Betænkning afgivet af Skatteudvalget den 0. februar 2008

3. udkast

(Ændringsforslag fra skatteministeren)

Betænkning

over

 Forslag til lov om ændring af momsloven og forskellige andre love

(Flymoms, salg til interesseforbundne parter, omvendt betalingspligt, undtagelser til
energibeskatningsdirektivet m.v.)

[af skatteministeren (Kristian Jensen)]

 

1. Ændringsforslag

Skatteministeren har stillet 16 ændringsforslag til lovforslaget.

2. Udvalgsarbejdet

Lovforslaget blev fremsat den 5. december 2007 og var til 1. behandling den 8. januar 2008. Lovforslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Skatteudvalget.

Møder

Udvalget har behandlet lovforslaget i <> møder.

Tidligere behandlinger

Lovforslaget er en genfremsættelse af lovforslag nr. L 27 fra folketingsåret 2007-08, 1. samling.

Høring

Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været sendt i høring, og skatteministeren sendte den 3. september 2007 dette udkast til udvalget, jf. alm. del - bilag 218, 2006-07. Den 11. oktober 2007 og 4. januar 2008 sendte skatteministeren de indkomne høringssvar samt et notat herom til udvalget.

Skriftlige henvendelser

Udvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget skriftlige henvendelser fra:

AOPA Danmark,

Danmarks Rederiforening,

Dansk Erhverv,

Delacour Advokatfirma,

Finansrådet,

G.A. Brancheforeningen og

HTS ‑ Handel, Transport & Service.

Skatteministeren har over for udvalget kommenteret de skriftlige henvendelser.

Deputationer

Endvidere har følgende mundtligt over for udvalget redegjort for deres holdning til lovforslaget:

AOPA Danmark,

Dansk Erhverv,

G.A. Brancheforeningen og

HTS ‑ Handel, Transport & Service.

Spørgsmål

Udvalget har stillet 25 spørgsmål til skatteministeren til skriftlig besvarelse, som denne har besvaret.

3. Indstillinger og politiske bemærkninger

Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin var på tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.

En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen.Der gøres opmærksom på, at et flertal eller et mindretal i udvalget ikke altid vil afspejle et flertal/mindretal ved afstemning i Folketingssalen.

4. Ændringsforslag med bemærkninger

Ændringsforslag

Af   skatteministeren, tiltrådt af et <>tal:

a

Ændringsforslag om opdeling af lovforslaget

   1) Lovforslaget deles i to lovforslag med følgende titler og indhold:

A. »Forslag til lov om ændring af momsloven og forskellige andre love (Flymoms, omvendt betalingspligt, undtagelser til energibeskatningsdirektivet m.v.)« omfattende § 1, nr. 1, 2 og nr. 5–14 og §§ 2-9.

B. »Forslag til lov om ændring af momsloven (Salg til interesseforbundne parter og byttehandel)« omfattende § 1, nr. 3 og 4 og § 8, stk. 4.

[Forslag om deling af lovforslaget]

b

Ændringsforslag til det under A nævnte lovforslag

Til § 1

   2) I det under nr. 6 foreslåede § 34, stk. 1, nr. 10, indsættes efter »faste udstyr«: »samt nødvendigt udstyr, der leveres til brug om bord på disse luftfartøjer«.

[Yderligere tilpasning til EU-reglerne]

   3) Det under nr. 6 foreslåede § 34, stk. 1, nr. 11, affattes således:

»11) Ydelser der præsteres for luftfartøjer omfattet af nr. 10 samt deres ladning.«

[Konsekvens af ændringsforslag nr. 2]

Til § 2

   4) N§ 2, r. 1 affattes således:

»1. § 1, stk. 1, affattes således:

»Der betales afgift af mineralolieprodukter m.v. her i landet. Afgiften beregnes efter de satser, der var gældende 1. oktober 2007 med en årlig regulering i perioden 2008-15 på 1,8 pct., jf. bilag 2«.«

[Konsekvens af Folketingets vedtagelse af L 8]

   5) Efter § 2, nr. 1 indsættes som nye numre:

»01. Bilag 2 affattes således:

»Bilag 2. Satser for mineralolieafgiftslovens § 1, stk. 1.

