Kurt Hoffritz
Skatteministeriets Departement

SKPER
Nicolai Eigtveds Gade 28
1402 København K

 

10. marts 2008

 
Vedrørende forslag til lovudkast om skattefritagelse for reservebedsteforældreordninger

 

Ældre Sagen er meget positiv overfor ministeriets forslag om ikke at medregne vederlag og godtgørelser til reservebedsteforældre for pasning af syge børn i den skattepligtige indkomst.

 

Det virker herunder rimeligt, at forudsætte at børnepasseren deltager i en ordning, som er administreret af kommunen eller en frivillig social organisation. Lovforslagets præcisering af barnets sygdom som forudsætning for skattefritagelse opfattes imidlertid som både uhensigtsmæssig og begrænsende i forhold til lovforslagets i øvrigt gode sigte og formål.

 

Eksisterende ordninger gælder som hovedregel for syge børn og er primært forbeholdt enlige forsørgere, hvilket hænger sammen med kombinationen af et meget stort behov og et meget lille udbud. Der kan imidlertid opstå andre rimelige kortvarige pasningsbehov end sygdom, som giver adgang til en reservebedste. Lukkedage er et udbredt fænomen på mange af landets daginstitutioner, dvs. at institutionerne holder lukket på helt almindelige hverdage. Tilsvarende kan enlige forældre i situationer med skiftende arbejdstider, pårørendes sygdom eller lignende fra tid til anden stå i situationer, hvor der opstår et akut pasningsbehov udenfor daginstitutionernes almindelige åbningstider.  Disse situationer er lige så legitime grunde til at benytte reservebedsteforældre-ordningen, som barns sygdom. Med henvisning til ovenstående bør skattelovgivningen overlade det til reservebedsteforældreordningerne at afgøre i hvilke situationer, de stiller sig til rådighed for pasning. Det bør ikke være et skattepolitisk anliggende.

 

Barnets sygdom en dernæst en meget upræcis forudsætning at skrive ind i skattelovgivningen, fordi barns sygdom typisk kan gradbøjes i både faser og over timer. Ved at betinge barnets sygdom som forudsætning for skattefritagelse for vederlag tilfører lovforslaget, formodentlig helt modsat intentionerne, et nyt element af usikkerhed om de skattemæssige forhold ved reservebedsteordningerne.

 

 

 

Ældre Sagen anbefaler, at bestemmelserne i lovforslaget om: 1) at ordningen kun omfatter pasning af syge børn og 2) at det skal fremgå af den involverede frivilligforenings vedtægter, at ordningen er rettet mod syge børn – udgår af lovforslaget.

 

 

 

Med venlig hilsen

 

 

Bjarne Hastrup

adm.direktør