Peter M. Henningsen har henvendt sig til Skatteudvalget med oplysninger om, at han som privat medejer af et lille Cessnafly jævnligt transporterer sig rundt til møder i ind- og udland som en del af hans job. Arbejdsgiveren betaler herefter udgifterne til flyvningen.

 

Med udgangspunkt i luftfartsreglernes kvalifikation af begrebet ”firmaflyvning” spørger Peter M. Henningsen, om den form for flyvning, som han praktiserer, er omfattet af de nye regler om afgift på motorbrændstoffer til ikke-erhvervsmæssig privatflyvning?

 

 

Kommentar:

Begrundelsen for at Danmark har haft sin undtagelse for afgift på motorbrændstoffer til ikke-erhvervsmæssig privat flyvning i bilag 1 til energibeskatningsdirektivet har været, at de administrative omkostninger ved at differentiere mellem erhvervsmæssig flyvning og ikke-erhvervsmæssig privatflyvning ikke har stået i rimeligt forhold til afgiftsprovenuet ved den ikke-erhvervsmæssige privatflyvning.

 

Med Kommissionen meddelelse til medlemslandene fra juli 2006 er vi imidlertid – i lighed med de andre medlemslande, der har haft en lignende undtagelse - blevet tvunget til at indføre afgiftspligt på den del af flyvningen, der har karakter af ikke-erhvervsmæssig privatflyvning.

 

Det fremgår af bemærkningerne til L 32, der foreslår afgiftspligten indført, at ikke-erhvervsmæssig privatflyvning som sit primære sigte har flyvning af rekreativ art, der ikke omfatter en række nærmere angivne områder, der er angivet i lovforslaget, herunder for eksempel firma- og forretningsflyvning.

 

Der er herved åbnet op for, at der ved administrationen af reglerne kan finde en vis fortolkning sted, således at der i enkelte grænsetilfælde er mulighed for konkret at vurdere, hvorvidt en given flyvning er omfattet af afgiftspligten eller ej.

 

Henvendelsen til Skatteudvalget fra Peter M. Henningsen indeholder ikke tilstrækkeligt med oplysninger til, at det kan afklares, hvorvidt den pågældende flyvning er omfattet af reglerne om afgiftspligt eller ej. For afklaring i grænsetilfælde hvor der måtte være tvivl, vil det naturligvis altid være en mulighed at anmode SKAT om at afgive et bindende svar, efter at loven er vedtaget, med henblik på at få afklaret den afgiftsmæssige stilling.