 

 

1. jan. – 31. dec. 2007

1. jan. – 31. dec. 2008

1. jan. –   31. dec. 2009

1. jan. – 31. dec. 2010

1. jan. – 31. dec. 2011

1. jan. – 31. dec. 2012

1. jan. – 31. dec. 2013

1. jan. – 31. dec. 2014

Fra 1. jan.  2015

Satser ved dagtemperatur

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1) Gas- og dieselolie, der anvendes som motorbrændstof

øre/l

278,7

283,7

288,8

294,0

299,3

304,7

310,2

315,8

321,5

2) Anden gas- og dieselolie

øre/l

185,7

189,0

192,4

195,9

199,4

203,0

206,7

210,4

214,2

3) Let dieselolie (svovl-indhold højst 0,05 pct.)

øre/l

268,7

273,5

278,5

283,5

288,6

293,8

299,1

304,4

309,9

4) Svovlfattig dieselolie (svovlindhold højst 0,005 pct.)

øre/l

250,7

255,2

259,8

264,5

269,2

274,1

279,0

284,0

289,2

5) Svovlfri diesel (svovl-indhold højst 0,001 pct.):

øre/l

248,7

248,7

259,8

264,5

269,2

274,1

279,0

284,0

289,2

6) Fuelolie

øre/kg

209,2

213,0

216,8

220,7

224,7

228,7

232,8

237,0

241,3

7) Fyringstjære

øre/kg

188,8

192,2

195,7

199,2

202,8

206,4

210,1

213,9

217,8

8) Petroleum, der anvendes som motorbrændstof

øre/l

278,7

283,7

288,8

294,0

299,3

304,7

310,2

315,8

321,5

9) Anden petroleum

øre/l

185,7

189,0

192,4

195,9

199,4

203,0

206,7

210,4

214,2

10) Blyholdig benzin (blyindhold over 0,013 g/l)

øre/l

447,0

455,0

463,2

471,6

480,1

488,7

497,5

506,5

515,6

11) Blyfri benz in (bly-indhold højst 0,013 g/l)

øre/l

382,0

388,9

395,9

403,0

410,3

417,6

425,2

432,8

440,6

12) Autogas (LPG)

øre/l

174,6

177,7

180,9

184,2

187,5

190,9

194,3

197,8

201,4

13) Anden flaske-gas (LPG), der anvendes som motorbrændstof

øre/kg

321,0

326,8

332,7

338,6

344,7

350,9

357,3

363,7

370,2

14) Anden flaskegas (LPG) og gas (bortset fra LPG), der frem-kommer ved raffin-ering af mineralsk olie (raffinaderigas)

øre/kg

237,9

242,2

246,5

251,0

255,5

260,1

264,8

269,5

274,4

15) Karburatorvæske

øre/l

407,0

414,3

421,8

429,4

437,1

445,0

453,0

461,1

469,4

Satser ved 15 C

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 1) Gas- og dieselolie, der anvendes som motorbrændstof

øre/l

277,1

282,0

287,1

292,3

297,5

302,9

308,4

313,9

319,6

2) Anden gas- og dieselolie

øre/l

184,6

187,9

191,3

194,8

198,2

201,8

205,5

209,2

212,9

3) Let dieselolie (svovlindhold h øjst 0,05 pct.)

øre/l

267,1

271,9

276,8

281,8

286,9

292,1

297,3

302,6

308,1

4) Svovlfattig dieselolie (svovlind-hold højst 0,005 pct.)

øre/l

249,2

253,7

258,3

262,9

267,6

272,5

277,4

282,3

287,5

5) Svovlfri diesel (svovlindhold højst 0,001 pct.):

øre/l

247,2

247,2

258,3

262,9

267,6

272,5

277,4

282,3

287,5

8) Petroleum, der anvendes som motorbrændstof

øre/l

277,1

282,0

287,1

292,3

297,5

302,9

308,4

313,9

319,6

9) Anden petroleum

øre/l

184,6

187,9

191,3

194,8

198,2

201,8

205,5

209,2

212,9

10) Blyholdig benzin (blyindhold over 0,013 g/l)

øre/l

443,7

451,2

459,3

467,7

476,1

484,6

493,4

502,3

511,3

11) Blyfri benzin (bly-indhold højst 0,013 g/l)

øre/l

378,9

385,7

392,6

399,6

406,9

414,1

421,7

429,1

436,9

12) Karburatorvæske

øre/l

403,6

410,8

418,3

425,8

433,5

441,3

449,2

457,3

465,5

«.

