Finansudvalget 2007-08 (2. samling)
L 188 § 7 Bilag 1
Offentligt
585830_0001.png
585830_0002.png
585830_0003.png
585830_0004.png
585830_0005.png
585830_0006.png
585830_0007.png
585830_0008.png
585830_0009.png
585830_0010.png
585830_0011.png
585830_0012.png
585830_0013.png
585830_0014.png
585830_0015.png
585830_0016.png
585830_0017.png
585830_0018.png
585830_0019.png
585830_0020.png
585830_0021.png
585830_0022.png
585830_0023.png
585830_0024.png
585830_0025.png
585830_0026.png
585830_0027.png
585830_0028.png
585830_0029.png
585830_0030.png
585830_0031.png
585830_0032.png
585830_0033.png
585830_0034.png
585830_0035.png
Hovedbevægelser påFinanslovforslaget 2009i forhold til Finanslov 2008August 2008
2
Indholdsfortegnelse
FFL09 sammenlignet med FL08 ................................................................................ 3§ 5. Statsministeriet....................................................................................................... 4§ 6. Udenrigsministeriet ............................................................................................... 5§ 7. Finansministeriet ................................................................................................... 7§ 8. Økonomi- og Erhvervsministeriet....................................................................10§ 9. Skatteministeriet...................................................................................................11§ 11. Justitsministeriet ................................................................................................12§ 12. Forsvarsministeriet............................................................................................13§ 15. Velfærdsministeriet............................................................................................14§ 16. Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse ......................................................17§ 17. Beskæftigelsesministeriet..................................................................................19§ 18. Ministeriet for Flygtninge, Indvandrere og Integration...............................22§ 19. Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udvikling.....................................23§ 20. Undervisningsministeriet..................................................................................25§ 21. Kulturministeriet ...............................................................................................27§ 22. Kirkeministeriet .................................................................................................28§ 23. Miljøministeriet..................................................................................................29§ 24. Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri............................................30§ 28. Transportministeriet .........................................................................................31§ 29. Klima- og Energiministeriet ............................................................................33§ 35. Generelle reserver .............................................................................................34
3
FFL09 sammenlignet med FL08
I denne oversigt gennemgås hovedbevægelserne på Finanslovforslaget for finans-året 2009 sammenlignet med Finansloven for 2008 inden for hvert ministerområ-de.Hovedbevægelserne gennemgås i punktform med henblik på en kortfattet beskri-velse af de største ændringer i forhold til Finansloven for 2008. For hvert punkthenvises som regel til den relevante hovedkonto på Finanslovforslaget for 2009.Som udgangspunkt nævnes de hovedkonti på Finanslovforslaget for 2009, derændres med mere end 20 pct. samtidig med, at ændringen udgør mindst 20 mio.kr. i forhold til B-året.Under hvert ministerområde er hovedelementerne på finanslovforslaget opdelt ifølgende kategorier:Nye initiativerReserverBudgetforbedringerØvrige større ændringer
Denne redegørelse for hovedbevægelserne på Finanslovforslaget for 2009 kan sesi sammenhæng med Betænkning vedrørende Finanslovforslaget for 2009 i forholdtil Finanslov 2008, der indeholder en mere detaljeret oversigt over ændringer fraFinansloven for 2008 til Finanslovforslaget for 2009.
4
§ 5. Statsministeriet
Der er ingen ændringer på § 5. Statsministeriet, som falder inden for det i ind-ledningen nævnte kriterium.
5
§ 6. Udenrigsministeriet
Nye initiativerI henhold til regeringsgrundlaget er det regeringens sigte over en årrække atøge udviklingsbistanden fra 0,8 pct. af BNI. Der er derfor samlet set afsatyderligere ca. 750,0 mio. kr. til udviklingsbistand i 2009 set i forhold til2008 i løbende priser. Stigningen anvendes primært til øget bistand i Afrika,bekæmpelse af hiv/aids og forbedring af kvinders vilkår mv. (§ 06.3.).Der er i 2008 afsat to negative budgetreguleringer på kontoen på i alt 37,1mio. kr., mens der i 2009 ikke er optaget budgetreguleringer på kontoen (§06.11.79.).Som følge af et stigende antal humanitære katastrofer og senest fødevarekri-sen øges den generelle reserve under udviklingsbistanden med 40,0 mio. kr.i 2009 (§ 06.31.79.).
Reserver
Øvrige større ændringerMerindtægten vedrørende Udenrigsministeriets bygninger på 74,2 mio. kr. i2009 vedrører en regnskabsmæssig flytning af en af Udenrigsministerietsejendomme inden for ministeriets samlede bevillingsområde i forlængelse afprincipperne i omkostningsreformen (§ 06.11.03.)Den fastlagte profil for udlodningerne fra Investeringsfonden i Østlandeneog Investeringsfonden for Udviklingslandene indebærer et fald i udlodnin-gerne fra 2008 til 2009 på 500,0 mio. kr. (§ 06.11.21.).Bevillingen til fredsbevarende operationer stiger med 157,8 mio. kr. fra 2008til 2009. Merudgiften skyldes, at udgifterne vedrørende FN's fredsbevarendeoperationer fremover alene budgetteres på denne konto, hvor der hidtil og-så har været budgetteret med udgifter under §06.36.06. FN' øvrige udvik-lingsprogrammer og diverse multilaterale bidrag. Den andel af bevillingen tilfredsbevarende operationer, som medregnes under udviklingsbistanden,rapporteres herefter som en del af den udviklingsbistand, der ligger uden for§06.3. Bistand til udviklingslandene (§ 06.22.01.).Der afsættes i 2009 yderligere 701,6 mio. kr. til program- og projektbistand iAfrika. Stigningen skyldes dels regeringens ønske om at øge bistanden tilAfrika, så den på sigt kommer til at udgøre mindst 2/3 af den bilaterale bis-tand, og dels at tilsagnsbudgetteringen giver udsving mellem årene (§06.32.01.).Eftergivelsen af de større pt. indgåede gældslettelsesaftaler nærmer sig deresafslutning, og der forventes ikke indgået nye aftaler før tidligst i 2010. Bevil-lingen til lånebistand reduceres som følge heraf med 189,6 mio. kr. fra 2008til 2009 (§ 06.32.07.)
