J.nr.  BLS-305-00041

 

Den

 

 

 

 

Miljøministerens besvarelse af spørgsmål 10 ad L 133 – forslag til lov om ændring af lov om naturbeskyttelse, lov om jagt og vildtforvaltning og forskellige andre love (Gennemførelse af direktiver om naturbeskyttelse) stillet af Folketingets Miljø- og Planlægningsudvalg den 21. april 2008   

    

Spørgsmål 10

Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 24. april 2008 fra Danmarks Jægerforbund, jf.  L 133 – bilag 3.

 

 

Svar

Lovforslaget indebærer alene formelle ændringer som Danmark har lovet EU-kommissionen, at foretage for at imødekomme kritikpunkterne i de åbningsskrivelser som Danmark modtog i 2006.

 

Efter jagtlovens § 51 er Vildtforvaltningsrådet rådgivende for ministeren i spørgsmål om jagt og vildtforvaltning. Der er tradition for at rådet medinddrages og høres i forbindelse med ændringer i lov om jagt og vildtforvaltning. Ved høringsrunden blev forslaget fremsendt til en række organisationer, heriblandt alle organisationer som sidder i rådet. Vildtforvaltningsrådet blev dog ikke hørt som samlet råd.

 

På grund af traditionen for høring af Vildtforvaltningsrådet ville det have været hensigtsmæssigt, hvis høringsmaterialet samtidig havde gået til rådet.

Med ændringerne i jagt- og vildtforvaltningsloven § 3 imødekommes Kommissionens kritik af, at fuglebeskyttelsesdirektivets artikel 7 ikke er tilstrækkeligt implementeret i dansk lov. Begreberne i lovforslaget skal fortolkes i overensstemmelse med direktiverne.

 

Kommissionen kritiserede endvidere Danmark for ikke, at have gennemført betingelserne for fravigelse i fuglebeskyttelsesdirektivets artikel 9. Loven giver fortsat mulighed for at fravige en række af fuglebeskyttelsesdirektivets krav, herunder på strengt kontrollerede betingelser at tillade indfangelse, besiddelse eller anvendelse af bestemte arter af fugle i mindre mængder. Art. 9. 1 c i fuglebeskyttelsesdirektivet er ikke, som tilsyneladende antaget af Danmarks Jægerforbund, en del af rammen for at fastsættelse af jagttider i Danmark.

 

Høringsudkastet indeholdt i forhold til jagttider på fugle en utilsigtet ændring af gældende ret og den oprindelige bestemmelse er derfor fastholdt i lovforslaget.

 

Ændringen i § 33 imødekommer Kommissionens kritik af, at ministerens pligt til at træffe foranstaltninger til at beskytte levesteder for vilde fugle ikke fremgår tilstrækkeligt klart af lovgivningen. Oprettelsen af vildtreservater er et vigtigt bidrag til at opfylde kravet om passende beskyttelse i fuglebeskyttelsesdirektivets artikel 3. Ændringen indebærer, at ministeren ”opretter” vildtreservater i stedet for ”kan oprette”. Der er ikke tilsigtet ændringer i den administrative procedure for udpegning af vildtreservater.

 

Lovforslaget er ikke et udtryk for, at der anlægges en strengere fortolkning end nødvendigt efter direktiverne.