Betænkning afgivet af Uddannelsesudvalget den 0. marts 2008

3. udkast

(optryk af spm. 7, 8, 14 og 15)

Betænkning

over

 Forslag til lov om erhvervsakademiuddannelser og professionsbacheloruddannelser

[af undervisningsministeren Bertel Haarder]

 

1. Udvalgsarbejdet

Lovforslaget blev fremsat den 28. november 2008 og var til 1. behandling den 6. december 2007. Lovforslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Uddannelsesudvalget.

Møder

Udvalget har behandlet lovforslaget i <> møder.

Høring

Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været sendt i høring, og undervisningsministeren sendte den 7. september 2007 dette udkast til udvalget, jf. folketingsåret 2006-7, alm. del - bilag 423. Den 3. december 2007 sendte undervisningsministeren de indkomne høringssvar samt et notat herom til udvalget.

Skriftlige henvendelser

Udvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget 3 skriftlige henvendelser fra:

Dansk Erhverv og Akademikernes Centralorganisation Dansk Industri,

LO, Dansk Byggeri. Tekniq, Dansk Tekstil & Beklædning, Erhvervsskolernes

Bestyrelsesforening og Danske Erhvervsskoler og

Sammenslutningen af Danske Socialrådgiverstuderende

Spørgsmål

Udvalget har stillet 13 spørgsmål til undervisningsministeren til skriftlig besvarelse, [som denne har besvaret.]

2. Indstillinger og politiske bemærkninger

Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget støtter lovforslaget og ønsker at understrege, at med globaliseringspuljen og forliget bag oprettes der en række nye uddannelsesinstitutioner, herunder bl.a. professionshøjskoler og erhvervsakademier. Denne lov er en indholdslov, der mere præcist stiller krav til uddannelsernes struktur og indhold.

 

Det er vigtigt for Dansk Folkeparti at understrege, at Danmark med denne lov bevarer sit særlige uddannelsessystem. I andre lande har man typisk ikke erhvervsakademier, uddannelser på ca. 2 år.

Med denne lov oprettes nogle institutioner, der primært skal tage sig af erhvervsakademiuddannelsen, og dermed er den danske uddannelsesstruktur heldigvis sikret.

Dansk Folkeparti støtter varmt, at der indføres obligatorisk praktik i erhvervsakademiuddannelserne for at sikre en bedre kontakt til erhvervslivet.

Enkelte uddannelser kan tilrettelægges sådan, at den studerende bliver nødt til at tage noget af uddannelsen i udlandet. En sådan uddannelse, som kaldes en fællesuddannelse, må dog ikke erstatte en dansk uddannelse. Det er også ganske klart skrevet ind i lovforslaget.

Dansk Folkeparti håber, at den nye og mere fleksible struktur vil medvirke til, at flere unge går i gang, og at flere unge gennemfører en uddannelse og dermed bidrager til Folketingets uddannelsespolitiske målsætninger, også de målsætninger som er skrevet ned i velfærdsaftalen.

Dansk Folkeparti støtter lovforslaget, og hvad angår de konkrete elementer, har Dansk Folkeparti med tilfredshed noteret sig, at Dansk Folkepartis synspunkter er let genkendelige.

Ny Alliance, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin var på tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.

En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen.Der gøres opmærksom på, at et flertal eller et mindretal i udvalget ikke altid vil afspejle et flertal/mindretal ved afstemning i Folketingssalen.

  Sophie Løhde (V) Â  Britta Schall Holberg (V) Â  Rikke Hvilshøj (V) Â  Anne‑Mette Winther Christiansen (V) nfmd.  Troels Christensen (V) Â  Martin Henriksen (DF) fmd.  Marlene Harpsøe (DF) Â  Henrik Rasmussen (KF) Â  Malou Aamund (V) Â  Christine Antorini (S) Â  Carsten Hansen (S) Â  Kim Mortensen (S) Â  Julie Rademacher (S) Â  Pernille Vigsø Bagge (SF) Â  Nanna Westerby (SF) Â  Marianne Jelved (RV) Â  Johanne Schmidt‑Nielsen (EL) 

Ny Alliance, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.

