Samrådsspørgsmål A i forbindelse med L 183

 

Trafikudvalget har kaldt mig i samråd i dag for at redegøre for, hvilken indflydelse den svenske regerings planer om at sælge 32 pct. af den svenske stats aktier i det kommende dansk-svenske postselskab vil få for den kommende postfusion.

Først vil jeg gerne præcisere, at det lovforslag, som behandles i den svenske Rigsdag, skal give den svenske regering hjemmel til på sigt at nedbringe sin andel af stemmerne i det fælles selskab til 34 % uden fornyet genforelæggelse for rigsdagen. Dvs. at ministeren, uden at skulle spørge Rigsdagen på ny, selv vil kunne træffe beslutning om et fremtidigt aktiesalg ned til denne grænse på 34 %.

Dette er en helt anderledes fremgangsmåde en den, vi bruger her i landet.  

Hvad jeg har bedt Folketinget om hjemmel til er, dels at indgå i en fusion med Posten AB og dels at sælge aktier i Post Danmark.

Det er imidlertid en betingelse for at kunne gennemføre et salg af aktier i Post Danmark, at salgsaftalen forelægges Folketingets Finansudvalg til godkendelse.

Finansudvalget vil derfor altid – selv om jeg som minister opnår en lovhjemmel til at sælge aktier - skulle godkende et konkret aktiesalg.

Jeg kan også oplyse, at jeg inden 3. behandlingen af L 183, vil indkalde de partier, der i 2005 støttede det første salg af aktier i Post Danmark til CVC, til en fortrolig orientering om rammerne for den aftale, vi sigter imod at indgå med CVC om salg af aktier i Post Danmark.

Selv om den svenske regering beder om hjemmel til at sælge ned til 34 % af stemmerne, vil den svenske stat dog fra start have knap 50 % af stemmerne i det fusionerede selskab – det samme som den danske stat og CVC tilsammen.

Baggrunden for grænsen på 34 % er angiveligt, at den svenske stat ønsker muligheden for – i givet fald - at kunne blokere for ændringer af vedtægterne i det fusionerede selskab. Det betyder ikke, at der over tid ikke kan ske ændringer i vedtægterne, men det betyder at den svenske stat vil sikre sig, at vedtægtsændringer ikke kan ske uden den svenske stats samtykke. 

Den danske stat har et lignende ønske.  

Derfor arbejdes der p.t. på - som en forudsætning for fusionen - på at indgå en aktionæraftale mellem den danske stat, den svenske stat og CVC.

Denne aftale betyder, at en række vigtige beslutninger, såsom ændringer af vedtægterne, kræver, at alle tre parter er enige.

Vore muligheder for at blokere sådanne vigtige beslutninger afhænger derfor ikke af, om vi ejer mindst 34 % af det fusionerede selskab. Vore muligheder beror på udformningen af den kommende aktionæroverenskomst.

Dette gælder også efter en evt. børsnotering af selskabet, da hovedprincipperne i aktionæroverenskomsten vil blive søgt videreført også efter en børsnotering.

Disse rettigheder vil heller ikke blive påvirket af et salg af nogen yderligere aktier til CVC.

Hvorfor den svenske regering føler, at det er nødvendigt at eje mindst 34 %, for at have den nævnte indflydelse, skal jeg ikke udtale mig om. Som sagt betyder indgåelsen af en aktionæraftale, at det ikke er noget krav at eje mindst 34 % for at kunne blokere vigtige beslutninger.

Mit svar på samrådsspørgsmålet er derfor, at den svenske regerings planer om – selv efter en børsintroduktion – at beholde mindst 34 % af den svenske stats aktier i det kommende dansk-svenske postselskab, ikke får betydning for den kommende postfusion.