Til

Folketinget - Skatteudvalget

 

Vedlagt følger i fem eksemplarer forslag, som jeg ønsker at stille til 2. behandling af  forslag til lov om ændring af momsloven og forskellige andre love (Flymoms, salg til interesseforbundne parter, omvendt betalingspligt, undtagelser til energibeskatningsdirektivet m.v.) L 32.  Forslaget træder i stedet for det tidligere fremsendte ændringsforslag, som hermed trækkes tilbage.

I forhold til det tidlige fremsendte ændringsforslag foreslås nu, at ændringerne vedrørende flymoms først træder i kraft den 1. januar 2010.

 

 

 

Kristian Jensen

 

 

                                           /Lone Lau-Jensen

 

 


Ændringsforslag

til

2. behandling af forslag til lov om ændring af momsloven og forskellige andre love (Flymoms, salg til interesseforbundne parter, omvendt betalingspligt, undtagelser til energibeskatningsdirektivet m.v.)

 

a

Ændringsforslag om opdeling af lovforslaget

 

1) Lovforslaget deles i to lovforslag med følgende titler og indhold:

A. ”Forslag til lov om ændring af momsloven og forskellige andre love (Flymoms, omvendt betalingspligt, undtagelser til energibeskatningsdirektivet m.v.)” omfattende § 1, nr. 1, 2 og nr. 5–14 og §§ 2-9.

B.  ”Forslag til lov om ændring af momsloven (Salg til interesseforbundne parter og byttehandel)” omfattende § 1, nr. 3 og 4 og § 8, stk. 4.

[Forslag om deling af lovforslaget]

 

b

Ændringsforslag til det under A nævnte lovforslag

 

Til § 1

 

2) I den under nr. 6 indsatte § 34, stk. 1, nr. 10 indsættes efter ”faste udstyr”: ” samt nødvendigt udstyr, der leveres til brug om bord på disse luftfartøjer”.

[Yderligere tilpasning til EU-reglerne]

 

3) Den under nr. 6 indsatte § 34, stk. 1, nr. 11, affattes således:

”11) Ydelser der præsteres for luftfartøjer omfattet af nr. 10 samt deres ladning.” 

[Konsekvens af ændringsforslagets nr. 2]

 

Til § 2

 

4)  N§ 2, r. 1 affattes således:

”§ 1, stk. 1, affattes således:

”Der betales afgift af mineralolieprodukter m.v. her i landet. Afgiften beregnes efter de satser, der var gældende 1. oktober 2007 med en årlig regulering i perioden 2008-15 på 1,8 pct., jf. bilag 2”.”

[Konsekvens af Folketingets vedtagelse af L 8]

 

5) Efter § 2, nr. 1 indsættes som nye numre:

01. Bilag 2 affattes således:

” Bilag 2. Satser for mineralolieafgiftslovens § 1, stk. 1.

 

 

1. jan. – 31. dec. 2007

1. jan. – 31. dec. 2008

1. jan. –   31. dec. 2009

1. jan. – 31. dec. 2010

1. jan. – 31. dec. 2011

1. jan. – 31. dec. 2012

1. jan. – 31. dec. 2013

1. jan. – 31. dec. 2014

Fra 1. jan.  2015

Satser ved dagtemperatur

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1) Gas- og dieselolie, der anvendes som motorbrændstof

øre/l

 278,7 

      283,7

      288,8

      294,0

      299,3

      304,7

      310,2

      315,8

       321,5

2) Anden gas- og dieselolie

 øre/l

 185,7 

      189,0

      192,4

       195,9

      199,4

      203,0

      206,7

      210,4

       214,2

3) Let dieselolie (svovl-indhold højst 0,05 pct.)

øre/l

 268,7 

      273,5

      278,5

      283,5

      288,6

      293,8

      299,1

       304,4

       309,9

4) Svovlfattig dieselolie (svovlindhold højst 0,005 pct.)

øre/l

 250,7 

      255,2

      259,8

      264,5

      269,2

      274,1

      279,0

       284,0

      289,2

5) Svovlfri diesel (svovl-indhold højst 0,001 pct.):

øre/l

  248,7 

 248,7 

      259,8

      264,5

      269,2

      274,1

      279,0

      284,0

      289,2

6) Fuelolie

øre/kg

 209,2 

      213,0

      216,8

      220,7

      224,7

      228,7

      232,8

      237,0

      241,3

7) Fyringstjære

øre/kg

 188,8 

      192,2

      195,7

      199,2

      202,8

       206,4

      210,1

      213,9

       217,8

8) Petroleum, der anvendes som motorbrændstof

øre/l

 278,7 

      283,7

      288,8

      294,0

       299,3

      304,7

      310,2

      315,8

      321,5

9) Anden petroleum

øre/l

 185,7 

      189,0

      192,4

      195,9

      199,4

      203,0

      206,7

      210,4

       214,2

10) Blyholdig benzin (blyindhold over 0,013 g/l)

øre/l

 447,0 

      455,0

      463,2

      471,6

      480,1

      488,7

      497,5

      506,5

       515,6

11) Blyfri benz in (bly-indhold højst 0,013 g/l)

øre/l

 382,0 

      388,9

      395,9

      403,0

      410,3

      417,6

      425,2

       432,8

      440,6

12) Autogas (LPG)

øre/l

 174,6 

      177,7

      180,9

      184,2

      187,5

      190,9

      194,3

      197,8

      201,4

13) Anden flaske-gas (LPG), der anvendes som motorbrændstof

øre/kg

 321,0 

      326,8

      332,7

      338,6

      344,7

      350,9

       357,3

      363,7

      370,2

14) Anden flaskegas (LPG) og gas (bortset fra LPG), der frem-kommer ved raffin-ering af mineralsk olie (raffinaderigas)

øre/kg

 237,9 

      242,2

      246,5

      251,0

      255,5

      260,1

      264,8

      269,5

      274,4

15) Karburatorvæske

øre/l

  407,0 

      414,3

      421,8

      429,4

      437,1

      445,0

      453,0

      461,1

       469,4

Satser ved 15 C

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 1) Gas- og dieselolie, der anvendes som motorbrændstof

øre/l

 277,1

      282,0

      287,1

      292,3

      297,5

      302,9

      308,4

      313,9

      319,6

2) Anden gas- og dieselolie

øre/l

 184,6 

      187,9

      191,3

      194,8

      198,2

      201,8

      205,5

      209,2

      212,9

3) Let dieselolie (svovlindhold h øjst 0,05 pct.)

