Velfærdsministeriet                                                                       

Almene boliger

J.nr. 2007-2225

pel/mej/eb                                                                                                   16. april 2008

                                                                                                                 

 

 

 


Høringsnotat vedrørende

Forslag

til

Lov om ændring af lov om almene boliger m.v.

(Forlængelse af forsøgsordningen med salg af almene familieboliger)

 

1. Indledning
Lovforslaget har i perioden den 1. april til 8. april 2008 været i høring hos følgende organisationer og myndigheder:

 

Advokatrådet, Akademisk Arkitektforening, Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, BAT-Kartellet, Boligselskabernes Landsforening, BOSAM, Bygherreforeningen i Danmark, Byggematerialebranchen, Byggeskadefonden, Byggesocietetet, Danske Ark, Danmarks Lejerforeninger, Dansk Byggeri, Danske Regioner, Danske Ældreråd, De Samvirkende Invalideorganisationer, Det Centrale Handicapråd, Domstolsstyrelsen, Ejendomsforeningen Danmark, Erhvervs- og Selskabsstyrelsen, Foreningen af Rådgivende Ingeniører, Finansministeriet, Finansrådet, Finanstilsynet, Håndværksrådet, Integrationsministeriet, Jydske Grundejerforeninger, Kommunekredit, KL, Konkurrencestyrelsen, Landsforeningen SIND, Landsforeningen Ældre Sagen, Landsbyggefonden, Lejernes Landsorganisation i Danmark, Organisationen af Selvejende Institutioner, Programbestyrelsen mod ghettoisering, Realkreditrådet, Rådet for Socialt Udsatte, Skatteministeriet, Socialforskningsinstituttet, Statens Byggeforskningsinstitut, TEKNIQ, Ungdomsboligrådet, Ældreboligrådet, Ældremobiliseringen, Økonomi- og Erhvervsministeriet, Økonomistyrelsen.

 

Advokatrådet, Byggeskadefonden, Danske Ark, Domstolsstyrelsen, Ejendomsforeningen Danmark, Landsbyggefonden, Realkreditrådet, og TEKNIQ har meddelt, at de ikke har bemærkninger til forslaget.

 

Landsforeningen SIND har ikke bemærkninger til forlængelsen, men finder ikke, at salg af almene boliger fremmer psykisk syges bomuligheder.

 

Danske Ældreråd har meddelt, at de kan tilslutte sig forslaget.

 

2. Kritik af forlængelsen

En række høringsparter forholder sig kritisk til forslaget og kan ikke støtte forlængelsen.

 

Boligselskabernes Landsforening (BL) finder det overraskende og problematisk, at der foreslås en forlængelse, samtidig med at regeringen ikke på noget punkt har fulgt evalueringsrapportens anbefalinger. BL finder, at forsøgsloven har fungeret uhensigtsmæssigt på flere punkter og henviser til sit oprindelige høringssvar. BL opfordrer til, at forslaget trækkes tilbage og erstattes af en ny salgsordning, som bygger på enighed mellem parterne, på salg til markedspris og tilbageføring af provenuet til det pågældende boligområde samt til, at ordningen skal være enkel og ubureaukratisk.

 

BAT-kartellet finder det ukritisk at forlænge forsøgsordningen, dels fordi den har været en fiasko, dels fordi selve ideen om salg af almene boliger bør droppes.

 

Danmarks Lejerforeninger finder, at forsøgsperioden ikke skal forlænges, og henviser til sit oprindelige høringssvar, herunder til, at salg medfører en svækkelse af beboerdemokratiet.

 

Lejernes Landsorganisation (LLO) kan ikke tilslutte sig en forlængelse. LLO henviser til de grundlæggende argumenter mod forsøgsloven i sit oprindelige høringssvar herunder til, at det er de attraktive boliger, som sælges, at integrationen ikke fremmes, samt at nettoprovenuet kan finansiere færre nye boliger, end der bliver solgt.

 

Byggesocietetet fraråder på det kraftigste at forlænge forsøgsordningen og henviser især til, at salg bør ske i enighed parterne imellem.

 

Ældremobiliseringen forstår ønsket om at forlænge forsøgsordningen, men finder ikke, at salg er vejen frem i forhold til at ændre beboersammensætningen.

 

Programbestyrelsen fokuserer på salg i udsatte områder for at modvirke ghettoisering og mener ikke, at en forlængelse af forsøgsordningen kan bidrage hertil.

 

Kommentar:

Med lovforslaget er der tale om, at forsøgsperioden forlænges med 1½ år. Med forlængelsen af forsøgsperioden bliver der tid til at overveje en ny salgslov på et bredere grundlag, som ikke alene omfatter evalueringsrapporten og dens anbefalinger, men også de erfaringer, som gøres med såvel forsøgsordningen som den permanente salgsordning over hele den nu forlængede forsøgsperiode.

 

Det vigtigste med en ny salgslov er at få den udformet, så den fungerer og bliver brugt på et bredere grundlag, end tilfældet har været hidtil. Der er tale om komplekse og komplicerede problemstillinger. Den helt store udfordring er at fortsætte med at styrke indsatsen mod ghettoiseringen af boligområderne. Blandede ejerformer gennem f.eks. salg kan være et vigtigt middel i den sammenhæng. Samtidig skal borgerne have øgede valgmuligheder, og det skal også slå igennem i den almene sektor.

 

3. Evalueringsrapporten

Danmarks Lejerforeninger anmoder om, at evalueringsrapporten offentliggøres og udsendes til høringsparterne, samt at høringsfristen udsættes.

 

Kommentar:

Rapporten er offentliggjort samtidig med fremsættelsen af lovforslaget den 1. april 2008 og lagt på Velfærdsministeriets hjemmeside. Høringsfristen er fastsat til den 8. april 2008, og det findes ikke hensigtsmæssigt at ændre denne.

 

4. Revisionsbestemmelsen

Danmarks Lejerforeninger mener ikke, at forslaget lever op til bestemmelsen om, at der skal fremsættes forslag til revision af forsøgsordningen i folketingsåret 2007-08.

 

Kommentar:

Meningen med en revisionsbestemmelse er, at der på et bestemt tidspunkt skal tages stilling til, hvad der skal ske med den pågældende lovændring – her forsøgsordningen. Et lovforslag, der følger af en revisionsbestemmelse, kan f.eks. gå ud på at foreslå at udskyde revisionen eller at ændre loven. I denne sag foreslås en forlængelse af forsøgsperioden, og dette forslag opfylder fuldt ud kravet om fremsættelse af et revisionsforslag.