6
Til øvrig bistand ses en merudgift, der skyldes, at bevillingen for stabilise-ring og konfliktforebyggelse øges med 140,0 mio. kr. i 2009 med den plan-lagte indfasning af bevillingen (§ 06.32.08.).Der gives i 2009 to-årige tilsagn til tre organisationer indenfor HIV/AIDS-og befolkningsområdet, hvilket indebærer, at bevillingen i 2009 øges med160,0 mio. kr. i forhold til 2008 (§ 06.36.03.).Bevillingen til FN’s øvrige udviklingsprogrammer og diverse multilateralebidrag reduceres i 2009 med 280,5 mio. kr. som følge af, at udgifter vedrø-rende FN’s fredsbevarende operationer fremover alene budgetteres på §06.22.01. Fredsbevarende operationer mv. under de Forenede Nationer.Den andel, der medregnes under udviklingsbistanden, rapporteres fra 2009som en del af den udviklingsbistand, der ligger udenfor § 06.3. Bistand tiludviklingslande. Endvidere er der over kontoen i 2008 afgivet et toårigt til-sagn til ILO og UNESCO. Disse organisationer får ikke nye tilsagn i 2009(§ 06.36.06.).Bevillingen til Verdensbankgruppen reduceres med 271,0 mio. kr. i forholdtil 2008 primært som følge af, at der i 2008 blev afgivet både det sidste bi-drag under den 14. genopfyldning og det første bidrag under den 15. genop-fyldning af fonden for udviklingslande under Verdensbanken (den Interna-tionale Udviklingssammenslutning (IDA)), mens der i 2009 alene gives etnormalt årligt bidrag. Endvidere er der i 2008 afgivet et særligt tilsagn tilVerdensbankens globale facilitet for katastrofeforebyggelse og flerårige til-sagn til Verdensbankens privatsektorvindue samt Verdensbankens indsats iMellemøsten, som derfor ikke får nye tilsagn i 2009. Omvendt øges støtten i2009 som forudset til det såkaldte Fast Track Initiativ for uddannelse (§06.37.01.).Der er en mindreudgift på 20,0 mio. kr. vedrørende regionale udviklings-banker i 2009, som skyldes, at der i 2008 blev afgivet et toårigt tilsagn tiltrustfonde under den Afrikanske Udviklingsbank, hvorfor der ikke forven-tes afgivet et nyt tilsagn i 2009 (§ 06.37.02.).Der afgives i 2009 et tilsagn til den næste genopfyldning af den AsiatiskeUdviklingsfond. Samtidig øges betalingerne til den Nordiske Udviklings-fond som led i en fremrykning af den planlagte udfasning af den danskestøtte til fonden. Samtidig reduceres støtten til multilaterale gældslettelses-initiativer i 2009. Som følge heraf forøges bevillingen i 2009 med 111,0 mio.kr. (§ 06.37.03.).I 2009 påbegyndes en overflytning af støtten til Verdensfødevareprogram-mets (WFP) udviklingsaktiviteter til organisationens humanitære aktiviteter.Derudover oprettes en ny konto i 2009 til støtte for FN’s organisation forminerydning (UNMAS). Bevillingen øges derfor med 95,0 mio. kr. i 2009 (§06.39.01.).
7
§ 7. Finansministeriet
Nye initiativerPå grund af Fiskeribankens nedlæggelse er der en forventet indtægt på 248,0mio. kr. på § 07.11.28. Overførsel af likvide midler fra Fiskeribankensnedlæggelse (§ 07.11.28.).På § 07.13.12. Afdrag på lån under bestyrelse af Økonomistyrelsen forven-tes en merindtægt på 212,9 mio. kr. Merindtægterne skyldes overdragelse aflån fra Fiskeribanken, der nedlægges pr. 1. januar 2009 (§ 07.13.12.).På § 07.13.14. Tilgang af udlån fra Fiskeribankens nedlæggelse forventes enmerudgift på 1.143,0 mio. kr. Merudgifterne skyldes tilgang af udlånstilgo-dehavender som følge af overdragelse af udlån fra Fiskeribanken, der ned-lægges fra 1. januar 2009. Dertil forventes en merindtægt på 1.143,0 mio. kr.Merindtægten skyldes indtægter, der modsvarer tilgang af udlånstilgodeha-vender som følge af overdragelse af udlån fra Fiskeribanken, der nedlæggesfra 1. januar 2009 (§ 07.13.14.).På § 07.14.03. Personalepolitiske initiativer i trepartsaftalerne forventes enmindreudgift på 236,5 mio. kr. Mindreudgiften skyldes udmøntning af tre-partsmidler til kommuner og regioner som følge af Økonomiaftalerne for2009. Tillige overføres trepartsmidler til to nyoprettede fonde besluttet itrepartsaftalerne mellem regeringen, KL, Danske Regioner, LO, AC ogFTF. De to nye konti vedrører centrale og decentrale kompetencemidler (§07.14.03.).På § 07.14.12. Udviklings- og omstillingsfonden forventes en mindreudgiftpå 23,5 mio. kr. Mindreudgiften skyldes nedlæggelse af fonden som led ioverenskomstaftalerne for 2008. I stedet oprettes en ny fond til udvikling afstatens arbejdspladser (FUSA). De hidtidige afsatte midler overføres til fi-nansieringen af den nye fond (§ 07.14.12.).På § 07.14.18. Fonden til udvikling af statens arbejdspladser forventes enmerudgift på 27,2 mio. kr. Merudgiften skyldes oprettelse af den nye fond tiludvikling af statens arbejdspladser (FUSA), som er aftalt i overenskomster-ne for 2008. Fonden afløser den nedlagte Udviklings- og omstillingsfond (§07.14.18.).På § 07.14.21. Fælles kompetenceudvikling som led i trepartsaftalerne for-ventes en merudgift på 32,9 mio. kr. Merudgifterne skyldes oprettelsen af enny fond for centrale kompetencemidler, der er aftalt ved overenskomsternefor 2008. Der overføres midler til fonden fra § 07.14.03. Personalepolitiskeinitiativer i trepartsaftalerne (§ 07.14.21.).På § 07.14.22. Decentral kompetenceudvikling som led i trepartsaftalerneforventes en merudgift på 32,9 mio. kr. Merudgifterne skyldes oprettel-sen en ny fond for decentrale kompetencemidler, der er aftalt ved overens-
8
komsterne for 2008. Der overføres midler til fonden fra § 07.14.03. Person-alepolitiske initiaver i trepartsaftalerne (§ 07.14.22.).ReserverPå § 07.11.79. er der i forbindelse med aftalerne om kommunernes økono-mi for 2009 blevet udmøntet en reserve på 126,0 mio. kr. om året. Reservenblev afsat på Finansloven for 2008 til at kompensere de offentlige ar-bejdsgivere for merudgifter ved indførelse af ret til voksenelevløn til alleelever på de erhvervsrettede ungdomsuddannelser, der er fyldt 25 år og harhaft mere end ét års relevant beskæftigelse, hvilket følger af trepartsaftalernemellem regeringen, KL, Danske Regioner, LO, AC og FTF (§ 07.11.79.).På § 07.11.79. er der i forbindelse med aftalerne om kommunernes økono-mi nulstillet en budgetregulering på 33,4 mio. kr. i 2008, 67,0 mio. kr. i2009, 89,1 mio. kr. i 2010 og 82,3 mio. kr. i 2011 og 81,9 mio. kr. i 2012vedrørende det offentlige radiokommunikationsnet (SINE) (§ 07.11.79.).
Øvrige større ændringerPå Finansloven for 2008 er der afsat en bevilling til forberedelse af etable-ringen af administrative servicecentre i staten på 59,0 mio. kr. samt en bevil-ling til det kommunalt-statslige samarbejdsprojekt på 30,0 mio. kr. på §07.11.02. Effektivisering af offentlige institutioner. Disse bevillingerophører fra 2009 (§ 07.11.02.).På § 07.15.01. Udbytte fra statslige selskaber forventes en merindtægt på318,0 mio. kr. Merindtægten skyldes højere realiserede udbytter fra destatslige selskaber i den 12-månedersperiode, der ligger til grund for budget-teringen for 2009 (§ 07.15.01.).På § 07.15.07. Statens kapitalindskud i Højteknologifonden, Finansierings-fonden og Forebyggelsesfonden bliver der i 2008 foretaget en engangsover-førsel på 3,0 mia. kr. til Danmarks Grundforskningsfond,jf. Aftale om kapita-lindskud i Danmarks Grundforskningsfond.Herudover bliver der foretaget enengangsoverførsel på 1,6 mia. kr. fra Finansieringsfonden for øgede udde-linger fra Danmarks Grundforskningsfond, jf. Aftale om kapitalindskud iDanmark Grundforskningsfond (§ 07.15.07.).På § 07.16.01. Statens Ejendomsadministration (SEA-ordningen) er dersamlet set en merindtægt på 33,5 mio. kr., hvilket primært kan henføres tilstigende huslejeindtægter og finansielle indtægter. Merindtægten modsvaresdelvist af stigende udgifter til renter, ejendomsskat og forsikring (§07.16.01.).På § 07.16.03. Slots- og Ejendomsstyrelsen er der en merudgift på 26,5 mio.kr. som følge af øgede udgifter til drift af slotte og haver. Modsatrettet erder mindreudgifter i lyset af, at Folketinget overtager deres el-udgift fraSlots- og Ejendomsstyrelsen (§ 07.16.03.).