øre/l

 267,1 

      271,9

      276,8

      281,8

      286,9

      292,1

      297,3

       302,6

       308,1

4) Svovlfattig dieselolie (svovlind-hold højst 0,005 pct.)

øre/l

 249,2 

      253,7

      258,3

      262,9

      267,6

      272,5

      277,4

      282,3

        287,5

5) Svovlfri diesel (svovlindhold højst 0,001 pct.):

øre/l

 247,2 

  247,2 

      258,3

      262,9

      267,6

      272,5

      277,4

      282,3

      287,5

8) Petroleum, der anvendes som motorbrændstof

øre/l

277,1

         282,0

         287,1

         292,3

         297,5

         302,9

         308,4

         313,9

         319,6

9) Anden petroleum

øre/l

 184,6

         187,9

         191,3

           194,8

         198,2

         201,8

         205,5

         209,2

         212,9

10) Blyholdig benzin (blyindhold over 0,013 g/l)

øre/l

443,7

         451,2

         459,3

         467,7

         476,1

         484,6

         493,4

         502,3

         511,3

11) Blyfri benzin (bly-indhold højst 0,013 g/l)

øre/l

378,9

         385,7

         392,6

         399,6

         406,9

         414,1

         421,7

         429,1

         436,9

12) Karburatorvæske

øre/l

403,6

         410,8

         418,3

          425,8

         433,5

         441,3

         449,2

         457,3

          465,5

                                                                                                                                                                              ”.

[Ændringer i bilag 2 til lov om energiafgift mineralolieprodukter]

 

02. I § 1, stk. 4, 5 og 6, ændres ”stk. 1” til: ”bilag 2”.

[Konsekvens af Folketingets vedtagelse af L 8]

 

6) Efter § 2, nr. 2 indsættes som nye numre:

03. I § 3, stk. 2, ændres ”§ 1, stk. 1 nr. 17” til: ”bilag 2, nr. 15”.

04. I § 4a, stk. 2, ændres “§ 1, stk. 1” til: ”bilag 2”.

[Konsekvens af Folketingets vedtagelse af L 8]

 

7) Efter nr. 5 indsættes som nyt nummer:

05. I § 11, stk. 2 ændres ”§ 1, stk. 1, nr. 17” til: ”bilag 2, nr. 15”.

[Konsekvens af Folketingets vedtagelse af L 8]

 

8) Efter nr. 7 indsættes som nyt nummer:

06. I § 14, stk. 4 ændres ”§ 1, stk. 1” til: ”bilag 2”.

[Konsekvens af Folketingets vedtagelse af L 8]

 

Til § 5

 

9) Efter nr. 1 indsættes som nye numre:

01. I § 9, stk. 6 indsættes efter 1. pkt.:

”De satser, der er nævnt i nr. 1 og 2, reguleres årligt i perioden 2008-2015 med 1,8 pct. årligt, jf. bilag 2.”.

02. Efter bilag 1 indsættes:

”Bilag 2. Satser for svovlafgiftslovens § 9, stk. 6.

Godtgørelse for begræns-ning af udledning af svovldioxid

 

1. jan. – 31. dec. 2007

1. jan. – 31. dec. 2008

1. jan. – 31. dec. 2009

 1. jan. – 31. dec. 2010

1. jan. – 31. dec. 2011

1. jan. – 31. dec. 2012

1. jan. – 31. dec. 2013

1. jan. – 31. dec. 2014

Fra 1. jan.  2015

For brændsel nævnt i § 1, nr. 5-7:

 

Brændsel anvendt i riste-anlæg eller ”fluid bed”-anlæg

kr./t

20

           20,36

           20,73

           21,10

           21,48

           21,87

           22,26

           22,66

           23,07

Brændsel anvendt i andre anlæg.

kr./t

5

             5,09

             5,18

             5,27

             5,37

               5,47

             5,56

             5,67

             5,77

For brændsel nævnt i § 1, nr. 14

 

Træpiller med svovlholdigt bindemiddel.

kr./t

8

              8,14

             8,29

             8,44

             8,59

              8,75

              8,90

             9,06

             9,23

Halm

kr./t

8

             8,14

             8,29

             8,44

             8,59

             8,75

              8,90

             9,06

              9,23

”.

[Indeksering af standardsatser for godtgørelse af svovlafgift]

 

 

Til § 8

 

10) Stk. 3, affattes således:

”Stk. 3. § 1 nr. 6-8 træder i kraft den 1. januar 2010 og § 1 nr. 11-14 træder i kraft den 1. januar 2009.”

[Fastsættelse af, at de foreslåede ændringer i reglerne for flymoms først træder i kraft 1. januar 2010]

 

11) Stk. 4, affattes således:

”Stk. 4. Skatteministeren fastsætter tidspunktet for ikrafttræden af § 2, nr. 3-6, § 3, nr. 1 og 3 og §§ 4, 5, 6 og 7.”

[Konsekvens af ændringsforslagets nr. 10, teknisk ændring grundet opdeling af lovforslaget og ændret ikrafttrædelsestidspunkt for ophævelse af ikke-erhvervsmæssig privatflyvning]

 

Til § 9

 

12) I stk. 1, ændres ”31. december 2009” til: ”31. december 2010”.

[Udskydelse af reglernes virkningstidspunkt for flyskoler]

 

13) I stk. 2, ændres ”uanset at selve leverancen først finder sted i løbet af 2008” til: ”blot selve leverancen finder sted inden 1. juli 2010”.

[Udskydelse af reglernes virkningstidspunkt for salg af fly ved indgåede kontrakter]

 

c

Ændringsforslag til det under B nævnte lovforslag

 

Til § 1

 

14) I den under nr. 4 foreslåede affattelse af § 29, stk. 2, ændres ”på den i § 28, stk. 3, anførte måde dog uden sædvanlig avance” til: ” på tilsvarende måde, som anført i stk. 1”.