[Ændringer i bilag 2 til lov om energiafgift af mineralolieprodukter]

02. I § 1, stk. 4, 5 og 6, ændres »stk. 1« til: »bilag 2«.«

[Konsekvens af Folketingets vedtagelse af L 8]

   6) Efter § 2, nr. 2 indsættes som nye numre:

»03. I § 3, stk. 2, ændres »§ 1, stk. 1 nr. 17« til: »bilag 2, nr. 15«.

04. I § 4 a, stk. 2, ændres »§ 1, stk. 1« til: »bilag 2«.«

[Konsekvens af Folketingets vedtagelse af L 8]

   7) Efter nr. 5 indsættes som nyt nummer:

»05. I § 11, stk. 2, ændres »§ 1, stk. 1, nr. 17« til: »bilag 2, nr. 15«.«

[Konsekvens af Folketingets vedtagelse af L 8]

   8) Efter nr. 7 indsættes som nyt nummer:

»06. I § 14, stk. 4, ændres »§ 1, stk. 1« til: »bilag 2«.«

[Konsekvens af Folketingets vedtagelse af L 8]

Til § 5

   9) Efter nr. 1 indsættes som nye numre:

»01. I § 9, stk. 6, indsættes efter 1. pkt.:

»De satser, der er nævnt i nr. 1 og 2, reguleres årligt i perioden 2008-2015 med 1,8 pct. årligt, jf. bilag 2.«.

02. Efter bilag 1 indsættes:

»Bilag 2. Satser for svovlafgiftslovens § 9, stk. 6.

Godtgørelse for begræns-ning af udledning af svovldioxid

 

1. jan. – 31. dec. 2007

1. jan. – 31. dec. 2008

1. jan. – 31. dec. 2009

1. jan. – 31. dec. 2010

1. jan. – 31. dec. 2011

1. jan. – 31. dec. 2012

1. jan. – 31. dec. 2013

1. jan. – 31. dec. 2014

Fra 1. jan.  2015

For brændsel nævnt i § 1, nr. 5-7:

 

Brændsel anvendt i riste-anlæg eller ”fluid bed”-anlæg

kr./t

20

20,36

20,73

21,10

21,48

21,87

22,26

22,66

23,07

Brændsel anvendt i andre anlæg.

kr./t

5

5,09

5,18

5,27

5,37

5,47

5,56

5,67

5,77

For brændsel nævnt i § 1, nr. 14

 

Træpiller med svovlholdigt bindemiddel.

kr./t

8

8,14

8,29

8,44

8,59

8,75

8,90

9,06

9,23

Halm

kr./t

8

8,14

8,29

8,44

8,59

8,75

8,90

9,06

9,23

«.«

[Indeksering af standardsatser for godtgørelse af svovlafgift]

Til § 8

   10) Stk. 3 affattes således:

»Stk. 3. § 1 nr. 6-8 træder i kraft den 1. januar 2010 og § 1 nr. 11-14 træder i kraft den 1. januar 2009.«

[Fastsættelse af, at de foreslåede ændringer i reglerne for flymoms først træder i kraft 1. januar 2010]

   11) Stk. 4 affattes således:

»Stk. 4. Skatteministeren fastsætter tidspunktet for ikrafttræden af § 2, nr. 3-6, § 3, nr. 1 og 3 og §§ 4, 5, 6 og 7.«

[Konsekvens af ændringsforslagets nr. 10, teknisk ændring grundet opdeling af lovforslaget og ændret ikrafttrædelsestidspunkt for ophævelse af ikke-erhvervsmæssig privatflyvning]

Til § 9

   12) I stk. 1 ændres datoen »31. december 2009« til: »31. december 2010«.

[Udskydelse af reglernes virkningstidspunkt for flyskoler]

   13) I stk. 2 ændres »uanset at selve leverancen først finder sted i løbet af 2008« til: »blot selve leverancen finder sted inden 1. juli 2010«.