9
På § 07.16.04. Slots- og Ejendomsstyrelsen er der en merudgift på 66,9 mio.kr. Merudgiften skyldes indbudgettering af ”Projekt Kulturhavn Kronborg”jf. Akt 102 af 21/2 2008,en øget vedligeholdelsesindsats, samt at der er fo-retaget en rebudgettering af de igangværende byggesager. Samtidig er der enmerindtægt på 42,9 mio. kr., der skyldes, at styrelsen i forbindelse med”Projekt Kulturhavn Kronborg” (jf. Akt 102 af 21/2 2008) modtager endonation fra Realdania (§ 07.16.04.).På § 07.16.06. Udvikling og opretning af Christianiaområdet er en merudgiftpå 6,8 mio. kr. og en mindreindtægt på 74,9 mio. kr. Merudgiften og min-dreindtægten skyldes udgiftsprofilen for udvikling og opretning,jf. Akt 86af 10/1 2008(§ 07.16.06.).
10
§ 8. Økonomi- og Erhvervsministeriet
ReserverKontoen for reserver og budgetreguleringer er forøget 25,6 mio.kr. Bevillingsændringen skyldes bl.a. frigivelsen af den obligatoriske opspar-ing fra 2008, hvor en andel af ministerområdets bevilling på driftsrammenblev udskudt fra 2008 til 2009. Den opsparede bevilling fra 2008 er i2009 tilbageført til konti på ministerområdet. Derudover udmøntes en nega-tiv budgetregulering vedrørende statens indkøbsprogram - fase 2 (§08.11.79.).
Øvrige større ændringerMerudgiften på 53,8 mio. kr. vedrørende eksportfinansiering skyldes ændretskøn for renter og valutakursudvikling i forbindelse med den eksisterendeportefølje på renteudligningsordningen i Eksport Kredit Fonden. Porteføl-jen afvikles fra den 6. februar 2008 uden yderligere tilgang af nye kontrakter(§ 08.32.03.).Paris-klubben og Angola indgik ultimo 2007 en aftale om fuld betaling afkreditorlandenes morarenter på i alt 1,8 mia. USD. Aftalen indebærer forDanmarks vedkommende en merindtægt på 231,8 mio. kr. i forhold til detbudgetterede (§ 08.32.03.).Som følge af et stort antal stormflodsskader 2006/2007 blev der i 2008budgetteret med et træk på statsgarantien på 40,0 mio. kr., og min-dreudgiften skal ses i sammenhæng med, at der ikke er budgetteret nogettræk på garantien i 2009. Yderligere er der en merindtægt på 44,1 mio. kr.,som skyldes, at der er budgetteret en tilbagebetaling af træk på statsgarantivedrørende stormflodsskader inklusive forrentning heraf (§ 08.32.06.).Mindreindtægten vedrørende Garantifonden for skibsbygning mv. på 122,9mio. kr. skyldes, at Garantifonden for Skibsbygning er nedlagt i 2008, og ategenkapitalen i denne forbindelse overføres til statskassen (§ 08.36.03.).Mindreindtægten på 28,0 mio. kr. skyldes den fastlagte tilbagebetalingsprofilvedrørende afvikling af Investeringsfonden for Vækstmarkeder (§08.36.06.).
11
§ 9. Skatteministeriet
ReserverKontoen for reserver og budgetreguleringer er forøget med 55,9 mio.kr. Bevillingsændringen skyldes frigivelsen af den obligatoriske opsparing fra2008, hvor en andel af ministerområdets bevilling på driftsrammenblev udskudt fra 2008 til 2009. Den opsparede bevilling fra 2008 er i2009 tilbageført til konti på ministerområdet (§ 09.11.79.).
Øvrige store ændringerBevillingen til forsøgsordningen med gældseftergivelse på 26,6 mio. kr. forsocialt udsatte grupper ophører med udgangen af 2008. Idet ordningen førsttrådte i kraft den 1. februar 2007, videreføres den i 2009 og 2010 gennemanvendelse af videreført bevilling (§ 09.22.25.).
12
§ 11. Justitsministeriet
ReserverKontoen for reserver og budgetreguleringer er forøget med 81,8 mio. kr.Bevillingsændringen skyldes frigivelsen af den obligatoriske opsparing fra2008, hvor en andel af ministerområdets bevilling på driftsrammen blev ud-skudt fra 2008 til 2009. Den opsparede bevilling fra 2008 er i 2009 tilbage-ført på ministerområdet (§ 11.11.79.).
Øvrige større ændringerSom følge af profilen for leverandørbetalinger mv. øges udgifterne til im-plementering og drift af det nye radiokommunikationssystem til det samledeberedskab med 48,9 mio. kr. fra 2008 til 2009 (§ 11.23.03.).Som følge af overgangen til digital tinglysning reduceres udgifterne tiltinglysning med 159,4 mio. kr. fra 2008 til 2009 (§ 11.41.05).
13
§ 12. Forsvarsministeriet
ReserverKontoen for reserver og budgetreguleringer er forøget 195,7 mio.kr. Bevillingsændringen skyldes frigivelsen af den obligatoriske opsparing fra2008, hvor en andel af ministerområdets bevilling på driftsrammenblev udskudt fra 2008 til 2009. Den opsparede bevilling fra 2008 er i2009 tilbageført til konti på ministerområdet (§ 12.11.79.).
Øvrige større ændringerMerudgiften på 312,4 mio. kr. skyldes dels øgede afsatte beløb i 2009 tilordinære bygge- og anlægsprojekter, dels en forskydning i gennemførelsenaf bygge- og anlægsarbejder på 250 mio. kr. fra 2008 til 2009,jf. Aftale af 10.juni 2004 om forsvarets ordning 2005-2009(§ 12.21.13.).Mindreudgiften på 31,0 mio. kr. skyldes, at der påregnes gennemført færreanlægsarbejder i Danmark under det internationalt finansierede NATO-investeringsprogram. Indtægter og udgifter vil balancere, da samtligeudgifter på kontoen refunderes af NATO (§ 12.22.13.).Mindreudgiften på 30,2 mio. kr. skyldes, at der påregnes gennemført færreanlægsarbejder i Danmark under det internationalt finansierede NATO-investeringsprogram og dermed færre nationale følgeudgifter (§ 12.22.15.).
14
§ 15. Velfærdsministeriet
Nye initiativerBloktilskuddene til regionerne er forhøjet med ca. 5.525,1 mio. kr. Forhøjel-sen skyldes bl.a. pris- og lønregulering og en opjustering af det generellestatstilskud af hensyn til en balanceret udvikling i den regionale økonomimed ca. 3,1 mia. kr. som følge af aftalen om regionernes økonomi for 2009.Balancetilskuddet sikrer regionerne finansiering til de aftalte niveauer forsundhedsudgifter og udviklingsudgifter i 2009 (§ 15.91.03.).Bloktilskuddet til kommunerne er forhøjet med 8.406,8 mio. kr. Forhøjelsenskyldes bl.a. pris- og lønregulering, og at balancetilskuddet er forhøjet medca. 5,7 mia. kr. som følge af aftalen om kommunernes økonomi for 2009.Balancetilskuddet sikrer kommunerne finansiering til det aftalte udgifts-niveau i 2009. Yderligere er der en mindreindtægt på 1.175,7 mio. kr., somskyldes, at der for 2009 er budgetteret et mindre beløb vedrørendemodregningen i statstilskuddet ved kommunernes afståelse af energivirk-somheder (§ 15.91.11.).Der er oprettet en ny konto, som har til formål at løfte de fysiske rammer ikommunerne, hvilket betyder en merudgift på 1.000,0 mio. kr. i 2009. Kon-toen vedrører udmøntningen af kvalitetsfonden til kommunerne. Tilskuddeter for 2009 fastsat af Folketingets Finansudvalg,jf. Akt 190 24/6 200815.91.50.).Der er oprettet en ny konto, hvor der afsættes 1.000,0 mio. kr. i 2009 tilfremtidens sygehusstruktur. Merudgiften vedrører udmøntningen afkvalitetsfonden til regionerne. Tilskuddet er for 2009 fastsat af FolketingetsFinansudvalg,jf. Akt 190 24/6 2008(§ 15.91.60.).