[Brug af normalværdibegrebet]

 

15) Efter nr. 4 indsættes som nye numre:

01. I § 37, stk. 1, ændres ”stk. 5” til: ”stk. 4”.

02. § 37, stk. 4 ophæves.

Stk. 5 bliver herefter stk. 4.”

[Konsekvens af ophævelsen af de særlige regler om opgørelse af afgiftsgrundlaget ved byttehandler i lovforslagets nr. 4]

 

Til § 8

16) § 8, stk.  4, affattes således:

”Skatteministeren fastsætter tidspunktet for lovens ikrafttræden”.

[Teknisk ændring grundet opdelingen af lovforslaget]

 

 

Bemærkninger

Til nr. 1

Under 1. behandlingen blev der ytret ønske om en opdeling af lovforslaget, således at de foreslåede regler om forhøjet momsgrundlag ved salg til interesseforbundne parter blev udskilt fra den øvrige del af lovforslaget. Lovforslaget foreslås derfor delt op i to selvstændige lovforslag, der kan vedtages hver for sig.

Da forslaget om at ophæve de særlige regler for fastlæggelse af momsgrundlaget ved byttehandler rent teknisk er vanskeligt at udskille fra de foreslåede regler om salg til interesseforbundne parter, indeholder lovforslag B også dette forslag.

 

Til nr. 2

I momsloven sondres mellem fast og nødvendigt udstyr til fly. Denne sondring findes ikke i momssystemdirektivet og der skal derfor tillades momsfri leveringer i relation til nødvendigt udstyr i samme omfang, som der tillades for fast udstyr. Den foreslåede ændring sikrer, at nødvendigt og fast udstyr behandles ens og konkret medfører ændringen, at flyselskaber, der mod betaling flyver mere end 55 pct. i udenrigsfart også kan leje og få repareret og vedligeholdt det nødvendige udstyr til deres fly momsfrit.

Ændringsforslaget skønnes at medføre et beskedent provenutab. Det samlede provenutab ved de ændrede momsregler for fly skønnes dog fortsat at være mellem 175 og 200 mio. kr.

 

Til nr. 3

Ændringen er en konsekvens af ændringsforslagets nr. 2.

 

Til nr. 4 og 5

Det fremsatte lovforslag har hovedsagligt til formål at sikre, at momsloven og en række afgiftslove kommer i overensstemmelse med de EU retlige regler på området, herunder Rådes direktiv 2003/96/EF af 27. oktober 2003 om omstrukturering af EF-bestemmelserne for beskatning af energiprodukter og elektricitet (energibeskatnings direktivet). Lovforslaget stiller forslag om at foretage en ændring i § 1, stk. 1, i lov om energiafgift af mineralolieprodukter som følge af udløbet af Danmarks undtagelse fra energibeskatningsdirektivet til at anvende differentierede afgiftssatser for henholdsvis benzin leveret fra tankstationer udstyret med genindvindingssystem for benzindampe og benzin leveret fra andre tankstationer.

I det fremsatte lovforslag foreslås det således at ophæve afgiftsdifferentieringen i mineralolieafgiftslovens § 1, stk. 1, på 3 øre pr. liter benzin for afgift for blyholdig og blyfri benzin udleveret fra benzinstationer udstyret med dampretur i forhold til standardsatsen på blyholdig og blyfri benzin, således at satserne for blyholdig og blyfri benzin fremover svarer til de nuværende lavere satser for benzinstationer med dampretur.

Folketinget vedtog den 14. december 2007 skatteministerens forslag om ændring af forskellige energiafgiftslove mv. – L 8 (indeksering af energiafgifterne). Loven har til formål at fastholde realværdierne af energiafgifterne for at understøtte de målsætninger, som er fastlagt i klima- og energistrategien. Dette sker ved en indeksering af energiafgifterne, der skal sikre, at afgifterne følger den almindelige prisudvikling. Satserne opskrives med 1,8 pct. pr. år, svarende til den gennemsnitlige udvikling i nettoprisindekset. For så vidt angår lov om energiafgift af mineralolieprodukter m.v. foretages der – udover indeksering af denne lovs afgiftssatser -  bl.a. den ændring, at satserne på de forskellige energiprodukter her i landet i lovens § 1, stk. 1, flyttes fra lovteksten til et bilag 2 til loven.

Dette fordrer en ændring af forslaget om ændring af momsloven og forskellige andre love, idet dette lovforslag bl.a. foreslår en række ændringer i de satser i § 1, stk. 1, i lov om energiafgift af mineralolieprodukter mv., der med vedtagelsen af lov nr. 1536 af 19. december 2007 ikke længere er at finde i lovteksten, men i bilag 2 til loven.

Med nærværende forslag til ændring af det allerede fremsatte lovforslag stilles der således forslag om at de foreslåede satsændringer i lov om energiafgift af mineralolieprodukter mv. sker ved at ændre bilag 2 til loven.

Endelig foreslås der en konsekvensændring af, at § 1, stk. 1 i lov om energiafgift af mineralolieprodukter mv., med vedtagelsen af L 8 er flyttet til et ”bilag 2” til loven.

 

Til nr. 6, 7 og 8

Forslagene er konsekvensændringer af, at § 1, stk. 1 i lov om energiafgift af mineralolieprodukter m.v., med vedtagelsen af L 8 er flyttet til et ”bilag 2” til loven.

 

Til nr. 9

Folketinget vedtog den 14. december 2007 skatteministerens forslag om ændring af forskellige energiafgiftslove mv. – L 8 (indeksering af energiafgifterne). Loven har til formål at fastholde realværdierne af energiafgifterne samt afgifterne på CO2 og svovl for at understøtte de målsætninger, som er fastlagt i klima- og energistrategien. Dette sker ved en indeksering af energiafgifterne, der skal sikre, at afgifterne følger den almindelige prisudvikling. Satserne opskrives med 1,8 pct. pr. år, svarende til den gennemsnitlige udvikling i nettoprisindekset. Imidlertid er standardsatserne for godtgørelse af svovlafgift ved en fejl ikke blevet indekseret. Dette rettes der hermed op på, ved dette ændringsforslags nr. 9, nr. 01 og 02.

