Text Box: j.nr. 08-016642
Dato : 4. februar 2008

                                                                                                              

 

 

 

 

 

Til

                          Folketingets Skatteudvalg

 

 

L 42 - Forslag til lov om ændring af registreringsafgiftsloven, lov om vægtafgift af motorkøretøjer m.v. og lov om afgift efter brændstofforbrug for visse personbiler. (Justering af afgiftsberegningen for brugte biler m.v., afgiftsfritagelse af brint- og elbiler og udvidelse af ordningen med registrerede virksomheder)

 

Hermed sendes i 5 eksemplarer svar på spørgsmål nr. 5, 6, 7, 8, 10, 11, 12 og 13 af 29. januar 2008.

(L 42   )

 

 

 

 

 

 

 

 

                          Kristian Jensen

 

 

                                                                              /  Lone Stonor Kristensen


Spørgsmål 5:

”I lovforslagets bemærkninger oplyses, at der under den nuværende lovgivning er registreret 800 virksomheder, der selv fører regnskab for køb og salg af afgiftspligtige køretøjer. Det bedes oplyst, hvor mange af disse virksomheder, der i de sidste 3 år er kontrolleret af SKAT ved en egentlig kontrol af regnskabsførelsen ved besøg hos virksomheden.”

 

Svar:

Det skønnes, at der er i perioden 2005 – 2007 er foretaget kontrolbesøg i ca. 100 virksomheder, som har været registreret efter lov om registreringsafgift af motorkøretøjer - heraf skønnes ca. 25 af kontrollerne at have været mere omfattende.

 

Jeg kan i øvrigt bemærke, at fra 2007 er antallet af kontroller ikke relevant ved en vurdering af SKATs indsats, da SKAT arbejder efter indsatsstrategien, der skal sikre, at virksomhederne også på dette område efterlever afgiftsreglerne. Indsatsen sker ved en kombination af vejledning og kontrol målrettet den enkelte virksomhed.

 


Spørgsmål 6:

"Det bedes oplyst, hvor mange årsværk, der i dag er afsat i SKAT til kontrol af de 800 registrerede virksomheder efter registreringsafgiftsloven."

 

Svar:

Der er ikke afsat noget fast antal årsværk til kontrol af virksomheder registreret efter lov om registreringsafgift af motorkøretøjer, fordi kontrollen baseres på en samlet risikovurdering som led i SKATs indsatsstrategi. Kontrollen foretages som udgangspunkt af SKATs medarbejdere ved henholdsvis motorkompetence-, punktafgifts- og økokrimcentrene.

 


Spørgsmål 7:

" Det bedes oplyst, hvor mange nye virksomheder, der forventes registreret efter registreringsafgiftsloven, hvis lovforslaget vedtages som foreslået."

 

Svar:

Det vurderes, at ca. 200-300 nye virksomheder forventes registreret, hvis lovforslaget vedtages.

 


Spørgsmål 8:

Det bedes oplyst, hvor mange årsværk SKAT forventer afsat til kontrol af de virksomheder, der er registreret efter registreringsafgiftsloven i fremtiden, hvis lovforslaget vedtages.

 

Svar:

Det forventes, at hovedparten af kontrollen af de virksomheder, der vil blive registreret efter dette lovforslag, fortsat vil ligge i forbindelse med ekspeditionsindsatsen, men det vurderes – afhængig af hvordan ordningen i praksis skrues sammen – at der vil være behov for en vis efterfølgende kontrol. Ifølge bemærkningerne til punkt 5.3 i lovforslaget skønnes ordningen med nogen usikkerhed at kunne frigøre omkring 10 årsværk. Den anslåede besparelse skal således betragtes som en nettobesparelse.

 


Spørgsmål 10:

"Ministeren bedes oplyse, hvorledes antallet af individuel opkrævning og kontrol af registreringsafgift og moms ved indførsel af biler uden for de registrerede virksomheder er vokset fra 2002 – 2007.”

 

Svar:

SKAT er ikke i besiddelse af oplysninger om fordelingen af ekspeditioner på henholdsvis registrerede og ikke registrerede virksomheder.

 

Der kan dog oplyses følgende, om det samlede antal ekspeditioner for importerede brugte køretøjer i perioden 2003 til 2007:

 

2003              ca. 25.000 (værdifastsættelser)

2004              ca. 31.500 (værdifastsættelser)

2005              ca. 37.400 (værdifastsættelser)

2006              ca. 39.000 (værdifastsættelser)

2007              ca. 57.000 (værdifastsættelser)

 


Spørgsmål 11:

Ministeren bedes oplyse, hvorledes udviklingen af ansatte årsværk til opkrævning og kontrol med registreringsafgift har været hos SKAT i årene 2002 – 2007.

 

Svar:

Kontrollen udføres i høj grad som en integreret del af ekspeditionen og værdifastsættelsen i forbindelse med administrationen (opkrævningen) af lovgivningen om registreringsafgift.

 

Nedenstående tal viser derfor det samlede årsværksforbrug på motorområdet i skattecentrene (tidligere told- og skatteregioner).

 

2002: 101,2 årsværk

2003: 111,8 årsværk

2004: 129,8 årsværk

2005: 130,4 årsværk

2006: 149,1 årsværk

2007: 224,0 årsværk

 

Hertil kommer den kontrol, som i dag foretages af henholdsvis punktafgifts- og økokrimcentrene. Som det fremgår af svaret til spørgsmål 6 er der ikke fastsat et bestemt antal årsværk til denne kontrol, der sker efter en samlet risikovurdering.

 


Spørgsmål 12:

” Ministeren bedes oplyse, hvorledes antallet af biler, der er eksporteret og derfor har fået godtgjort registreringsafgift, er steget i årene 2002 – 2007 med angivelse af antal og beløb.”

 

Svar:

SKAT har oplyst følgende:

 

2002: ca.   1.200 køretøjer og ca.    14 mio. kr.    

2003: ca.   4.400 køretøjer og ca.    51 mio. kr.

2004: ca.   4.600 køretøjer og ca.    65 mio. kr.

2005: ca.   4.600 køretøjer og ca.   125 mio. kr.

2006: ca. 33.700 køretøjer og ca.   467 mio. kr.

2007: ca. 63.000 køretøjer og ca. 1.295 mio. kr.              

 

 


Spørgsmål 13:

"Ministeren bedes oplyse, hvorledes udviklingen af ansatte årsværk til opkrævning og kontrol med refusion af registreringsafgift har været hos SKAT i årene 2002 – 2007."

 

Svar:

Der foreligger ingen oplysninger om, hvordan det samlede årsværksforbrug fordeler sig på eksempelvis import og eksport.

 

Det kan dog supplerende oplyses, at der i forbindelse med et landsdækkende emne i indsatsplanen for 2007 og 2008 om refusion af registreringsafgift ved udførsel af brugte biler er anvendt ca. 4 årsværk i 2007, og at der er afsat 15 årsværk i 2008.