Øvrige større ændringerVelfærdsministeriets Koncern-IT oprettes som selvstændig virksomhedmed egen hovedkonto, hvorfor bevillingen øges med 35,1 mio. kr. fra 2008til 2009 (§ 15.11.05.).Støtte til betaling af beboerindskud reduceres med 30,0 mio. kr. Mindreud-giften skyldes en forventning om færre modtagere af beboerindskudslån (§15.32.02.).Hjælp til flygtninge mv. i enkelttilfælde øges med 27,0 mio. kr. som følge afen opjustering af skønnet på baggrund af de kommunale refusioner (§15.43.01.).Merudgifter for personer med betydeligt og varigt nedsat fysisk eller psykiskfunktionsevne øges med 38,5 mio. kr. som følge af bl.a. førtidspensionsre-formen. Handicapkompenserende ydelser omfattes af nye regler efter ser-viceloven for modtagere af førtidspension (§ 15.45.01.).
15
Bevillingen til friplejeboliger øges med 38,8 mio. kr., da der forventes enstigning i antallet af friplejeboliger og en højere gennemsnitspris pr. bolig.Derudover medfører den fortsatte nedsættelse af grundkapitalindskuddet ifriplejeboliger stigende udgifter (§ 15.52.04.).Merudgiften til § 15.52.05. Støtte til friplejeboliger på 38,0 mio. kr. skyldes,at der forventes en stigning i antallet af friplejeboliger og en højere gennem-snitspris pr. bolig. Derudover medfører den fortsatte nedsættelse af grund-kapitalindskuddet i friplejeboliger stigende udgifter (§ 15.52.05.).Merindtægten fra Landsbyggefonden til støtte til friplejeboliger på 38,4 mio.kr. skyldes, at der forventes en stigning i antallet af friplejeboliger og en hø-jere gennemsnitspris pr. bolig (§ 15.52.05.).Bevillingen til § 15.64.50. Tilskud til organisationer, foreninger og institutio-ner på handicapområdet er reduceret med 21,6 mio. kr. som følge af de be-villingsprofiler, der blev aftalt i forbindelse med udmøntning af satspuljenfor 2005 og 2008 (§ 15.64.50.).Bevilling til § 15.74.10. Sociale tilbud til personer med sindslidelser øgesmed 35,4 mio. kr., hvilket skyldes de bevillingsprofiler og omdisponeringer,der blev aftalt som led i udmøntningen af satspuljen for 2007 og 2008 (§15.74.10.).Bevillingen til særlig indsats for de svagest stillede børn og unge mv. ophø-rer i 2009, hvilket bevirker en reduktion af bevillingen på 22,1 mio. kr. (§15.75.04.).Puljen til socialt udsatte grupper reduceres med 48,9 mio. kr. som følge afden bevillingsprofil, der blev aftalt som led i udmøntningen af satspuljen for2007 og 2008 (§ 15.75.26.).Puljen til social aktivering af socialt udsatte grupper mv. reduceres med 31,9mio. kr. som følge af den bevillingsprofil, der blev aftalt i forbindelse medaftalen om Finansloven for 2005 samt omdisponeringer som led i aftalenom udmøntning af satspuljen for 2007 (§ 15.75.28.).Puljen til ældre- og pensionsområdet reduceres med 33,3 mio. kr. som følgeaf den bevillingsprofil, der er aftalt i forbindelse med udmøntningen af sats-puljen for 2005 og 2008 (§ 15.75.30.).Bevillingen til udvikling af bedre ældrepleje ophører i 2009,jf. Aftalen omFinansloven for 2007.Dette bevirker en reduktion af bevillingen på 102,7 mio.kr. (§ 15.75.40.).Bevillingen til anlægspuljen til renovering af naturvidenskabelige under-visningslokaler i folkeskolerne ophører i 2009, hvilket betyder, at der er enmindreudgift på 133,3 mio. kr. Yderligere der er en mindreindtægt, somskyldes, at der på Finansloven for 2008 var indbudgetteret forbrug afvideresførsel på 53,2 mio. kr. (§ 15.91.15.).
16
Der er en mindreindtægt på 59,1 mio. kr. til fordeling af skattenedslag somfølge af personskattelovens skatteloft. Mindreindtægten skyldes, at der for2009 er budgetteret med et mindre beløb vedrørende den kommunale med-finansiering af skattenedslaget som følge af personskattelovens skatteloft (§15.91.19.).
17
§ 16. Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse
Nye initiativerMerudgiften til sammenhængende Digital Sundhed i Danmark skyldes enbevillingsforøgelse til sundheds-it på 22,7 mio. kr.,jf. Aftale om regionernesøkonomi for 2009(§ 16.11.14.).
ReserverKontoen for reserver og budgetreguleringer er forøget med 192,5 mio.kr. Bevillingsændringen skyldes dels udmøntning af Ministeriet for Sundhedog Forebyggelses lov- og cirkulæreprogram og dels udmøntning af budget-regulering vedrørende indkøbseffektivisering, ændrede ejendomsskatter, rej-sesygesikringens ophør og ændring i medicintilskudsgrænserne (§ 16.11.79.).
Øvrige større ændringerDepartementets bevilling reduceres med 34,5 mio. kr. fra 2008 til 2009.Faldet i bevillingen skyldes en nedadgående bevillingsprofil på initiativer af-sat på Finansloven for 2008, herunder etablering og finansiering af et natio-nalt vaccinationsregister som følge af livmoderhalskræftvaccination og op-følgning og monitorering af implementeringen af pakkeforløb på kræftom-rådet (§ 16.11.01.).Pulje til styrkelse af den sociale- og sundhedsfaglige indsats på alkoholom-rådet er reduceret med 30,8 mio. kr. Faldet i bevillingen skyldes den bevil-lingsprofil, der blev aftalt i forbindelse med udmøntning af satspuljen for2005 (§ 16.21.35.).Tilskud til forskningsopgaver er reduceret med 31,0 mio. kr. Dette skyldesomlægningen af finansieringen af de forskningsmæssige aktiviteter, som ind-til den 1. januar 2007 blev finansieret af det hidtidige tilskud til Hovedsta-dens Sygehusfællesskab (§ 16.51.03.).Børnevaccinationsprogrammet er øget med 102,9 mio. kr. fra 2008 til 2009.Stigningen i bevillingen skyldes den bevillingsforøgelse, der er forudsat iforbindelse med Finansloven for 2008 (§ 16.51.45.).Bevillingen til forløbsprogrammer for patienter med kronisk sygdom er øgetmed 63,9 mio. kr. fra 2008 til 2009. Stigningen i bevillingen skyldes den be-villingsforøgelse, der er forudsat i forbindelse med Finansloven for 2008 (§16.51.46.).Bevillingen til udbygning af kapaciteten til behandling af mennesker medsindslidelser er reduceret med 134,1 mio. kr. fra 2008 til 2009. Faldet i bevil-lingen skyldes dels overførsel af midler til det kommunale bloktilskud og re-gionernes statstilskud til sundhedsområdet og dels den bevillingsprofil, der
18
blev aftalt i forbindelse med udmøntning af satspuljen for 2008 (§16.51.54.).Implementeringen af Den Danske kvalitetsmodel udskydes til 2010,jf. Aftaleom regionernes økonomi for 2009.Dette bevirker en reduktion i bevillingen på150,0 mio. kr. fra 2008 til 2009 (§ 16.51.60.).Bevillingen til styrkelse af influenzaberedskabet ophører i 2008, hvilket be-virker, at bevillingen er reduceret med 26,1 mio. kr. (§ 16.51.63.).Meraktivitetspuljen til strålebehandling (§ 16.51.71.) bortfalder fra 2009 ogreduceres dermed med 150,9 mio. kr. Med aftalen om regionernes økonomifor 2009 er de to meraktivitetspuljer samlet til én pulje på §16.51.72. Pulje tilat øge behandlingskapaciteten i sundhedsvæsenet, hvor puljen er steget med250,8 mio. kr. (§§ 16.51.71 og 16.51.72.).Puljen til mammografiscreening reduceres med 33,8 mio. kr. som følge af, atregionerne fra 2008 afholder aktiviteten inden for deres fastsatte økonomi-ske ramme (§ 16.51.73.).