 

Til nr. 10

For på den ene side at give flybranchen tid til at indrette sig på nye momsregler og på den anden side at fjerne usikkerheden for, hvornår reglerne træder i kraft, foreslås det, at det fastsættes, at de nye regler først træder i kraft den 1. januar 2010.

 

Til nr. 11

Forslaget af en konsekvens af nr. 10 og af opdelingen af lovforslaget.

Herudover foreslås det, at skatteministeren bemyndiges til at fastsætte tidspunktet for ikrafttrædelsen af lovforslagets bestemmelser om ophævelsen af afgiftsfritagelsen for brændstoffer til ikke-erhvervsmæssig privatflyvning under hensyntagen til, at branchen kan nå at tilrette deres IT-systemer til de nye afgiftsregler.

 

Til nr. 12

På grund af at uddannelsen til erhvervspilot tager 2 år, foreslås overgangsordningen for flyskoler forlænget til 31. december 2010 således, at alle elever, der starter på uddannelsen før lovens vedtagelse, er sikret samme økonomiske vilkår under hele uddannelsen.

 

Til nr. 13

Da der ofte er 1 ½ år leveringstid for nye fly, foreslås det, at reglernes virkningstidspunkt for salg af fly, hvor der er indgået kontrakt før reglernes ikrafttræden udskydes, således at der kan ske momsfrit salg efter gældende regler, blot selve flyet leveres inden 1. juli 2010.

 

Til nr. 14

For at sikre overholdelse af momssystemdirektivets regler om ændring af afgiftsgrundlaget ved salg til interesseforbundne parter foreslås det, at begrebet ”normalværdi” anvendes på samme måde, uanset om der er tale om en obligatorisk forhøjelse af momsgrundlaget i den foreslåede § 29, stk. 1, eller tilfælde, hvor told- og skatteforvaltningen kan påbyde en ændring af momsgrundlaget i § 29, stk. 2. Ændringen skønnes ikke at have nævneværdig praktisk betydning, det SKAT kun i ganske få tilfælde forventes at ville bruge muligheden for pålæg i § 29, stk. 2.

 

Til nr. 15

I momslovens § 37, stk. 4, er fastsat særlige regler for fradragsret, når afgiftsgrundlaget ved byttehandler opgøres efter de særlige regler i lovens § 28, stk. 2, 3. pkt.

Det er imidlertid foreslået, jf. lovforslagets § 1, nr. 3, at de særlige regler for opgørelse af moms grundlaget ved byttehandler ophæves, således at afgiftsgrundlaget fremover opgøres efter momslovens almindelige regler i § 27.

Som konsekvens heraf foreslås ved ændringsforslaget også den særlige fradragsretsregel ophævet.

Ophæves § 37, stk. 4, bliver stk. 5 til stk. 4. Dette bevirker, at henvisningen til stk. 5 i paragraffens stk. 1, skal ændres til ”stk. 4”.

 

Til nr. 16

Forslaget er en teknisk ændring grundet opdelingen af lovforslaget.

 

 

 


 

 

 

Ændringsforslaget sammenholdt med gældende regler og lovforslaget

Gældende lov

Lovforslaget

Ændringsforslaget

 

 

 

 

 

 

Forslag til lov om ændring af momsloven og forskellige andre love (Flymoms, salg til interesseforbundne parter, omvendt betalingspligt, undtagelser til energibeskatningsdirektivet m.v.)

 

a

Ændringsforslag om opdeling af lovforslaget

 

1) Lovforslaget deles i to lovforslag med følgende titler og indhold:

 

A. ”Forslag til lov om ændring af momsloven og forskellige andre love (Flymoms, omvendt betalingspligt, undtagelser til energibeskatningsdirektivet m.v.)” omfattende § 1, nr. 1, 2 og nr. 5 –  14 og §§ 2-9.

B.  ”Forslag til lov om ændring af momsloven (Salg til interesseforbundne parter og byttehandel)” omfattende § 1, nr. 3 og 4 og § 8, stk. 4.

[Forslag om deling af lovforslaget]

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

7) Nødvendigt udstyr, der leveres til brug om bord i fly og på skibe i udenrigsfart, bortset fra sportsfly og lystfartøjer, samt ydelser, der præsteres for sådanne fly og skibe samt deres ladning.

8) Salg og udlejning af fly og af skibe med en bruttotonnage på 5 eller en bruttoregistertonnage på 5 ton eller derover bortset fra sportsfly og lystfartøjer.

9) Reparation, vedligeholdelse og ombygning på de af nr. 8 omfattede fly og skibe samt levering, udlejning, reparation og vedligeholdelse af disses faste udstyr.

10)-15) - - -

 

 

§ 1

I lov om merværdiafgift (momsloven), jf. lovbekendtgørelse nr. 966 af 14. oktober 2005, som ændret ved § 6 i lov nr. 1416 af 21. december 2005, § 1 i lov nr. 408 af 8. maj 2006,  § 14 i lov nr. 515 af 7. juni 2006, § 1 i lov nr. 517 af 7. juni 2006 og § 1 i lov nr. 518 af 7. juni 2006, foretages følgende ændringer:                     

6. § 34, stk. 1, nr. 7-9, ophæves, og i stedet indsættes.

”7)…9)..

10) Salg, ombygning, reparation, vedligeholdelse, befragtning og udlejning af luftfartøjer, som anvendes af luftfartsselskaber, der mod betaling hovedsageligt flyver i udenrigstrafik, samt levering, udlejning, reparation og vedligeholdelse af disse luftfartøjers faste udstyr.

11) Nødvendigt udstyr, der leveres til brug om bord i luftartøjer omfattet af nr. 10, samt ydelser, der præsteres for sådanne luftfartøjer samt deres ladning.

12)..13)..

Nr. 10-16 bliver herefter nr. 14-20.

b

Ændringsforslag til det under A nævnte lovforslag

Til nr. § 1

 

 

 

 

 

 

 

 

2) I den under nr. 6 indsatte § 34, stk. 1, nr. 10 indsættes efter ”faste udstyr” : ”samt nødvendigt udstyr, der leveres til brug om bord på disse luftfartøjer”.