Folketingets sammensætning

 

Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)

47

 

Ny Alliance (NY)

3

Socialdemokratiet (S)

45

 

Inuit Ataqatigiit (IA)

1

Dansk Folkeparti (DF)

25

 

Siumut (SIU)

1

Socialistisk Folkeparti (SF)

23

 

Tjóðveldisflokkurin (TF)

1

Det Konservative Folkeparti (KF)

17

 

Sambandsflokkurin (SP)

1

Det Radikale Venstre (RV)

Enhedslisten (EL)

  9

4

 

Uden for folketingsgrupperne (UFG)

2

 

+++Bilag+++Bilag 1

Oversigt over bilag vedrørende L 25

Bilagsnr.

Titel

1

Høringssvar og høringsnotat

2

Udkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget

3

Endelig tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget

4

Henvendelse af 10/1-08 fra Sammenslutningen af Danske Socialrådgiverstuderende m.fl.

5

Henvendelse af 14/1-08 fra Dansk Erhverv og Akademikernes Centralorganisation

6

Henvendelse af 6/2-08 fra Dansk Industri, LO, Dansk Byggeri. Tekniq, Dansk Tekstil & Beklædning og Erhvervsskolernes Bestyrelsesforening og danske erhvervsskoler

7

1. udkast til betænkning

8

2. udkast til betænkning

9

Henvendelse af 21/2-08 fra Sammenslutningen Af Landbrugets Arbejdsgiverforeninger - SALA

Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 25

Spm.nr.

Titel

1

Spm. om ministeren vil inddrage relevante organisationer i en høring, inden der fastsættes regler om lærerkvalifikationer, til undervisningsministeren, og ministerens svar herpå

2

Spm. om udmøntningen af lovforslagets § 22, stk. 2, vil blive fulgt af nødvendige ressourcer, til undervisningsministeren, og ministerens svar herpå

3

Spm. om § 38 vil åbne for brugerbetaling på professionsuddannelserne, til undervisningsministeren, og ministerens svar herpå

4

Spm. om § 38 ændrer gældende regelsæt for videregående uddannelse, til undervisningsministeren, og ministerens svar herpå

5

Spm. om konsekvenserne af at lade § 38 udgå af lovforslaget, til undervisningsministeren, og ministerens svar herpå

6

Spm. om kommentar til henvendelsen af 10/1-8 fra Sammenslutningen af Danske Socialrådgivere m.fl., til undervisningsministeren, og ministerens svar herpå

7

Spm. om kommentar til henvendelsen af 14/1-08 fra Dansk Erhverv og Akademikernes Centralorganisation, og ministerens svar herpå

8

Spm. om lovforslaget sikrer sammenhæng i uddannelsessystemet, til undervisningsministeren, og ministerens svar herpå

9

Spm. om Akkrediteringsrådet kan godkende udbud af uddannelser på universiteterne, der sigter på et arbejdsmarked, der normalt dækkes af professionsbachelorer uddannet i henhold til lovforslaget, til undervisningsministeriet, og ministerens svar herpå

10

Spm. om lovforslaget giver mulighed for afslag på godkendelse af uddannelser, der allerede udbydes i tilstrækkeligt omfang, til undervisningsministeren, og ministerens svar herpå

11

Spm. om ministeren vil ændre akkrediteringslovgivningen, til undervisningsministeren, og ministerens svar herpå

12

Spm. om, hvordan lovforslaget sikrer samspillet med forskningen, til undervisningsministeren, og ministerens svar herpå

13

Spm. om kommentar til henvendelsen af 6/2-08 fra Dansk Industri, LO, Dansk Byggeri. Tekniq, Dansk Tekstil & Beklædning og Erhvervsskolernes Bestyrelsesforening og danske erhvervsskoler, til undervisningsministeren, og ministerens svar herpå

14

Spm. om ministerens prioritering af det teknisk/merkantile område, til undervisningsministeren, og ministerens svar herpå

15

Spm. om brugerbetaling på Erasmus Mundus-forløb, til undervisningsministeren, og ministerens svar herpå

16

Spm. om kommentar til henvendelsen af 21/1-08 fra fra Sammenslutningen Af Landbrugets Arbejdsgiverforeninger - SALA, til undervisningministeren, [og ministerens svar herpå]

 

+++Bilag+++Bilag 2

Nogle af udvalgets spørgsmål til undervisningsministeren og dennes svar herpå

Spørgsmål 1, 2, 4, 5 og 6 undervisningsministerens svar herpå er optrykt efter ønske fra S.