19
§ 17. Beskæftigelsesministeriet
Nye initiativerDer er på Finanslovsforslaget for 2009 indarbejdet en reserve til de forvent-ede økonomiske konsekvenser af regeringens sygefraværshandlingsplan. Ini-tiativerne i handlingsplanen indebærer samlet set merudgifter i størrelsesor-denen 73,0 mio. kr. i 2009, 102,0 mio. kr. i 2010, 97,0 mio. kr. i 2011 og101,0 mio. kr. i 2012. Den varige udgiftsvirkning af handlingsplanen skøn-nes at udgøre ca. 96,0 mio. kr. (§17.19.79.).
ReserverKontoen for reserver og budgetreguleringer er forøget med 33,4 mio.kr. Bevillingsændringen skyldes frigivelsen af den obligatoriske opsparing fra2008, hvor en andel af ministerområdets bevilling på driftsrammenblev udskudt fra 2008 til 2009. Den opsparede bevilling fra 2008 vil i2009 blive tilbageført til konti på ministerområdet på forslag til lov omtillægsbevilling for 2009 (§ 17.11.79.).
Øvrige større ændringerIndtægtsbevillingen vedrørende ikke hævet feriegodtgørelse er reduceretmed 30,0 mio. kr. fra 2008 til 2009. Mindreindtægten skyldes primært, at derudstedes en ny bekendtgørelse gældende fra den 1. juli 2008, som bl.a.grundet den øgede beskæftigelse nedsætter statens andel af ikke-hævedeferiepenge fra 54 pct. til 30 pct.(§ 17.19.30.).Indtægtsbevillingen vedrørende ATP-bidrag for modtagere af dagpengestiger med 110,4 mio. kr. fra 2008 til 2009. Merindtægten i 2009 skyldesprimært, at der i 2008 var efteregulering af a-kassernes og arbejdsgivernesbidrag som følge af for meget indbetalt fra a-kasser og arbejdsgivere. Efter-reguleringen indebærer en reduktion af opkrævningen i 2008 på 134,8 mio.kr. (§ 17.31.24.).Indtægtsbevillingen vedrørende ATP-bidrag for modtagere af sygedagpengestiger med 66,7 mio. kr. fra 2008 til 2009. Merindtægten skyldes, at medfi-nansieringsbidragene fra arbejdsgiverne stiger i takt med, at antallet af mod-tagere af sygedagpenge stiger (§ 17.31.29.).Dagpengeudgifterne er reduceret med 1.768,7 mio. kr. fra 2008 til 2009.Mindreudgiften skyldes et ændret ledighedsskøn, hvor der er budgetteret etfald i antallet af ledige fra 67.000 helårspersoner i 2008 (eksklusive mod-tagere af feriedagpenge) til 62.000 helårspersoner i 2009. Mindreudgiftenskyldes endvidere, at der i 2008 er 53 udbetalingsuger, og at udgifter tilferiedagpenge er opført på en ny konto 17.32.02. Feriedagpenge som følgeaf ændring af ledighedsopgørelsen (§ 17.32.01.).
20
Merudgiften på 600,0 mio. kr. på § 17.32.02. Statsanerkendte arbejdsløshed-skasser, dagpengeudgifter, følger af, at der er oprettet en selvstændig kontotil udgifter til feriedagpenge som følge af ny opgørelse af ledigheden, hvorpersoner på ferie ikke længere indgår i ledighedsopgørelsen (§ 17.32.02.).Udgifterne til kontanthjælp reduceres med 142,8 mio. kr. i 2009. Min-dreudgiften skyldes primært et budgetteret fald i antal helårsmodtagere afkontanthjælp fra 69.100 i 2008 til 65.800 i 2009 (§ 17.35.01.).Udgifterne til Orlov til børnepasning forventes at falde med 44,3 mio. kr.Mindreudgiften skyldes primært et forventet fald i antal modtagere af or-lovsydelse i forbindelse med børnepasning fra 2.000 helårspersoner i 2008til 1.600 helårspersoner i 2009. Ordningen er under udfasning frem til ogmed 2011 (§ 17.37.21.).Udgifterne til sygedagpenge stiger med 682,0 mio. kr. i 2009. Merudgiftenskyldes primært, at antal modtagere af sygedagpenge forventes at stige fra72.600 helårspersoner i 2008 til 76.200 helårspersoner i 2009 (§ 17.38.01.).Udgifterne til fleksydelse forventes at stige med 137,0 mio. kr. fra 2008 til2009, hvilket primært kan henføres til en stigning i antallet af fleksydelses-modtagere (§ 17.39.21.).Som følge af aftalen om en ”Ny chance for alle” gennemføres i perioden fra1. juli 2006 til 30. juni 2008 en landsdækkende indsats, hvor personer påkontanthjælp eller starthjælp skal have deres sag gennemgået af kommunenmed henblik på et tilbud om arbejde eller et aktiveringstilbud. Den fastlagtebevillingsprofil bevirker, at udgifterne på kontoen reduceres med 141,2 mio.kr. fra 2008 til 2009 (§ 17.46.29.).Udgifterne til aktiveringsydelse til forsikrede ledige stiger med ca. 230 mio.kr. fra 2008 til 2009. Merudgiften skyldes primært øget aktivering som følgeaf indfasningen af aktiveringsinitiativer i velfærdsaftalen. Antallet af budget-terede helårsmodtagere af aktiveringsydelse skønnes til 10.575 helårsper-soner i 2008 og 12.500 helårspersoner i 2009 (§ 17.46.31.).Udgifterne til løntilskud ved ansættelse af forsikrede ledige stiger med 450,0mio. kr. fra 2008 til 2009. Merudgiften skyldes primært øget aktivering somfølge af indfasningen af aktiveringsinitiativer med velfærdsaftalen. Antalletaf budgetterede helårspersoner i løntilskud skønnes til 9.950 helårspersoneri 2008 og 12.575 helårspersoner i 2009 (§ 17.46.51.).Udgifterne til seniorjobordningen for personer over 55 år stiger med ca. 37mio. kr. fra 2008 til 2009. Merudgiften skyldes indfasningen af ordningenmed seniorjob for personer over 55 år,jf.Aftale om fremtidens velstand og velværdog investeringer i fremtiden.Antallet af budgetterede helårspersoner er steget fra300 helårspersoner i 2008 til 600 helårspersoner i 2009 (§ 17.46.58.).Der forventes mindreudgifter til afløb på servicejobordningen på 30,0 mio.kr. i 2009 (§ 17.46.59.).
