Velfærdsministeriet

Departementet

Holmens Kanal 22

1060 København K 


Høringssvar vedrørende forslag til lov om ændring af lov om social service” om fleksible hjælperordninger

FOA – Fag og Arbejde (FOA) takker for muligheden for at afgive høringssvar vedrørende Lov om ændring af lov om social service. Vi har valgt at afgive selvstændigt høringssvar vedrørende ”fleksible hjælperordninger”. Indledningsvis ønsker vi at gøre opmærksom på, at vi finder tidsfristen for afgivelse af høringssvaret urimeligt kort. Vi tillader os derfor at have en forventning om, at der ved fremtidige høringsmuligheder bliver en mere rimelig tidsmæssig ramme til udarbejdelse af høringssvar.

FOA er enig med regeringen i, at indsatsen over for samfundets svageste og mennesker med handicap skal prioriteres. Det kan imidlertid være vanskeligt at få øje på, hvordan det opnås med de initiativer regeringen tager – eller nærmere ikke tager – i forbindelse med ændring af lovgivningen. Velfærdsministerens motivation for at foreslå ændringer i handicaphjælperordningen efter Serviceloven er alene ”at skabe mere fleksible og brugervenlige hjælperordninger”. Fleksibilitet og brugervenlighed hænger efter FOAs opfattelse nøje sammen med de vilkår, der er for de hjælpere, der skal yde den pleje og omsorg som brugerne har behov for.

Det er derfor også med stor undren, at vi kan konstatere, at der ikke er taget aktive skridt til, at få løst de problemer, der er kendt for alle omkring de uklare forhold for de ansatte hjælpere og ikke mindst deres arbejdsmiljø. FOA vil i den forbindelse minde om den bog, som FOA har udgivet i et samarbejde med lektor Eva Munk-Madsen, RUC - ”Om handicaphjælpernes arbejdsmiljø – en hjælperundersøgelse”. Bogen er i januar måned 2008 fremsendt til medlemmerne af Folketingets Socialudvalg og Folketingets Arbejdsmarkedsudvalg, og beskriver 14 forskellige temaer, hvor der sættes fokus på en række centrale og almengyldige problemstillinger i forbindelse med vilkårene for det tætte arbejde med mennesker.

Det anføres i bemærkningerne til lovforslaget, at

”Det overordnede formål med forslaget er at skabe mere fleksible og brugervenlige hjælperordninger, hvor der i højere grad end tidligere gives mulighed for, at personer der modtager tilskud til selv at ansætte hjælpere, får tilbud om en ordning, der kan tilpasses borgernes ønsker og behov, så personer med omfattende funktionsnedsættelser kan fastholde eller opbygge et selvstændigt liv.”

FOA er af den opfattelse, at forudsætningerne for, at dette mål skal kunne nås, er at de hjælpere, der skal levere plejen, omsorgen og ledsagelsen også har ordnede forhold. Det svar, der ligger i lovforslaget herpå, er, at det helt og holdent overlades til pårørende, nærtstående, foreninger eller private virksomheder at tilvejebringe sådanne ordnede forhold. Det er ikke acceptabelt.

FOA savner i lovforslaget også en tilkendegivelse af, at det også vil være muligt for offentlige ”udfører-virksomheder” at løse opgaverne.

Der henvises i bemærkningerne til lovforslaget, at der er gode erfaringer fra Norge og Sverige med at adskille arbejdsgiveransvar og arbejdslederansvar i hjælperordningerne. Selve adskillelsen af arbejdsgiver- og arbejdslederansvaret er efter FOAs opfattelse ikke i sig selv målet. Der er både i Norge og især Sverige en række problemstillinger, der knytter sig til de ansattes arbejdsmiljø. Regler i Sverige (JAG) om, at de ansatte ikke må tale sammen uden brugerens tilladelse giver anledning til marginalisering af den enkelt ansatte og manglende mulighed for faglig sparring og supervision. Det vil helt være i strid med de traditioner, der allerede er bygget op i Danmark, og som er en væsentlig del af den nødvendige faglige bevidsthed og kvalitet, som er afgørende nødvendig i arbejdet med de mest handicappede i vort samfund.

Af de mål, der er sat for succes i forbindelse med afsætning af midler fra satspuljerne for 2008 er det tydeligt, at forslaget er et bidrag til øget valgfrihed for borgerne. Der er samtidig tale om en ikke uvæsentlig udvidelse af personkredsen, der er nu også vil omfatte udviklingshæmmede m.fl. FOA ønsker, at der sker en nærmere præcisering af ”m.fl.” blandt andet fordi der henvises til personer, der f.eks. bor i botilbud.

FOA ser positivt på etablering af rådgivningsfunktionen for nye brugere, og efter FOAs opfattelse også gerne for nuværende brugere, med det formål at etablere relevante og målrettede kurser i det at være bruger (arbejdsleder).

Der savnes konkrete og præcise retningslinjer for kommunernes tilsynspligt i forbindelse med hjælperordningerne. I de nugældende regler for hjælperordningerne pålægges kommunerne en vis tilsynsforpligtigelse. Tilsynsforpligtelsen er utilstrækkeligt og upræcist formuleret i de gældende regler og efterleves efter FOAs opfattelse ikke i tilstrækkeligt omfang. Det er vigtigt for FOA at pointere, at det kommunale tilsyn får et reelt indhold. Der er efter FOAs opfattelse et behov for, at der er en ”tredje part”, som sikrer at hjælperordningerne fungerer efter hensigten, og at der er fokus på de vilkår, der gælder for de ansatte.

 

 

Venlig hilsen

Karen Stæhr

Sektorformand