Foreningen af Statsautoriserede Revisorer

Kronprinsessegade 8, 1306 København K. Telefon 33 93 91 91

Telefax nr. 33 11 09 13  e-mail: [email protected]  Internet: www.fsr.dk

 

Folketingets Skatteudvalg

Christiansborg

1240 København K

 

 

 

 

27. august 2008

nea/mbl (X:\Faglig\HORSVAR\2008\Kommentarer til ændringsforslag til  L187.doc)

 

 

Vedr. Ændringsforslag til L187 - Forslag til lov om ændring af aktieavancebeskatningsloven, kildeskatteloven og kursgevinstloven (Fraflytterbeskatning af aktier og fradrag for tab på varekreditter til udenlandske koncernselskaber)

 

Foreningen af Statsautoriserede Revisorer har gennemgået Skatteministerens ændringsforslag, jf. 2. udkast til betænkning. Ændringsforslaget tager hensyn til en del af FSR's indvendinger, men der er fortsat tale om et meget indgribende lovforslag, ikke mindst for personer, der er fraflyttet inden den 30. maj 2008.

 

FSR har derfor følgende kommentarer til skatteministerens bebudede ændringsforslag:

 

Hovedaktionærnedslag:

Der foreslås indført adgang til hovedaktionærnedslag ved beregning af fraflytterskatten, jf. ændringsforslag nr. 3. Imidlertid synes hovedaktionærnedslaget at blive fortabt ved det efterfølgende salg af aktierne. Den person, der flytter tilbage til Danmark og herefter sælger aktierne, opnår så vidt ses ikke hovedaktionærnedslag på den avance, der optjenes efter tilbageflytningen til Danmark.

 

Henstandssaldoen:

Skatteministeren anerkender nu, at henstandssaldoen skal nedsættes med alle danske skatter, hvorimod der fortsat ikke sker nedsættelse med udenlandske skatter, jf. ændringsforslag nr. 6. FSR gør opmærksom på, at den manglende lempelse for udenlandske skatter utvivlsomt vil føre til dobbeltbeskatning i en lang række tilfælde, idet udlandet beskatter efterfølgende aktieavancer og udbytter uden at give nedslag for den danske fraflytterskat. Fraflytterskatten bør derfor nedsættes med alle skatter - danske og udenlandske - således at fraflytterskatten bortfalder, når fraflytteravancen er blevet beskattet på dansk niveau med 45 %. Dermed er danske aktionærer, der flytter til udlandet og danske aktionærer, der forbliver i Danmark nogenlunde ligestillede.

I denne forbindelse bemærkes, at vi står uforstående overfor at skatteministeren i kommentaren til FSR's henvendelse anfører, at lovforslaget ikke berører adgangen til creditlempelse. Der er i dag netop adgang til creditlempelse for udenlandske skatter, hvilket lovforslaget ændrer på.

 

Eksempel:

Følgende eksempel illustrerer, at den manglende lempelse for udenlandske skatter kan medføre, at Danmark ikke kun beskatter de gevinster, der kunne konstateres ved fraflytningen, men også gevinster, der er optjent efter fraflytningen:

 

En person flytter med aktier i selskab A med en latent avance på 10 mio. kr. og aktier i selskab B med en latent avance på 10 mio. kr. svarende til en fraflytterskat på 9 mio. kr. Aktierne forudsættes anskaffet for 0 kr. Efter fraflytningen sælges aktierne i selskab A for 10 mio. kr. Dette udløser en udenlandsk avanceskat på 30% (3 mio. kr.) og en dansk skat på differencen op til 45% eller 15% svarende til 1,5 mio. kr. Idet der kun gives nedslag i fraflytterskatten for danske skatter, udgør fraflytterskatten herefter (9-1,5) eller 7,5 mio. kr. Værdien af selskab B er efter fraflytningen steget med 40 mio. kr. til 50 mio. kr., og aktierne sælges for dette beløb. Dette udløser en udenlandsk skat på 30% eller 15 mio. kr. og en dansk skat på 15% eller 7,5 mio. kr.

 

Som det fremgår fører lovforslagets manglende lempelse for udenlandske skatter til, at Danmark ikke kun beskatter den avance, som kan konstateres på fraflytningstidspunktet (2 x 10 mio. kr.), men også den avance på yderligere 40 mio. kr., der er optjent efter fraflytningen.

 

Efter de nugældende regler opnås der lempelse for de udenlandske skatter, således at den danske skat er begrænset til avancen ved fraflytningen. Konkret fører lovforslaget således til en øget danske skat på op til 7,5 mio. kr. i eksemplet som følge af den manglende lempelse for udenlandske skatter.

 

Udlån fra moderselskab til datterselskab:

Skatteministeren erklærer sig enig i, at udlån fra et moderselskab til dettes datterselskab ikke bør udløse fraflytterskat, jf. ændringsforslag nr. 8. Imidlertid bør den foreslåede undtagelse gælde alle udlån til selskaber, som aktionæren direkte eller indirekte ejer med mindst 10 %, og ikke kun helejede datterselskaber. Et lån til et delvist ejet selskab vil jo heller ikke påvirke værdien af fraflytteraktierne, ligesom aktionæren ikke vil få tilført øget likviditet.

 

Renter af betalt skat:

Personer, der allerede har betalt fraflytterskat ved fraflytningen, har efter gældende regler adgang til at få skatten tilbagebetalt med tillæg af renter tilbage fra fraflytningstidspunktet, hvis personen flytter tilbage til Danmark med aktierne i behold. Skatteministeren’s ændringsforslag gør det muligt at få skatten tilbagebetalt (uden renter) mod at blive omfattet af de nye regler, jf. ændringsforslag nr. 18. Efter FSR's opfattelse bør tilbagebetalingen ske med renter fra fraflytningen i overensstemmelse med de hidtil gældende regler. Det har været et vilkår for betaling af skatten for måske 20 år siden, at skatten ved tilbageflytning ville blive tilbagebetalt med renter. Det forekommer ubegrundet at fratage skatteyderne denne ret med tilbagevirkende kraft.

 

Definition af andre udlodninger og dispositioner:

FSR finder fortsat, at bestemmelsen i § 39 A, stk. 6 om andre udlodninger og dispositioner er alt for bredt og uklart formuleret, hvilket Skatteministerens svar dokumenterer. Skatteministeren anfører, at udlodning af fondsaktier omfattes af bestemmelsen, og at der skal beregnes en skat af værdien af fondsaktien. Imidlertid bliver aktionæren jo ikke rigere, idet de hidtidige aktier falder tilsvarende i værdi, ligesom aktionæren ikke får tilført likviditet til betaling af skatten, men blot må konstatere, at en aktie er blevet konverteret til to aktier til samme værdi.

 

---oo0oo---

 

Såfremt der er spørgsmål til ovenstående, står foreningen gerne til rådighed.

 

 

Med venlig hilsen

 

 

 

John Bygholm                      Niels Ebbe Andersen

formand for Skatteudvalget   fagdirektør