[Udskydelse af reglernes virkningstidspunkt for salg af fly ved indgåede kontrakter]

c

Ændringsforslag til det under B nævnte lovforslag

Til § 1

   14) I den under nr. 4 foreslåede affattelse af § 29, stk. 2, ændres »på den i § 28, stk. 3, anførte måde dog uden sædvanlig avance« til: »på tilsvarende måde, som anført i stk. 1«.

[Brug af normalværdibegrebet]

   15) Efter nr. 4 indsættes som nye numre:

»01. I § 37, stk. 1, ændres »stk. 5« til: »stk. 4«.

02. § 37, stk. 4, ophæves.

Stk. 5 bliver herefter stk. 4.«

[Konsekvens af ophævelsen af de særlige regler om opgørelse af afgiftsgrundlaget ved byttehandler i lovforslagets nr. 4]

Til § 8

   16) § 8, stk.  4, affattes således:

»Skatteministeren fastsætter tidspunktet for lovens ikrafttræden«.

[Teknisk ændring grundet opdelingen af lovforslaget]

Bemærkninger

Til nr. 1

Under 1. behandlingen blev der ytret ønske om en opdeling af lovforslaget, således at de foreslåede regler om forhøjet momsgrundlag ved salg til interesseforbundne parter blev udskilt fra den øvrige del af lovforslaget. Lovforslaget foreslås derfor delt op i to selvstændige lovforslag, der kan vedtages hver for sig.

Da forslaget om at ophæve de særlige regler for fastlæggelse af momsgrundlaget ved byttehandler rent teknisk er vanskeligt at udskille fra de foreslåede regler om salg til interesseforbundne parter, indeholder lovforslag B også dette forslag.

Til nr. 2

I momsloven sondres mellem fast og nødvendigt udstyr til fly. Denne sondring findes ikke i momssystemdirektivet og der skal derfor tillades momsfri leveringer i relation til nødvendigt udstyr i samme omfang, som der tillades for fast udstyr. Den foreslåede ændring sikrer, at nødvendigt og fast udstyr behandles ens og konkret medfører ændringen, at flyselskaber, der mod betaling flyver mere end 55 pct. i udenrigsfart også kan leje og få repareret og vedligeholdt det nødvendige udstyr til deres fly momsfrit.

Ændringsforslaget skønnes at medføre et beskedent provenutab. Det samlede provenutab ved de ændrede momsregler for fly skønnes dog fortsat at være mellem 175 og 200 mio. kr.

Til nr. 3

Ændringen er en konsekvens af ændringsforslag nr. 2.

Til nr. 4 og 5

Det fremsatte lovforslag har hovedsagligt til formål at sikre, at momsloven og en række afgiftslove kommer i overensstemmelse med de EU retlige regler på området, herunder Rådes direktiv 2003/96/EF af 27. oktober 2003 om omstrukturering af EF-bestemmelserne for beskatning af energiprodukter og elektricitet (energibeskatnings direktivet). Lovforslaget stiller forslag om at foretage en ændring i § 1, stk. 1, i lov om energiafgift af mineralolieprodukter som følge af udløbet af Danmarks undtagelse fra energibeskatningsdirektivet til at anvende differentierede afgiftssatser for henholdsvis benzin leveret fra tankstationer udstyret med genindvindingssystem for benzindampe og benzin leveret fra andre tankstationer.

I det fremsatte lovforslag foreslås det således at ophæve afgiftsdifferentieringen i mineralolieafgiftslovens § 1, stk. 1, på 3 øre pr. liter benzin for afgift for blyholdig og blyfri benzin udleveret fra benzinstationer udstyret med dampretur i forhold til standardsatsen på blyholdig og blyfri benzin, således at satserne for blyholdig og blyfri benzin fremover svarer til de nuværende lavere satser for benzinstationer med dampretur.

