Bilag 3

Undervisningsministeriet

Afdelingen for gymnasiale uddannelser

6. december 2007

 

HØRINGSRESUMÉ

 

Forslag til lov om almen voksenuddannelse og om anerkendelse af realkompetence i forhold til fag i almen voksenuddannelse og uddannelsen til studentereksamen (avu-loven)

 

Generelt

Lovudkastet blev den 4. oktober 2007 sendt i høring til 52 organisationer, foreninger m.fl. med en høringsfrist den 25. oktober 2007. Lovudkast, høringsbrev og høringsliste har været offentliggjort på Høringsportalen.

 

Undervisningsministeriet har modtaget i alt 21 høringssvar, jf. vedhæftede bilag med oversigt over, hvilke myndigheder og organisationer der har afgivet høringssvar, herunder hvilke der har afgivet bemærkninger mv.

 

De punkter, der omtales i det følgende har ikke givet anledning til ændringer i lovudkastet, hvor der ud over en ændring i lovforslagets § 34 alene er indarbejdet enkelte mere tekniske ændringer i forhold til det udkast, der blev sendt til høring den 4. oktober 2007.

 

Resumé af de vigtigste tendenser

Høringssvarene er generelt positive over for lovudkastet, der, som Lederforeningen for VUC bemærker, repræsenterer et væsentligt skridt i den rigtige retning, dvs. at sikre det bedst mulige uddannelsestilbud ud fra kursisternes og samfundets behov.

 

Væsentlige bemærkninger til lovforslaget

  1. Indførelse af flere basisniveauer, udvidelse af fagrækken, opretholdelse af muligheden for særlige fagtilbud baseret på lokale fagbeskrivelser.

 

Der er fra LVU, VUC Bestyrelsesforening, Lederforeningen for VUC og LO enkelte ønsker til flere fag og niveauer, fx it, og ændring af nogle fags betegnelser. Endvidere ønsker flere muligheden for særlige fagtilbud opretholdt.

 

Undervisningsministeriets kommentarer

Forslagene afvises. Fagudbuddet er sammensat med den hensigt at målrette almen voksenuddannelse mod såvel de unge voksne som de mere modne voksne, der har behov for at erhverve særlige færdigheder. Den nærmere baggrund for den foreslåede fagrække, herunder afskaffelsen af lokale fagtilbud, fremgår af de almindelige bemærkninger afsnit 6.

 

  1. Indførelse af almen forberedelseseksamen, der med en særlig fagkombination giver krav på optagelse i det 2-årige hf.

 

GL og LVU er imod, at kravet på optagelse i det 2-årige hf kan fortabes, hvis kursisten ikke påbegynder denne uddannelse i umiddelbar forlængelse af den afsluttede avu-eksamen.

 

Undervisningsministeriets kommentarer:

Lovforslaget opretholdes.

Optagelseskravet til det 2-årige hf er i videst muligt omfang en parallel til optagelseskravet efter folkeskolens 10. klasse. Hvis en ansøger med en almen voksenuddannelse kan opretholde kravet på optagelse i det 2-årige hf, uanset hvor længe det er siden, den adgangsgivende eksamen blev afsluttet, vil en sådan model efter ministeriets opfattelse indebære et pres fra andre sider om noget tilsvarende. Enhver vil fortsat kunne optages efter en konkret vurdering af ansøgerens kvalifikationer.

 

  1. Optagelse af unge under 18 år

KL ønsker en egentlig DUT-forhandling, og mener ikke, at der er behov for en særlig oplysningspligt for kommunerne ved siden af den oplysningspligt, der gælder for avu-institutionerne vedrørende oplysninger om kursister under 18 år.

 

Undervisningsministeriets kommentarer: Forslagene imødekommes.

 

Forslaget om, at unge, der har opfyldt undervisningspligten, men som ikke er fyldt 18. år, kan optages på avu, såfremt det skønnes, at avu er det bedste tilbud, jf. lovudkastets almindelige bemærkninger afsnit 3.4, får en positiv modtagelse. Men LVU, Lederforeningen for VUC og VUC Bestyrelsesforening frygter, at hvis kommunerne skal finansiere de unges undervisning på avu, vil kommunerne vælge at henvise de unge til egne kommunale tilbud.

 

Undervisningsministeriets kommentarer:

Lovforslaget opretholdes.

Det er en kommunal opgave at sørge for undervisning af børn og unge, til de fylder 18 år og indtil folkeskolens afsluttende niveau. Adgangen til at kunne tilføje avu til viften af de undervisningstilbud, der findes i kommunalt regi, til de unge, bør efter ministeriets opfattelse ikke indebære en ændring af, at det  er en kommunal forpligtelse, herunder økonomisk forpligtelse, at sørge for undervisning for denne aldersgruppe på dette niveau. Ministeriet har tillid til, at kommunerne lægger vægt på, at der ved valg af undervisningstilbud lægges vægt på, hvad der er det bedste for den unge.

 

  1. Indførelse af kvalifikationskrav til lærerne

LVU ønsker, at der indføres egentlige uddannelsesstillinger med sigte på voksen- og ungdomspædagogik.

 

Undervisningsministeriets kommentarer:

Forslaget afvises. Det er ministeriets opfattelse, at de nye kvalifikationskrav til lærerne og den efter- og videreuddannelse, der løbende finder sted, i tilstrækkelig grad kvalificerer lærerne til at varetage deres opgaver, hvorfor forslaget afvises.

 

  1. Specialundervisning og anden specialpædagogisk bistand

Flere af høringsparterne, herunder Det Centrale Handicapråd og De Samvirkende Invalideorganisationer, undrer sig over, at avu-kursister fortsat ikke har krav på støtte, der er begrundet i deres handicap. Det anføres endvidere, at det er i strid med den nye Convention om Rights of Persons with

Disabilities og dermed med. ressortansvaret.

 

Undervisningsministeriets kommentarer:

Idet der forventes ny lovgivning på området, jf. Udvalget om diskrimination på grund af handicap under Økonomi- og Erhvervsministeriet, er det ministeriets opfattelse, at spørgsmålet om avu-kursisters adgang til specialundervisning og anden specialpædagogisk bistand afventer overvejelserne om, hvilken model der vil blive foretrukket for ny lovgivning på området.