[Yderligere tilpasning til EU-reglerne]

 

3) Den under nr. 6 indsatte § 34, stk. 1, nr. 11, affattes således:

”11) Ydelser der præsteres for luftfartøjer omfattet af nr. 10 samt deres ladning.”   

[Konsekvens af ændringsforslagets nr. 2]

 

 

 

 

 

§ 1.----

Se skema 1 til § 1, stk. 1, nedenfor.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Stk. 4. De i stk. 1, kolonne 1, nævnte afgiftssatser finder anvendelse ved udleveringen til forbrug her i landet, jf. § 2.

Stk. 5. Af en blanding af de i stk. 1 nævnte produkter eller disse produkter og andre varer betales der afgift af hele blandingen efter satsen for den vare, der har den højeste afgiftssats efter denne lov, sÃ¥fremt blandingen er anvendelig til fremstilling af varme eller som motorbrændstof. Der betales dog ikke yderligere afgift af blyfri benzin, der efter afgiftsberigtigelse blandes med afgiftsberigtiget blyholdig benzin.

Stk. 6. 14) For spildolie iblandet vand, som indsamles fra skibe, og som anvendes eller er bestemt til at anvendes til fremstilling af varme, udgør afgiften dog følgende procentdel af den i stk. 1, nr. 6, nævnte afgiftssats:

1) 35 pct. ved et vandindhold på 65 pct. og derover.

2) 70 pct. ved et vandindhold på mindst 30 pct. og under 65 pct.

3) 95 pct. ved et vandindhold på mindst 5 pct. og under 30 pct.

4) 100 pct. ved et vandindhold på under 5 pct.

§ 2

 

I lov om energiafgift af mineralolieprodukter mv., jf. lovbekendtgørelse nr. 297 af 3. april 2006, foretages følgende ændringer:

1. § 1, stk. 1, affattes sÃ¥ledes:

»Der betales afgift af mineralolieprodukter m.v. her i landet. Afgiften udgør for

Se skema 2 til § 1, stk. 1, nedenfor.

 

Til § 2

 

 

 

 

4) N§ 2, r. 1 affattes således:

”§ 1, stk. 1, affattes således:

”Der betales afgift af mineralolieprodukter m.v. her i landet. Afgiften beregnes efter de satser, der var gældende 1. oktober 1. oktober 2007 med en årlig regulering i perioden 2008-15 på 1,8 pct., jf. bilag 2”.”

[Konsekvens af Folketingets vedtagelse af L 8]

 

5) Efter nr. 1 indsættes som nye numre:

01. Bilag 2 affattes således:

Se bilag 2 til § 1, stk. 1 nedenfor

02. I § 1, stk. 4, 5 og 6, ændres ”stk. 1, til: ”bilag 2”.

[Ændringer i bilag 2 til lov om energiafgift mineralolieprodukter og konsekvens af Folketingets vedtagelse af L 8]

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

§ 3.----

Stk. 2. Andre virksomheder, der afsætter, oplagrer eller forbruger afgiftspligtige varer, kan registreres som oplagshaver hos told- og skatteforvaltningen, nÃ¥r virksomheden til opbevaring af afgiftspligtige varer rÃ¥der over lagerkapacitet pÃ¥ mindst 1.000 m3. Virksomheder, der afsætter afgiftspligtige varer omfattet af § 1, stk. 1, nr. 17, kan dog registreres som oplagshaver, nÃ¥r virksomheden har et Ã¥rligt salg af de nævnte varer pÃ¥ mindst 100.000 l. Told- og skatteforvaltningen kan i særlige tilfælde fravige det i 1. pkt. anførte kapacitetskrav for virksomheder, der afsætter autogas til videresalg. Hvis flere virksomheder rÃ¥der over samme lagerkapacitet, hæftes der forholdsmæssigt for afgift i forhold til virksomhedernes faktiske anvendelse af lagerkapaciteten.

§ 4a.----

stk. 2. Farvningsvirksomheder er berettiget til med henblik pÃ¥ videresalg at fÃ¥ tilført og oplagre ufarvet gas- og dieselolie samt petroleum, hvoraf der kun er betalt afgift efter satsen for varer omfattet af § 1, stk. 1, nr. 2 eller 9, jf. dog § 4, stk. 3. Ved videresalg af ufarvede produkter, hvoraf der er betalt afgift efter den i 1. pkt. nævnte afgiftssats, skal differencen mellem denne afgiftssats og afgiftssatsen for varer omfattet af henholdsvis § 1, stk. 1, nr. 1, 3-5 eller 8, indbetales til told- og skatteforvaltningen. Tilsvarende gælder, nÃ¥r farvet gas- eller dieselolie samt petroleum videresælges til anvendelse som motorbrændstof.

§ 11.-----

Stk. 2. Afgiften efter stk. 1 tilbagebetales i samme omfang, som virksomheden har fradragsret for indgÃ¥ende merværdiafgift for olieprodukter og varme. Afgiften af varer, der anvendes som motorbrændstof, tilbagebetales ikke, jf. dog stk. 3. Det samme gælder afgiften efter § 1, stk. 1, nr. 17.

§ 14.----

Stk. 4. Virksomheder, som køber varer, der er afgiftsberigtiget efter § 1, stk. 1, nr. 2 og 9, skal føre regnskab over tilgang og udlevering af sÃ¥danne varer til andre erhvervsdrivende.

 

 

6) Efter § 2, nr. 2 indsættes som nye numre:

03. I § 3, stk. 2 ænders ”§ 1, stk. 1 nr. 17” til: ”bilag 2 nr. 15”.

04. I § 4a, stk. 2, ændres “§ 1, stk. 1” til: ”bilag 2”.

[Konsekvens af Folketingets vedtagelse af L 8]

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

7) Efter nr. 5 indsættes som nyt nummer:

05. I § 11, stk. 2 ændres ”§ 1, stk. 1, nr. 17” til: ”bilag 2 nr. 15”.

[Konsekvens af Folketingets vedtagelse af L 8]

 

 

 

8) Efter nr. 7 indsættes som nyt nummer:

06. I § 14, stk. 4 ændres ”§ 1, stk. 1” til: ”bilag 2”.

[Konsekvens af Folketingets vedtagelse af L 8]

 

 

 

§ 9. ---

Stk. 6. Virksomheder, der forbruger varer nævnt i § 1, nr. 5-7, og halm og træpiller med svovlholdigt bindemiddel som nævnt i § 1, nr. 14, der begrænser udledning af svovldioxid til luften gennem røgrensning, binding af svovl i andre materialer m.v., og som ikke foretager måling af den bortrensede eller bundne mængde svovl, kan beregne godtgørelsen efter en standardsats.

