Til

Folketinget - Skatteudvalget

 

Vedlagt følger i 5 eksemplarer forslag, som jeg ønsker at stille til 2. behandling af forslag til lov om ændring af momsloven og forskellige andre love (flymoms, salg til interesseforbundne parter, omvendt betalingspligt, undtagelser til energibeskatningsdirektivet m.v.) L 32.

Ændringsforslaget skal stilles til det i forbindelse med ÆF nr. 1 om deling af lovforslaget nævnte lovforslag A.

 

 

 

 

Kristian Jensen

                                           /Lene Skov Henningsen

                        


Ændringsforslag

til

2. behandlingen (udenfor betænkning) af forslag til lov om ændring af momsloven og forskellige andre love (flymoms, salg til interesseforbundne parter, omvendt betalingspligt, undtagelser til energibeskatningsdirektivet m.v.). Ændringsforslaget skal stilles til det i forbindelse med ÆF nr. 1 om deling af lovforslaget nævnte lovforslag A.

 

Til § 2

17) Nr. 3 affattes således:

 

”§ 9, stk. 1, nr. 2, affattes således:

 

”2) jetfuel til brug i luftfartøjer, der anvendes erhvervsmæssigt,””.

 

[Præcisering af afgiftsfritagelsen for jetfuel]

 

18) Efter nr. 3 indsættes som nye numre:

 

01. I § 9, stk. 6, nr. 1, ændres ”fra lystfartøjer, og” til: ”fra lystfartøjer,”.

 

02. I § 9, stk. 6, nr. 2, ændres ”af disse motorer.” til: ”af disse motorer, og”

 

03. I § 9, stk. 6, indsættes som nyt nummer:

 

”3) andre varer end de i stk. 1, nr. 2, nævnte, såfremt varerne anvendes til brug i luftfartøjer, der anvendes erhvervsmæssigt.”

 

[Hjemmel til godtgørelse af afgiften]

 

Til § 3

19)  Nr. 1 affattes sÃ¥ledes:

 

”I § 7, stk. 1, nr. 1, ændres ”og i luftfartøjer” til: ”og jetfuel til brug i luftfartøjer, der anvendes erhvervsmæssigt”.

 

[Præcisering af afgiftsfritagelsen for jetfuel]

 

20)  Efter nr. 3 indsættes som nye numre:

 

01. I § 7, stk. 5, nr. 3, udgår: ”og”.

 

02. I § 7, stk. 5, nr. 4, ændres ” for disse varer.” til: ”for disse varer, og”.

 

03. I § 7, stk. 5, indsættes som nyt nummer:

”5) andre afgiftspligtige varer end jetfuel, jf. stk. 1, nr. 1,såfremt varerne anvendes til brug i luftfartøjer, der anvendes erhvervsmæssigt”.

 

[Hjemmel til godtgørelse af afgiften]

 

Til § 5

21)  Nr. 1 affattes sÃ¥ledes:

 

”§ 8, stk. 2, nr. 1, affattes således: ”jetfuel med et afgiftspligtigt svovlindhold til brug i luftfartøjer, der anvendes erhvervsmæssigt og””.

 

[Præcisering af afgiftsfritagelsen for jetfuel]

 

22)  Efter nr. 1 indsættes som nyt nummer:

 

01. I § 9, stk. 5, indsættes efter 1. punktum: ”Afgiften godtgøres af andre varer end de i § 8, stk. 2, nr. 1 nævnte med et afgiftspligtigt svovlindhold, såfremt varerne anvendes til brug i luftfartøjer, der anvendes erhvervsmæssigt”.

 

[Hjemmel til godtgørelse af afgiften]

 

 

Bemærkninger

 

I forbindelse med forberedelsen af lovforslaget har Skatteministeriet haft drøftelser med Oliebranchens Fællesrepræsentation og SKAT om, hvordan afgiften på den ikke-erhvervsmæssige privatflyvning kunne indføres, samtidig med at de administrative byrder blev minimeret for såvel SKAT som erhvervslivet.

På baggrund af disse drøftelser foreslås det, at der i lovforslaget indsættes en hjemmel til at fritage flybrændstof i kategorien JET A1 (under populærbetegnelsen ”jetfuel”) for afgift, da denne type flybrændstof i vidt omfang anvendes i den erhvervsmæssige flyvning.

Flyvninger, hvor der anvendes andet flybrændstof end JET A1 (”jetfuel”), vil som udgangspunkt blive anvendt til ikke-erhvervsmæssig privatflyvning (f.eks. AVGAS 100 LL). Det foreslås derfor, at der for disse flyvninger skal ske forudgående opkrævning af afgiften på flybrændstoffet. Der er herefter mulighed for, at SKAT kan godtgøre den opkrævede afgift af flybrændstoffet efterfølgende, såfremt flybrændstoffet er anvendt til et erhvervsmæssigt formål, der jo er fritaget for afgift.

Med ændringsforslaget præciseres det således, hvilke former for flybrændstof, der som udgangspunkt er fritaget for afgift samtidig med, at der indsættes en hjemmel til, at der kan ske godtgørelse af allerede opkrævet afgift af flybrændstof, der anvendes til erhvervsmæssig flyvning.