Den 11. april 2008.

Via e-post

 

Skatteministeriet

Att.: Jeanette Rose Hansen

[email protected]

 

Journalnr. 2008-231-0014

 

 

 

 

 

 

 

Vedr.: Høring over lovforslag om ændring af emballageafgiftsloven.

 

Tak for det fremsendte udkast med mulighed for at sende eventuelle bemærkninger senest 14. april.

 

Bryggeriforeningen hilser forslaget velkomment. Forslaget er en naturlig følge af at indlemme emballager med ikke-kulsyreholdig kildevand m.m. med smag samt emballager til iste i det danske pant- og retursystem.

 

Med forslaget sikres, at de emballager, der nu indlemmes i pantkravet, afgiftsmæssigt flyttes fra den vægtbaserede emballageafgift til den lavere volumenbaserede emballageafgift i lovens § 2, stk. 6, hvorved pantbelagte emballager emballageafgiftsmæssigt og konkurrencemæssigt behandles lige.

 

Med forslaget gennemføres en mindre afgiftsreduktion. For de mindre plastemballager af primær plast vil det indebære en reduktion på omkring 10 – 12 øre per stk. og noget mindre for de større plastemballager af primær plast, ca. mellem 1,5 – 7 øre per stk. Plastemballager af sekundær plast kan forblive på den vægtbaserede emballageafgiftssats.

 

Afgiftsreduktionen kompenserer ikke fuldt ud for de merudgifter, som bryggerier og tapperier påføres som følge af, at de pågældende emballager bliver omfattet af det obligatoriske pant- og retursystem. De vil fremover skulle betale et logistik- og indsamlingsgebyr til Dansk Retursystem A/S for indsamling og genanvendelse af emballagerne. Gebyret vil blive på 30,3 øre for en 50 cl. engangsplastflaske og 39,9 øre for en 200 cl. engangsplastflaske.

 

Det er imidlertid meget positivt, at aftalen om Finansloven for 2008 vil indebære, at selskabets gebyrer kan sænkes markant fra september 2008. Det forventes således, at gebyrerne kan sættes ned til henholdsvis 21,7 øre og 31,3 øre per stk., svarende til en reduktion på henholdsvis 28% og 22%.

 

Emballageafgiftslovens afgrænsning af det afgiftspligtige vareområde er yderst kompliceret, hvilket nok primært skyldes de mange ændringer gennem tiden.


 

Bryggeriforeningen skal anbefale, at Skatteministeriet snarest muligt udarbejder en kodificeret lovbekendtgørelse, og at der ved samme lejlighed gennemføres en forenkling, herunder særligt af beskrivelse af det afgiftspligtige vareområde.

 

Til inspiration kan den nuværende § 1, stk. nr. 2, litra a – e måske formuleres således:

 

Omfattet er primære salgsemballager af enten glas, plast eller metal med et deklareret indhold af drikkeklar:

1)       Øl, uanset alkoholindhold.

2)       Kulsyreholdige læskedrikke, der er sødet og/eller aromatiseret.

3)       Ikke-kulsyreholdige læskedrikke, der er sødet og/eller aromatiseret omfattende iste.

4)       Naturligt mineralvand, kildevand og andet emballeret vand, med og uden kulsyre (uden smag)

5)       Naturligt mineralvand, kildevand og andet emballeret vand, med og uden kulsyre, sødet og/eller aromatiseret.

6)       Blandinger af ikke-alkoholholdige drikkevarer med alkohol med et alkoholindhold under 10 pct. volumen, uanset om alkoholen hidrører fra destillation eller forgæring.

7)       Andre gærede drikkevarer omfattende cider og mjød, uanset alkoholindhold.

 

Bryggeriforeningen skal foreslå, at lovens § 1 (jf. § 4) træder i kraft den 1. september 2008 og ikke den 1. oktober 2008, for pantkravet vil blive obligatorisk for visse produkter fra 1. september.

 

Det skal samtidig foreslå, at udbydere får mulighed for at søge om afgiftsgodtgørelse for emballager, der måtte blive taget retur fra kunder indtil den 1. december, som er fristen for dagligvarebutikker m.fl. til at opkræve pant for de omhandlede emballager.

 

Det skal endelig foreslås, at sidste sætning i pkt. 2e i oversigten (lovens bilag 1, henholdsvis bilag 2), der nu indledes med ”…når emballager med disse varer indgår i pant- og retursystemet” i stedet indledes med ”…forudsat at emballager med disse varer indgår i pant- og retursystemet”, idet indledningen med ”når” skaber forvirring om, hvorvidt der menes en tidsmæssig afgrænsning.

 

Det skal afslutningsvist bemærkes, at Bryggeriforeningen hilser forslaget velkomment, og at forslaget vil indebære, at der snart kan indføres pant på emballager med såvel kildevand m.m. uden smag som med emballager med kildevand m.m. med smag samt emballager med iste, samt at afgiftsændringen og pantudvidelsen sker samtidig.

 

Med venlig hilsen

BRYGGERIFORENINGEN

Knud Loftlund