk kabinepersonale for arbejdstilladelse er stillet for at gavne danske interesser.

 

Der kræves i dag arbejdstilladelse af udenlandsk kabinepersonale, der arbejder på dansk indregistrerede fly, der som led i rutefart eller i øvrigt regelmæssigt ankommer til dansk lufthavn.

 

Der kræves derimod ikke arbejdstilladelse af udenlandsk kabinepersonale, der arbejder på udenlandsk indregistrerede fly, uanset om disse fly beflyver ruter til en dansk lufthavn.

 

Der kræves heller ikke arbejdstilladelse af udenlandsk kabinepersonale, der arbejder på dansk indregistrerede fly, der ikke beflyver ruter eller i øvrigt regelmæssigt ankommer til en dansk lufthavn.  

 

Kravet om arbejdstilladelse til udenlandsk kabinepersonale på dansk indregistrerede fly, der ankommer til en dansk lufthavn, er en administrativ og ressourcemæssig belastning for luftfartselskaber. Særligt for luftfartselskaber, der har fly indregistreret i forskellige lande, herunder Danmark, giver kravet en usikker retstilstand, da kravet om arbejdstilladelse afhænger af, hvor det fly, der på et givent tidspunkt beflyver ruten, er indregistreret.

 

Det er væsentligt for danske luftfartsselskabers konkurrenceevne, at luftfartsselskaber, der opererer i lande, hvor passagererne – når de vælger luftfartsselskab – lægger vægt på, at kabinepersonalet har kendskab til det sprog og den kultur, der er relevant for passageren, kan benytte lokalt kabinepersonale. Det er derfor i overensstemmelse med danske interesser, at danske luftfartselskaber, der ankommer til danske lufthavne, kan tilbyde denne service, således at luftfartselskaber – og lufthavnene – kan klare sig i konkurrencen med udenlandske selskaber og lufthavne.

 

Der er i lovforslaget lagt op til en begrænset adgang til at benytte udenlandsk kabinepersonale uden krav om arbejdstilladelse.

 

Der er således hensigten, at en fritagelse for krav om arbejdstilladelse skal betinges af, at udlændingen arbejder på dansk indregistrerede fly, der beflyver ruter mellem Danmark og udlændingens hjemland eller lande, som sprogligt eller kulturelt er knyttet til udlændingens hjemland, samt at den pågældende under ansættelsen har bopæl i sit hjemland eller har bopæl og opholder sig lovligt i det land, hvor der beflyves en rute til.

 

Der er således tale, om udlændinge, der ikke bor – eller skal bo – i Danmark, men bor i og har udgangspunktet for deres arbejde i deres hjemland eller i et land som sprogligt eller kulturelt er knyttet til udlændingens hjemland.

 

Det vil ogsÃ¥ være en betingelse, at der er tale om oversøiske (interkontinentale) ruter, hvor der er en længere flyvetid og dermed et større behov for betjening af de rejsende. Der vil sÃ¥ledes typisk være tale om en estimeret flyvetid pÃ¥ mindst 5 timer. Udlændingen mÃ¥ alene udføre besætningen sædvanligt pÃ¥hvilende opgaver, samt alene opholde sig i Danmark som hviletid imellem flyvningerne.

 

Fritagelse for arbejdstilladelse er tillige betinget af, at det udenlandsk ansatte kabinepersonale er undergivet samme arbejdsforhold som f.eks. flyve- og hviletidsregler samt adgang til uddannelse som det øvrige kabinepersonale.

 

En fritagelse for arbejdstilladelse ændrer således ikke på luftfartsselskabernes forpligtelse til at overholde f.eks. dansk luftfartslovgivning.

 

Det fremgår endvidere af lovforslaget, at det er en betingelse, at antallet af lokalt ansat kabinepersonale, der er fritaget for arbejdstilladelse, kun må udgøre en forholdsmæssig andel af den samlede kabinebesætning, samt at den nærmere vurdering heraf må bero på en konkret vurdering.

 

Ved udmøntningen af forslaget vil denne betingelse kunne konkretiseres. Dette vil for eksempel kunne gøres ved, at det i den bestemmelse, der indsættes i udlændingebekendtgørelsens § 29, stk. 1, fastsættes, at kabinepersonale, der er fritaget for arbejdstilladelse, højst må udgøre halvdelen af kabinepersonalet på flyvningen.

 

Endelig skal jeg bemærke, at kravet om, at udlændingen skal være i besiddelse af et crew member licence eller crew member certificate, henviser til de identitetsdokumenter, som besætningsmedlemmer på fly skal være i besiddelse af for at kunne indrejse i Danmark. Det følger således af Integrationsministeriets pas- og visumkundgørelse af 19. december 2007, at crew member license og crew member certificate udstedt af de kompetente myndigheder i et land, der er tilsluttet den internationale luftfartsorganisation (ICAO), er gyldig rejselegitimation for indrejse i, midlertidigt ophold i og udrejse af Danmark for personer, der godtgør, at de er mønstret som besætningsmedlemmer på fly, der befinder sig i Danmark.

 

Det er ikke hensigten med forslaget om på visse betingelser at fritage udenlandsk kabinepersonale på danske fly for arbejdstilladelse at indføre nye regler om identitetsdokumenter for udenlandsk kabinepersonale. Reglerne for dette er reguleret i anden lovgivning.