Skatteudvalget 2007-08 (2. samling)
L 168 Bilag 9
Offentligt
560427_0001.png
560427_0002.png
J.nr. 2007-231-0001Dato: 19. maj 2008
TilFolketinget - Skatteudvalget
Hermed sendes supplerende høringssvar til L 168 samtkommentar til denne.
Kristian Jensen/Lene Skov Henningsen

Spørgsmål:

Statoil har sendt supplerende høringssvar til L 168. Oliebranchens Fællesre-præsentation (OFR) har tidligere indsendt høringssvar, der også talte på Statoils vegne.Statoil er imidlertid blevet opmærksom på en del af høringssvaret fra OFR, som de ikke erenige i.Mere præcist er Statoil uenige med OFR i, at den lempelse for biobrændstoffer som L 168indeholder, først bør træde i kraft, når der er fastsat bæredygtighedskriterier og indført encertificeringsordning for biobrændstoffer. Grunden er, at Statoil mener, at beslutningen omtvungen iblanding fra 2010, gør det nødvendigt at indhente erfaring i produktion, distributi-on og salgsled, og at det ikke bør komme de selskaber (som Statoil), der arbejder aktivtmod at opfylde målet, til last.

Kommentar:

Som bemærkning til høringssvaret fra OFR vedr. ovenstående, skrev Skat-teministeriet: "Afgiftsomlægningen sikrer, at biobrændstoffer ikke pålægges en højere af-gift end energiindholdet tilsiger. Med forslaget ligestilles biobrændstoffer og fossilebrændsler, hvad angår energiafgifterne. Dette er der ingen grund til, at bæredygtighedskri-terierne får indflydelse på."I regeringens beslutning om tvungen iblanding af 5,75 pct. biobrændstoffer i forhold til detsamlede brændstofsalg i 2010 forudsættes det, at der er tale om certificeret biobrændstof.Mere præcist står der i regeringsgrundlaget, "at påbud til olieselskaberne om, at 5,75 pct. afdet samlede brændstofsalg i 2010 skal bestå af EU-certificeret biobrændstof."Iblandingskravet er altså umiddelbart betinget af, at der foreligger en EU-certificeringsordning for biobrændstoffer. Det ligger også heri, at der skal være fastsat bæ-redygtighedskriterier.
Side 2