Spørgsmål 7, 8, 14 og 15 undervisningsministerens svar herpå er optrykt efter ønske fra S og V.

 

Spørgsmål 1:

Vil ministeren inddrage de relevante organisationer i en høring, inden ministeren fastsætter regler om lærerkvalifikationer, jf. lovforslagets § 22, stk. 2, der måtte indebære nye krav.

Svar:

Det fremgår af bemærkningerne til den foreslåede bestemmelse, at der er tale om en videreførelse af en tilsvarende bestemmelse i den gældende lov om korte videregående uddannelser (erhvervsakademiuddannelser), og at der ikke direkte foranlediget af lovforslaget er aktuelle planer om at stille nye krav til lærerkvalifikationer.

Hvis der opstår behov for at fastsætte ændrede eller yderligere krav til lærerkvalifikationer inden for det videregående uddannelsesområde, vil det være helt naturligt at inddrage de relevante organisationer, foreninger mv.  

Spørgsmål 2:

Vil nye krav som følge af en udmøntning af lovforslagets § 22, stk. 2, blive fulgt tæt af ressourcer til nødvendig efteruddannelse i form af såvel økonomi til uddannelsen og betalt frihed for medarbejderne til at følge den?

Svar:

Undervisningsministerens mulighed for i henhold til § 22, stk. 2, at fastsætte regler om lærerkvalifikationer er, som det fremgår af bemærkningerne til bestemmelsen, en videreførelse af den gældende § 1, stk. 4 i lov om korte videregående uddannelser. Som jeg anførte i mit svar på udvalgets spørgsmål 1, er der ikke planer om at fastsætte ændrede eller yderligere krav til lærerkvalifikationer som følge af lovforslaget.

Supplerende kan oplyses, at der iht. Aftale om udmøntning af globaliseringspuljen af 2. november 2006 (pkt.5.2.1) er afsat 35 mio. kr. i 2007, 20 mio. kr. i 2008 og 15 mio. kr. i 2009 til efteruddannelse af undervisere på lærer- og pædagoguddannelsen med henblik på at understøtte de vedtagne reformer af læreruddannelsen og pædagoguddannelsen.

I henhold til aftalens pkt. 5.2.3 er der endvidere afsat 5 mio. kr. i 2007, 10 mio. kr. i 2008 og 20 mio. kr. i 2009 til efteruddannelse af lærere på øvrige mellemlange videregående uddannelser.

Endelig er der i henhold til aftalens pkt. 5.5.2 afsat i alt 20 mio. kr. i 2009 til efteruddannelse af undervisere på de korte videregående uddannelser. Formålet er at iværksætte en markant efteruddannelsesindsats af underviserne og dermed understøtte reformen af de korte videregående uddannelser. Den konkrete udmøntning af midlerne er endnu ikke fastlagt.

Ingen af de anførte supplerende initiativer forventes at medføre fastsættelse af nye krav til lærerkvalifikationer.

 

Spørgsmål 4:

Vil ministeren oplyse, om den foreslåede § 38 ændrer på det gældende regelsæt vedrørende videregående uddannelser og brugerbetaling?

Svar:

Den gældende § 9, stk. 9 i lov om korte videregående uddannelser (erhvervsakademiuddannelser) giver mulighed for, at undervisningsministeren i to tilfælde kan godkende, at udgifter ved udbud af en erhvervsakademiuddannelse helt eller delvist afholdes af andre offentlige eller private midler, herunder ved deltagerbetaling, ved udlagt undervisning og i andre særlige tilfælde. 

Muligheden for at godkende, at udgifter til udlagt undervisning kan kræves afholdt af andre offentlige og private midler, er ikke foreslået videreført, hvorimod muligheden for at godkende, at udgifter ved udbud af en erhvervsakademiuddannelse i særlige tilfælde kan kræves afholdt af andre offentlige og private midler, herunder ved deltagerbetaling, er videreført uændret.