Folketinget vedtog den 14. december 2007 skatteministerens forslag om ændring af forskellige energiafgiftslove mv. – L 8 (indeksering af energiafgifterne). Loven har til formål at fastholde realværdierne af energiafgifterne for at understøtte de målsætninger, som er fastlagt i klima- og energistrategien. Dette sker ved en indeksering af energiafgifterne, der skal sikre, at afgifterne følger den almindelige prisudvikling. Satserne opskrives med 1,8 pct. pr. år, svarende til den gennemsnitlige udvikling i nettoprisindekset. For så vidt angår lov om energiafgift af mineralolieprodukter m.v. foretages der – udover indeksering af denne lovs afgiftssatser - bl.a. den ændring, at satserne på de forskellige energiprodukter her i landet i lovens § 1, stk. 1, flyttes fra lovteksten til et bilag 2 til loven.

Dette fordrer en ændring af forslaget om ændring af momsloven og forskellige andre love, idet dette lovforslag bl.a. foreslår en række ændringer i de satser i § 1, stk. 1, i lov om energiafgift af mineralolieprodukter mv., der med vedtagelsen af lov nr. 1536 af 19. december 2007 ikke længere er at finde i lovteksten, men i bilag 2 til loven.

Med nærværende ændringsforslag til ændring af det allerede fremsatte lovforslag stilles der således forslag om at de foreslåede satsændringer i lov om energiafgift af mineralolieprodukter mv. sker ved at ændre bilag 2 til loven.

Endelig foreslås der en konsekvensændring af, at § 1, stk. 1 i lov om energiafgift af mineralolieprodukter mv., med vedtagelsen af L 8 er flyttet til et »bilag 2« til loven.

Til nr. 6, 7 og 8

Forslagene er konsekvensændringer af, at § 1, stk. 1 i lov om energiafgift af mineralolieprodukter m.v., med vedtagelsen af L 8 er flyttet til et »bilag 2« til loven.

Til nr. 9

Folketinget vedtog den 14. december 2007 skatteministerens forslag om ændring af forskellige energiafgiftslove mv. – L 8 (indeksering af energiafgifterne). Loven har til formål at fastholde realværdierne af energiafgifterne samt afgifterne på CO2 og svovl for at understøtte de målsætninger, som er fastlagt i klima- og energistrategien. Dette sker ved en indeksering af energiafgifterne, der skal sikre, at afgifterne følger den almindelige prisudvikling. Satserne opskrives med 1,8 pct. pr. år, svarende til den gennemsnitlige udvikling i nettoprisindekset. Imidlertid er standardsatserne for godtgørelse af svovlafgift ved en fejl ikke blevet indekseret. Dette rettes der hermed op på, ved dette ændringsforslags nr. 9, nr. 01 og 02.

Til nr. 10

For på den ene side at give flybranchen tid til at indrette sig på nye momsregler og på den anden side at fjerne usikkerheden for, hvornår reglerne træder i kraft, foreslås det, at det fastsættes, at de nye regler først træder i kraft den 1. januar 2010.

Til nr. 11

Forslaget er en konsekvens af ændringsforslag nr. 10 og af opdelingen af lovforslaget.

Herudover foreslås det, at skatteministeren bemyndiges til at fastsætte tidspunktet for ikrafttrædelsen af lovforslagets bestemmelser om ophævelsen af afgiftsfritagelsen for brændstoffer til ikke-erhvervsmæssig privatflyvning under hensyntagen til, at branchen kan nå at tilrette deres IT-systemer til de nye afgiftsregler.

Til nr. 12

På grund af, at uddannelsen til erhvervspilot tager 2 år, foreslås overgangsordningen for flyskoler forlænget til 31. december 2010 således, at alle elever, der starter på uddannelsen før lovens vedtagelse, er sikret samme økonomiske vilkår under hele uddannelsen.

Til nr. 13

Da der ofte er 1 ½ år leveringstid for nye fly, foreslås det, at reglernes virkningstidspunkt for salg af fly, hvor der er indgået kontrakt før reglernes ikrafttræden udskydes, således at der kan ske momsfrit salg efter gældende regler, blot selve flyet leveres inden 1. juli 2010.

Til nr. 14

For at sikre overholdelse af momssystemdirektivets regler om ændring af afgiftsgrundlaget ved salg til interesseforbundne parter foreslås det, at begrebet »normalværdi« anvendes på samme måde, uanset om der er tale om en obligatorisk forhøjelse af momsgrundlaget i den foreslåede § 29, stk. 1, eller tilfælde, hvor told- og skatteforvaltningen kan påbyde en ændring af momsgrundlaget i § 29, stk. 2. Ændringen skønnes ikke at have nævneværdig praktisk betydning, det SKAT kun i ganske få tilfælde forventes at ville bruge muligheden for pålæg i § 29, stk. 2.

