Betænkning afgivet af Skatteudvalget den 21. maj 2008

Betænkning

over

Forslag til lov om ændring af emballageafgiftsloven, lov om forskellige forbrugsafgifter og konsum-is-afgiftsloven

(Nedsættelse af emballageafgiften for vand med smag samt iste og mindre justeringer af diverse punktafgiftslove)

[af skatteministeren (Kristian Jensen)]

 

1. Ændringsforslag

Skatteministeren har stillet 5 ændringsforslag til lovforslaget.

2. Udvalgsarbejdet

Lovforslaget blev fremsat den 28. marts 2008 og var til 1. behandling den 29. april 2008. Lovfor-slaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Skatteudvalget.

Møder

Udvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.

Høring

Lovforslaget blev sendt i høring samtidig med fremsættelsen. Den 24. april 2008 sendte skatteministeren de indkomne høringssvar og et notat herom til udvalget.

Spørgsmål

Udvalget har stillet 5 spørgsmål til skatteministeren til skriftlig besvarelse, som denne har besvaret.

3. Indstillinger

Et flertal i udvalget (udvalget med undtagelse af EL) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de stillede ændringsforslag.

Et mindretal i udvalget (EL) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme hverken for eller imod de stillede ændringsforslag.

Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin var på tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.

En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen.

4. Ændringsforslag med bemærkninger

Ændringsforslag

Af   skatteministeren, tiltrådt af et flertal (udvalget med undtagelse af EL):

Til titlen

   1) I undertitlen indsættes efter »vand«: »uden og«.

[Konsekvens af ændringsforslag nr. 2]

Ny paragraf

   2) Efter § 3 indsættes som ny paragraf:

Ȥ 01

I lov nr. 1579 af 20. december 2006 om ændring af emballageafgiftsloven. (Ændring af emballageafgiften for kildevandsflasker), foretages følgende ændringer:

1. I § 3, stk. 1, ændres »på tidspunktet for lovens ikrafttræden« til: »den 1. oktober 2008«.

2. I § 3, stk. 4, ændres »på tidspunktet for lovens ikrafttræden« til: »pr. 1. oktober 2008«, og »8 dage efter tidspunktet for lovens ikrafttræden.« ændres til: »den 8. oktober 2008.«

3. I § 3 indsættes efter stk. 4 som nye stykker:

»Stk. 5. Virksomheder, der primo december 2008 tager påfyldte eller nye ubrugte (tomme) engangsemballager, der ikke er pantmærket, retur fra en aftager, hvormed emballagerne er afgiftsberigtiget med en højere afgift end afgiften efter denne lovs § 1, kan på basis af en specificeret lageropgørelse få godtgjort differencen, jf. dog stk. 2. Der ydes kun godtgørelse for engangsemballager, der pantmærkes.

Stk. 6. For at opnå godtgørelse i henhold til stk. 5 skal virksomheden udarbejde en specificeret opgørelse af lagerbeholdningen for de varer, som der ønskes godtgørelse for. Opgørelsen skal indeholde oplysninger om, hvilken aftager der har returneret varerne, og hvilken mængde der er blevet returneret. Told- og skatteforvaltningen kan gøre godtgørelsen betinget af, at virksomheden fremlægger dokumentation for, at afgiften er betalt. Ansøgningen om godtgørelse samt de nævnte oplysninger skal være told- og skatteforvaltningen i hænde senest 8 dage efter, at varerne er modtaget retur. Skatteministeren kan fastsætte nærmere regler for afgiftsgodtgørelse og stille yderligere krav til dokumentation og kontrol.

Stk. 5 bliver herefter stk. 7.«

4. I § 3, stk. 5, der bliver stk. 7, indsættes efter »efter stk. 1«: »og 5«.«

[Ad nr. 1: Lovens godtgørelsesbestemmelse bringes i overensstemmelse med godtgørelsesbestemmelsen i L 158. Ad nr. 2: Konsekvens af ændringen i § 01, nr. 1. Ad nr. 3: Der gives mulighed for at opnå godtgørelse for emballager, der returneres som følge af, at dagligvarebutikker m.fl. ikke må sælge ikkepantmærkede emballager med vand efter den 1. december 2008. Ad nr. 4: Konsekvens af ændringen i § 01, nr. 3]

Til § 4

   3) I stk. 2 ændres datoen »1. oktober« til: »den 1. september«.

[Ikrafttrædelsestidspunktet bringes i overensstemmelse med pantbekendtgørelsen]

Til § 5

   4) I stk. 3 og 5 indsættes efter »efter stk. 1«: »og 01«.