Den foreslåede bestemmelse er således en delvis videreførelse af den mulighed for brugerbetaling, der har eksisteret inden for erhvervsakademiuddannelserne siden muligheden i 1998 blev indført i lov om korte videregående uddannelser (erhvervsakademiuddannelser). Som anført giver den foreslåede bestemmelse ikke adgang til anden offentlig eller privat finansiering, herunder deltagerbetaling ved udlagt undervisning, og bestemmelsen har således et smallere anvendelsesområde end den gældende § 9, stk. 9. 

Spørgsmål 5:

Vil ministeren redegøre for hvad konsekvenserne vil være, hvis den foreslåede § 38 udgik af lovforslaget?

Svar:

Forslaget om delvis at videreføre den gældende bemyndigelse beror ikke på aktuelle overvejelser om at indføre deltagerbetaling på udvalgte erhvervsakademiuddannelser eller på en hensigt om at åbne for deltagerbetaling på erhvervsakademiuddannelserne i almindelighed. Undervisningsministerens mulighed for at godkende anden offentlig samt privat finansiering, herunder deltagerbetaling, har således ikke været anvendt i de knap 10 år, hvor muligheden har eksisteret.

Det er imidlertid vigtigt, at undervisningsministerens mulighed for at godkende anden offentlig eller privat finansiering, herunder deltagerbetaling inden for erhvervsakademiuddannelserne, fortsat bevares ikke mindst for derved at give især private virksomheder og organisationer mulighed for i særlige tilfælde at være medfinansierende.

Muligheden kunne blive aktuel, såfremt der opstod et arbejdsmarkedsbehov for at udbyde særlig bekostelig undervisning som del af en erhvervsakademiuddannelse, dvs. undervisning hvor udgiftsniveauet lå væsentligt over det almindelige takstniveau for erhvervsakademiuddannelser, og hvor undervisningen samtidig alene rettede sig mod en smal målgruppe - eksempelvis ansatte på en virksomhed. Sådanne særlige undervisningsforløb ville risikere ikke at blive udbudt, hvis undervisningen kun lod sig finansiere af det gældende taxametersystem.

Spørgsmål 6:

Vil ministeren kommentere henvendelsen af 10/1-08 fra Sammenslutningen af Danske Socialrådgivere m.fl. vedr. L 25, jf. L 25 - bilag 4.

 

Svar:

I henvendelsen fra Sammenslutningen af Danske Socialrådgiverstuderende og en række andre studentersammenslutninger anføres det, at lovforslagets § 38 i realiteten indfører deltagerbetaling på professionsbacheloruddannelser i de tilfælde, hvor en erhvervsakademiuddannelse indgår i en professionsbacheloruddannelse.

En professionsbacheloruddannelse kan efter forslagets § 5, stk. 1 tilrettelægges dels som et almindeligt forløb, der fører frem til professionsbachelorniveauet, dels med et forløb, der jf. § 7, tillige giver mulighed for, at den studerende kan afslutte med en erhvervsakademiuddannelse før professionsbachelorniveauet er nået.

Den omstændighed, at en professionsbacheloruddannelse giver mulighed for at slutte på erhvervsakademiniveau, indebærer imidlertid ikke, at uddannelsen indeholder en selvstændig erhvervsakademiuddannelse, men indebærer alene, at dele af det faglige indhold i professionsbacheloruddannelsen er tilrettelagt med denne mulighed. Uddannelsen vil uanset denne mulighed kun kunne udbydes som en professionsbacheloruddannelse med de optagelseskrav, der knytter sig til sådanne uddannelser.

Som jeg anførte i mit svar på udvalgets spørgsmål 3 omfatter § 38 kun erhvervsakademiuddannelser. Der vil derfor ikke være mulighed for i henhold til § 38 at godkende deltagerbetaling i professionsbacheloruddannelser. Dette gælder også i de tilfælde, hvor en professionsbacheloruddannelse er tilrettelagt med mulighed for afslutning på erhvervsakademiniveau.

Spørgsmål 7:

Vil ministeren kommentere henvendelsen af 14/1-08 fra Dansk Erhverv og Akademikernes Centralorganisation, jf. L 25 - bilag 5?

