Til

                      Folketinget - Skatteudvalget

 

 

L 32 - Forslag til Lov om ændring af momsloven og forskellige andre love (Flymoms, salg til interesseforbundne parter, omvendt betalingspligt, undtagelser til energibeskatningsdirektivet m.v.). Spørgsmålet er stillet på vegne af Jesper Petersen (SF).

 

Hermed sendes i 5 eksemplarer svar på spørgsmål nr. 28 og 29 af 9. juni 2008. 

 

 

 

 

 

Kristian Jensen

                                                                 / Lene Skov Henningsen
Spørgsmål 28

På baggrund af, at det er blevet gjort spørgeren bekendt, at i hvert fald en PAL‑afgiftspligtig institution har organiseret sin IT‑afdeling i et selvstændigt datterselskab, der har betragtelige underskud, anmodes ministeren om at bekræfte, at hvis et ikke momspligtigt finansielt selskab har organiseret sin IT‑afdeling i et selvstændigt, momsregistreret datterselskab, så vil lovforslagets vedtagelse betyde, at dette datterselskab skal afregne moms for ydelser til moderselskab, beregnet ud fra sin kostpris, og der kan ikke momsmæssigt placeres et stort underskud i datterselskabet.

 

Svar

Formålet med den foreslåede regel om forhøjet momsgrundlag ved salg mellem interesseforbundne parter er, at undgå tilfælde, hvor de almindelige markedskræfter i forbindelse med prisfastsættelse sættes ud af spil, og interesseforbundne parter får en momsfordel ved at sælge indbyrdes til underpris.

Selve prisfastsættelsen er naturligvis stadig fri, men momsbetalingen til staten skal beregnes på grundlag af normalværdien for den pågældende vare eller ydelse. Denne normalværdi er som hovedregel prisen på det det fri marked, og findes en sådan pris ikke, så skal indkøbs- eller kostprisen danne grundlag for momsbetalingen. Herved sikres mod, at virksomheder kunstigt via lav prisfastsættelse til interesseforbundne parter kan minimere momsbetalingen til staten.

Der vil blandt andet være tale om interesseforbundne parter, hvis leverandør eller modtager har økonomisk interesse i den anden parts virksomhed eller ejendom. Som jeg anførte i mit svar på henvendelsen fra Finansrådet, jf. bilag 18, er det ikke hensigtsmæssigt at udforme en fast definition af begrebet ”økonomisk interesse i den anden parts virksomhed”.

Imidlertid vil det være sådan, at hvis økonomisk interesseforbundne virksomheder – og det kan godt være et finansielt selskab, som har organiseret sin IT-afdeling i et selvstændigt selskab - systematisk prisfastsætter kunstigt lavt, vil prisfastsættelsen ikke kunne antages at være styret af de normale markedskræfter, og her vil der efter lovforslaget skulle beregnes moms af normalværdien.

 

Spørgsmål 29

Ministeren bedes oplyse, om der i den allerede gældende dansk lovgivning er mulighed for at korrigere for den i foregående spørgsmål beskrevne for lav momsafregning, hvis der foreligger svig i forhold til momslovgivningen, jf. EF‑domstolens praksis?

 

Svar

Først og fremmest vil jeg anføre, at decideret svig med momslovgivningen er strafbart. At prisfastsætte kunstigt lavt er dog ikke svig, men når der er tale om interesseforbundne parter og prisen fastsættes under indkøbs- eller kostprisen, er det misbrug af momsreglerne.

Den gældende momslov indeholder i § 29, stk. 1, en regel om, at SKAT i tilfælde, hvor der er interessefællesskab mellem leverandør og modtager, kan påbyde at momsen afregnes af den almindelige salgspris. Reglen blev hovedsagelig brugt til af forhøje momsgrundlaget i virksomhedskantiner, men i år 2000 måtte Skatteministeriet - som det fremgår af bemærkningerne til lovforslaget – erkende, at bestemmelsen ikke var i overensstemmelse med EU-reglerne.

EF-Domstolen har godt nok i en dom fra februar 2006 (C-255/02, Halifax) afgjort, at medlemslandene godt kan have regler, der modvirker et misbrug, hvor misbruget indebærer en momsfordel og, hvor det af en række objektive omstændigheder fremgår, at hovedformålet med transaktionerne er at opnå denne afgiftsfordel. Dommen i sig selv ikke klar og efterlader stadig en usikkerhed om, hvordan medlemslandene kan drage grænsen mellem en normal erhvervsøkonomisk transaktion og et misbrugstilfælde.

For at give medlemslandene mulighed for med direkte hjemmel i momsdirektivet at indføre klare nationale regler til at forhindre misbrug af momsreglerne i tilfælde af kunstig prisfastsættelse ved salg mellem interesseforbundne parter, vedtog Rådet de EU-regler, som lovforslaget bygger på. Disse regler er objektive, sikrer mod interesseforbundne parters misbrug af momssystemet, og giver virksomhederne en god retssikkerhed.