21
Udgifterne til refusion af løntilskud til ikke-forsikrede ledige forventes atstige med ca. 471 mio. kr. fra 2008 til 2009. Merudgiften skyldes primært enforventet stigning i antal personer i fleksjob fra 48.300 i 2008 til 50.900 i2009 (§ 17.46.61.).
22
§ 18. Ministeriet for Flygtninge, Indvandrere og Integration
ReserverKontoen for reserver og budgetregulering forøges med 46,4 mio. kr. Bevil-lingsændringen skyldes primært, at der er indbudgetteret en reserve til gen-nemførelse af tredje fase af VIS-projektet og frigivelsen af den obligatoriskeopsparing fra 2008, hvor en andel af ministerområdets bevilling på drifts-rammen blev udskudt fra 2008 til 2009. Den opsparede bevilling fra 2008 eri 2009 tilbageført til konti på ministerområdet (§ 18.11.79.).
23
§ 19. Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udvikling
Nye initiativerBevillingen til digital signatur oprettes med 45,0 mio. kr. fra 2009(§19.65.06.).
ReserverMerudgiften på 389,1 mio. kr. på reserver og budgetregulering skyldesprimært tilbageførslen af den obligatoriske opsparing på 1 pct fra finans-loven for 2008. Yderligere er der udmøntning af indkøbseffektivisering ogejendomsskatbesparelse på ministeriets institutioner. Der er desuden tilførtekstra midler som følge af den statslige overenskomstaftale for 2008 (§19.11.79.).
Øvrige større ændringerBevillingen til ikke-obligatoriske programmer under Den Europæiske Ru-morganisation (ESA) formindskes med 310,6 mio. kr. Mindreudgiftenskyldes, at der i 2009 ikke budgetteres midler til Danmarks forpligtigelserved fortsat deltagelse i frivillige ESA-programmer, da der kun afsættes be-villing til deltagelse i frivillige programmer hvert tredje år (§ 19.15.02.).Bevillingen til andre programaktiviteter forøges med 52,5 mio. kr. som følgeaf indbudgettering af et engangstilskud i Danmarks Grundforskningsfond,jf.aftale om udmøntning af globaliseringspuljensamt midler overført fra § 19.41.11.Det Strategiske Forskningsråd til § 19.17.04.17. IT-væksthus og §19.17.04.41. Virtuelle Grundforskningscentre (§ 19.17.04.).Fællesbevillinger forøges med 188,6 mio. kr. som følge af profilen på be-villingen i universiteternes omstillingsreserve og udmøntninger af midlervedrørende overheadreformen. Udgiften er tilsvarende reduceret som følgeaf udmøntning af midler til færdiggørelsesbonus og udmøntningaf indkøbsbesparelse (§ 19.25.05.).Mindreudgiften på 126,0 mio. kr. til Det Strategiske Forskningsrådskyldes dels overførsel af 5,0 mio. kr. til klimaforskning til § 19.17.08.Øvrige programaktiviteter, overførsel af 16,0 mio. kr. til § 19.17.04.41. Vir-tuelle grundforskningscentre, overførsel af 7,0 mio. kr. til iskerneboringer på§ 19.55.05. Støtte til arktisk forskning, dels profilen på bevillingernes afløb(§ 19.41.11.).Bevillingen til forskeruddannelse forøges med 62,1 mio. kr. som følge afbevillingens afløbsprofil, som er fastsat i 2005 (§ 19.42.01.).Mindreudgiften skyldes udløb af bevillingen til markering af Det Interna-tionale Polarår. I modsat retning trækker, at bevillingen er forhøjet medmidler til de afsluttende faser af iskerneprojekter (§ 19.55.05.).
24
Merindtægten skyldes, at der budgetteres med forbrug af reserveret bevillingfra tidligere år, der anvendes på områder indenfor informations- og kom-munikationsteknologi (§ 19.65.01.).
25
§ 20. Undervisningsministeriet
ReserverMerudgiften på 152,4 mio. kr. til reserver og budgetregulering skyldes hov-edsageligt udmøntning af: Undervisningsministeriets negative budgetregul-ering, indkøbseffektiviseringer på de selvejende institutioner og administra-tive effektiviseringer på ungdomsuddannelserne. Desuden frigives den obli-gatoriske opsparing for finansåret 2008 (§ 20.11.79.).
Øvrige større ændringerMerudgiften på 116,5 mio. kr. til forsøgs- og udviklingsarbejde mv. udentilsagnsordning i forbindelse med de videregående uddannelser skyldes hov-edsageligt udmøntning af midler omfattet af globaliseringsaftalen og trepart-saftalerne mellem regeringen, FTF, KL og Danske Regioner, herunder bl.a.midler til efteruddannelse af lærere på de videregående uddannelser,kvalitetsudvikling af professionshøjskolerne, en reform af de korte vide-regående uddannelser og styrkelse af lærernes grunduddannelse (§20.69.01.).Mindreudgiften på 256,9 mio. kr. skyldes, at afløbet af puljen på 1 mia. kr.,på baggrund af ændrede skøn for aktiviteten på erhvervsrettet voksen- ogefteruddannelse i 2008, foreslås forlænget med to år fra 2008-2010 til 2008-2012,jf. § 20.72.05. Øget aktivitet på erhvervsrettet voksen- og efteruddannelse.Detteforventes at indebære en mere retvisende budgettering af puljen. Samtidiggives der adgang til optagelse af merudgifter, hvis aktiviteten i 2009 oversti-ger det budgetterede. Regeringen vil drøfte forslaget om ændret budgetter-ing med aftaleparterne i efteråret. Endvidere bortfalder forårspakkemidlerneafsat i 2005 til øget efteruddannelsesindsats på strategisk udvalgte beskæfti-gelsesområder fra 2009 (§ 20.72.05.).Mindreudgiften på 64,5 mio. kr. til tilskud til institutioner for almene vok-senuddannelser skyldes hovedsageligt, at bevillingen til driftsoverenskom-ster mv. vedrørende forberedende voksenundervisning og ordblindeunder-visning er ophørt med udgangen af 2008 (§ 20.78.02.).Merudgiften på 63,4 mio. kr. til introduktionskurser og brobygning til ung-domsuddannelser skyldes ændringen i lov om vejledning om valg af uddan-nelse og erhverv med virkning fra august 2008. I 2009 er loven for førstegang gældende for et helt år, hvorfor der forventes en aktivitetsstigning iforhold til 2008. Loven indebærer, at der indføres én uges obligatorisk in-troduktionskursus til ungdomsuddannelserne for alle elever i 8. klasse samtfrivillig brobygning i 9. klasse. Herudover indføres obligatorisk brobygningaf én til to ugers varighed for elever i 10.-klasse-forløb (§ 20.83.01.).Merudgiften på 74,8 mio. kr. til lån til institutionsformål og tilskud til insti-tutionsudvikling skyldes en øget bevilling til etableringsomkostninger i for-
26
bindelse med oprettelse af administrative fællesskaber på ungdomsuddan-nelserne (§ 20.86.06.).Merudgiften på 163,0 mio. kr. til forsøgs- og udviklingsarbejde mv. udentilsagnsordning i forbindelse med tværgående og internationale aktiviteterskyldes hovedsageligt tilbagebetaling af den obligatoriske opsparing for fi-nansåret 2008 (§ 20.89.01.).Merudgiften på 44,7 mio. kr. til befordringsrabat vedrørende ungdomsud-dannelser mv. skyldes en forventet stigning i antallet af rabatmodtagere (§20.92.04).Merudgiften på 28,7 mio. kr. til bonus til elever over 18 år i lønnet praktikskyldes en forventet stigning i aktiviteten (§ 20.98.41.).Merudgiften på 38,8 mio. kr. til udlandsstipendier skyldes udmøntning afmidler omfattet af globaliseringsaftalen til tilskud til betaling af studerendesstudieafgift til en uddannelsesinstitution i udlandet (§ 20.98.71.).