[Konsekvens af ændringsforslag nr. 5]

   5) Efter stk. 4 indsættes som nye stykker:

»Stk. 01. Virksomheder, der primo december 2008 tager påfyldte eller nye ubrugte (tomme) engangsemballager, der ikke er pantmærket, retur fra en aftager, hvormed emballagerne er afgiftsberigtiget med en højere afgift end afgiften efter denne lovs § 1, kan på basis af en specificeret lageropgørelse få godtgjort differencen, jf. dog stk. 2. Der ydes kun godtgørelse for engangsemballager, der pantmærkes.

Stk. 02. For at opnå godtgørelse i henhold til stk. 01 skal virksomheden udarbejde en specificeret opgørelse af lagerbeholdningen for de varer, som der ønskes godtgørelse for. Opgørelsen skal indeholde oplysninger om, hvilken aftager der har returneret varerne, og hvilken mængde der er blevet returneret. Told- og skatteforvaltningen kan gøre godtgørelsen betinget af, at virksomheden fremlægger dokumentation for, at afgiften er betalt. Ansøgningen om godtgørelse samt de nævnte oplysninger skal være told- og skatteforvaltningen i hænde senest 8 dage efter, at varerne er modtaget retur. Skatteministeren kan fastsætte nærmere regler for afgiftsgodtgørelse og stille yderligere krav til dokumentation og kontrol.«

[Der gives mulighed for at opnå godtgørelse for emballager, der returneres som følge af, at dagligvarebutikker m.fl. ikke må sælge ikkepantmærkede emballager med vand med smag og iste efter den 1. december 2008]

Bemærkninger

Til nr. 1

Som konsekvens af ændringsforslag nr. 2 foreslås titlen ændret, således at den bringes i overensstemmelse med indholdet.

Til nr. 2

Ad § 01, nr. 1

Det foreslås endvidere at ændre lov nr. 1579 af 20. december 2006 om ændring af emballageafgiftsloven, hvor emballageafgiften for emballager med kildevand blev nedsat som konsekvens af, at der skulle indføres pant på disse emballager. Denne lov er endnu ikke sat i kraft, men det påtænkes at sætte den i kraft pr. 1. september 2008, således at ændringerne i emballageafgiften for emballager med kildevand og vand med smag, iste m.v. træder i kraft samtidig.

For at opnå denne ensartethed er det derfor nødvendigt at ændre lovens godtgørelsesbestemmelse, som i loven er kædet sammen med lovens ikrafttrædelsestidspunkt. Ved ændringen ændres godtgørelsesbestemmelsen således, at skæringsdatoen for godtgørelse er den 1. oktober 2008. Se endvidere bemærkningerne til ændringsforslag nr. 3.

Ad § 01, nr. 2

Ændringen er en konsekvensændring som følge af ændringen i § 01, nr. 1 – se bemærkningerne dertil.

Ad § 01, nr. 3

For at opnå den nævnte ensartethed skal der også i lov nr. 1579 af 20. december 2006 om ændring af emballageafgiften indsættes en mulighed for at opnå afgiftsgodtgørelse for emballager, der returneres fra dagligvarebutikker, fordi disse må sælge emballager uden pantmærkning indtil den 1. december 2008. Efter denne dato må de ikke længere sælge ikkepantmærkede emballager med det af lov nr. 1579 af 20. december 2006 omfattede indhold, og de må heller ikke selv pantmærke emballagerne. Med andre ord er der en risiko for, at disse varer returneres til leverandøren i begyndelsen af december, og at leverandøren herefter pantmærker emballagerne. Såfremt emballagerne pantmærkes, vil de være »belastet« med den højere emballageafgift end afgiften efter lov nr. 1579 af 20. december 2006, og det synes derfor rimeligt, at der er mulighed for at søge om godtgørelse af afgiftsdifferencen mellem den »gamle« afgift og afgiften efter lovforslaget.

Det nuværende stk. 5 i lovens § 3 skal konsekvensændres til stk. 7.

Ad § 01, nr. 4

Ændringen er en konsekvensændring som følge af ændringen i § 01, nr. 3.

Til nr. 3

Lovforslagets ikrafttrædelsestidspunkt bringes i overensstemmelse med ikrafttrædelsestidspunktet i bekendtgørelse nr. 326 af 24. april 2008 om pant på og indsamling m.v. af emballager til visse drikkevarer, som er den 1. september 2008. Med pantbekendtgørelsen indføres nye krav til producenter og importører af emballager med vand med smag, iste m.m. Herefter har disse 1 måned – altså til den 1. oktober 2008 – før kravet om pantmærkning er ufravigeligt.