Standardsatsen udgør for:

1) Brændsel nævnt i § 1, nr. 5-7:

20 kr. pr. t. indfyret brændsel, der anvendes i risteanlæg eller ” fliud-bed”-anlæg,

5 kr. pr. t indfyret brændsel, der anvendes i andre anlæg.

2) Brændsel nævnt i § 1, nr. 14, jf. dog stk. 7:

8 kr. pr. t for træpiller med svovlholdigt bindemiddel,

8. kr. pr. t. for halm.

§ 5

I lov om afgift af svovl, jf. lovbekendtgørelse nr. 78 af 8. februar 2006, foretages følgende ændringer:

 

 

 

 

Til § 5

 

 

 

9) Efter nr. 1 indsættes som nye numre:

01. I § 9, stk. 6  indsættes efter 1. pkt.:

”De satser, der er nævnes i nr. 1 og 2, reguleres årligt i perioden 2008-2015 med 1,8 pct. årligt, jf. bilag 2. ”

02. Efter bilag 1 indsættes:

”Bilag 2. Satser for svovlafgiftslovens § 9, stk. 6. …”

 - Se bilag 2 til § 5 nedenfor.

[Indeksering af standardsatser for godtgørelse af svovlafgift]

 

§ 8

Stk. 1. Loven træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende, jf. dog stk. 2-4.

Stk. 2.§ 1, nr. 2, 9 og 10, har virkning fra den 1. januar 2008.

Stk. 3. § 1, nr. 11-14, træder i kraft den 1. januar 2009.

 

 

 

 

 

Stk. 4. Skatteministeren fastsætter tidspunktet for ikrafttrædelsen af § 1, nr. 3, 4 og 6-8, § 2, nr. 4-6, § 3, nr. 3, §§ 4, 6 og 7.

 

Til § 8

 

 

 

10) Stk. 3, affattes således:

”Stk. 3. § 1 nr. 6-8, træder i kraft den 1. januar 2010 og § 1 nr. 11-14, træder i kraft den 1. januar 2009.

[Fastsættelse af, at de foreslåede ændringer i reglerne for flymoms træder i kraft 1. januar 2010]

 

 

11) Stk. 4, affattes således:

”Stk. 4. Skatteministeren fastsætter tidspunktet for ikrafttræden af § 2, nr. 3-6, § 3, nr. 1 og 3 og §§ 4, 5, 6 og 7.

[Konsekvens af ændringsforslagets nr. 10, teknisk ændring grundet opdeling af lovforslaget og ændret ikrafttrædelsestidspunkt for ophævelse af ikke-erhvervsmæssig privatflyvning]

 

 

§ 9

Stk. 1.Til og med den 31. december 2009 kan der ske momsfri levering efter hidtil gældende regler i momslovens § 34, stk. 1, nr. 7-9, til virksomheder, der driver pilotuddannelse momsfritaget efter momslovens § 13, stk. 1, nr. 3. Påregnes en levering delvist anvendt til anden momsfritaget virksomhed, der ikke i sig selv giver ret til momsfri levering, eller til privat brug, skal virksomheden angive og betale moms af den del af leveringens købspris, der forholdsmæssigt vedrører denne anvendelse.

Stk. 2. Er der indgået en skriftlig kontrakt om salg af luftfartøjer, bortset fra sportsfly, og fast udstyr til sådanne luftfartøjer inden datoen for ikrafttræden af denne lovs § 1, nr. 6-8, kan der ske momsfri levering efter hidtil gældende regler i momslovens § 34, stk. 1, nr. 7 og 8, uanset at selve leveracen først finder sted i løbet af 2008.

Til § 9

 

12) I stk. 1, ændres ”31. december 2009” til: ”31. december 2010”.

[Udskydelse af reglernes virkningstidspunkt for flyskoler]

 

 

 

 

 

13) I stk. 2, ændres ”uanset at selve leverancen først finder sted i løbet af 2008” til: ”blot selve leverancen finder sted inden 1. juli 2010”.

[Udskydelse af reglernes virkningstidspunkt for salg af fly ved indgåede kontrakter]

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4. § 29 affattes således:

 

”§ 29. …

 

Stk. 2. Er der mellem leverandør og modtager et interessefællesskab, som omhandlet i stk. 3, kan told- og skatteforvaltningen påbyde, at afgiftsgrundlaget fastsættes på den i § 28, stk. 3, anførte måde dog uden sædvanlig avance, såfremt:

1) Modværdien for en leverance af en vare eller ydelse er lavere end indkøbs- eller fremstillingsprisen, og leverandøren ikke har fuld fradragsret i henhold til § 37, stk. 1, og leverancen er omfattet af en fritagelse i henhold til § 13, stk. 1, eller

2) modværdien for en leverance af en vare eller ydelse er højere end normalværdien, og leverandøren ikke har fuld fradragsret i henhold til § 37, stk. 1.

 

Stk. 3….

Stk. 4…

c

Ændringsforslag til det under B nævnte lovforslag

 

Til § 1

 

 

 

14) I den under nr. 4 foreslåede affattelse af § 29, stk. 2, ændres ”på den i § 28,stk. 3, anførte måde dog uden sædvanlig avance” til: ” på tilsvarende måde, som anført i stk. 1”.

 

[Brug af normalværdibegrebet]

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

§ 37. Registrerede virksomheder kan ved opgørelsen af afgiftstilsvaret som indgående afgift, jf. § 56, stk. 3, fradrage afgiften efter denne lov for virksomhedens indkøb m.v. af varer og ydelser, der udelukkende anvendes til brug for virksomhedens leverancer, som ikke er fritaget for afgift efter § 13, herunder leverancer udført i udlandet, jf. dog stk. 5.