27
§ 21. Kulturministeriet
ReserverKontoen for reserver og budgetreguleringer er forøget med 40,1 mio.kr. Bevillingsændringen skyldes primært frigivelsen af den obligatoriske op-sparing fra 2008, hvor en andel af ministerområdets bevilling på driftsram-men blev udskudt fra 2008 til 2009. Den opsparede bevilling fra 2008 er i2009 tilbageført til konti på ministerområdet (§ 21.11.79.).
Øvrige større ændringerBevillingen på § 21.11.32. Kulturel rammebevilling falder med 53,7 mio. kr.Reduktionen skyldes ophør i 2008 af kulturaftaler med kulturregeriongerNordjylland, Skive og Århus. Indtil de nye aftaler indgås for perioden 2009-2012, er de pågældende bevillinger bl.a. ført tilbage til § 21.23.50. Småstorbyteatre, § 21.33.31. Tilskud til museer med almindelig tilskudsordningermv. og § 21.33.33. Tilskud til museer med særlige tilskudsordninger mv. (§21.11.32.).Bevillingen på § 21.32.02. Magasiner, Rigsarkivet og Landsarkivet for Sjæl-land stiger med 26,6 mio. kr. som følge af indfasningen af vederlaget tilOPP-selskab og ejendomsskat vedrørende nyt magasinbyggeri. Beløbet sti-ger til 68,9 mio. kr. i 2010, hvorefter det ligger fast (§ 21.32.02.).Bevillingen på § 21.33.33. Tilskud til museer med særlige tilskudsordningermv. stiger med 41,4 mio. kr. Stigningen skyldes tilbageførsel af bevilling fra§ 21.11.32. Kulturel rammebevillingjf. bemærkningerne til denne bevilling.21.33.33.).Bevillingen på § 21.81.27. Udbytte mv. er 58,5 mio. kr. lavere i 2009. Redu-katione skyldes et ændret indtægtsskøn som følge af, at Kulturministerietikke forventer noget udbytte (aktieudbytte mv.) fra TV2/DANMARK A/Si 2009. Kontoen er henført til statens indtægtsbudget (§ 21.81.27.).
28
§ 22. Kirkeministeriet
Øvrige større ændringerKompensationsbeløbet, der tilfalder folkekirken for anden lovgivningsprovenuvirkning på kirkeskatten, forhøjes med 111,9 mio. kr. fra 212,5 mio.kr. i 2008 til 324,4 mio. kr. i 2009 bl.a. som følge af effekten af lovpakken"lavere skat på arbejde" (L 1235 af 24/10 2007) og genindførelsen af SP-bidraget i 2009 i henhold til gældende lov (§ 22.21.08.).
29
§ 23. Miljøministeriet
ReserverKontoen for reserver og budgetreguleringer er forøget med 28,6 mio.kr. Bevillingsændringen skyldes bl.a. frigivelsen af den obligatoriske opspar-ing fra 2008, hvor en andel af ministerområdets bevilling på driftsrammenblev udskudt fra 2008 til 2009. Den opsparede bevilling fra 2008 er i2009 tilbageført til konti på ministerområdet. Merudgiften kan endviderehenføres til indbudgettering af en reserve vedrørende overførsel af tjene-stemænd fra København og Frederiksberg Matrikelvæsen til Kort- og Matri-kelstyrelsen (§ 23.11.79.).
Øvrige større ændringerMindreindtægten på 27,0 mio. kr. på naturforvaltning kan tilskrives en for-ventet overførsel fra EU i 2008 vedrørende vand- og naturindsatsen. En til-svarende indtægt er ikke budgetteret i 2009 (§ 23.52.02.).
30
§ 24. Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
Øvrige større ændringerI 2009 er der mindreudgifter vedrørende landdistriktsprogrammet på 151,2mio. kr. og mindreindtægter på 280,6 mio. kr. Mindreudgiften og min-dreindtægten skyldes teknisk budgettering af programmet, indtil aftale omlanddistriktsprogrammet for 2009 og frem bliver indgået (§ 24.23.03.).Der er merudgifter vedrørende produktions- og promilleafgiftsfonde mv.inden for fødevaresektoren på 62,1 mio. kr. i 2009 og tilsvarende merind-tægter på 62,5 mio. kr. i 2009. Merudgiften og merindtægten skyldes mer-provenu fra pesticidafgiften i 2007, som er beregningsgrundlaget for udgif-ter og indtægter under pesticidordningen (§ 24.24.51.).Der er mindreudgifter vedrørende fiskerifondsprogrammet på 59,6 mio. kr.i 2009 og stort set tilsvarende mindreindtægter fra EU-refusion på 60,8 mio.kr. i 2009, som skyldes udløb af aftale om fiskerifondsprogrammet for2007-2008. Der forventes indgået aftale i 2008 om udmøntning af pro-grammet for 2009-2013 (§ 24.26.30.).Der er merudgifter vedrørende tilskud til fødevareforskning på 27,7 mio. kr.i 2009, som skyldes nedsat bevilling i 2008 som følge af fremrykket bevillingtil 2007 vedrørende Vandmiljøplan III-forskningsprogrammet (§ 24.33.02.).Der er nettomerudgifter vedrørende jordbrugsforskning på 68,7 mio. kr. i2009, som skyldes overgang til den statslige huslejeordning for Det Jord-brugsvidenskabelige Fakultet, Aarhus Universitet, mens overheadreformenpå forskningsområdet omvendt medfører mindreudgifter på kontoen (§24.33.03.).Der er mindreudgifter og mindreindtægter vedrørende eksportstøtte på200,8 mio. kr. i 2009, som skyldes udfasning af støtte til sukker og forventetbortfald af støtte til uforarbejdet svinekød (§ 24.42.11.).
31
§ 28. Transportministeriet
Nye initiativerDer etableres en særskilt bevilling til indkøb af jernbanetrafik på Kystbanen,som medfører en merudgift på 599,7 mio. kr. Udgiften vedrører kontraktbe-taling til DSBFirst, der har vundet trafikken på strækningen,jf. Akt 132 af15. maj 2008.Merudgiften modsvares af billetindtægter på strækningen på416,4 mio. kr., der budgetteres på samme konto samt af en reduktion på263,2 mio. kr. i kontraktbetalingen til DSB (§ 28.61.07.).
ReserverPuljen til sikkerhed og bedre kapacitet blev i 2008 ved udmøntningen tilkonkrete projekter overført til andre hovedkonti på ministerområdet på Fi-nansloven for 2008, hvorfor der er en merudgift på 121,9 mio. kr. (§28.11.11.).Anlægsreserven til finansiering af fordyrelser af anlægsprojekter er fastsatsom forudsat i Aftale om trafik for 2007, hvilket betyder merudgifter på37,5 mio. kr. (§ 28.11.13.).Kontoen for reserver og budgetreguleringer er forøget 90,1 mio.kr. Bevillingsændringen skyldes bl.a. frigivelsen af den obligatoriske opspar-ing fra 2008, hvor en andel af ministerområdets bevilling på driftsrammenblev udskudt fra 2008 til 2009. Den opsparede bevilling fra 2008 er i2009 tilbageført til konti på ministerområdet. Endvidere udmøntes en nega-tiv budgetregulering vedrørende Trafikstyrelsen på tillægsbevillingsloven for2008 (§ 28.11.79).
