Skatteudvalget 2007-08 (2. samling)
L 168 Bilag 5
Offentligt
552229_0001.png
552229_0002.png
552229_0003.png
552229_0004.png
SkatteministerietTil: [email protected]
17. april 2008J.nr.Ref. LWEForsyningsområdetSide 1/4
Høring af flere lovforslag – implementering af energiaftalenEnergistyrelsen har modtaget følgende lovforslag i høring med mail af 28. marts 2008: For-slag til Lov om ændring af lov om afgift af elektricitet og forskellige andre love (Implemente-ring af energiaftalen), Forslag til lov om afgift af kvælstofoxider og Forslag til lov ændring aflov om afgift af affald og råstoffer (fritagelse for afgift af visse typer af affald fra egen ce-mentproduktion).Energistyrelsen har følgende bemærkninger vedrørende L 168, lov om ændring af lov om af-gift af elektricitet og forskellige andre love (implementering af energiaftalen):A. Kommentarer til lovforslagets bestemmelser om ændring af elforsyningsloven (for-slagets § 8).1. Kompensation for CO2-afgift (lovforslagets § 8, nr. 2).Energistyrelsen finder efter drøftelse med Energinet.dk, at den foreslåede § 9 b, stk. 2, i elfor-syningsloven er uhensigtsmæssig (lovforslagets § 8, nr. 2).Bestemmelsen bygger på en kompensation ved reduktion af virksomhedens PSO-bidrag foregetforbrug af elektricitet. Imidlertid vil dette ikke være tilstrækkelig kompensation, når detbeløb, som skal ydes i kompensation, overstiger PSO-bidraget, og desuden vil en sådan refu-sionsordning være administrativt kompliceret.Energistyrelsen anbefaler derfor en ny formulering af bestemmelsen, således at det fremgår, atkompensationen ydes ved udbetaling af kompensationsbeløbet til den pågældende elprodu-cent, i princippet på samme måde som grundbeløbet til decentrale kraftvarmeværker i elforsy-ningslovens § 58.Ændringen indebærer en direkte udbetaling af PSO-midler. Derfor skal der laves en konse-kvensrettelse i elforsyningslovens § 8, stk. 3, således at den her omhandlede kompensationindsættes blandt de omkostninger, som er PSO- finansierede.Der er endvidere behov for at sikre, at § 9 b bliver operationel og praktisk administrerbar.Det bør derfor i ændringen af stk. 2 præciseres, hvornår kompensationen udbetales. En løs-ning vil være at anvende samme principper som ved grundbeløbet til decentrale kraftvarme-EnergistyrelsenAmaliegade 441256 København KTlf33 92 67 00Fax33 11 47 43E-mail: [email protected]www.ens.dkEkspeditionstid:Mandag-torsdag 8.30-16Fredag 8.30-15.30CVR-nr. 59 77 87 14EAN-nr. 5798000020009Lise WeisTlf dir 3392 7562[email protected]
værker i § 58.Endvidere anbefaler ENS, at der indsættes en ny stk. 3, hvorefter klima- og energiministerenkan fastsætte regler om, hvilke anlægskategorier der er omfattet, og regler om beregningsme-toder for kompensationsbeløbet og om dokumentation af, at betingelserne for kompensationer opfyldt.Ved den nye bestemmelse bliver administrationen af PSO- udbetalingen afhængig af doku-mentation fra de statslige told- og skattemyndigheder af, hvilke virksomheder der omfattes,og hvilke afgiftsstørrelser der er tale om. Derfor anbefaler ENS også en bestemmelse i stk. 3om Energinet.dks indhentning af dokumentation fra de statslige told- og skattemyndigheder.Energistyrelsen bidrager gerne med forslag til udformningen af de foreslåede ændringer.2. Overlapninger mellem lovforslaget og klima- og energiministerens lovforslag L 129.§ 8 i lovforslaget L 168 indeholder ”overlapninger” med nogle af ændringerne i lovforslaget L129 om ændring af elforsyningsloven, som klima- og energiministeren har fremsat den 28.marts i år. Skatteministeriet har i brev af 1. april i år til Energistyrelsen gjort rede herfor ogforeslået som løsning, at det sikres, at L 168 vedtages først.Energistyrelsen har på denne baggrund rettet henvendelse til Folketingets Sekretariat for at fåafklaret, hvordan disse overlapninger bedst løses teknisk set, således at der tages hensyn tillovforslagenes vedtagelse og ikrafttræden. Energistyrelsen vil vende tilbage til spørgsmålet,når der foreligger kommentarer fra Folketingets Lovsekretariat.3. Vedrørende lovforslagets § 7Som det fremgår af lovforslagets almindelige bemærkninger punkt 3.3 vedrørende ændringeraf energilovgivningen, har Kommissionen den 21. december 2007 godkendt tilskudsordnin-gen i dens nuværende udformning. Godkendelsen gælder for årene 2008 til og med 2017.I anmeldelsen til Kommissionen tilkendegav de danske myndigheder, at elproduk-tionstilskuddet fra 1. januar 2008 ville blive ydet på vilkår af, at elproduktionen lever op til ef-fektivitetskravene, der fremgår af reglerne efter Europa-Parlamentets og Rådets direktiv2004/8/EF af 11. februar 2004 om fremme af kraft-varme-produktion på grundlag af en efter-spørgsel efter nyttevarme på det indre energimarked og om ændring af direktiv 92/42/EØF(”kraftvarmedirektivet”).Højeffektivitetskravet såvel som kravene i Kommissionens beslutning 2007/74/EF af 21. de-cember 2006 om fastsættelse af harmoniserede referenceværdier for effektiviteten ved separatproduktion af el og varme, jf. Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2004/8/EF, vil blivestillet til den enkelte elproducent allerede med virkning fra 1. januar 2008. Ikke-opfyldelse afeffektivitetskravet vil have som konsekvens, at elproduktionstilskuddet bortfalder for den på-gældende elproducent.Med det foreslåede faste tilskud til elproduktionen på kraftvarmeværker med naturgas og bio-gas som brændsel stilles der ikke længere krav til den enkelte elproducent om effektivitet isamproduktionen af el og varme som anmeldt til Kommissionen og godkendt af denne den
Side 2/4
21. december 2007. Forslaget indebærer således, at Kommissionen skal ansøges om fornyetgodkendelse at statsstøtteordningen.4. Øvrige kommentarera. p. 18 bilag 1: I skemaet bør der som i bilagets overskrift stå ”tilskud til el til tung oglet proces” i stedet for ”tilskud til el til tung proces”b. p. 22 sidste afsnit og p. 23 1. afsnit. Beskrivelsen er misvisende og uforståelig. 2 for-skellige tilskudsordninger er rodet sammen. Og udtrykket at ordningen ikke har væreteffektiv kan misforstås. Foreslår følgende formulering: ” I medfør af Lov om statstil-skud til energibesparelser m.v. i erhvervsvirksomheder (LBK nr. 84 af 3. februar2000) med tilhørende bekendtgørelse nr. 83 af 3. februar 2000 kan der gives tilskud tilenergibesparelser. Der er de senere år ikke afsat midler til ordningen på finansloven.Energistyrelsen administrerer ordningen. Ordningen anvendes til at yde tilskud til ud-videlser af væksthusareal. Tilskuddet ydes i forbindelse med den merinvestering, derskal til for at gøre udvidelsen mere miljø- og energirigtig.c. p. 25 venstre spalte næstsidste afsnit. Tung proces listen vil stadig have betydning ikvoteloven, hvor udvidelser af og nye tunge procesvirksomheder får tildelt kvoter ef-ter nøgletal. Men da tung proces-listen stadig lever som bilag 1 til lov om kuldioxidaf-gift giver det ikke problemer for kvoteadministrationen. Kunne evt. tilføje efter ”forel” ”og i anden lovgivning, der henviser til tung procesliste, eksempelvis Lov omCO2-kvoter.”d. p. 26 venstre spalte 5. afsnit. Skatteministeren har den 24. juni 2005 - j.nr. 2004-240-0032 - oplyst Folketingets Skatteudvalg om, at notifikationsprocessen af lov nr. 464 af9. juni 2004 har vist, at loven ikke kan godkendes i sin nuværende form efter Energi-beskatningsdirektivets art. 17 og dermed heller ikke efter statsstøttereglerne. Endvide-re oplyser skatteministeren udvalget om, at Skatteministeriet arbejder på at finde enløsning således, at loven kan godkendes af Kommissionen efter såvel energibeskat-ningsdirektivet som statsstøttereglerne. Denne løsning vil blive forelagt Folketinget.Afsnittet bør revideres i lyset af skatteministerens orientering af udvalget og de efter-følgende drøftelser med Kommissionen, da Kommissionen som nævnt i skatteministe-rens orientering ikke kan godkende L 464 i dens nuværende form.e.p. 26 venstre spalte 7. afsnit. Ikke-kvoteomfattet elproduktion er ikke tung proces. Fo-reslår følgende formulering af afsnittet: ”De ikke-kvoteomfattede virksomheder vil ty-pisk være mindre, men energiintensive virksomheder inden for gartnerierhvervet ogfremstillingsindustri.”f. p. 26-27 om bundfradrag. Udover hvad der står, bør det præciseres, hvorledes bund-fradraget kan bruges. F. eks. til virksomhedens let-proces energi. Og kan det også bru-ges til virksomhedens betaling af rumvarmeafgifter (energi- og CO2-afgift, svovlafgiftetc)g. p. 33. Gået kludder i spalteopsætningenh. p. 36 højre spalte næstsidste afsnit. 1. linje er ikke korrekt. Tung proces med aftale be-taler ca. 3 kr./t CO2 og ikke 15 kr./t., som der står i afsnittet.B. Kommentar til ikrafttrædelsesbestemmelsen i lovforslaget (§ 10).Det bemærkes, at henvisningerne i ikrafttrædelsesbestemmelsen i forslagets § 10, stk. 3, børindeholde lovenes fulde navne, d.v.s. lov om tilskud til elproduktion og lov om elforsyning.Side 3/4
Det henstilles endvidere til overvejelse, om ikrafttrædelsesbestemmelsen (herunder både § 10,stk. 1 og 3) bør indeholde hjemmel til, at ministeren kan fastsætte, at dele af loven træder ikraft på forskellige tidspunkter. Derved ville der i givet fald kunne tages hensyn til en eventu-el godkendelse fra Europa-Kommissionen i flere trin. p. 19 § 10, stk. 3. Det bør i øvrigt over-vejes, om klima- og energiministeren skal fastsætte tidspunktet for ikrafttræden af § 6, somhører under KEMIN’s ressort.
Med venlig hilsen
Flemming G. Nielsen
Side 4/4