Stk. 2.—stk. 3.---

 Stk. 4. Ved byttehandel, hvor afgiften beregnes på baggrund af forskelsbeløbet, jf. 28, stk. 2, 3. pkt., opgøres fradragsretten tilsvarende på grundlag af forskelsbeløbet.

 Stk. 5…

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Stk. 4. Skatteministeren fastsætter tidspunktet for ikrafttrædelsen af § 1, nr. 3, 4 og 6-8, § 2, nr. 4-6, § 3, nr. 3, §§ 4, 6 og 7.

 

 

15) Efter nr. 4 indsættes som nyt nummer:

”01. I § 37, stk. 1, ændres ”stk. 5” til: ”stk. 4”.

02. § 37, stk. 4 ophæves.

Stk. 5 bliver herefter stk. 4.”

[Konsekvens af ophævelsen af de særlige regler om opgørelse af afgiftsgrundlaget ved byttehandler i lovforslagets nr. 4]

 

 

 

 

Til § 8

16) § 8, stk. 4, affattes således:

”Skatteministeren fastsætter tidspunktet for lovens ikrafttræden”.

 

[Teknisk ændring grundet opdelingen af lovforslaget]

 

 

 

Bilag 2 til § 5.

 

”Bilag 2. Satser for svovlafgiftslovens § 9, stk. 6.

Godtgørelse for begræns-ning af udledning af svovldioxid

 

1. jan. – 31. dec. 2007

1. jan. – 31. dec. 2008

1. jan. – 31. dec. 2009

 1. jan. – 31. dec. 2010

1. jan. – 31. dec. 2011

1. jan. – 31. dec. 2012

1. jan. – 31. dec. 2013

1. jan. – 31. dec. 2014

Fra 1. jan.  2015

For brændsel nævnt i § 1, nr. 5-7:

 

Brændsel anvendt i riste-anlæg eller ”fluid bed”-anlæg

kr./t

20

           20,36

           20,73

           21,10

           21,48

           21,87

           22,26

           22,66

           23,07

Brændsel anvendt i andre anlæg.

 kr./t

5

             5,09

             5,18

             5,27

             5,37

              5,47

             5,56

             5,67

             5,77

For brændsel nævnt i § 1, nr. 14

 

Træpiller med svovlholdigt bindemiddel.

kr./t

8

              8,14

             8,29

             8,44

             8,59

              8,75

             8,90

             9,06

             9,23

Halm

kr./t

8

              8,14

             8,29

             8,44

             8,59

              8,75

             8,90

             9,06

             9,23

 

 

 

Skema 1 – Gældende formulering

 

§ 1.  Der betales afgift af mineralolieprodukter m.v. her i landet. Afgiften udgør for

 

Ved dagtemperatur

Ved 15o C

1) Gas- og dieselolie,

 

 Â 

der anvendes som motorbrændstof

278,7 øre pr. l

277,1 øre pr. l

2) Anden gas- og dieselolie

185,7 øre pr. l

184,6 øre pr. l

3) Let dieselolie

 

 Â 

(svovlindhold højst 0,05 pct.)

268,7 øre pr. l

267,1 øre pr. l

4) Svovlfattig dieselolie

 

 Â 

(svovlindhold højst 0,005 pct.)

250,7 øre pr. l

249,2 øre pr. 1

5) Svovlfri diesel
(svovlindhold højst 0,001 pct.)
i perioden fra 1. januar 2005 til
31. december 2008

248,7 øre pr. l

247,2 øre pr. l

fra 1. januar 2009

250,7 øre pr. l

249,2 øre pr. l

6) Fuelolie

209,2 øre pr. kg

–

7) Fyringstjære

188,8 øre pr. kg

–

8) Petroleum, der anvendes

 

 Â 

som motorbrændstof

278,7 øre pr. l

277,1 øre pr. l

9) Anden petroleum

185,7 øre pr. l

184,6 øre pr. l

 10) Blyholdig benzin

 

 Â 

(blyindhold over 0,013 g pr. l)

450,0 øre pr. l

446,3 øre pr. l

11) Blyfri benzin

 

 Â 

(blyindhold højst 0,013 g pr. l)

385,0 øre pr. l

381,9 øre pr. l

12) Blyholdig benzin

 

 Â 

(blyindhold over 0,013 g pr. l)

 

 Â 

udleveret fra benzinstationer udstyret med dampretur

447,0 øre pr. l

443,4 øre pr. l

13) Blyfri benzin

 

 Â 

(blyindhold højst 0,013 g pr. l)

 

 Â 

udleveret fra benzinstationer udstyret med dampretur

382,0 øre pr. l

378,9 øre pr. l

14) Autogas (LPG)

174,6 øre pr. l

–

15) Anden flaskegas (LPG),

 

 Â 

der anvendes som motorbrændstof

321,0 øre pr. kg

–

16) Anden flaskegas (LPG) og gas

 

 

(bortset fra LPG), der fremkommer ved raffinering af mineralsk olie (raffinaderigas)

237,9 øre pr. kg

–

17) Karburatorvæske

407,0 øre pr. l

403,6 øre pr. l

 

 

 

Skema 2 – Lovforslaget

 

1. § 1, stk. 1, affattes sÃ¥ledes:

»Der betales afgift af mineralolieprodukter m.v. her i landet. Afgiften udgør for

 

Ved dagtemperatur

 Ved 15o C

1) Gas- og dieselolie,

 

 Â 

der anvendes som motorbrændstof

278,7 øre pr. l

277,1 øre pr. l

2) Anden gas- og dieselolie

185,7 øre pr. l

184,6 øre pr. l

3) Let dieselolie

 

 Â 

(svovlindhold højst 0,05 pct.)

268,7 øre pr. l

267,1 øre pr. l

4) Svovlfattig dieselolie

 

 Â 

(svovlindhold højst 0,005 pct.)

