Høringssvar – Lov om ændring af emballageafgiftsloven, lov om forskellige forbrugsafgifter og konsumisafgiftsloven (Nedsættelse af emballageafgiften for vand med smag samt iste og mindre justeringer af diverse punktafgiftslove)

 

 

 

Erhvervs- og Selskabsstyrelsens Center for Kvalitet i ErhvervsRegulering (CKR) har modtaget ovennævnte forslag i høring. CKR har i denne forbindelse følgende bemærkninger.

 

Lovforslaget er fremsat for at implementere en del af finanslovsaftalen for 2008 mellem regeringen (Venstre og Det Konservative Folkeparti), Dansk Folkeparti og Ny Alliance. Forslaget indeholder nedsættelse af emballageafgiften, ændring af afgiften på teekstrakt samt indførelse af en bagatelgrænse i konsumisafgiftsloven.

 

Erhvervsøkonomiske konsekvenser

Skatteministeriet har vurderet de erhvervsøkonomiske konsekvenser af de enkelte dele af lovforslaget. CKR er enig i vurderingerne og har således ikke yderligere kommentarer hertil.

 

Administrative konsekvenser

CKR vurderer, at forslaget vil medføre administrative konsekvenser for de omfattede virksomheder i form af omstillingsbyrder, løbende byrder og lettelser.

 

Omstillingsbyrderne skyldes, at virksomheder der sælger vand med smag og iste skal foretage en ny prismærkning som følge af, at afgiften på emballagen nedsættes. Endvidere vil der være omstillingsbyrder forbundet med en evt. ansøgning om godtgørelse af for meget betalt emballageafgift, idet der i så fald skal foretages en lageropgørelse.

 

De løbende byrder skyldes ændringen af afgiften på teekstrakt, idet de omfattede virksomheder fremover skal angive vægten af de afgiftspligtige bestanddele samt fremvise en fabrikanterklæring herom, såfremt virksomheden ikke vil betale afgift af varens fulde nettovægt. Et tilsvarende krav for afgift af kaffe/kaffeekstrakt er tidligere målt i AMVAB-regi til at koste 897.900 kr. årligt på samfundsniveau for de 1130 omfattede virksomheder, hvilket svarer til ca. 795 kr. årligt pr. virksomhed. Skatteministeriet vurderer, at ca. 110 virksomheder er registreret for te og teekstrakt, men alene en brøkdel af disse virksomheder vil blive omfattet af kravet, idet afgiften på teekstrakt kun svarer til ca. 1 % af afgiftsprovenuet for te og teekstrakt. Ændringen vurderes derfor alene at medføre marginale løbende byrder.

 

Lettelserne skyldes, at virksomheder der falder under den foreslåede bagatelgrænse fremover ikke skal betale afgift af konsum-is, og dermed skal virksomhederne heller ikke registreres, føre regnskaber over de afgiftspligtige varer m.v. Oplysningskravene er tidligere blevet kvantificeret i AMVAB-regi til at medføre årlige omkostninger for hver af de 93 omfattede virksomheder på 11.610 kr. Skatteministeriet vurderer, at ca. 50-55 virksomheder vil ligge under bagatelgrænsen, og hver af disse virksomheder vil således få årlige lettelser på 11.610 kr. svarende til mellem 580.500 kr. og 638.550 kr. eller mellem ca. 1935 timer og ca. 2128 timer på samfundsniveau. Reglen om, at afgiftsfritagne virksomheder dog kan pålægges at føre regnskab, hvis told- og skatteforvaltningen har konstateret uregelmæssigheder i virksomhedens regnskaber, vurderes ikke at medføre byrder, idet AMVAB-målingen alene tager udgangspunkt i den normaleffektive virksomhed, som således ikke forventes at have uregelmæssigheder i dets regnskaber.

 

Samlet set forventes lovforslaget at resultere i en bruttoændring i det administrative tidsforbrug for virksomhederne, der overstiger 100 timer årligt på samfundsniveau. Det vil derfor blive inkluderet i den næste opdatering af Skatteministeriets AMVAB-måling. Forslaget vil dog ikke blive forelagt et virksomhedspanel, idet det ikke medfører løbende byrder på over 10.000 timer årligt på samfundsniveau.

 

CKR kan på den baggrund foreslå følgende tekst til den del af lovforslagets bemærkninger, der omhandler forslagets økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet:

”Forslaget har været sendt til Erhvervs- og Selskabsstyrelsens Center for Kvalitet i ErhvervsRegulering (CKR) med henblik på en vurdering af, om forslaget skal forelægges Økonomi- og Erhvervsministeriets virksomhedspanel. CKR vurderer ikke, at forslaget indeholder administrative konsekvenser i et omfang, der berettiger, at lovforslaget bliver forelagt virksomhedspanelet. Forslaget bør derfor ikke forelægges Økonomi- og Erhvervsministeriets virksomhedspanel.”

 

 

 

CKR har ikke yderligere bemærkninger.

 

 

 

Med venlig hilsen

 

 

Jakob Solmunde Michelsen

Fuldmægtig

Tlf. direkte 3330 7569

E-post [email protected]

 

 

Erhvervs- og Selskabsstyrelsens Center for Kvalitet i ErhvervsRegulering (CKR) vurderer de erhvervsøkonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet som følge af nye love og bekendtgørelser. CKR kan teste forslag med væsentlige administrative konsekvenser for erhvervslivet i Økonomi- og Erhvervsministeriets virksomhedspanel.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

22. april 2008

Sag nr. 2008-0016043

JMI/JME

 

 

 

 

 

 

ERHVERVS- OG

SELSKABSSTYRELSEN

Kampmannsgade 1

1780 København V

 

Tlf.           33 30 77 00

Fax          33 30 77 99

CVR-nr    10 15 08 17

[email protected]

www.eogs.dk

 

 

ØKONOMI- OG

ERHVERVSMINISTERIET

 

E&S benytter digital signatur på alle e-mails. Vil du vide mere om digital

signatur - læs her. Hvis du har problemer med en e-mail fra E&S - returnér

venligst e-mail inkl. fejlbesked - læs om de mest almindelige fejl. Undlad

venligst at kryptere e-mails direkte til E&S medarbejdere, benyt i stedet

[email protected] - Læs mere.