Idet producenter og importører af varer omfattet af lovforslaget, der allerede markedsføres, kan vælge at opfylde de nye krav til pantmærkning allerede fra den 1. september 2008, og idet producenter og importører af nye varer skal tilmelde emballagerne til Dansk Retursystem A/S senest den 1. september 2008, foreslås det, at ikrafttrædelsen for nedsættelsen af emballageafgiften ligeledes fastsættes til den 1. september 2008.

Derimod fastholdes skæringsdatoen for godtgørelse af afgift til den 1. oktober 2008, da det er på dette tidspunkt, de nye pantkrav bliver ufravigelige for producenterne og importørerne. Først pr. 1. oktober 2008 kan producenter og importører endeligt gøre op, hvor mange emballager de har tilbage med den »gamle« afgift, som de så skal pantmærke.

Til nr. 4

Ændringsforslaget er en konsekvensændring som følge af ændringsforslag nr. 5, hvor der indsættes en mulighed for at opnå afgiftsgodtgørelse for varer, der returneres fra dagligvarebutikker.

Til nr. 5

Der indsættes en mulighed for opnå afgiftsgodtgørelse for emballager, der returneres fra dagligvarebutikker, fordi disse må sælge ikkepantmærkede emballager indtil den 1. december 2008. Efter denne dato må de ikke længere sælge emballager uden pantmærkning med det af lovforslaget omfattede indhold, og de må heller ikke selv pantmærke emballagerne. Med andre ord er der en risiko for, at disse varer returneres til leverandøren i begyndelsen af december, og at leverandøren herefter pantmærker emballagerne. Såfremt emballagerne pantmærkes, vil de være »belastet« med den højere emballageafgift end afgiften efter dette lovforslag, og det synes derfor rimeligt, at der er mulighed for at søge om godtgørelse af afgiftsdifferencen mellem den »gamle« afgift og afgiften efter lovforslaget.

Det nuværende stk. 5 i lovforslaget skal derfor konsekvensændres til stk. 7.

Torsten Schack Pedersen (V) Â  Karsten Lauritzen (V) Â  Peter Christensen (V) Â  Jacob Jensen (V) Â  Mikkel Dencker (DF) Â  Pia Adelsteen (DF) Â  Lars Barfoed (KF) Â  Charlotte Dyremose (KF) Â  Anders Samuelsen (NY) nfmd.  Nick Hækkerup (S) Â  John Dyrby Paulsen (S) Â  Klaus Hækkerup (S) Â  René Skau Björnsson (S) Â  Mette Frederiksen (S) Â  Jesper Petersen (SF) Â  Niels Helveg Petersen (RV) fmd.  Frank Aaen (EL) 

Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.

Folketingets sammensætning

 

Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)

47

 

Ny Alliance (NY)

3

Socialdemokratiet (S)

45

 

Inuit Ataqatigiit (IA)

1

Dansk Folkeparti (DF)

25

 

Siumut (SIU)

1

Socialistisk Folkeparti (SF)

23

 

Tjóðveldisflokkurin (TF)

1

Det Konservative Folkeparti (KF)

17

 

Sambandsflokkurin (SP)

1

Det Radikale Venstre (RV)

  9

 

Uden for folketingsgrupperne

2

Enhedslisten (EL)

  4

 

(UFG)

 

+++Bilag+++Bilag 1

Oversigt over bilag vedrørende L 158

Bilagsnr.

Titel

1

Orientering om, at lovforslaget er sendt i høring

2

Høringssvar og høringsnotat, fra skatteministeren

3

Udkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget

4

1. udkast til betænkning

5

Ændringsforslag fra skatteministeren

Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 158

Spm.nr.

Titel

1

Spm. om, hvor mange producenter og små importører der forventes at få glæde af bagatelgrænsen i konsum-is-afgiftsloven, til skatteministeren, og ministerens svar herpå

2

Spm. om, hvor mange producenter og importører der forventes at ligge over bagatelgrænsen i konsum-is-afgiftsloven og dermed fortsat skulle betale afgift, til skatteministeren, og ministerens svar herpå

3

Spm. om, hvor mange afgiftspligtige danske isproducenter der er i dag, og hvor mange der vil ligge over henholdsvis under bagatelgrænsen i konsum-is-afgiftsloven, til skatteministeren, og ministerens svar herpå

4

Spm. om, hvor mange arbejdspladser der er hos danske isproducenter, til skatteministeren, og ministerens svar herpå

5

Spm. om, hvor stor den samlede afgiftsindtægt efter konsum-is-afgiftsloven er i dag, til skatteministeren, og ministerens svar herpå