Svar:

Dansk Erhverv (DE)og Akademikernes Centralorganisation (AC) ønsker i henvendelsen af 14. januar 2008, at det nye Råd for Erhvervsakademiuddannelser og Professionsbacheloruddannelser udvides med to pladser til fordeling mellem Dansk Erhverv og Akademikernes Centralorganisation (AC).

Den i lovforslaget foreslåede rådsstørrelse og rådssammensætning kombinere ønsket om at etablere et handlekraftigt råd med ønsket om at alle hovedinteressenter skal være ligelig repræsenteret.

Den ligelige repræsentation omfatter otte pladser til arbejdsgiverne, herunder fire pladser til såvel offentlige som private arbejdsgivere, samt otte pladser til arbejdstagerne, herunder tre repræsentanter fra FTF, der overvejende repræsenterer offentligt ansatte, 3 repræsentanter fra LO og Ingeniørforeningen, der overvejende repræsenterer privatansatte samt 2 pladser til de studerende. De offentlige arbejdsgivere aftager i dag hovedparten af de færdiguddannede, men ligevægten i repræsentationen mellem offentlige og private afspejler intentionerne om, at der på sigt forventes en stigende efterspørgsel efter erhvervsakademiuddannede og professionsbachelorer også i den private sektor.

Hvis ønsket om at forøge rådet med 1 plads til AC og 1 plads til DE imødekommes, vil det medføre en udvidelse af rådets størrelse på yderligere 4 medlemmer.

Det bemærkes afslutningsvis, at Dansk Erhverv sammen med Dansk Byggeri, Dansk Industri, HTS og Tekniq i fællesskab allerede er repræsenteret med 2 medlemmer i rådet.

 

Spørgsmål 8:

Et af hovedformålene med lovforslaget er at sikre bedre sammenhæng i uddannelsessystemet, men det er meget uklart, hvor sammenhængen forbedres mellem erhvervsakademi‑ og professionsbacheloruddannelser gennem de nye muligheder for en fleksibel tilrettelæggelse, og om lovforslaget kan medvirke til at fjerne nogle af de barrierer, der i dag er for professionsbachelorernes videreuddannelse specielt i universitetssystemet. Vil ministeren i denne forbindelse svare på følgende spørgsmål:

‑ hvordan forbedrer lovforslaget professionsbachelorernes mulighed for at videreuddanne sig på relevante kandidatuddannelser og hermed styrker sammenhængen i det videregående uddannelsessystem?

‑ Vil en professionsbacheloruddannet sygeplejerske, der i øvrigt opfylder de almindeligt gældende adgangskrav, på grundlag af dette lovforslag have mulighed for at søge om optagelse på uddannelsen til cand. scient. sand uden krav om supplerende uddannelse?

Svar:

Det fremgår af lovforslagets § 3, stk. 2, at professionsbacheloruddannelserne skal kvalificere til relevant videre uddannelse. Professionsbacheloruddannelser giver allerede efter de gældende regler direkte adgang til relevante videreuddannelsesmuligheder gennem videreuddannelsessystemet for voksne, herunder til kandidatniveau via universiteternes masteruddannelser.

Forudsætningerne for professionsbachelorernes adgang til kandidatuddannelserne er i lovforslaget søgt styrket gennem det samlede læringsudbytte for uddannelserne. Et centralt element heri er, at uddannelserne skal være udviklingsbaserede. Det indebærer blandt andet, at der vil være sammenhæng til national og international forskning, og at relevante forskningsresultater inddrages i undervisningen. Det vil ske gennem et strategisk og konkret samarbejde mellem professionshøjskolerne og universiteterne, og ved at professionshøjskolerne bringer forskningsresultater i anvendelse inden for professionen som led i professionshøjskolernes udviklingsarbejde og videncenterfunktioner.

Ligeledes er læringsudbyttet i en professionsbacheloruddannelse søgt styrket gennem en præcisering af uddannelsens formål i lovforslagets § 3, hvoraf det fremgår, at uddannelsen skal kvalificere til selvstændig refleksion og varetagelse af komplekse udviklingsorienterede erhvervsfunktioner. Dette medfører krav om øget teoretisk indsigt og stærkere metodiske færdigheder som forudsætning for at nå det samlede læringsudbytte i en professionsbacheloruddannelse.

