Til: Folketingets Miljø- og Planlægningsudvalg

dias1.JPG 

 

 

 

 

Den 24. april 2008

 

 

 

Anmodning om foretræde vedrørende behandling af Lovforslag L 133 (Forslag til lov om ændring af lov om naturbeskyttelse, lov om jagt og vildtforvaltning og forskellige andre love).

 

 

Danmarks Jægerforbund anmoder hermed om foretræde for Folketingets Miljø- og Planlægnings-udvalg på udvalgets møde den 30. april 2008. Baggrunden er den igangværende revision af jagtloven m. fl. (L133).

 

Lovforslaget beskrives i forbindelse med fremsættelsen som værende af formel karakter, og det fremføres tilsvarende, at lovforslaget ikke indebærer reelle ændringer i retstilstanden. Dette er Danmarks Jægerforbund dybt uenig i. Jægerforbundet har en række bekymringer om sÃ¥vel processen som indholdet i lovforslaget, disse bekymringer ønsker vi at have mulighed for at uddybe gennem et foretræde for udvalget med en delegation bestÃ¥ende af undertegnede samt yderlige 1-2 personer.   

 

De vigtigste årsager til vores ønske om foretræde er bekymringer omkring hele proceduren i forbindelse med de foreslåede lovændringer. Især:

 

-         at By- og Landskabsstyrelsen iværksætter en sÃ¥dan lovrevision, uden at sagen først har været behandlet i VildtforvaltningsrÃ¥det (VFR). Det er efter Jægerforbundets mening stærkt kritisabelt, da jagtloven jo er jægernes hele ”eksistensgrundlag”. Ved ikke at lade lovrevisionen gÃ¥ gennem VFR, opstÃ¥r der en risiko for, at man derved kører VFR ud pÃ¥ et sidespor, hvor det ikke fÃ¥r nogen indflydelse. Dette er i strid med Jagtlovens § 51, der siger, at VFR ”er rÃ¥dgivende for ministeren i spørgsmÃ¥l om jagt og vildtforvaltning”.

-         at By- og Landskabsstyrelsen sender lovforslaget ud til ca. 200 offentlige instanser, interesseorganisationer, foreninger m.v. med en høringsfrist pÃ¥ kun 11 dage (hvoraf den ene uge var vinterferie-ugen). Dette er ikke i overensstemmelse med Justitsministeriets ”Vejledning om lovkvalitet”.

-         at By- og Landskabsstyrelsen tilsyneladende anlægger strammere fortolkninger, end hvad der er nødvendige for at leve op til EU-direktivernes krav. Det er efter Jægerforbundets mening udtryk for en overflødig protektionistisk linje, og det stiller spørgsmÃ¥l ved objektiviteten i sagsbehandlingen i denne sag (jf. næste punkter).

 

Derudover er det en række konkrete punkter i lovforslaget, som Jægerforbundet har bemærkninger til:

 

·        Der i Jagtlovens § 3, stk. 2 om jagttider er indført tre nye underpunkter specifikt om jagt pÃ¥ fugle, hvor formuleringerne er af en sÃ¥dan karakter, at de med sikkerhed vil give anledning til diskussion omkring fortolkningen.

·        Desuden er der efter vores opfattelse sket opstramninger i forhold til fuglebeskyttelses-direktivets krav - opstramninger, der ikke er nødvendig i forhold til, at Danmark skal opfylde direktivet. Som et eksempel indebærer lovforslaget, at den i fuglebeskyttelses-direktivets artikel 9, 1.c hjemlede mulighed for, at Danmark under bestemte strenge betingelser kan fravige en række af fuglebeskyttelsesdirektivets krav, herunder rammen for jagttider, bortfalder.

·        Endvidere er det kritisabelt, at lovforslaget i perioden fra høringsmaterialet blev udsendt, til forslaget blev fremlagt i Folketinget er ændret, sÃ¥ledes, at et oprindeligt forslag om, at rammen for jagttiderne for fugle (1.9-31-1) skulle bortfalde, mod at der kom andre reguleringer af jagten pÃ¥ fuglene. Denne ramme er nu indført igen, samtidig med, at de øvrige beskyttelseskrav er fastholdt!

·        De foreslÃ¥ede ændringer til jagtlovens § 33 om reservater er overflødige, uhensigtsmæssige og endnu en opstramning i forhold til EU-direktivernes krav, idet der ikke i hverken fuglebeskyttelses- eller habitatdirektivet er krav om oprettelse af reservater (som det er tilfældet for udpegning af fuglebeskyttelsesomrÃ¥der og habitatomrÃ¥der).

 

Dette er hovedpunkterne Danmarks Jægerforbunds kritik af L 133. Jeg ser frem til at forelægge disse synspunkter og svare pÃ¥ uddybende spørgsmÃ¥l fra udvalgets medlemmer den 30. april d.Ã¥.

 

 

 

Med venlig hilsen

 

Ole Roed Jakobsen

Formand