Departementet

Holmens Kanal 22

1060 København K

 

Tlf. 3392 9300

Fax. 3393 2518

E-mail [email protected]

 

MBE/ J.nr. 2008-6850

Folketingets Boligudvalg

 

 

 

 

 

13. februar 2008

 

 

 

Under henvisning til Folketingets Boligudvalgs brev af 8. februar 2008 følger hermed velfærdsministerens endelige svar på spørgsmål nr. 17 til L 44.

 

­

 

 

Spørgsmål nr. 17:

 

”Vil ministeren inddrage de overvejelser, om mulighed for at kommuner kan sælge eller udleje kommunale grunde til under markedsprisen, der fremgår af B 53 om en aktiv boligpolitik, i det foreliggende lovforslag med henblik på at sikre at kommunerne bygger det tilstrækkelige antal almene boliger?”

 

 

Svar:

 

Det er min opfattelse, at kommunerne i dag som udgangspunkt allerede har de nødvendige redskaber til at føre en aktiv boligpolitik. Salg af kommunale grunde til en pris under markedsprisen kan betragtes som en indirekte, skjult støtte, som medfører lavere indtægter for kommunen, der efterfølgende skal dækkes ind på anden måde. Forslaget indebærer dermed vilkårlighed og uigennemsigtighed ved salg af kommunernes grunde. Hertil kommer, at det vil være konkurrenceforvridende i forhold til øvrige grundsælgere, hvis kommunerne sælger grunde til under markedsprisen. Jeg kan oplyse, at grundsælgeren i godt 1/3 af projekter med nyopførte almene boliger ikke er kommunen.

 

På denne baggrund er det min holdning, at billige boliger som udgangspunkt skal etableres ved effektivt byggeri og ikke ved øget skjult offentlig støtte. Jeg vil imidlertid også tilføje, at regeringen er i gang med at overveje, hvordan alment boligbyggeri bedst muligt kan tilrettelægges fremover.

 

Jeg finder således ikke noget grundlag for at inddrage de overvejelser, om mulighed for at kommuner kan sælge eller udleje kommunale grunde til under markedsprisen, der fremgår af B 53 om en aktiv boligpolitik, i det foreliggende lovforslag.

 

Regeringen har nedsat et udvalg om den fremtidige styring af den almene boligsektor. Udvalgets kommissorium er nu blevet suppleret, og udvalget har fået til opgave at afdække mulighederne og forudsætningerne for en ændring af nybyggeriets finansiering, som kan nedsætte startlejen – som det også fremgår af regeringsgrundlaget. Udvalget skal som led heri yderligere belyse mulighederne for at erstatte den nuværende styring af nybyggeriets anskaffelsessum og husleje gennem maksimumsbeløb og – areal med en øget incitamentsstyring – og herunder skal mulighederne for bedre at tilgodese hensyn til bl.a. totaløkonomi og energimæssige hensyn tillige afdækkes.

 

Når udvalget har afsluttet sit arbejde, kan det således forventes, at der vil foreligge et godt grundlag for politiske initiativer, der kan styrke det almene byggeris rolle som et godt og tidssvarende boligtilbud for en bred del af befolkningen, herunder såvel kernemedarbejdere i den offentlige velfærdsservice som boligmarkedets svagere grupper.

 

 

 

 

 

Karen Jespersen

 

/ Mikael L. Kristensen