22. januar 2008

 

 

 

 

 

 

Til

                      Folketinget - Skatteudvalget

 

 

L     32- Forslag til Lov om ændring af momsloven og forskellige andre love (Flymoms, salg til interesseforbundne parter, omvendt betalingspligt, undtagelser til energibeskatningsdirektivet m.v.).

 

Hermed sendes i 5 eksemplarer kommentar til henvendelse af 15. januar 2008 fra AOPA (L 32 – bilag 12)

 

 

 

 

 

Kristian Jensen

                                                                 /  Lene Skov Henningsen

 


 

AOPA har i en henvendelse af 15. januar 2008 (L 32 – bilag 12) anført, at man anerkender, at momsloven skal ændres, således at den bliver i overensstemmelse med de bagved liggende EU-regler, herunder EF-Domstolens fortolkning af disse regler. AOPA mener imidlertid, at forslaget om ændrede flyregler i L 32 går videre end nødvendigt, hvilket vil skabe unødige problemer for flybranchen.

 

Kommentar

AOPA giver udtryk for, at lovforslaget går længere end nødvendigt i forhold til EU-dommen (Cimber Air mod Skatteministeriet).

Hertil skal bemærkes, at selv om EU-dommen umiddelbart kun vedrører omfanget af den momsfritagelse for fly m.v., der skal gives til udenrigsflyselskaberne, så har den også betydning for, hvorvidt der kan gives momsfri levering af fly m.v. til flyselskaber, der ikke flyver hovedsageligt i udenrigstrafik, til andre erhvervsvirksomheder og til private.

Momsdirektivet kun har én bestemmelse om momsfri leveringer af og til fly og denne bestemmelse blev fortolket af EF-Domstolen. Dommen slår fast at ordlyden i direktivet skal fortolkes ordret og dermed kan kun flyselskaber, der mod betaling flyver hovedsageligt i udenrigstrafik, få momsfri leveringer – men de kan så få momsfri leveringer til alle deres fly. Med andre ord kan der med hjemmel i denne bestemmelse ikke gives momsfritagelse til ”indenrigsflyselskaber”, andre erhvervsvirksomheder eller private. Da der ikke er andre fritagelsesbestemmelser for leveringer af og til fly i direktivet, vil det være direktivstridigt at opretholde momsfritagelse til andre end flyselskaber, der hovedsagelig flyver i udenrigstrafik.

Med lovforslaget vil de danske regler for momsfri levering af og til fly derfor blive i overensstemmelse med momssystemdirektivets regler – hverken mere eller mindre.

Det skal understreges, at lovforslaget ikke vil berøre virksomheder, der bruger flyene i deres momspligtige virksomhed, idet der er fradragsret for den købsmoms, der pålægges med forslaget. Dog vil virksomhederne få et vist likviditetstab, idet de oftest betaler leverandøren før der laves momsangivelse og de derved kan fratrække indkøbsmomsen. De fleste virksomheder, der ejer og bruger fly, er imidlertid ret store og derfor på månedsafregning, hvorved perioden inden fradraget kan tages, bliver ret kort og likviditetstabet bliver dermed beskedent.

EU-medlemslandene skal tilpasse deres nationale lovgivninger hurtigst muligt til EU-reglerne, således som disse fortolkes af EF-Domstolen. Der er på nuværende tidspunkt gået ca. 3 ½ år fra EU-dommen faldt i sagen vedrørende flymoms og det skønnes på den baggrund nødvendigt at gennemføre de foreslåede ændringer uden yderligere udsættelse.

I lovforslaget er der imidlertid foreslået to overgangsordninger.

For det første er foreslået en overgangsordning for flyskoler med henblik på at sikre, at allerede optagne elever kan gennemføre uddannelsen til erhvervspilot under samme økonomiske forhold, som de har regnet med ved starten af uddannelsen.

Da der kan være en vis tid mellem indgåelse af kontrakt om flykøb og levering af selve flyet er det for det andet foreslået, at er der indgået kontrakt om salg af et fly før bestemmelsen om momspligt på flysalg til private m.v. træder i kraft, vil salget kunne ske momsfrit uanset,  at selve flyet først leveres senere på året.