250,7 øre pr. l

249,2 øre pr. 1

5) Svovlfri diesel
(svovlindhold højst 0,001 pct.)
i perioden fra 1. januar 2005 til
31. december 2008

248,7 øre pr. l

247,2 øre pr. l

fra 1. januar 2009

250,7 øre pr. l

249,2 øre pr. l

6) Fuelolie

209,2 øre pr. kg

–

7) Fyringstjære

188,8 øre pr. kg

–

8) Petroleum, der anvendes

 

 Â 

som motorbrændstof

278,7 øre pr. l

277,1 øre pr. l

9) Anden petroleum

185,7 øre pr. l

184,6 øre pr. l

10) Blyholdig benzin

 

 Â 

(blyindhold over 0,013 g pr. l)

447,0 øre pr. l

443,4 øre pr. l

11) Blyfri benzin

 

 Â 

(blyindhold højst 0,013 g pr. l)

382,0 øre pr. l

378,9 øre pr. l

12) Autogas (LPG)

174,6 øre pr. l

–

13) Anden flaskegas (LPG),

 

 Â 

der anvendes som motorbrændstof

321,0 øre pr. kg

–

14) Anden flaskegas (LPG) og gas

 

 Â 

(bortset fra LPG), der fremkommer ved raffinering af mineralsk olie (raffinaderigas)

237,9 øre pr. kg

–

15) Karburatorvæske

407,0 øre pr. l

403,6 øre pr. l

 

                                                                                                                                                

 

 

Bilag 2 til § 1, stk. 1.

 

Bilag 2. Satser for mineralolieafgiftslovens § 1, stk. 1.

 

 

1. jan. – 31. dec. 2007

1. jan. – 31. dec. 2008

1. jan. –   31. dec. 2009

1. jan. – 31. dec. 2010

1. jan. – 31. dec. 2011

1. jan. –  31. dec. 2012

1. jan. – 31. dec. 2013

1. jan. – 31. dec. 2014

Fra 1. jan.  2015

Satser ved dagtemperatur

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1) Gas- og dieselolie, der anvendes som motorbrændstof

øre/l

 278,7 

      283,7

      288,8

      294,0

      299,3

      304,7

      310,2

      315,8

      321,5

2) Anden gas- og dieselolie

  øre/l

 185,7 

      189,0

      192,4

      195,9

      199,4

      203,0

      206,7

      210,4

        214,2

3) Let dieselolie (svovl-indhold højst 0,05 pct.)

øre/l

 268,7 

      273,5

      278,5

      283,5

      288,6

      293,8

      299,1

       304,4

       309,9

4) Svovlfattig dieselolie (svovlindhold højst 0,005 pct.)

øre/l

 250,7 

      255,2

      259,8

      264,5

      269,2

      274,1

      279,0

       284,0

      289,2

5) Svovlfri diesel (svovl-indhold højst 0,001 pct.):

øre/l

  248,7 

 248,7 

      259,8

      264,5

      269,2

      274,1

      279,0

      284,0

       289,2

6) Fuelolie

øre/kg

 209,2 

      213,0

      216,8

      220,7

      224,7

      228,7

      232,8

      237,0

      241,3

7) Fy ringstjære

øre/kg

 188,8 

      192,2

      195,7

      199,2

      202,8

       206,4

      210,1

      213,9

       217,8

8) Petroleum, der anvendes som motorbrændstof

øre/l

 278,7 

      283,7

      288,8

      294,0

       299,3

      304,7

      310,2

      315,8

       321,5

9) Anden petroleum

øre/l

 185,7 

      189,0

      192,4

      195,9

      199,4

      203,0

      206,7

      210,4

       214,2

10) Blyholdig benzin (blyindhold over 0,013 g/l)

øre/l

 447,0 

      455,0

      463,2

      471,6

      480,1

      488,7

      497,5

      506,5

        515,6

11) Blyfri benz in (bly-indhold højst 0,013 g/l)

øre/l

 382,0 

       388,9

      395,9

      403,0

      410,3

      417,6

      425,2

      432,8

      440,6

12) Autogas (LPG)

øre/l

 174,6 

      177,7

      180,9

      184,2

      187,5

      190,9

       194,3

      197,8

      201,4

13) Anden flaske-gas (LPG), der anvendes som motorbrændstof

øre/kg

 321,0 

      326,8

      332,7

       338,6

      344,7

      350,9

       357,3

      363,7

      370,2

14) Anden flaskegas (LPG) og gas (bortset fra LPG), der frem-kommer ved raffin-ering af mineralsk olie (raffinaderigas)

øre/kg

 237,9 

      242,2

      246,5

      251,0

      255,5

       260,1

      264,8

      269,5

      274,4

15) Karburatorvæske

øre/l

 407,0 

      414,3

      421,8

      429,4

      437,1

       445,0

      453,0

      461,1

       469,4

Satser ved 15 C

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 1) Gas- og dieselolie, der anvendes som motorbrændstof

øre/l

 277,1

      282,0

      287,1

      292,3

      297,5

      302,9

      308,4

      313,9

      319,6

2) Anden gas- og dieselolie

øre/l

 184,6 

      187,9

      191,3

      194,8

      198,2

      201,8

       205,5

      209,2

      212,9

3) Let dieselolie (svovlindhold h øjst 0,05 pct.)

øre/l

 267,1 

      271,9

      276,8

      281,8

      286,9

      292,1

      297,3

       302,6

      308,1

4) Svovlfattig dieselolie (svovlind-h old højst 0,005 pct.)

øre/l

 249,2 

      253,7

      258,3

      262,9

      267,6

      272,5

      277,4

      282,3

        287,5

5) Svovlfri diesel (svovlindhold højst 0,001 pct.):

øre/l

 247,2 

  247,2 

      258,3

      262,9

      267,6

      272,5

      277,4

      282,3

      287,5

8) Petroleum, der anvendes som motorbrændstof

øre/l

277,1

         282,0

         287,1

         292,3

          297,5

         302,9

         308,4

         313,9

          319,6

9) Anden petroleum

øre/l

 184,6

         187,9

         191,3

          194,8

         198,2

         201,8

         205,5

         209,2

         212,9

10) Blyholdig benzin (blyindhold over 0,013 g/l)

øre/l

443,7

         451,2

         459,3

         467,7

         476,1

         484,6

         493,4

         502,3

         511,3

11) Blyfri benzin (bly-indhold højst 0,013 g/l)

øre/l

378,9

         385,7

         392,6

         399,6

         406,9

         414,1

         421,7

         429,1

         436,9

12) Karburatorvæske

øre/l

403,6

         410,8

         418,3

         425,8

         433,5

         441,3

         449,2

         457,3

          465,5