Øvrige større ændringerDer er en mindreindtægt på 87,6 mio. kr. på Vejdirektoratets bevilling tilnyanlæg, som følge af at der budgetteres med mindsket anvendelse af kon-toens videreførselsbeholdning (§ 28.21.20.).Mindreudgiften på 89,9 mio. kr. på Vejdirektoratets bevilling til Anlæg tilfremme af sikkerhed og miljø skyldes udløb af anlægspuljeprojekter samtafløbsprofilen for forsøg med modulvogntog (§ 28.21.21.).Vejdirektoratets bevilling til anlæg til fremme af sikkerhed og miljø har enmindreindtægt på 27,6 mio. kr., hvilket skyldes, at der budgetteres medmindsket anvendelse af kontoens videreførselsbeholdning (§ 28.21.21.).Merudgiften på 21,0 mio. kr. på Færdselsstyrelsens bevilling til støtte til ini-tiativer vedrørende biobrændstoffer vedrører en forsøgsordning med bio-diesel,jf. Akt 168 af 21. juni 2007(§ 28.22.03.).Projektbevillingen vedrørende minerydning på Skallingen er udløbet, og derbudgetteres derfor med en mindreudgift på 40,2 mio. kr. (§ 28.42.03).
32
Som følge af Aftale om trafik for 2007 er der en merudgift på 371,1 mio. kr.på Banedanmarks bevilling til nyanlæg (§ 28.63.02.).Mindreindtægten på 101,5 mio. kr. på Banedanmarks bevilling til nyanlægskyldes, at der ikke budgetteres med anvendelse af kontoens videreførsels-beholdning (§ 28.63.02.).
33
§ 29. Klima- og Energiministeriet
Nye initaitiverDer er en merudgift på 30,8 mio. kr. til departementet, som primært skyldesen udvidelse af departementet i forbindelse med forberedelse og afholdelseaf klimakonferencen i København i 2009 (§ 29.11.01.).Øvrige større ændringerDer er en mindreudgift på 113,0 mio. kr. til Tilskud til energiforskning, somisær skyldes fremrykning af midler til 2008,jf. Akt 189 18/6 2008,samt denforudsatte afløbsprofil i årene 2008-2010,jf. Aftale om udmøntning af globaliser-ingspuljen(§ 29.22.01.).
34
§ 35. Generelle reserver
Nye initiativerSom led i Aftale om fremtidens velstand og velfærd og investeringer i frem-tiden er der afsat en globaliseringspulje, hvoraf der resterer 1.106,0 mio. kr.i 2009, som vil blive udmøntet på hovedområderne forskning og udvikling,innovation og iværksætteri, alle skal have en ungdomsuddannelse, flere skalhave en videregående uddannelse og styrket voksen- og efteruddannelse (§35.11.05.).Som led i regeringens udspil til kvalitetsreform er der afsat 100,0 mio. kr. tiludmøntning i 2009. Derudover er der afsat en DUT- og aktivitetsreserve på7,7 mio. kr. i 2009 i tilknytning til initiativerne i trepartsaftalerne mellem re-geringen, KL, Danske Regioner, LO, AC og FTF (§ 35.11.07.).I perioden 2009-2015 er der afsat i alt 3,0 mia. kr., heraf 200,0 mio. kr. i2009, i kvalitetsfonden til medfinansiering af investeringer i arbejdskraftbe-sparende teknologi og nye arbejds- og organisationsformer, der kan aflastemedarbejderne og give mere tid til borgernær service og omsorg (§35.11.10.).Der er i 2009 afsat en reserve på 100,0 mio. kr. til udgifter i forbindelsemed forberedelse og afholdelse af klimakonferencen (§ 35.11.12.).I forbindelse med etablering af de administrative servicecentre i staten erder i 2009 afsat en reserve på 165,0 mio. kr. vedrørende engangsudgifter oginvesteringer (§ 35.11.17.).Der er afsat en reserve på i alt 100,0 mio. kr. i 2009 til særlige indsatser un-der udviklingsbistanden, f.eks. som opfølgning på Afrika-kommissionenmv. (§ 35.11.20.).
ReserverDer er indbudgetteret en reserve på 500,0 mio. kr. til dækning af me-rudgifter ved nye bevillingsforslag (§ 35.11.01.).Efter sædvanlig praksis er der indarbejdet en satspulje på finanslovforslagetfor 2009. Puljen udgør 845,8 mio. kr. i 2009. Der er endvidere indsat enbudgetregulering på -284,3 mio. kr. i 2009, herunder til finansiering af efter-regulering af L564 vedr. ungdomsuddannelse for unge med særlige behovog af efterregulering af L1442 vedr. anbringelsesreformen (§ 35.11.04.).Reserven på Finansloven for 2008 på 500,0 mio. kr. vedrørende udgifter iforbindelse med opfyldelse af Danmarks forpligtelse i kvotedirektiv er ikkevidereført i 2009 (§ 35.11.11.).Reserven til midtvejsregulering af det kommunale bloktilskud udgør 1.000,0mio. kr. Reserven udmøntes bl.a. i forbindelse med midtvejs- og efterregul-eringen af regionernes udgifter til medicin (§ 35.11.09.).
35
Reserven på 400,0 mio. kr. i 2008 til opjustering af den statslige løno-pregning afledt af aftalen mellem regeringen, KL og Danske Regioner omreviderede lønforudsætninger for 2008 er kun afsat i 2008 (§ 35.11.13.).Puljen til bl.a. social- og sundhedsinitiativer på 75,0 mio. kr. i 2008 på Fi-nansloven for 2008 er kun afsat i 2008 (§ 35.11.19.).Som følge af en opjustering af olieprisen efter færdiggørelsen af minister-budgetterne budgetteres der med merindtægter på 2.273,0 mio. kr. i 2009vedrørende de statslige indtægter fra overskudsdelingen og olierørledning-safgiften mv. i forbindelse med Nordsøaktiviteterne. Kontoen nedlægges iforbindelse med ændringsforslagene, hvor der indbudgetteres et nyt skønfor indtægterne fra Nordsøaktiviteterne på § 29 (§ 35.11.23.).Som følge af en opjustering af ledighedsskønnet efter færdiggørelsen afministerbudgetterne budgetteres der med merudgifter på 192,3 mio. kr. ihvert af årene 2009-2012. Kontoen nedlægges i forbindelse med ændrings-forslagene, hvor der indbudgetteres et nyt ledighedsskøn på § 17 (§35.11.24.).Der er afsat en reserve på 1.032,2 mio. kr. til merudgifter forbundet medforsvarets og politiets internationale operationer i 2009 (§ 35.11.26.).I 2009 er der afsat en reserve på 96,8 mio. kr. til det landsdækkende radi-okommunikationssystem til det samlede beredskab mv. (§ 35.11.28.).Puljen til finansiering af evt. frikøb fra lejekontrakter i forbindelse medendelig lokalisering af SKAT er kun afsat i 2008 (§ 35.11.35.).Der budgetteres i 2009 med et provenu på 2.000,0 mio. kr. fra omlægningaf statslige aktiver, der forudsættes anvendt til finansiering af indskuddet iHøjteknologifonden (§ 35.11.52.).Reserven til refusion af statsinstitutionernes udgifter til ikke-fradrags-berettiget købsmoms er budgetteret til 8.750,0 mio. kr. i 2009 (§ 35.12.01.).
BudgetforbedringerDer er i 2009 afsat en budgetregulering på -450,0 mio. kr. til udmøntning påFinansloven for 2009 ved målretning og reduktion af statens erhvervsstøt-teordninger mv. (§ 35.11.15.).I forlængelse af regeringens klimastrategi vil regeringen fastsætte ambitiøsemålsætninger vedrørende reduktion af statens energiforbrug. Der er i 2009afsat en budgetregulering på -59,0 mio. kr. med henblik på reduktion afstatens udgifter til energi (§ 35.11.16.).