L181

 

Forslag til lov om ændring af aktieavancebeskatningsloven,

selskabsskatteloven og forskellige andre love. (Konvertible obligationer,

leasingbiler, skattemæssig selskabskvalifikation m.v.).

 

Samrådsspørgsmål A

 

Ministeren bedes redegøre nærmere for de elementer i lovforslaget, der omhandler den skattemæssige selskabskvalifikation, herunder for indholdet og konsekvenserne af det stillede ændringsforslag om at undtage venturefonde, og begrundelserne for at sondre mellem venturefonde og kapitalfonde. Vil ministeren eventuelt være indstillet på at stille ændringsforslag om, at de dele af lovforslaget, der omhandler skattemæssig selskabskvalifikation udskilles fra lovforslaget med henblik på at disse elementer behandles særskilt/genfremsættes til efteråret.

Indledning

Formålet med lovforslaget er at fjerne en række uhensigtsmæssigheder i erhvervsbeskatningen. Dette gælder således også forslaget vedrørende skattemæssig selskabskvalifikation.

Det fremsatte lovforslag

Forslaget har sin baggrund i et bindende svar, som Skatterådet afsagde den 20. maj 2008 i en sag vedrørende et amerikansk ejet kommanditselskab i Danmark.

 

Sagen viser, at det er muligt at udnytte forskelle i den skattemæssige kvalifikation af kommandit­selskaber til at opnå nul beskatning af indkomst­en i kommanditselskabet.

 

 

 

Skattefriheden kan skabes ved, at kommandit­selskabets ejere i USA vælger, at kommandit­selskabet anses for at være et selvstændigt skatte­subjekt. Når Danmark samtidigt anser komman­dit­selskabet for at være en transparent enhed og der ikke er et fast driftssted i Danmark – beskattes indkomsten hverken i Danmark eller i USA.

 

Indkomsten beskattes først, når – eller nærmere hvis – indkomsten hjemtages til USA som udbytte. Beskatningen kan med andre ord udskydes i det uendelige.

 

Den indkomst, der kan gøres skattefri, kan for eksempel være afkastet af immaterielle rettigheder eller af fordringer. Det er således indkomster af betydelig størrelse, der kan gøres skattefri.

 

Det har været anført, at hullet ikke har noget med Danmark at gøre. Det skulle være USA, der lider tabet.

 

Det er i den forbindelse værd at bemærke sig, at de pågældende immaterielle rettigheder er placeret i kommanditselskabet i Danmark. Der er således ikke tale om, at Danmark begynder at beskatte immaterielle rettigheder, der ikke har nogen forbindelse til landet.

 

Danske kommanditselskabet udnyttes således til at opnå dobbelt-ikke-beskatning.

 

 

 

Det skal også bemærkes, at hvis de amerikanske ejere hjemtager indkomsten til USA, så lempes den amerikanske beskatning med den skat, som kommanditselskabet med lovforslaget betaler i Danmark. Der bliver således ikke tale om dobbeltbeskatning.

 

Det er muligt at opnå tilsvarende skattefrihed for indkomsten i kommanditselskabet, hvis ejerne er hjemmehørende i et skattely, som ikke beskatter indkomsten.

 

Jeg har derfor i L 181 foreslået, at kommanditselskaber skal anses for at være selvstændige skattesubjekter, hvis flertallet af ejerne er hjemmehørende i

-         lande, der anser kommanditselskabet for selvstændigt skattesubjekt eller

-         i skattely. 

 

Lovforslaget er således ikke alene rettet mod USA og amerikanske investeringer. Det er rettet mod tilfælde, hvor den danske kvalifikation af kommanditselskaber som transparente enheder kan medføre at indkomsten ikke beskattes nogen steder.

Ændringsforslaget for venturefonde

Jeg har lavet et ændringsforslag til L 181, hvor jeg laver en undtagelse for venturefonde.

 

Baggrunden for denne undtagelse er, at branchen gjorde mig opmærksom på, at lovforslaget ville kunne medføre usikkerhed blandt investorerne om den skattemæssige kvalifikation af danske venturefonde.

 

Denne usikkerhed ville kunne medføre, at såvel danske som udenlandske investorer ville være mere tilbageholdende med at investere i venturefondene.

 

Hvis vi skal have flere vækstiværksættere i Danmark er det væsentligt, at venturefondene kan tiltrække risikovillig kapital til investering i innovative små og mellemstore virksomheder.

 

Jeg har derfor fundet det nødvendigt at lave undtagelsen.

Sondring mellem venture- og kapitalfonde

Jeg har valgt at sondre mellem venture- og kapitalfonde.

 

Venturefondene er karakteriseret ved, at de investerer i innovative små og mellemstore virksomheder, der er i opstarts- og udviklingsfasen. Det er her, at det er centralt at tiltrække kapital.

 

Kapitalfonde er derimod typisk karakteriseret ved opkøb af allerede eksisterende større koncerner.

Særskilt behandling eller genfremsættelse til efteråret

Det fremgår af samrådsspørgsmålet, at man eventuelt kunne skille lovforslaget om skattemæssig selskabskvalifikation ud af forslaget og genfremsætte denne del i næste samling.

 

En sådan tilgang vil jeg gerne advare imod.

 

Hvis lovforslaget om skattemæssige selskabskvalifikation trækkes tilbage, efterlader vi et hul, som vi har givet opskriften på.

 

Dette hul kan så udnyttes – fuldt lovligt – indtil vi får det lukket i næste samling.

 

Denne fremgangsmåde strider mod regeringen politik om, at skattehuller skal lukkes straks.

 

Jeg kan derfor ikke støtte en udsættelse til efteråret.