Skatteministeriet

Nicolai Eigtveds Gade 28

1402 København K

 

 

Hellerup, den 7. april 2008

CBN

 

 

 

Ministeriets journalnr. 2008-231-0014

 

 

De Samvirkende Købmænd, DSK, vil sige tak for, at vi er indbudt til at fremsende kommentarer til det foreliggende forslag om udmøntning af Finanslovsaftalen for 2008 ved ændring af emballageafgiftsloven mv.

 

DSK hilser den foreliggende aftale om ændring af emballageafgiftsloven velkommen. Hovedformålet med lovforslaget er en omlægning af afgiften fra vægtbaseret til en lavere volumen-baseret afgift i det der indføres pant på kildevand samt iste. DSK vil gerne udtrykke tilfredshed med såvel omlægningen af afgiften som indførsel af pant på kildevand. Sidst - men absolut ikke mindst – vil DSK kvittere for den såkaldte pantpakke.

 

Specifikke bemærkninger:

Ministeriets brug af limonade og orangeade synes ikke velvalgt idet de omtalte ord fremstår ”gammeldags” og ikke indgår i almindeligt sprogbrug hos hverken butikker, grossister eller hos producenter. Formålet med ændringen er som bekendt indførsel af pant på alle typer af kilde- og mineralvand uanset om disse er med eller uden mulige smagsforstærkere, sødestoffer mv. samt iste. Ministeriet kan eventuelt drøfte med Miljøstyrelsen, hvorvidt koblingen mellem det foreliggende forslag og Miljøstyrelsens pantbekendtgørelse nødvendiggør brugen af limonade og orangeade eller ej.

 

Formuleringen i oversigtsskemaets pkt 2 e om, ”når emballager med disse varer indgår i pant- og retursystemet” er måske ikke tilstrækkelig klar da pantbekendtgørelsen definerer pantkrav ved at henvise til …… Lov om emballageafgift! Det er en særlig form for cirkelslutning, hvor to bekendtgørelser henviser til hinanden.

 

Det fremgår af bemærkninger til lovforslaget, at der forventes et umiddelbart provenutab på ca. 5 mio. kroner årligt. DSK tvivler på, at nedsættelsen af emballageafgiften i sig selv medfører dette provenutab i det SKAT fremover får mulighed for, at beslaglægge illegale ikke afgiftsberettigede varer jf. pantbekendtgørelsens regler herom. Omvendt kan det ikke udelukkes, at pant på kildevand vil medføre ny grænsehandel, da mange forbrugere vil foretrække drikkevarer uden pant. Hvis vi med pant på kildevand mv. får indført en ny ”grænsehandelsvare” må et provenutab forudses.

 

Endelig foreslås det, at der ydes godtgørelse for varer, hvis godtgørelsesbeløbet overstiger kr. 500,- DSK finder en sådan bagatelgrænse acceptabel, da en forretningsdrivende alligevel ikke vil påføres en administrativ byrde med opgørelse, indsendelse af dokumentation mv., hvis der ikke var en sådan bagatelgrænse. Altså: En butik vil ikke afholde status mv. for at opnå en minimal godtgørelse. Men netop grundet ”bøvlet og besværet” med en sådan lageropgørelse vil langt de fleste forretningsdrivende have et så lille lager af pantmærkede varer som overhovedet muligt ved skæringsdagen 1. oktober 2008.

 

Nogle producenter og importører vil givetvis sælge pantmærket emballage til detailhandelen allerede fra 1. september og som sådan bør denne dato overvejes som alternativ dato til brug for afgiftsrefusion. Dem, der vælger at sælge pantmærket emballage allerede fra 1. september vil have betalt den høje emballageafgift. Hvis der ikke indføres en refusionsmulighed allerede fra 1. september vil man de facto pålægge de virksomheder, der efterstræber den miljømæssige bedste løsning hurtigst muligt, en forhøjet omkostning.

 

DSK har ingen bemærkninger til forslaget om ændring af forbrugsafgiftsloven samt konsumisafgiftsloven.

 

 

Med venlig hilsen

 

 

Claus Bøgelund Nielsen

Underdirektør

(ikke signeret, fremsendt elektronisk)