Adgangskrav til universiteternes kandidatuddannelser fastsættes og reguleres af videnskabsministeren. Hvis en bacheloruddannelse, herunder en professionsbacheloruddannelse, skal kunne give adgang til en kandidatuddannelse, er det efter reglerne en betingelse, at bacheloruddannelsen er faglig relevant, og at den opfylder eventuelle konkret fastsatte adgangskrav med hensyn til fag og fagenes sammensætning. Supplerende er der mulighed for, at universiteterne kan optage ansøgere, der ikke opfylder disse betingelser, men som ud fra en konkret vurdering skønnes at have uddannelsesmæssige forudsætninger, der kan sidestilles hermed.

Særligt for så vidt angår den sundhedsfaglige kandidatuddannelse (cand.scient.san.), er adgangskravet i dag en professionsbacheloruddannelse inden for det sundhedsfaglige område samt en sundhedsfaglig suppleringsuddannelse af op til ½ års varighed (30 ECTS-point). Denne suppleringsuddannelse udbydes af Københavns Universitet, Aarhus Universitet og Syddansk Universitet.

Videnskabsministeriet og Undervisningsministeriet er enige om, at suppleringsuddannelsen skal evalueres med henblik på en vurdering af, hvorvidt der er behov for et suppleringsforløb inden optagelsen på kandidatuddannelsen. Danmarks Evalueringsinstitut (EVA) har fået i opdrag at gennemføre evalueringen. Videnskabsministeriet har oplyst, at ministeriet først kan tage stilling til en eventuel revision af adgangskravene til den sundhedsfaglige kandidatuddannelse, når resultatet af evalueringen foreligger.

Spørgsmål 14:

Ministeren skriver i sit svar på henvendelse fra DI, LO m.fl. af 6. februar 2008, »Ad 3: Jeg er enig i behovet for at prioritere det teknisk/merkantile område økonomisk. Dette er sket med bl.a. de midler, der allerede er afsat til dette område i velfærdsforliget. Hertil kommer de midler, der fremover afsættes på de årlige finanslove.« Vil ministeren i denne forbindelse svare på følgende spørgsmål:

Hvor meget vil regeringen helt konkret prioritere økonomisk til det tekniske/merkantile område, inden for henholdsvis erhvervsakademierne og professionshøjskolerne i 2008?

Hvad er der afsat via velfærdsforliget og den tilhørende globaliseringspulje, og hvad afsættes der via de årlige bevillingslove?

Vil ministeren bekræfte i forbindelse med samrådet i Uddannelsesudvalget den 19. februar 2008, at regeringen vil spare i alt 46 mio. kr. på erhvervsakademiuddannelserne på FFL08?

Hvor meget er mindrebevillingen til professionshøjskolerne i FFL08 i forhold til, hvad sektoren fik i 2007?

Svar:

Bevillingerne til de tekniske og merkantile uddannelser på henholdsvis professionshøjskolerne og erhvervsakademierne er jf. regeringens forslag til finanslov for 2008 (II) omfattet af indkøbseffektiviseringen og den obligatoriske opsparing på 1 procent i 2008, som vil blive tilbageført i 2009 med forbehold til den samlede konjunkturudvikling. 

Der er ikke nye tilskud eller taxameterforhøjelser målrettet de tekniske og merkantile uddannelser på regeringens reviderede forslag til finanslov, men der er i aftale om udmøntning af globaliseringspuljen afsat 60 mio. kr. i 2008 til et kvalitetsløft i de mellemlange videregående uddannelser, afsat 55 mio. kr. i 2008 til at institutionerne skal skabe mere systematisk viden samt afsat 10 mio. kr. i 2008 til en reform af de korte, videregående uddannelser.

Disse midler vil også komme de tekniske og merkantile uddannelser til gavn.

Da globaliseringsmidlerne tildeles institutioner og ikke konkrete uddannelser, og da institutionerne har stor frihed til at disponere over midlerne, kan det ikke opgøres nøjagtigt, hvor mange af midlerne, der vil blive brugt på de tekniske og merkantile uddannelser.

