Til

                      Folketinget - Skatteudvalget

 

 

L     32- Forslag til Lov om ændring af momsloven og forskellige andre love (Flymoms, salg til interesseforbundne parter, omvendt betalingspligt, undtagelser til energibeskatningsdirektivet m.v.).

 

Hermed sendes i 5 eksemplarer svar på spørgsmål nr. 17 af 31. januar 2008. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Mikkel Dencker (DF).

 

 

 

 

 

 

Kristian Jensen

                                                                 /  Lone Lau-Jensen


Spørgsmål 17

Ministeren forudser, at forslaget om flymoms vil koste staten et provenutab på mellem 175-200 millioner kr. Har ministeren i dette beløb medregnet effekten af tabte arbejdspladser og nedgang i aktiviteterne for såvel flyveskoler, værksteder, flyhandel og indenrigsselskaber?

 

Svar

Provenutabet på 175 – 200 mio. kr. vedrører udelukkende moms og der er tale om det årlige provenutab.

Skatteministeriet finder, jf. svaret på spørgsmål 11, ikke grund til at indregne særlige langsigtseffekter på andre konti. Provenutabet kommer helt overvejende fra, at selskaber, der hovedsageligt flyver i udenrigstrafik, i modsætning til før kan få momsfri leveringer til indenrigsflyvning i Danmark.

Den del af forslaget, der vedrører moms på reparationer m.v. og levering af fly, vil ikke have nogen reel betydning for provenuet i de tilfælde, hvor kunderne er momspligtige virksomheder og/eller luftfartsselskaber, der hovedsageligt flyver i udenrigstrafik. Nettobetalingerne forbliver uændret 0 kr., da virksomhederne kan fratrække købsmomsen.

For private, ikke-momsregistrerede virksomheder, virksomheder, hvor flyene anvendes til momsfri virksomhed og luftfartsselskaber, der hovedsageligt flyver i indenrigstrafik, vil der derimod blive tale om en forøget momsbetaling ved køb, reparation m.v. Under hensyntagen til ændrede handelsmønstre skønnes statens gennemsnitlige årlige merindtægt herfra med stor usikkerhed at være omkring et par mio. kr. (hvilket er langt under usikkerheden på det samlede provenutab). Indtægterne vil endvidere kunne svinge væsentligt fra år til år. Ændrede handelsmønstre vil lidt mere konkret sige, at Skatteministeriet forventer, at udlændinge stort set vil holde op med at købe og få repareret fly i Danmark, og at danske borgere kun delvist vil købe og få repareret fly i Danmark.

Afslutningsvis vil jeg gerne understrege, at der selvsagt ikke kommer et isoleret provenutab fra omsætningsnedgang i salg og reparationer af fly, da de ikke betaler moms nu.