Til nr. 15

I momslovens § 37, stk. 4, er fastsat særlige regler for fradragsret, når afgiftsgrundlaget ved byttehandler opgøres efter de særlige regler i lovens § 28, stk. 2, 3. pkt.

Det er imidlertid foreslået, jf. lovforslagets § 1, nr. 3, at de særlige regler for opgørelse af moms grundlaget ved byttehandler ophæves, således at afgiftsgrundlaget fremover opgøres efter momslovens almindelige regler i § 27.

Som konsekvens heraf foreslås ved ændringsforslaget også den særlige fradragsretsregel ophævet.

Ophæves § 37, stk. 4, bliver stk. 5 til stk. 4. Dette bevirker, at henvisningen til stk. 5 i paragraffens stk. 1, skal ændres til »stk. 4«.

Til nr. 16

Ændringsforslaget er en teknisk ændring grundet opdelingen af lovforslaget.

  Torsten Schack Pedersen (V) Â  Karsten Lauritzen (V) Â  Peter Christensen (V) Â  Jacob Jensen (V) Â  Mikkel Dencker (DF) Â  Pia Adelsteen (DF) Â  Lars Barfoed (KF) Â  Henrik Rasmussen (KF) Â  Anders Samuelsen (NY) nfmd.  Nick Hækkerup (S) Â  John Dyrby Paulsen (S) Â  Klaus Hækkerup (S) Â  René Skau Björnsson (S) Â  Mette Frederiksen (S) Â  Jesper Petersen (SF) Â  Niels Helveg Petersen (RV) fmd.  Frank Aaen (EL) 

Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.

Folketingets sammensætning

 

Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)

47

 

Ny Alliance (NY)

3

Socialdemokratiet (S)

45

 

Inuit Ataqatigiit (IA)

1

Dansk Folkeparti (DF)

25

 

Siumut (SIU)

1

Socialistisk Folkeparti (SF)

23

 

Tjóðveldisflokkurin (TF)

1

Det Konservative Folkeparti (KF)

17

 

Sambandsflokkurin (SP)

1

Det Radikale Venstre (RV)

  9

 

Uden for folketingsgrupperne

2

Enhedslisten (EL)

  4

 

(UFG)

 

 

+++Bilag+++Bilag 1

Oversigt over bilag vedrørende L 32

Bilagsnr.

Titel

1

Orientering om lovforslaget, fra skatteministeren

2

Høringssvar og høringsskema, fra skatteministeren

3

Henvendelse af 18/10-07 fra Delacour Advokatfirma

4

Henvendelse af 3/1-08 fra HTS - Handel, Transport & Service

5

Høringssvar og høringsnotat, fra skatteministeren

6

Henvendelse af 7/1-08 fra G.A. Brancheforeningen

7

Skatteministerens kommentar til henvendelse af 15/10-07 fra G. A. Brancheforeningen

8

Fastsat tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget

9

Henvendelse af 10/1-08 fra Delacour Advokatfirmaet

10

Høringssvar og revideret høringsskema, fra skatteministeren

11

Henvendelse af 14/01-08 fra Dansk Erhverv

12

Henvendelse af 15/01-08 fra AOPA Danmark

13

Skatteministerens kommentar til henvendelse af 3/1-08 fra HTS - Handel, Transport & Service

14

Henvendelse af 16/1-08 Finansrådet

15

Skatteministerens kommentar til henvendelse af 11/1-08 fra Dansk Erhverv

16

Henvendelse af 22/1-08 fra AOPA Danmark

17

Skatteministerens kommentar til henvendelse af 15/1-08 fra AOPA

18

Skatteministerens kommentar til henvendelsen af 16/1-08 fra Finansrådet

19

Skatteministerens kommentar til henvendelser af 7. - og 10. januar 2008 fra G.A. Brancheforeningen

20

1. udkast til betænkning

21

Henvendelse af 24/01-08 fra Danmarks Rederiforening

22

Udskydelse af tidspunkt for afgivelse af betænkning over forslaget

23

Henvendelse af 31/01-08 fra HTS - Handel, Transport & Service

24

Skatteministerens kommentar til henvendelse af 24/01-08 fra Danmarks Rederiforening

25

Skatteministerens kommentar til henvendelse af 31/01-08 fra HTS – Handel, Transport & Service

26

Skatteministerens kommentar til henvendelsen af 22/1-08 fra AOPA Danmark

 

 

Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 32

Spm.nr.