Jeg kan dog oplyse, at eksempelvis ingeniørhøjskolerne i hhv. København og Århus, som tilsammen står for godt halvdelen af aktiviteten på de tekniske professionsbacheloruddannelser på professionshøjskolerne, alene vil få tildelt 9,6 mio. kr. i 2008 af de midler, der er afsat til kvalitetsløft og mere systematisk viden. Dertil kommer midler tildelt de øvrige institutioner under Undervisningsministeriet, som også udbyder tekniske og merkantile uddannelser.

I tillæg til globaliseringsmidlerne er der afsat følgende taxameterbevillinger til tekniske og merkantile uddannelser, som finder sted på samtlige institutioner, herunder universiteterne, på finanslovsforslaget for 2008 (mio. kr.):

Merkantile erhvervsakademiuddannelser

402,8

Tekniske erhvervsakademiuddannelser

364,2

Merkantile professionsbacheloruddannelser

21,3

Tekniske professionsbacheloruddannelser

608,1

Merkantile uddannelser under åben uddannelse

120,3

Tekniske uddannelser under åben uddannelse

17,2

Tekniske og merkantile uddannelser i alt

1.533,9

Kilde: Forslag til finanslov for 2008, februar 2008. Merkantile professionsbacheloruddannelser er kategorien samfundsfaglige uddannelser ekskl. socialrådgiveruddannelsen. Merkantile uddannelser under åben uddannelse er kategorien samfundsfaglige uddannelser ekskl. socialrådgiveruddannelsen og øvrige sociale uddannelser.

Jeg kan oplyse, at der netto bortfalder 39,5 mio. kr. fra erhvervsakademierne i 2008. Tallet dækker over en tilførsel af 27 mio. kr. til etablering af erhvervsakademierne, en tilførsel af 17,5 mio. kr. til reform af erhvervsakademiuddannelserne og udvikling af vækstgrundlag (afsat i aftale om udmøntning af globaliseringspuljen), bortfald af kvalitets- og institutionsudviklingsmidler svarende til 73,5 mio. kr. og indkøbseffektiviseringer og obligatorisk opsparing på i alt 10,7 mio. kr.

Der bortfalder kvalitets- og institutionsudviklingsmidler til professionshøjskolerne svarende til 133 mio. kr. i 2008 og indkøbseffektiviseringer og obligatorisk opsparing på i alt 41,7 mio. kr. Hertil kommer, at der fra globaliseringspuljen tilføres professionshøjskolerne 55 mio. kr. i 2008 til en styrkelse af professionshøjskolernes forskningstilknytning, og der er fra globaliseringspuljen ligesom i 2007 afsat 60 mio. kr. i 2008 til kvalitetsløft i de mellemlange videregående uddannelser, hvoraf de 7,5 mio. kr. er afsat til udvikling af vækstgrundlag, jf. ovenfor.  

Jeg skal tilføje, at der samtidig er afsat 162 mio. kr. til en række trepartsinitiativer rettet mod uddannelsesaktiviteter, som udbydes af professionshøjskolerne. Der er blandt andet afsat midler til højere takster til en række åbne uddannelser med henblik på at reducere deltagerbetalingen, midler til øget aktivitet på åben uddannelse, midler til løntabsgodtgørelse på korte kurser samt midler til en styrkelse af lærernes grunduddannelse. 

Spørgsmål 15:

Kan ministeren bekræfte, at bestemmelserne vedrørende brugerbetaling på erhvervsakademiuddannelserne § 9, stk. 2, og § 38 ikke kan bruges til, at der åbnes for Erasmus Mundus-forløb med brugerbetaling for de studerende på de korte og mellemlange videregående uddannelser?

Svar:

Erasmus Mundus programmet omfatter ikke erhvervsakademiuddannelser. Undervisningsministerens mulighed for i henhold til § 38 at godkende deltagerbetaling omfatter kun erhvervsakademiuddannelser. Jeg kan derfor ikke bekræfte, at der åbnes for Erasmus Mundus-forløb med brugerbetaling for studerende på korte og mellemlange videregående uddannelser.