Uddannelsesudvalget 2007-08 (2. samling)
L 25
Offentligt
527526_0001.png
527526_0002.png
Folketingets UddannelsesudvalgChristiansborg
MinisterenFrederiksholms Kanal 211220 København KTlf. 3392 5000Fax 3392 5547www.uvm.dk
3. august 2010
I forbindelse med behandlingen af (L 25) Forslag til Lov om Erhvervs-akademiuddannelser og Professionsbacheloruddannelser harFolketingets Uddannelsesudvalg i brev af 23. januar 2008 stillet mig føl-gende spørgsmål:Spørgsmål 8:”Et af hovedformålene med lovforslaget er at sikre bedre sammenhæng iuddannelsessystemet, men det er meget uklart, hvor sammenhængenforbedres mellem erhvervsakademi- og professionsbacheloruddannelsergennem de nye muligheder for en fleksibel tilrettelæggelse, og om lov-forslaget kan medvirke til at fjerne nogle af de barrierer, der i dag er forprofessionsbachelorernes videreuddannelse specielt i universitetssyste-met. Vil ministeren i denne forbindelse svare på følgende spørgsmål:- hvordan forbedrer lovforslaget professionsbachelorernes mulighed forat videreuddanne sig på relevante kandidatuddannelser og hermed styr-ker sammenhængen i det videregående uddannelsessystem?- Vil en professionsbacheloruddannet sygeplejerske, der i øvrigt opfylderde almindeligt gældende adgangskrav, på grundlag af dette lovforslaghave mulighed for at søge om optagelse på uddannelsen til cand. scient.sand uden krav om supplerende uddannelse? ”Svar:Det fremgår af lovforslagets § 3, stk. 2, at professionsbacheloruddannel-serne skal kvalificere til relevant videre uddannelse. Professionsbachelor-uddannelser giver allerede efter de gældende regler direkte adgang tilrelevante videreuddannelsesmuligheder gennem videreuddannelsessy-stemet for voksne, herunder til kandidatniveau via universiteternes ma-steruddannelser.Forudsætningerne for professionsbachelorernes adgang til kandidatud-dannelserne er i lovforslaget søgt styrket gennem det samlede læringsud-bytte for uddannelserne. Et centralt element heri er, at uddannelserneskal være udviklingsbaserede. Det indebærer blandt andet, at der vil være
2sammenhæng til national og international forskning, og at relevanteforskningsresultater inddrages i undervisningen. Det vil ske gennem etstrategisk og konkret samarbejde mellem professionshøjskolerne og uni-versiteterne, og ved at professionshøjskolerne bringer forskningsresulta-ter i anvendelse inden for professionen som led i professionshøjskoler-nes udviklingsarbejde og videncenterfunktioner.Ligeledes er læringsudbyttet i en professionsbacheloruddannelse søgtstyrket gennem en præcisering af uddannelsens formål i lovforslagets § 3,hvoraf det fremgår, at uddannelsen skal kvalificere til selvstændig reflek-sion og varetagelse af komplekse udviklingsorienterede erhvervsfunktio-ner. Dette medfører krav om øget teoretisk indsigt og stærkere metodi-ske færdigheder som forudsætning for at nå det samlede læringsudbytte ien professionsbacheloruddannelse.Adgangskrav til universiteternes kandidatuddannelser fastsættes og regu-leres af videnskabsministeren. Hvis en bacheloruddannelse, herunder enprofessionsbacheloruddannelse, skal kunne give adgang til en kandidat-uddannelse, er det efter reglerne en betingelse, at bacheloruddannelsen erfaglig relevant, og at den opfylder eventuelle konkret fastsatte adgangs-krav med hensyn til fag og fagenes sammensætning. Supplerende er dermulighed for, at universiteterne kan optage ansøgere, der ikke opfylderdisse betingelser, men som ud fra en konkret vurdering skønnes at haveuddannelsesmæssige forudsætninger, der kan sidestilles hermed.Særligt for så vidt angår den sundhedsfaglige kandidatuddannelse(cand.scient.san.), er adgangskravet i dag en professionsbacheloruddan-nelse inden for det sundhedsfaglige område samt en sundhedsfaglig sup-pleringsuddannelse af op til ½ års varighed (30 ECTS-point). Dennesuppleringsuddannelse udbydes af Københavns Universitet, Aarhus Uni-versitet og Syddansk Universitet.Videnskabsministeriet og Undervisningsministeriet er enige om, at sup-pleringsuddannelsen skal evalueres med henblik på en vurdering af,hvorvidt der er behov for et suppleringsforløb inden optagelsen på kan-didatuddannelsen. Danmarks Evalueringsinstitut (EVA) har fået i opdragat gennemføre evalueringen. Videnskabsministeriet har oplyst, at mini-steriet først kan tage stilling til en eventuel revision af adgangskravene tilden sundhedsfaglige kandidatuddannelse, når resultatet af evalueringenforeligger.
Med venlig hilsenBertel Haarder