Titel

1

Spm. om, hvilke andre undtagelser der gælder for skattestoppet, og som ikke fremgår af skattestoppets ordlyd, til skatteministeren, og ministerens svar herpå

2

Spm. om, der skal være tale om både »misbrug« og »svig« eller om alene en af omstændighederne kvalificerer til at fravige skattestoppet, til skatteministeren, og ministerens svar herpå

3

Spm. om en definition af begrebet »misbrug«, til skatteministeren, og ministerens svar herpå

4

Spm. om, hvorledes der efter ministerens opfattelse forekommer svig i relation til den eksisterende regulering, til skatteministeren, og ministerens svar herpå

5

Spm., om en given regel både skal have til formål at »forebygge« og »hindre« eller alene en af delene for at kvalificere til at fravige skattestoppet, til skatteministeren, og ministerens svar herpå

6

Spm. om, hvordan merprovenuet vil blive tilbageført ved lempelser andre steder i skatte- og afgiftslovgivningen, til skatteministeren, og ministerens svar herpå

7

Spm., om det i forlængelse af det foregående spørgsmål kan oplyses, hvornår disse lempelser vil finde sted, til skatteministeren, og ministerens svar herpå

8

Spm. om, at der til skattestoppets overholdelse må forudsættes samtidighed i indførelsen af nye skatter og afgifter og sænkelse af andre, til skatteministeren, og ministerens svar herpå

9

Spm. om oversendelse af en redegørelse fra Kammeradvokaten om, hvorvidt lovforslaget er en overimplementering af EF-Dommen (flymoms), til skatteministeren, og ministerens svar herpå

10

Spm. om at bekræfte, at lovforslagets del om salg til interesseforbundne parter går videre end påkrævet af EU, til skatteministeren, og ministerens svar herpå

11

Spm. om at redegøre for, hvor mange jobs, der forventes at gå tabt som følge af lovforslaget, til skatteministeren, og ministerens svar herpå

12

Spm. om, hvor stor en nedgang i antallet af piloter under uddannelse forventes, til skatteministeren, og ministerens svar herpå

13

Spm. om nedgangen i den forventede skoleflyvning i Danmark vil medføre, at eksistensgrundlaget for disse provinslufthavne forsvinder, til skatteministeren, og ministerens svar herpå

14

Spm. om at uddybe, hvad der menes med opfordringen til, at danske virksomheder bør oprette »udestationer« i Tyskland, til skatteministeren, og ministerens svar herpå

15

Spm. om, hvad ministerens kommentar er til, at England, Cypern og Sverige alle har regler for moms på fly, der i større eller mindre grad minder om de nuværende danske regler, til skatteministeren, og ministerens svar herpå

16

Spm. om at uddybe følgende bemærkning fra Skatteministeriet: ”Flyselskaber, der ikke flyver hovedsageligt i udenrigstrafik, vil efter forslaget ikke længere kunne få leveret fly m.v. momsfrit. Det skønnes, at der vil ske en omorganisering, sådan at ruterne overtages af andre selskaber (der flyver hovedsageligt i udenrigstrafik)”, til skatteministeren, og ministerens svar herpå

17

Spm. om ministeren i det nævnte beløb har medregnet effekten af tabte arbejdspladser og nedgang i aktiviteterne for såvel flyveskoler, værksteder, flyhandel og indenrigsselskaber, til skatteministeren, og ministerens svar herpå

18

Spm. om at stille ændringsforslag om deling af lovforslaget, således at de dele, der omhandler salg mellem interesseforbundne parter (kantinemoms), udskilles til et selvstændigt lovforslag, til skatteministeren, og ministerens svar herpå