Til

                      Folketinget - Skatteudvalget

 

 

L     168- Forslag til Lov om ændring af lov om afgift af elektricitet og forskellige andre love (implementering af energiaftalen).

 

Hermed sendes i 5 eksemplarer svar på spørgsmål nr. 1-6 af 16. maj 2008.

 

 

 

 

 

 

Kristian Jensen

                                                                 /  Lene Skov Henningsen                           

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Spørgsmål 1: Da bundfradraget for energiafgifter svarer til systemet med gratiskvoter i kvotesektoren, medfører det så, at bundfradraget også vil blive udfaset på sammen måde som gratiskvoterne, og hvor fremgår det i givet fald af forslaget?

 

Svar: Det er intentionen med afgiftspakken at ligestille virksomheder indenfor og udenfor kvotesektoren. Lovforslaget implementerer energiaftalen, der løber frem til udgangen af 2012, og hvad der skal ske derefter, er der ikke taget stilling til med dette lovforslag.

På nuværende tidspunkt foreligger der kun et forslag fra Kommissionen vedr. udfasning af tildeling af gratiskvoter fra 2013, men der er ikke taget nogen beslutninger vedr. dette endnu. Når der foreligger en endelig beslutning fra EU-kommissionen vedr. kvotesystemet efter 2012, vil der tages stilling til en evt. udfasning af bundfradraget på lige fod med en evt. udfasning af gratiskvoterne i kvotesystemet.

 

Spørgsmål 2: Når energiafgiften er baseret på den forventede kvotepris på 150 kr. pr. ton, hvordan sikres det så, at energiafgifterne reguleres i takt med at kvoteprisen måtte stige eller falde?

 

Svar: Kvoteprisen på 150 kr. pr. ton er den forventede kvotepris for perioden 2008-2012. Der er ikke i loven lavet en mekanisme der justerer afgifterne i forhold til kvoteprisen.

Hvis kvoteprisen viser sig permanent af afvige markant fra de forventede 150 kr. pr ton, kan en justering af afgifterne overvejes. Dette vil dog være op til en fornyet politisk beslutning.

 

Spørgsmål 3: Energiafgiften er tilstræbt udformet således, at virksomheder ved uændret adfærd, får uændret afgiftsniveau, hvordan sikres det, at dette ikke fastfryser situationen og dermed bremser udvikling og initiativer, der måtte være ønskelige?

 

Svar: Både for bundfradrag i CO2-afgiftsloven, samt kompensationerne via elforsyningsloven for afskaffelse af CO2-afgiftsfritagelsen for brændsler til elproduktion samt afskaffelse af elproduktionsbidrag for natur- og biogasfyrede decentrale kraftvarmeværker gælder det, at det faste grundbeløb er baseret på de respektive virksomheders historiske energiforbrug/elproduktion. Hermed stilles virksomhederne uændret ved uændret adfærd.

Det faste grundbeløb vil virksomhederne fremover modtage uanset deres fremtidige energiforbrug/elproduktion, og dermed vil virksomhederne/elproducenterne have et incitament til at effektivisere produktionen.

Grunden er, at der, ved effektivisering af energiforbruget, kan opnås en gevinst svarende til afgiften af det reducerede energiforbrug, da de uanset gældende energiforbrug får bundfradrag/kompensation baseret på det historiske (højere) energiforbrug. For tilskud til elproduktion er sagen den samme, idet elproducenterne, hvis de reducerer elproduktionen, f.eks. på tidspunkter, hvor dette er ulønsomt, opnår en gevinst svarende til forskellen mellem det tilskud de ville have fået ved den lavere elproduktion og det faste tilskud de nu får, der er baseret på historisk elproduktion.

De faste grundbeløb fastfryser dermed ikke situation, men giver tværtimod incitament til en mere omkostningseffektiv produktion. 

 

Spørgsmål 4: Skaber lovforslaget de rette energi- og miljømæssige incitamenter, når lovforslaget (§ 7) lægger op til, at der ydes tilskud på 7 øre til den affaldsforbrænding, der fortrænger mindst fossilt brændsel, mens der ikke ydes tilskud til den affaldsforbrænding der fortrænger mest fossilt brændsel?

Spørgsmål 5: Hvilken principiel forskel er der på et centralt og et decentralt kraftvarmeværk i relation til tilskuddet på 7 øre til elproduktion baseret på affald?

Spørgsmål 6: Hvad er grundlaget for, at der ikke ydes det samme tilskud på 7 øre til produktion af elektricitet baseret på affald, når produktionen sker på henholdsvis et centralt kraftvarmeværk, et decentralt kraftvarmeværk og et affaldsforbrændingsanlæg ?

 

Svar: Spørgsmål 4-6 har været sendt til besvarelse i Energistyrelsen, som har afgivet følgende svar:

"Affaldsbaseret kraftvarmeproduktion modtager i dag et tilskud på 7 øre pr. kWh efter gældende regler i lovbekendtgørelse nr. 1331 af 30. november 2007 om tilskud til elproduktion. Tilskuddet udgør dog 10 øre pr. kWh for elektricitet, der fremstilles på affaldsbaseret kraftvarmeværker med en samlet kapacitet for elproduktion på 3 MW eller derunder.

Tilskud til elproduktion er efter disse regler givet til elektricitet, der er fremstillet ved biogas- og naturgasbaseret decentral kraftvarmeproduktion, naturgasbaseret industriel kraftvarmeproduktion og affaldsbaseret kraftvarmeproduktion.

L 168 lægger op til en fortsættelse af tilskud til elproduktion til affaldsbaseret kraftvarmeproduktion. Elproduktionstilskud til værker, der bruger naturgas og biogas som brændsel foreslås omlagt til et fast tilskud, svarende til det elproduktionstilskud, som de respektive værker tidligere har modtaget.

I Energiaftalen af 21. februar 2008 indgår, at hvile-i-sig-selv reguleringen for afbrænding af affald på de centrale kraftværker ophæves. Til gengæld skal de centrale kraft- og kraftvarmeværker ikke have tilskud til elproduktion baseret på affald. Herved skabes der mulighed for en omkostningseffektiv forøgelse af affaldsafbrændingskapaciteten og en bedre energiudnyttelse af affaldet."